Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miccou
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 488
    • Iisalmi

    Voiko reaktiotangon väljä pallonivel aiheuttaa ratin ravistusta jarrutuksessa?

    Minulla on reaktiotankoihin vaihdettu powerflex puslat ja ravistus oli pari kuukautta poissa, mutta nyt ratti on taas alkanut ravistamaan jarruttaessa. Eli reaktiotangon pusla ei voi olla syypää ravistukseen.

    Ja voiko väljä alatukivarsi myös aiheuttaa tuota ravistusta? Ei ole oikein itsellä mahdollisuutta/osaamista tarkastaa noiden pallonivelten väljyyttä...
    VW Passat 1.8t -04


    X1 20Da X-Drive -13
    E39 530Da Touring -01
    E39 525iA Touring -01
    E46 325iA Sedan -01
    E46 320D Touring -00
    Audi A3 1.9TDI -01
    VW Multivan 2.5 TDI -05

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Originally posted by miccou View Post
      Voiko reaktiotangon väljä pallonivel aiheuttaa ratin ravistusta jarrutuksessa?

      Minulla on reaktiotankoihin vaihdettu powerflex puslat ja ravistus oli pari kuukautta poissa, mutta nyt ratti on taas alkanut ravistamaan jarruttaessa. Eli reaktiotangon pusla ei voi olla syypää ravistukseen.

      Ja voiko väljä alatukivarsi myös aiheuttaa tuota ravistusta? Ei ole oikein itsellä mahdollisuutta/osaamista tarkastaa noiden pallonivelten väljyyttä...
      Kyllä väljät nivelet voivat aiheuttaa tuota ravistusta. Myös kierot jarrulevyt.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • miccou
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 488
        • Iisalmi

        Originally posted by miccou View Post
        Voiko reaktiotangon väljä pallonivel aiheuttaa ratin ravistusta jarrutuksessa?

        Minulla on reaktiotankoihin vaihdettu powerflex puslat ja ravistus oli pari kuukautta poissa, mutta nyt ratti on taas alkanut ravistamaan jarruttaessa. Eli reaktiotangon pusla ei voi olla syypää ravistukseen.

        Ja voiko väljä alatukivarsi myös aiheuttaa tuota ravistusta? Ei ole oikein itsellä mahdollisuutta/osaamista tarkastaa noiden pallonivelten väljyyttä...
        Originally posted by janke View Post
        Kyllä väljät nivelet voivat aiheuttaa tuota ravistusta. Myös kierot jarrulevyt.
        Itse itselleni vastaten: ravistuksen aiheutti alatukivarsi. Vaihdoin uudet alatukivarret (vasen + oikea) eteen ja täristys loppui.
        VW Passat 1.8t -04


        X1 20Da X-Drive -13
        E39 530Da Touring -01
        E39 525iA Touring -01
        E46 325iA Sedan -01
        E46 320D Touring -00
        Audi A3 1.9TDI -01
        VW Multivan 2.5 TDI -05

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by janke View Post
          Kyllä väljät nivelet voivat aiheuttaa tuota ravistusta. Myös kierot jarrulevyt.
          Jarrulelyt kuitenkin e39:ssä todella harvoin ja 95% e39:n jarrutärnöistä johtuu välyksestä tuennoissa.

          Comment

          • Night-Wind
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 1534
            • 02

            Omasta hävisi tärinät juurikin jarrulevyjen vaihdon myötä.
            ex: BMW E38 735iA -97
            ex: MB W211 E200CDI -03
            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
            ex: BMW E39 528iA -96
            ex: MB W126 300SE -89
            ex: BMW E34 525iAT -95
            ex: BMW E36 316iA -91

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              Originally posted by Night-Wind View Post
              Omasta hävisi tärinät juurikin jarrulevyjen vaihdon myötä.
              Loppuko tyystin vai vaan siksi hetkeksi kun levyt taas lasittuu, niinkuin yleensä käy.

              Eli ootko jo ajanu uusilla levyillä pitkään?
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Night-Wind View Post
                Omasta hävisi tärinät juurikin jarrulevyjen vaihdon myötä.
                Ne toki häviää ja kuuluukin hävitä hetkeksi aikaa, kunnes levyt hieman kuluvat ja niihin muodostuu "lasipinta".

                Comment

                • Night-Wind
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 1534
                  • 02

                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Loppuko tyystin vai vaan siksi hetkeksi kun levyt taas lasittuu, niinkuin yleensä käy.

                  Eli ootko jo ajanu uusilla levyillä pitkään?
                  Joku 2tkm.
                  ex: BMW E38 735iA -97
                  ex: MB W211 E200CDI -03
                  ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                  ex: BMW E39 528iA -96
                  ex: MB W126 300SE -89
                  ex: BMW E34 525iAT -95
                  ex: BMW E36 316iA -91

                  Comment

                  • E.K.
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 494
                    • Helsinki

                    Vaihdoin uudet jarrupalat ja nesteet kun oli 1 pala loppu ja kellon kuva mittarissa. Herkistin kevyesti mäntiä ainoastaan painamalla muutaman kerran sisään ja ulos...
                    Sit laitoin vanhat 100tkm ajetut levyt takaisin huolellisen "hemi"-hionnan jälkeen.(olivat kevyesti täristäneet jarrutuksissa ainakin viimeiset 50tkm).

                    Ekan kahden viikon ja 2tkm aikana oli välillä tärinää ja välillä ei. Nyt ajettu yli 4tkm remontista,eikä jarrutärinää enää tunnu etsimälläkään.

                    Comment

                    • PeSe
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 116
                      • Vlk

                      Taitaa olla e39 528i:ssä hieman puslajumppaa tiedossa Onhan tässä 5 vuotta ilman alustaremppaa jo saanutkin päästellä.

                      Eli ratti on alkanut ravistamaan, kun jarruttaa kevyemmin jostain yli 80km/h vauhdista. Kun jarrua painaa voimakkaammin, niin ravistaminen rauhoittuu.

                      Myös paikallaan tai hitaassa vauhdissa käännellessä edessä repsikan puolella joku rutisee melko kuuluvasti. Sama ääni kuuluu myös jarrutuksen loppuvaiheessa hieman ennen kuin auto on pysähtynyt. Parhaiten ääntä voisi kuvailla juuri rusahduksella.

                      Mitkä puslat tuohon ratin tärinään vaikuttikaan? Onko puslilla tapana alkaa rutisemaan vanhemmiten vai onkohan kyseinen ääni peräisin jostain muualta?
                      E70 X5 30d -07
                      E60 520i -03

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        Originally posted by PeSe View Post
                        Taitaa olla e39 528i:ssä hieman puslajumppaa tiedossa Onhan tässä 5 vuotta ilman alustaremppaa jo saanutkin päästellä.

                        Eli ratti on alkanut ravistamaan, kun jarruttaa kevyemmin jostain yli 80km/h vauhdista. Kun jarrua painaa voimakkaammin, niin ravistaminen rauhoittuu.

                        Myös paikallaan tai hitaassa vauhdissa käännellessä edessä repsikan puolella joku rutisee melko kuuluvasti. Sama ääni kuuluu myös jarrutuksen loppuvaiheessa hieman ennen kuin auto on pysähtynyt. Parhaiten ääntä voisi kuvailla juuri rusahduksella.

                        Mitkä puslat tuohon ratin tärinään vaikuttikaan? Onko puslilla tapana alkaa rutisemaan vanhemmiten vai onkohan kyseinen ääni peräisin jostain muualta?
                        Tarkastapa ne reaktiotankojen puslat.

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by PeSe View Post
                          Taitaa olla e39 528i:ssä hieman puslajumppaa tiedossa Onhan tässä 5 vuotta ilman alustaremppaa jo saanutkin päästellä.

                          Eli ratti on alkanut ravistamaan, kun jarruttaa kevyemmin jostain yli 80km/h vauhdista. Kun jarrua painaa voimakkaammin, niin ravistaminen rauhoittuu.

                          Myös paikallaan tai hitaassa vauhdissa käännellessä edessä repsikan puolella joku rutisee melko kuuluvasti. Sama ääni kuuluu myös jarrutuksen loppuvaiheessa hieman ennen kuin auto on pysähtynyt. Parhaiten ääntä voisi kuvailla juuri rusahduksella.

                          Mitkä puslat tuohon ratin tärinään vaikuttikaan? Onko puslilla tapana alkaa rutisemaan vanhemmiten vai onkohan kyseinen ääni peräisin jostain muualta?
                          Tuskin menee hukkaan uudet reaktiotangot, mutta tarkista samalla kuitenkin jarrut. Menee samalla vaivalla. Oma ex. 540i ravisti vastaavasti ja syynä oli toinen etusatula jossa ruostunut mäntä jäi hivenen laahaamaan. Ei Huomannut normaalisti levyjen lämmöstä. Vasta kun kurkkasin tiivisteen alle tuli heureka.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Tyramies
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 271
                            • Helsinki

                            Yleensä ravistaminen johtuu aina siitä että jarrulevyt on vinot. Nehän saa helpoiten vinoksi kun vetäsee helvetin tiukan jarrutuksen ja siitä suoraan lätäkköön. Kuuma jarrulevy ja vesi = levy kieroksi. Harvoin alustan osat paljastaa ravistamista, ja jos poljin hakkaisi takasin niin sillon epäilisin alustaa.
                            -Kevin, i wanna double...
                            -Harry! ...
                            -I need a double, right now!
                            "thank you son."

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Tyramies View Post
                              Yleensä ravistaminen johtuu aina siitä että jarrulevyt on vinot.
                              Väärin, väärin....
                              Yleensä, tai sanotaan että käytännössä AINA BMW:n ja aivan erityisesti e39:in kyseessä ollessa jarrujen ravistaminen johtuu etupään välyksistä tai siitä että levyn+navan tasopintoihin on päässyt muodostumaan ruostetta tai/ja likaa.
                              e39:stä ei levyä saa yrittämälläkään niin kieroksi että se vaikuttaisi jarrutärinään, vaan ne ongelmat kuuluu enemmänkin sinne sinisen ovaalin leiriin.
                              Myös joissain harvinaisissa tapauksissa liian kireälle vedetty pyöränpultti nostaa kierteen reunoja laipasta niin paljon ylös ja tätä kautta jättää levyn heitolle, että se alkaa tuntumaan jo hieinoisena jarruvoiman vaihteluna.
                              Tämä toki vaikuttaa enemmänkin näihin e39:in yleisiin "tutinaongelmiin".

                              Comment

                              • arpuC
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 1377

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Väärin, väärin....
                                Yleensä, tai sanotaan että käytännössä AINA BMW:n ja aivan erityisesti e39:in kyseessä ollessa jarrujen ravistaminen johtuu etupään välyksistä tai siitä että levyn+navan tasopintoihin on päässyt muodostumaan ruostetta tai/ja likaa.
                                e39:stä ei levyä saa yrittämälläkään niin kieroksi että se vaikuttaisi jarrutärinään, vaan ne ongelmat kuuluu enemmänkin sinne sinisen ovaalin leiriin.
                                Myös joissain harvinaisissa tapauksissa liian kireälle vedetty pyöränpultti nostaa kierteen reunoja laipasta niin paljon ylös ja tätä kautta jättää levyn heitolle, että se alkaa tuntumaan jo hieinoisena jarruvoiman vaihteluna.
                                Tämä toki vaikuttaa enemmänkin näihin e39:in yleisiin "tutinaongelmiin".
                                Joopajoo, taas väärää tietoa ja en uskoa sua pätkääkään. Aivan hyvin voi olla levyissä vika. Itselläni oli aivan saatanamoinen tutina jarrutettaessa. Tämä laantui vaihtamalla täysin lopussa olevat takapalat. Hetken päästä tutina palasi.... syy tähän oli täysin lopussa olleet levyt takana ja sisäpinnalta. Ulkoa levy näytti hyvältä, mutta toisella puolella kitkapintaa oli 10%. Tutinat on nyt poissa.

                                Last edited by arpuC; 17-09-2014, 18:07.
                                Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                                En löydä enää sun luo
                                Teitkö sä tän tahallaan?
                                Nyt kaikki palaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎