Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    Onko tuo sellainen homma, että jos on vain kunnon tunkki niin onnistuu? Ja olisiko jollain vaikka linkittää jotain tee-se-itse ohjetta?
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by lj123 View Post
      Onko tuo sellainen homma, että jos on vain kunnon tunkki niin onnistuu? Ja olisiko jollain vaikka linkittää jotain tee-se-itse ohjetta?
      Onnistuu toki tunkin varassakin tehden, mutta muistaa sitten olla varovainen. Tunkin varassa olevan auton alle ei sitten kannata mennä. Kunnon kuusiokot on hyvä olla, ne halpahallin mustat L-avaimet menee helposti solmuun. Samalla vaivalla ottaisin satulan kannattimenkin ja levyn irti. Ihan siksi, että saa sen navan pinnan puhdistettua kunnolla. Liukutapit porakoneeseen pyörimään ja vaikka 400 hiomapaperilla puhdistaa ne.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by lj123 View Post
        Onko tuo sellainen homma, että jos on vain kunnon tunkki niin onnistuu? Ja olisiko jollain vaikka linkittää jotain tee-se-itse ohjetta?
        Varmistu nyt ihan ensin siitä että etupäästä ei löydy välyksiä, koska se nyt on ylivoimaisesti kuitenkin suurin syy jarrutärinöille autossa kuin autossa, mutta aivan erityisesti BMW:ssä.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          Originally posted by lj123 View Post
          Onko tuo sellainen homma, että jos on vain kunnon tunkki niin onnistuu? Ja olisiko jollain vaikka linkittää jotain tee-se-itse ohjetta?

          Tuossa tosein mallinen bmw, mutta aika sama homma!
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • lj123
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2015
            • 1215
            • Lohja

            Uskoisin, että välyksiä ei ole. Ainakaan katsastuksessa ei näkynyt ja ne pyysin ihan itsekin katsomaan kunnolla. Katsuri on myös BMW-harrastaja eikä mitään väljää kuulemma löytynyt eikä näkynyt rikkinäisiä puslia. Huollossa nyt ei kuulemma myöskään, mutta siellä nyt ei itse päässyt tietty näkemään mitä tehtiin.

            Sama tietty koskee sitä, että kuinka tarkkaan huollossa nyt katsoivat jarrut, se kun ei ollut se pääasiallinen työkohde. Ralliautoja myös rakentavat että luulisi jotain tietoa autoista kuitenkin heillä olevan.
            E39 M5 -99
            F11 530d Xdrive -14

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10043
              • KVLA

              Näissä kasikoneisissa riittää jarrutärinöihin pelkästään se,kun reaktiotangon puslat on löysät.Ei siis vielä edes revenneet.

              Kahdesta omasta edellisestä ex. V8 E39:stä on tullut tuolla kuntoon.Hankala vaan tarkastaa,kun puslan kiinnityksen joutuu avaamaan,että päsee jerkkuraudalla kunnolla puslaa käätelemään.Tuo ei siis näy edes konttorilla,kun öljytäytteiset kumipuslat on tyhjentyneet ja täten pehmentyneet.
              Last edited by Heguli 31; 17-04-2016, 08:51.

              Comment

              • lj123
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2015
                • 1215
                • Lohja

                Täytyy tässä ottaa jossain vaiheessa projektiksi noihin jarruihin tutustuminen, vaikka autojen kanssa ei olekaan tullut juuri mitään tehtyä. Ei se nyt niin salatieteeltä näytä. Jos oppii taloa rakentamaan niin kaipa sitä yhdet jarrutkin saa irti ja takaisin kasattua, jos hankkii vain oikeat välineet.

                Mistäs minä muuten selvitän mikä on riittävä paksuus noille M5n levyille, jos ne nyt muutenkin katsoo, että onko tasaisesti kuluneet?
                E39 M5 -99
                F11 530d Xdrive -14

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by lj123 View Post
                  Täytyy tässä ottaa jossain vaiheessa projektiksi noihin jarruihin tutustuminen, vaikka autojen kanssa ei olekaan tullut juuri mitään tehtyä. Ei se nyt niin salatieteeltä näytä. Jos oppii taloa rakentamaan niin kaipa sitä yhdet jarrutkin saa irti ja takaisin kasattua, jos hankkii vain oikeat välineet.

                  Mistäs minä muuten selvitän mikä on riittävä paksuus noille M5n levyille, jos ne nyt muutenkin katsoo, että onko tasaisesti kuluneet?
                  Levyssä on yleensä merkintä minimipaksuudesta. Eli mauseri käteen ja mittaamaan. Ellei ole, niin korjausoppaissa on mainittu minimipaksuus.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    Ite katellu sillai, että kaveri ajamaan ja kävelyvauhdista jarrut pohjaan. Vähintään toinen rengas yleensä liikahtaa enemmän ja sehän on selvää kauraa sitte. Myös paikallaan jarrua vasten kytkintä ylös (tai kaasua jos automaatti), näkyy jos antaa reaktiotangon pusla periksi.
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • jakeluvesimies
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2010
                      • 2726
                      • On the road @ Laplandia

                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      Ite katellu sillai, että kaveri ajamaan ja kävelyvauhdista jarrut pohjaan. Vähintään toinen rengas yleensä liikahtaa enemmän ja sehän on selvää kauraa sitte. Myös paikallaan jarrua vasten kytkintä ylös (tai kaasua jos automaatti), näkyy jos antaa reaktiotangon pusla periksi.
                      Miten sitten vaihtaako puslat vai koko tangot? Meyle hd?

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11687
                        • Kouvola

                        Originally posted by jakeluvesimies View Post
                        Miten sitten vaihtaako puslat vai koko tangot? Meyle hd?
                        Meylet voi jättää sinne kaupan hyllylle. Lemförderiä alle tai vaihtaa puslat uretaanisiin. Toki pallonivel ei kestä ikuisuuksia..
                        Last edited by Esko; 17-04-2016, 16:21.

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          Mulla kolisi omasta etupää varsinkin talviaikaan ja kolmena vuonna siitä sanoin katsastuksessa. Nyt viime kerralla löysi pikku klapin reaktiotankojen pallonivelistä, että ei sieltä vaan tahdo löytyä mitään vaikka ajossa huomaa jo ajat sitten.

                          Mullakin täristi jonkin verran talvella mutta renkaanvaihdon yhteydessä putsasin kannattimet, liu'ut ja satulan niin helpotti. Joskus E36 vatkas niin pahasti, että just pysy ojien välissä kun jarrutti moottoritien ramppiin, etusatuloissa oli männät ihan ryytyneet ja täyden satulan huollon jälkeen kaikki oireet hävisi.

                          Jos itse pysty tekemään niin nämä jarruherkistelyt on ilmaista hommaa, jotka kannattaa tehdä välillä.

                          edit. oli Meylen reaktiotangot kun rupesivat kolisemaan, kestivät ehkä 50tkm. Nyt laitoin lemmaria tilalle.
                          Retard Member

                          Comment

                          • lj123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2015
                            • 1215
                            • Lohja

                            Youtubesta löytyi pari videota noista mäntien putsaamisesta tai korjaamisesta. Suurimmaksi ongelmaksi taitaa kyllä itsellä tulla sen männän irti saaminen, vai mikä olisi siihen paras keino?

                            Ja toinen yleislountoinen kysymys, mihin kohtaan pukit kannattaa asettaa etupäässä, jos sellaiset hankkisi samalla kun ostaa kunnon tunkin?
                            E39 M5 -99
                            F11 530d Xdrive -14

                            Comment

                            • herja
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1649

                              Kyllä se mäntä sieltä ulos tulee ihan helposti, otat palat pois niin voit vaikka polkea sen pihalle jarrulla, mä otin just E32:sta pois sormin vetämällä.
                              Retard Member

                              Comment

                              • intfreak
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2003
                                • 2966
                                • Uusikaupunni

                                Originally posted by lj123 View Post
                                Youtubesta löytyi pari videota noista mäntien putsaamisesta tai korjaamisesta. Suurimmaksi ongelmaksi taitaa kyllä itsellä tulla sen männän irti saaminen, vai mikä olisi siihen paras keino?

                                Ja toinen yleislountoinen kysymys, mihin kohtaan pukit kannattaa asettaa etupäässä, jos sellaiset hankkisi samalla kun ostaa kunnon tunkin?

                                Itse tein vastaavalla tavalla (kun ei ole kunnon vehkeitä ) Muista laittaa esim. puukalikka vastaan ja pidä sormet loitolla, mäntä ampaisee vauhdilla ulos.
                                N62 Money Spender Club

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎