memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kaikkone
    replied
    Haa, menin sitte koheltamaan tuola noita vastuksia irti. totesin että yks vastus ei pihise mitään ja toisesta tuli aikalailla oikea ohmimäärä. nooh, seuraava ropleema oli se että halusin tietysti testata että toimiiko se flekti, eli ohitetettiin kokonaan vastus, vastus pois ja piuhan pätkä tilalle..
    Ja kävi niin että aluksi kun tökkäsi virtaa flektille auton omasta järjestelmästä sulake poksahti heti, toinen sulake tilalle ja taas. ja ekallakin kerralla flekti lähti pyörimään vasta kun kädellä avusti..
    Flekti kyllä muuten pyörii ihan sulavasti käsin.

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by juse132 View Post
    sillä juurikin eräässä ilmastointialaan erikoistuneessa liikkeessä "tiedettiin", että kyllä siellä venttiili on, eli anturin voi vaihtaa "lennossa". No niin tai näin, miten tuon paineanturin toimintaa voisi testata? Entä kuivain, mikä/mitkä ovat oireet, jos se on tullut tiensä päähän?
    Joko pihautit aineet käsille anturia vaihtaessasi?

    Leave a comment:


  • juse132
    replied
    Hmm....mielenkiintoista

    sillä juurikin eräässä ilmastointialaan erikoistuneessa liikkeessä "tiedettiin", että kyllä siellä venttiili on, eli anturin voi vaihtaa "lennossa". No niin tai näin, miten tuon paineanturin toimintaa voisi testata? Entä kuivain, mikä/mitkä ovat oireet, jos se on tullut tiensä päähän?

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by juse132 View Post
    Tuossa jo joku kyselikin, vaan ei vastausta vielä. Eli siis siis voiko kuivaimessa olevan paineanturin vaihtaa omin voimin ilman "ilmastointihuoltoa". Jonkun tiedon mukaan anturin alla on sulkuventtiili, jonkun tiedon mukaan ei. Mikähän se totuus on?
    Kyllä se järjestelmä tyhjenee silmille jos anturin irrotat täydestä järjestelmästä.
    Jos paineanturi on hajalla ja olet jo uuden ostanut niin vaihto onnistuu kivasti paikassa missä järjestelmä täytetäänkin. Ensin järjestelmä tyhjäksi, anturi pois ja uusi tilalle jonka jälkeen järjestelmän täyttö.

    Leave a comment:


  • juse132
    replied
    Paineanturin vaihto

    Tuossa jo joku kyselikin, vaan ei vastausta vielä. Eli siis siis voiko kuivaimessa olevan paineanturin vaihtaa omin voimin ilman "ilmastointihuoltoa". Jonkun tiedon mukaan anturin alla on sulkuventtiili, jonkun tiedon mukaan ei. Mikähän se totuus on?

    Leave a comment:


  • Terou
    replied
    Originally posted by Terou View Post
    Oiskohan täälläkin tuo flekti kuollut. Ei ole hetkeen toiminut. Käsillä pyörittäen ropeli pyörii varsin helposti, eli ei ole jumissa. Näkyy olevan tuo uudempi malli. Mustan ja ruskean johdon välillä on jännite, eli virta tulee. Kelta/ruskeasta johdosta mittari värähti, että se ohjausjohtokaan ei ole ainakaan irtipoikki. Ja INPA sanoo:
    125 E-fan
    KS-->VB/Ground or open circuit

    Voiko olla muuta vielä kuin tuo itse flekti sökö? Varmaan uutta tilailtava.

    Auto: E39 530iAT -01 108tkm
    Nyt on flekti vaihdettu ja alkoi pelaamaan. Parin tunnin homma ensikertalaiselta. Ahkeraan tuntuu pyörivän ainakin näin +25C keleillä. Jännä että ilmastoinnin toiminnassa ei ole huomannut mitään ongelmaa vaikka flekti ei ole toiminutkaan.

    Leave a comment:


  • whector
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kyllä! Ja jos ei löydy korjattavaa, niin voi huoltaa jonkun kohdan ihan vaan varmuuden vuoksi ja varmaan samalla löytyykin joku ongelma jonka voi korjata.
    Tää on niin totta. Mutta ei ainakaan mua haittaa yhtään. Ja kiitokset niistä vinkeistä liittyen rikkinäiseen vastukseen. Olihan se jostain syystä hajonnut vaikka näytti ehjältä. Vetäsin sen virtapiuhan suoraan vastuksen ohi niin nyt pyörii taas flekti.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Vee-eit View Post
    E39 on siitä kiitollinen harrastuskohde, että siitä löytyy aina joku vika korjattavaksi...
    Kyllä! Ja jos ei löydy korjattavaa, niin voi huoltaa jonkun kohdan ihan vaan varmuuden vuoksi ja varmaan samalla löytyykin joku ongelma jonka voi korjata.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Jagu81 View Post
    Aika mielenkiintoista tosiaan et on yhteydessä.. mut mitä täs enempää miettiin kun ongelma ratkes sillä johdon vaihdolla ja pelaa nyt vaan ilmastointi päälle säällä kun säällä
    Näitä ongelmia ja ratkaisuja on aina välillä ihan hyvä pohdiskella.

    Leave a comment:


  • Jagu81
    replied
    Mielenkiintoista! Kyllä kompuran pitäisi tietääkseni kytkeytyä, vaikka flekti olisi kokonaan pois pelistä.[/QUOTE]

    Aika mielenkiintoista tosiaan et on yhteydessä.. mut mitä täs enempää miettiin kun ongelma ratkes sillä johdon vaihdolla ja pelaa nyt vaan ilmastointi päälle säällä kun säällä

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Mielenkiintoista! Kyllä kompuran pitäisi tietääkseni kytkeytyä, vaikka flekti olisi kokonaan pois pelistä.
    Näin minäkin kuvittelin enkä wds ohjelmasta löytyvistä ilmastoinnin käynnistymisen edellytyksistä löytänyt viitteitä, että flektin pitäisi olla toimintakuntoinen.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Toinen flekti johtoon kiinni ja kokeilua, ei pyörinyt flekti eikä kompura. Pyyhe valmiiksi esiin, jotta sen voisi heittää mutta kaverini, joka on "aavistuksen" minua viisaampi BMWn kanssa kehotti tarkastamaan, että tuleeko flektin ohjauksen piuha ehjänä DME:ltä keulalle.
    Yleismittari näytti johdon olevan poikki, joten ensin hyppylanka DME:ltä flektille ja avot, siivet viuhuu ja kompura pumppaa.

    Johtonippu auki ja uusi johto vanhan katkenneen tilalle, nyt autoilu taas maittaa.

    Ilmeisesti siis toimiva flekti on elinehto ilmastoinnille, tai ainakin tuon ohjauksen yhteyden tulee olla kunnossa.
    Mielenkiintoista! Kyllä kompuran pitäisi tietääkseni kytkeytyä, vaikka flekti olisi kokonaan pois pelistä.

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Originally posted by Administrator View Post



    Mitähän vikaa sitä ensi viikolla saa korjata?


    E39 on siitä kiitollinen harrastuskohde, että siitä löytyy aina joku vika korjattavaksi...

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Tänään menin taas nysväämään autoa, kun juuri ja juuri vaimo antoi luvan.

    Ilmastointiin ei pitänyt pahemmin edes paneutua mutta, koska löytyi pari ilmastoinnin flektiä niin pakkohan sitä oli taas tutkia.

    Toinen flekti johtoon kiinni ja kokeilua, ei pyörinyt flekti eikä kompura. Pyyhe valmiiksi esiin, jotta sen voisi heittää mutta kaverini, joka on "aavistuksen" minua viisaampi BMWn kanssa kehotti tarkastamaan, että tuleeko flektin ohjauksen piuha ehjänä DME:ltä keulalle.
    Yleismittari näytti johdon olevan poikki, joten ensin hyppylanka DME:ltä flektille ja avot, siivet viuhuu ja kompura pumppaa.

    Johtonippu auki ja uusi johto vanhan katkenneen tilalle, nyt autoilu taas maittaa.

    Ilmeisesti siis toimiva flekti on elinehto ilmastoinnille, tai ainakin tuon ohjauksen yhteyden tulee olla kunnossa.


    Suuret kiitokset pähkäilyyn osallistuneille, sain Teiltä paljon tietoa ja vinkkejä.

    Mitähän vikaa sitä ensi viikolla saa korjata?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Höyrystimen lämpötila-anturia en ole vielä edes huomoinutkaan, tuo oletettavasti löytyy jommasta kummasta etujalkatilasta keskikonsolin huitteilta. Kertoisitko miten saan mitattua/todettua sensorin toimivuuden?
    Mitä INPA näytää IHKR:n "Status"-tiedoissa? Ainankin IHKA:ssa se näyttää kaikkien anturien arvot, myös evaporator sensor ja high pressure switch. Niistä pitäisi nähdä, onko kompuran kytkemiselle mitään esteitä.

    WDS:stä löytyy myös tarinaa. KLIK

    Leave a comment:

Working...
X