memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • juster
    replied
    Originally posted by sand View Post
    Löytyykö ilmastoinnin toiminnan kuvaus esim. TIS:tä? Minulla on 04/00 auto, jossa tuuletin ei pyörinyt kokoajan ilmastoinnin ollessa päällä. Käytin tässä sitten auton ilmastoinnin huollossa Laakkosella. Lisäsivät kylmäainetta huikeat 20g. Epäilin jo, että onko siellä taas jotain kämmätty, kun nyt tuuletin pyörii kokoajan ilmastoinnin ollessa päällä. Vaikka ulkolämpötila oli +3.
    Sama juttu +4 astetta ja flekti pyöri ainakin sen puoli minuuttia, minkä viitsin aamulla tuuletinta katsoa. Ilmeisesti lähtee aina pyörimään, kun ilmastointi kytketään päälle. Myöhemmin säätyy nopeus tarpeen mukaan, ja voi vaikka pysähtyä kokonaan.

    Leave a comment:


  • sand
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eikä pidä, siis noissa 9/98 jälkeisissä autoissa. Se pyörii miten sattuu: sammuu välillä, pyörii hitaasti ja sitten ottaa kovat kierrokset jne. Nyt vaan on hiukan liian viileä testailla, mutta kun on yli +15 ja moottori täysin lämmin, niin kyllä se minulla 2-5 minuuutin välein käynnistyi kun auto kävi tyhjäkäyntiä ja ilmastointi oli päällä.
    Löytyykö ilmastoinnin toiminnan kuvaus esim. TIS:tä? Minulla on 04/00 auto, jossa tuuletin ei pyörinyt kokoajan ilmastoinnin ollessa päällä. Käytin tässä sitten auton ilmastoinnin huollossa Laakkosella. Lisäsivät kylmäainetta huikeat 20g. Epäilin jo, että onko siellä taas jotain kämmätty, kun nyt tuuletin pyörii kokoajan ilmastoinnin ollessa päällä. Vaikka ulkolämpötila oli +3.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by juster View Post
    Onko tosiaan näin? Minulla ei viime vuonna ilmastointi suostunut toimimaan, syynä oli, ettei flekti ei lähtenyt pyörimään. Ilmastointi ei lähtenyt toimimaan siis missään lämpötilassa, mutta toimi pakkokäynnistyksellä moitteettomasti. Vika löytyi lopulta flektille menevästä rikki nirhautuneesta maajohdosta. Laakkosen sähkömiehen mukaan flekti lähtee aina pyörimään ilmastoinnin ollessa toiminnassa. Ja kyseessä on siis E39 vm. 2001.
    Laakkosen mukaan monet asiat ovat eri lailla kuin mitä BMW sanoo dokumenteissaan tai neuvoo TIS-ohjeissa tekemään...

    Leave a comment:


  • juster
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eikä pidä, siis noissa 9/98 jälkeisissä autoissa. Se pyörii miten sattuu: sammuu välillä, pyörii hitaasti ja sitten ottaa kovat kierrokset jne. Nyt vaan on hiukan liian viileä testailla, mutta kun on yli +15 ja moottori täysin lämmin, niin kyllä se minulla 2-5 minuuutin välein käynnistyi kun auto kävi tyhjäkäyntiä ja ilmastointi oli päällä.
    Onko tosiaan näin? Minulla ei viime vuonna ilmastointi suostunut toimimaan, syynä oli, ettei flekti ei lähtenyt pyörimään. Ilmastointi ei lähtenyt toimimaan siis missään lämpötilassa, mutta toimi pakkokäynnistyksellä moitteettomasti. Vika löytyi lopulta flektille menevästä rikki nirhautuneesta maajohdosta. Laakkosen sähkömiehen mukaan flekti lähtee aina pyörimään ilmastoinnin ollessa toiminnassa. Ja kyseessä on siis E39 vm. 2001.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tuossa linkissä vielä ilmastoinnin paineiden vaikutus tuulettimeen:
    Eli jos kylmäaineet on karanneet (myös hyvin mahdollista mulla), niin sekin voi vaikuttaa siihen ettei aux fan jaksa paljoa pyöriä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tuleeko tuosta joku vikakoodi joka ois jo ehkä jääny muistiin jos sen joskus ois pitäny pyöriä eikä ole pyörinyt?
    Näyttäisi tulevan vikakoodi:

    The electric fan is activated by means of a power output stage directly on the fan motor. The motor control unit activates this power output stage by means of a square-wave signal with duty factors (variable pulse width) between 10 % and 90 % thus controlling the various speeds of the electric fan. Pulse duty factors less than 5 % and greater than 95 % do not trigger activation but rather they are used for fault detection purposes. The power output stage features its own positive and ground supply.

    The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.

    If a fault occurs during operation a corresponding fault code will be stored in the fault code memory of the DME control unit.

    Tuossa linkissä vielä ilmastoinnin paineiden vaikutus tuulettimeen:

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eikä pidä, siis noissa 9/98 jälkeisissä autoissa. Se pyörii miten sattuu: sammuu välillä, pyörii hitaasti ja sitten ottaa kovat kierrokset jne. Nyt vaan on hiukan liian viileä testailla, mutta kun on yli +15 ja moottori täysin lämmin, niin kyllä se minulla 2-5 minuuutin välein käynnistyi kun auto kävi tyhjäkäyntiä ja ilmastointi oli päällä.
    Kiitos, juuri tämän halusin tietää. En siis ala etsiin vikaa tästä isommin ennen kuin olen testannut kunnon lämpötilassa. Luulisin että tuo oli viimekesänä ihan kunnossa, mutta koskaanhan ei tiedä onko enää.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by juster View Post
    Flektin pitää nimenomaan pyöriä aina kun ilmastointi on päällä.
    Eikä pidä, siis noissa 9/98 jälkeisissä autoissa. Se pyörii miten sattuu: sammuu välillä, pyörii hitaasti ja sitten ottaa kovat kierrokset jne. Nyt vaan on hiukan liian viileä testailla, mutta kun on yli +15 ja moottori täysin lämmin, niin kyllä se minulla 2-5 minuuutin välein käynnistyi kun auto kävi tyhjäkäyntiä ja ilmastointi oli päällä.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by juster View Post
    Flektin pitää nimenomaan pyöriä aina kun ilmastointi on päällä.
    Vaikka ois kuinka kylmä ulkona? Vanhassa systeemissä lukee että pyörii vasta kun ulkona >10°C. Tänään oli +8°C kun testailin.

    Leave a comment:


  • juster
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Mulla on 12/99 auto eli tässä on uudempi PWM-systeemi ja siten ei kai tartte aina pyöriä ilmastointi päälläkään? Kun ei tunnu oikein mistään löytyvän tästä uudemmasta systeemistä mitään tarkempaa. Tuo Karhu:n postaama kuva oli loistava, mutta siinäkin jää hämäräksi että mistä voi tietää milloin tän pitäis pyöriä.
    Flektin pitää nimenomaan pyöriä aina kun ilmastointi on päällä.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Kentsu View Post
    (hitain pitäis toimia aina ilmastointi päällä, näinhän tääl on pojat kertoneet).
    Mulla on 12/99 auto eli tässä on uudempi PWM-systeemi ja siten ei kai tartte aina pyöriä ilmastointi päälläkään? Kun ei tunnu oikein mistään löytyvän tästä uudemmasta systeemistä mitään tarkempaa. Tuo Karhu:n postaama kuva oli loistava, mutta siinäkin jää hämäräksi että mistä voi tietää milloin tän pitäis pyöriä.

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tuleeko tuosta joku vikakoodi joka ois jo ehkä jääny muistiin jos sen joskus ois pitäny pyöriä eikä ole pyörinyt? Tuntui liikkuvan herkästi kun sormella pyöritin.
    Mulla Carsoft antaa vikakoodin "Auxiliary fan relay" (pre '99). Ja tutkinpa itsekin tuota juuri enemmän ja totesin että nopeampi nopeus onneksi toimii, eli kun antaa lämpimän koneen seisoa niin heittää tuon flektin sitten päälle kun aistii lisäjäähdytyksen tarpeen. (hitain pitäis toimia aina ilmastointi päällä, näinhän tääl on pojat kertoneet).

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Lahi View Post
    Eli kun ilmastointi laitetaan päälle, tulisi lauhduttimen edessä olevan sähköflektin pyöriä.
    Originally posted by suffeli View Post
    Koeajoin viime viikolla yhden -97 528i ja yhden -99 530d ja kummassakaan flekti ei pyörinyt vaikka ilmastointi oli päällä.
    Originally posted by Hemi View Post
    Siinä vm.-99:ssä ei flektiä ohjata enään vastuksilla, vaan vika on joko paineentunnistimessa tai flektinmoottorissa.
    Originally posted by makeclick View Post
    Mullakaa ei pyöri auto 530d e39 vm 01. syksyllä toimi hyvin ja tuli hyvin kylmää kun laitto ilmastoinnin päälle. Nyt tulee ihan haaleeta ilmaa ja hyvin vähän..
    Originally posted by Stone View Post
    ... ja joku antura ohjaa tuulettimen pyörimisnopeutta portaattomasti sen mukaan mitkä paineet/lämmöt on ilmastointi järjestelmässä.
    Tuli taas hiukan vainoharhainen olo kun näitä luki ja äsken ajelin ilmastointi päällä eikä tuo flekti kyllä tehny mitään. Ulkolämpö oli +8°C. Toisaalta ainakin viime kesänä ilmastointi toimi ihan OK, enkä silloinkaan muista juuri kuulleeni ton flektin pyörivän, ainakaan niin lujaa että sen ois usein huomannu pyörivän.

    Mistä nyt tiedän onko tuo flekti rikki vai ei? Eli milloin voin olla varma että sen pitäisi pyöriä? Tuleeko tuosta joku vikakoodi joka ois jo ehkä jääny muistiin jos sen joskus ois pitäny pyöriä eikä ole pyörinyt? Tuntui liikkuvan herkästi kun sormella pyöritin.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 24-04-2007, 17:06.

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Jep huumorilla minäkin . Hitaammat nopeudet toimivat vaikka suurimman nopeuden sulake olisi rikki. Itse ihmettelin tuota systeemiä joskus ja oletin että hitaammissa ei ole sulaketta. Edellisessä autossani oli flekti jumissa ja ilmastointi toimi eikä sulakkeita palanut. Suihkuttelin crc:tä ja vääntelin käsin flektiä kunnes se pyöri esteettä. Muut nopeudet toimivat normaalisti ja hitainkin, jos käsin pyöräytti sen ensin liikkeelle.

    Leave a comment:


  • kosmik
    replied
    Originally posted by Vee-eit View Post
    HALLELUJA !
    Niin siis huumorilla tuo jälkimmäinen. Eiköhän ne muutkin virtapiirit ole jonkun sulakkeen takana, mutta pointti tässä kai oli se, että jos se noissa kytkiksissä näkyvä 50A sulake on palanut niin sittenhän se 3. nopeus ei toimi, mutta kaksi hiljaisempaa toimii... eikö?

    Leave a comment:

Working...
X