Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by arpuC View Post
    Joopajoo, taas väärää tietoa ja en uskoa sua pätkääkään. Aivan hyvin voi olla levyissä vika. Itselläni oli aivan saatanamoinen tutina jarrutettaessa. Tämä laantui vaihtamalla täysin lopussa olevat takapalat. Hetken päästä tutina palasi.... syy tähän oli täysin lopussa olleet levyt takana ja sisäpinnalta. Ulkoa levy näytti hyvältä, mutta toisella puolella kitkapintaa oli 10%. Tutinat on nyt poissa.
    Eli mäntä jumittanut jos kitkapinta kulunut epätasaisesti... Ja totta vitussa alle minimi mitan kuluneet levyt voi aiheuttaa ongelmia. Täällä vaan monet vaihtaa kolmatta levysarjaa alle saman kesän aikana... Vaikka vika on täysin muualla.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      Kohta on ne uudetkin palikat paskana kun ei korjata sitä syytä em. ongelmiin. E36:n kanssa tuli painittua vittumaisen vapinan kanssa, oli etujarruista männät ihan jumissa. 20e korjauksella tuli kuntoon.
      Retard Member

      Comment

      • PeSe
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 116
        • Vlk

        Täytyy lähiaikoina perehtyä onko tuo tärinä/narina ongelma jarruissa vai reaktiotangoissa.
        Jarrut ovat kuitenkin vielä ihan hyvässä kunnossa, takajarrut äskettäin vaihdettu ja edessäkin vielä hyvin pintaa levyissä ja paloissa.
        Myös hiljaisessa vauhdissa käännellessä kuuluva rutina vaikuttaisi ainakin tulevan muualta kuin jarruista. Toki iskarin yläpää saattaa myös olla syypää.

        Pian olisi katsastuksen aika, niin ainakin sinne olisi tarkoitus viedä vielä tuollaisena, josko vaikka sattusivat löytämään välyksen jostain päin alustaa.
        E70 X5 30d -07
        E60 520i -03

        Comment

        • Gedd
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 479
          • Tampere

          Edessä on 2kpl tukivarsia per puoli, toinen on poikittain ja toinen ikäänkuin pitkittäin.

          Näiden puslat vaihdoin powerflexiin (vanhat oli riekaleina) ja ravistelut loppui.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by arpuC View Post
            Joopajoo, taas väärää tietoa ja en uskoa sua pätkääkään. Aivan hyvin voi olla levyissä vika. Itselläni oli aivan saatanamoinen tutina jarrutettaessa. Tämä laantui vaihtamalla täysin lopussa olevat takapalat. Hetken päästä tutina palasi.... syy tähän oli täysin lopussa olleet levyt takana ja sisäpinnalta. Ulkoa levy näytti hyvältä, mutta toisella puolella kitkapintaa oli 10%. Tutinat on nyt poissa.
            Höpö höpö...vai taas väärää tietoa...

            Ensinnäkin, tässä oli kyse e39:in kieroutuvista levyistä ja ennen kaikkea kieroutumisen herkkyydestä.
            Ei tuo sinunkaan postaamasi levy suinkaan ole "kiero", vaan siinä jorrusatula on jumittunut jolloin sisimmäinen pala ei ole painanut lainkaan.
            No ok, jo tämä aiheuttaa toki itsessään jarrutärinää, mutta kun levy on noin pahasti ruostunut ja hilseytynyt, tärisee ihan varmasti jarruttaessa jos pala hiemankin ottaa levyyn kiinni.
            Tämäkin levy olisi pinnan puhtaaksi sorvaamisen jälkeen ihan varmasti suora, vaikka kovia onkin kokenut.

            Eli, tässä sinun tapauksessa jarrutärinä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA johdu kierosta levystä vaan ihan muista asioista.

            Comment

            • Gedd
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 479
              • Tampere

              Originally posted by Antsah View Post
              Saa olla muuten takapäässä kohtuu väljänä paikat, että sieltä tärinää alkaa tulla.

              Käytin oman auton katsastuksessa ja tuomio oli, että molemmat narinahelat väljät ja takavakaajan toinen koiranluu oli irti/poikki! Pallo oli irronnut varresta kokonaan.

              Ei kyllä mitenkään ole oireillut ajossa nuo
              Vähän samanlainen kokemus, oli takaa toisen puolen puslat niin väljät että rengas kääntyi/heilui silminnähden kun käsin nyki vannetta vaikka autossa paino päällä.

              Ainoa oire oli se, että veteli urissa ja meni suoraan vain uudella urattomalla asvaltilla. Ei täristellyt.

              Comment

              • Tpiman
                Newbiemmer
                • Oct 2014
                • 2
                • Helsinki

                Keväällä alkoi E39 täristää jarruttaessa kovista nopeuksista joka tuntui ratissa, mutta ei polkimessa.
                Etsin vikaa alustasta, mutta syyllinen paljasti lopulta itsensä, kun parkkipaikalla kuului ohjaustehostimesta narahdus renkaiden ollessa linkussa.
                Säiliön letkuliitoksesta oli päässyt öljyä vuotamaan pikku hiljaa, ettei jättänyt edes merkkejä asfalttiin.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by Tpiman View Post
                  Keväällä alkoi E39 täristää jarruttaessa kovista nopeuksista joka tuntui ratissa, mutta ei polkimessa.
                  Etsin vikaa alustasta, mutta syyllinen paljasti lopulta itsensä, kun parkkipaikalla kuului ohjaustehostimesta narahdus renkaiden ollessa linkussa.
                  Säiliön letkuliitoksesta oli päässyt öljyä vuotamaan pikku hiljaa, ettei jättänyt edes merkkejä asfalttiin.
                  Siis sulla oli tehostimen öljy vähissä ja täristi jarruttaessa sen takia?
                  Nyt kyllä kuulostaa ihan tvshopin mainokselta.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Tpiman
                    Newbiemmer
                    • Oct 2014
                    • 2
                    • Helsinki

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Siis sulla oli tehostimen öljy vähissä ja täristi jarruttaessa sen takia?
                    Nyt kyllä kuulostaa ihan tvshopin mainokselta.
                    Joku syy-yhteys näillä on oltava, joka aiheuttaa väljyyttä ohjaukseen. Ainaki vika eli tärinä hävisi.
                    Nyt takana useampi jarrutus 100-180kmh nopeuksista.
                    Myös semmonen lievä levottomuus joka välittyi rattiin, jonka vain rattimies saattaa tuntea katosi.
                    Last edited by Tpiman; 29-08-2015, 17:48.

                    Comment

                    • Tappokinnas
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 187
                      • Pori

                      Aika oudolta kuullostaa.
                      Bmw e39 528 automatic vm.1998
                      Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                      Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                      Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                      Comment

                      • lj123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2015
                        • 1215
                        • Lohja

                        Mikä voisi olla M5:ssä vikana. Kovemmassa nopeudessa täristää aika reilusti jarruttaessa.

                        Aiemmin se tuntui jo 70 nopeudessa. Auto oli huollossa, jolloin vaihdettiin uudet renkaat eteen, ja samalla katsottiin jarrusatuloiden männät ym. ja puslat, ei kuulemma näkynyt mitään.

                        Tuo auttoi sen verran, että nyt tärinä tuntuu vasta 100 nopeudessa, mutta edelleen samanlainen. Sellainen heikompi tärinä 70-100 välillä lähti pois.
                        E39 M5 -99
                        F11 530d Xdrive -14

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by lj123 View Post
                          Mikä voisi olla M5:ssä vikana. Kovemmassa nopeudessa täristää aika reilusti jarruttaessa.

                          Aiemmin se tuntui jo 70 nopeudessa. Auto oli huollossa, jolloin vaihdettiin uudet renkaat eteen, ja samalla katsottiin jarrusatuloiden männät ym. ja puslat, ei kuulemma näkynyt mitään.

                          Tuo auttoi sen verran, että nyt tärinä tuntuu vasta 100 nopeudessa, mutta edelleen samanlainen. Sellainen heikompi tärinä 70-100 välillä lähti pois.
                          Etupään tuennoissa jossakin väljää tai sitten etusatuloiden liukurit jumissa?

                          Comment

                          • lj123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2015
                            • 1215
                            • Lohja

                            Tyhmä kysymys ehkä, mutta mitä ovat nuo liukurit?
                            E39 M5 -99
                            F11 530d Xdrive -14

                            Comment

                            • Jani_88
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2010
                              • 367
                              • jkl

                              Liukutapit?

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Etupään tuennoissa jossakin väljää tai sitten etusatuloiden liukurit jumissa?
                                Tai satulasta mäntä ruosteessa.
                                Eli kurkkaa myös männän tiivisteiden alle. Tuskin ovat huollossa sinne kurkkineet...
                                Hyvä indikaattori tällä (männät ruosteessa/liukutapit jumissa) ongelmalle on myös eri paksuisiksi kuluneet jarrupalat.

                                Mulla ollut kolme e39:siä, joissa kahdessa tärinät on johtuneet ruosteisista männistä ja yhdessä reaktiotangosta.
                                Last edited by jannmann; 09-04-2016, 10:51.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎