Originally posted by arpuC
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 täristää jarrutettaessa
Collapse
X
-
Täytyy lähiaikoina perehtyä onko tuo tärinä/narina ongelma jarruissa vai reaktiotangoissa.
Jarrut ovat kuitenkin vielä ihan hyvässä kunnossa, takajarrut äskettäin vaihdettu ja edessäkin vielä hyvin pintaa levyissä ja paloissa.
Myös hiljaisessa vauhdissa käännellessä kuuluva rutina vaikuttaisi ainakin tulevan muualta kuin jarruista. Toki iskarin yläpää saattaa myös olla syypää.
Pian olisi katsastuksen aika, niin ainakin sinne olisi tarkoitus viedä vielä tuollaisena, josko vaikka sattusivat löytämään välyksen jostain päin alustaa.E70 X5 30d -07
E60 520i -03
Comment
-
-
Originally posted by arpuC View PostJoopajoo, taas väärää tietoa ja en uskoa sua pätkääkään. Aivan hyvin voi olla levyissä vika. Itselläni oli aivan saatanamoinen tutina jarrutettaessa. Tämä laantui vaihtamalla täysin lopussa olevat takapalat. Hetken päästä tutina palasi.... syy tähän oli täysin lopussa olleet levyt takana ja sisäpinnalta. Ulkoa levy näytti hyvältä, mutta toisella puolella kitkapintaa oli 10%. Tutinat on nyt poissa.
Ensinnäkin, tässä oli kyse e39:in kieroutuvista levyistä ja ennen kaikkea kieroutumisen herkkyydestä.
Ei tuo sinunkaan postaamasi levy suinkaan ole "kiero", vaan siinä jorrusatula on jumittunut jolloin sisimmäinen pala ei ole painanut lainkaan.
No ok, jo tämä aiheuttaa toki itsessään jarrutärinää, mutta kun levy on noin pahasti ruostunut ja hilseytynyt, tärisee ihan varmasti jarruttaessa jos pala hiemankin ottaa levyyn kiinni.
Tämäkin levy olisi pinnan puhtaaksi sorvaamisen jälkeen ihan varmasti suora, vaikka kovia onkin kokenut.
Eli, tässä sinun tapauksessa jarrutärinä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA johdu kierosta levystä vaan ihan muista asioista.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostSaa olla muuten takapäässä kohtuu väljänä paikat, että sieltä tärinää alkaa tulla.
Käytin oman auton katsastuksessa ja tuomio oli, että molemmat narinahelat väljät ja takavakaajan toinen koiranluu oli irti/poikki! Pallo oli irronnut varresta kokonaan.
Ei kyllä mitenkään ole oireillut ajossa nuo
Ainoa oire oli se, että veteli urissa ja meni suoraan vain uudella urattomalla asvaltilla. Ei täristellyt.
Comment
-
-
Keväällä alkoi E39 täristää jarruttaessa kovista nopeuksista joka tuntui ratissa, mutta ei polkimessa.
Etsin vikaa alustasta, mutta syyllinen paljasti lopulta itsensä, kun parkkipaikalla kuului ohjaustehostimesta narahdus renkaiden ollessa linkussa.
Säiliön letkuliitoksesta oli päässyt öljyä vuotamaan pikku hiljaa, ettei jättänyt edes merkkejä asfalttiin.
Comment
-
-
Originally posted by Tpiman View PostKeväällä alkoi E39 täristää jarruttaessa kovista nopeuksista joka tuntui ratissa, mutta ei polkimessa.
Etsin vikaa alustasta, mutta syyllinen paljasti lopulta itsensä, kun parkkipaikalla kuului ohjaustehostimesta narahdus renkaiden ollessa linkussa.
Säiliön letkuliitoksesta oli päässyt öljyä vuotamaan pikku hiljaa, ettei jättänyt edes merkkejä asfalttiin.
Nyt kyllä kuulostaa ihan tvshopin mainokselta.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostSiis sulla oli tehostimen öljy vähissä ja täristi jarruttaessa sen takia?
Nyt kyllä kuulostaa ihan tvshopin mainokselta.
Nyt takana useampi jarrutus 100-180kmh nopeuksista.
Myös semmonen lievä levottomuus joka välittyi rattiin, jonka vain rattimies saattaa tuntea katosi.Last edited by Tpiman; 29-08-2015, 17:48.
Comment
-
-
Mikä voisi olla M5:ssä vikana. Kovemmassa nopeudessa täristää aika reilusti jarruttaessa.
Aiemmin se tuntui jo 70 nopeudessa. Auto oli huollossa, jolloin vaihdettiin uudet renkaat eteen, ja samalla katsottiin jarrusatuloiden männät ym. ja puslat, ei kuulemma näkynyt mitään.
Tuo auttoi sen verran, että nyt tärinä tuntuu vasta 100 nopeudessa, mutta edelleen samanlainen. Sellainen heikompi tärinä 70-100 välillä lähti pois.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Originally posted by lj123 View PostMikä voisi olla M5:ssä vikana. Kovemmassa nopeudessa täristää aika reilusti jarruttaessa.
Aiemmin se tuntui jo 70 nopeudessa. Auto oli huollossa, jolloin vaihdettiin uudet renkaat eteen, ja samalla katsottiin jarrusatuloiden männät ym. ja puslat, ei kuulemma näkynyt mitään.
Tuo auttoi sen verran, että nyt tärinä tuntuu vasta 100 nopeudessa, mutta edelleen samanlainen. Sellainen heikompi tärinä 70-100 välillä lähti pois.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEtupään tuennoissa jossakin väljää tai sitten etusatuloiden liukurit jumissa?
Eli kurkkaa myös männän tiivisteiden alle. Tuskin ovat huollossa sinne kurkkineet...
Hyvä indikaattori tällä (männät ruosteessa/liukutapit jumissa) ongelmalle on myös eri paksuisiksi kuluneet jarrupalat.
Mulla ollut kolme e39:siä, joissa kahdessa tärinät on johtuneet ruosteisista männistä ja yhdessä reaktiotangosta.Last edited by jannmann; 09-04-2016, 10:51.Aprilia RSV4
Comment
-
Comment