memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • whector
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Mitä ilmeisemmin hitaimman nopeuden vastus palanut. Vastuksia saa esim KL-varaosista, noin 50,-. Mutta mutta...

    Itse juuri moisen korjauksen tehneenä muutama kokemuksen sana:
    Vastuksien vaihto on hiukan työläs, ja flektin hitain nopeus alkaa kyllä todennäköisesti toimia, mutta saattaa käydä kuin minulla, eli hetken päästä korjauksesta kaikki nopeudet mykistyivät. Jouduin hankkimaan koko flektin, senkin KL-varaosista (250,-), ja nyt on toiminut.

    Eli siinä kävi varmaan niin, että kun vanha flekti joutui tekemään pitkästä aikaa töitä, se otti itseensä ja kyrvähti.

    Helpompi melkein siis vaihtaa samalla koko flekti kun tuohon savottaan ryhtyy.
    mutta eikö se vastus olekin siinä mustassa liittimiessä joka on "piilossa" siellä apparin puoleisen lampun takan/vieressä? meinaan kun senkin kokeilin ohittaa ja syöttää virtaa suoraan sen mötikän jälkeiseen mustaan piuhaan, mutta silti ei pyöri flekti, eli ne mid/high nopeudet toimii mutta low nopeuden piuhassa jotain häikkää.

    ja tuo low piuha olisi siis tarkoitus jotenkin ohittaa, niin onko se mahdollista?

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by whector View Post
    mistäköhän johtuu, että kun flektin mustasini ja mustapuna johdoille ja tietenkin ruskealle maa-johdoille syöttää virtaa, niin tuuletin pyörii niin kuin pitääkin, mutta kun siihen alimman nopeuden, eli mustaan johtoon antaa virtaa, niin ei lähde flekti pyörimään?

    Olen syöttänyt siis virtaa ennen niitä vastuksia, ja vastuksien jälkeen kuorin johtoa ja syötin virtaa mutta ei pyöri. Onko siis johto mahdollisesti poikki ennen sitä flektiä?

    Sitten se itse kysymys. Haluaisin, että tuo pyörisi myös alimmalla nopeudella, niin onko mitään purkkaviritystä, millä sen saisi pelaamaan? Auto alkaa kyllä 14volttia syöttämään sille mustalle ja ruskealle piuhalle kun ilmastoinnin pistää päälle, mutta se ei kerran sitä mustaa johtoa pitkin mene edemmäksi, niin olisiko se mahdollista liittää esimerkiksi mustasini johtoon vastusten perään? Eli tuuletin pyörisi tällöin samantien täydellä nopeudella. Vai aiheutuuko tästä jotain kuormaa jollekin osalle liikaa? :think
    Mitä ilmeisemmin hitaimman nopeuden vastus palanut. Vastuksia saa esim KL-varaosista, noin 50,-. Mutta mutta...

    Itse juuri moisen korjauksen tehneenä muutama kokemuksen sana:
    Vastuksien vaihto on hiukan työläs, ja flektin hitain nopeus alkaa kyllä todennäköisesti toimia, mutta saattaa käydä kuin minulla, eli hetken päästä korjauksesta kaikki nopeudet mykistyivät. Jouduin hankkimaan koko flektin, senkin KL-varaosista (250,-), ja nyt on toiminut.

    Eli siinä kävi varmaan niin, että kun vanha flekti joutui tekemään pitkästä aikaa töitä, se otti itseensä ja kyrvähti.

    Helpompi melkein siis vaihtaa samalla koko flekti kun tuohon savottaan ryhtyy.

    Leave a comment:


  • whector
    replied
    Originally posted by whector View Post
    mistäköhän johtuu, että kun flektin mustasini ja mustapuna johdoille ja tietenkin ruskealle maa-johdoille syöttää virtaa, niin tuuletin pyörii niin kuin pitääkin, mutta kun siihen alimman nopeuden, eli mustaan johtoon antaa virtaa, niin ei lähde flekti pyörimään?

    Olen syöttänyt siis virtaa ennen niitä vastuksia, ja vastuksien jälkeen kuorin johtoa ja syötin virtaa mutta ei pyöri. Onko siis johto mahdollisesti poikki ennen sitä flektiä?

    Sitten se itse kysymys. Haluaisin, että tuo pyörisi myös alimmalla nopeudella, niin onko mitään purkkaviritystä, millä sen saisi pelaamaan? Auto alkaa kyllä 14volttia syöttämään sille mustalle ja ruskealle piuhalle kun ilmastoinnin pistää päälle, mutta se ei kerran sitä mustaa johtoa pitkin mene edemmäksi, niin olisiko se mahdollista liittää esimerkiksi mustasini johtoon vastusten perään? Eli tuuletin pyörisi tällöin samantien täydellä nopeudella. Vai aiheutuuko tästä jotain kuormaa jollekin osalle liikaa? :think
    Ilmeisesti tuo ei taida onnistua:

    laitoin sen mustan +14v jännitettä syöttävän johdon hyppylangalla kiinni siihen sinipunaiseen +14v syöttävään piuhaan, ja vaikka se sinipunainen luonnollisesti on releen takana eikä syötä virtaa ennen kuin auto käskee, niin siitä huolimatta sulake 7 paloi saman tien.

    Outoa että toi musta piuha ei vie virtaa sinne flektille asti, vaikka ohittaisi tuon vastuksen. Onko mitään mahdollisuutta saada tuota tuuletinta nyt toimimaan niin, että se pyörisi HETI kun ilmastoinnin lyö päälle?

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Omassa -96:ssa oli sama vika. Hitain nopeus ei toiminut, paitsi kun kädellä pyöräytti sen ensin liikkeelle. Päättelin moottorin olevan jo niin kulunut.

    Leave a comment:


  • whector
    replied
    osaisiko joku vastata tuohon edelliseen kysymykseen, ennen teroun viestiä

    Leave a comment:


  • Terou
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?
    Offtopic: Tuossa facelift-projektoriumpiossa valokuvio on varmasti ihan kuten pitääkin. Laittoi sitten H7 xenonpolttimon tai sovitteella alkuperäistyyppisen D2S-polttimon (vaikka ihan Philipsin polttimot). Pistä privaa, jos xenonpäivitys kiinnostaa.

    Leave a comment:


  • whector
    replied
    mistäköhän johtuu, että kun flektin mustasini ja mustapuna johdoille ja tietenkin ruskealle maa-johdoille syöttää virtaa, niin tuuletin pyörii niin kuin pitääkin, mutta kun siihen alimman nopeuden, eli mustaan johtoon antaa virtaa, niin ei lähde flekti pyörimään?

    Olen syöttänyt siis virtaa ennen niitä vastuksia, ja vastuksien jälkeen kuorin johtoa ja syötin virtaa mutta ei pyöri. Onko siis johto mahdollisesti poikki ennen sitä flektiä?

    Sitten se itse kysymys. Haluaisin, että tuo pyörisi myös alimmalla nopeudella, niin onko mitään purkkaviritystä, millä sen saisi pelaamaan? Auto alkaa kyllä 14volttia syöttämään sille mustalle ja ruskealle piuhalle kun ilmastoinnin pistää päälle, mutta se ei kerran sitä mustaa johtoa pitkin mene edemmäksi, niin olisiko se mahdollista liittää esimerkiksi mustasini johtoon vastusten perään? Eli tuuletin pyörisi tällöin samantien täydellä nopeudella. Vai aiheutuuko tästä jotain kuormaa jollekin osalle liikaa? :think

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by Jagu81 View Post
    katsot ensin että releille tulee virtaa ja tarkista releiden liittimet..
    tutkit kompuralle menevän johdon.
    laitat flektille suoraan virtaa näkee onko vika painekytkimessä vai flektissä..
    Täytyy huomenissa koittaa keritä. Sehän taitaa olla kuitenkin sama, että onko flektissä vikaa koska sen ei pitäisi estää kompuraa käynnistymästä, paineanturi voi.


    Originally posted by TJJ View Post
    Miksi et katso Inpalla mitä paineanturi näyttää? Vai eikö sitä näy manuaali-ilmastoinnissa? Sen pitäisi, ainakin automaatti-ilmastoinnissa, näyttää 1,4-2,4V. Jos jännite (kesällä) on selvästi alle tuon 1,4V, on järjestelmä tyhjä tai anturille tulevissa johdoissa on vikaa. Puhallin lähtee pyörimään tuossa 1,5-1,6V kohdalla.

    Oletko muuten tutkinut pitääkö systeemi tyhjentää ennen kuin paineanturin voi vaihtaa? Luultavasti pitää...

    Entä toimiiko puhallin Inpalla ohjattuna? Sitähän voi säätää portaattomasti Inpan kautta.
    En päässyt Inpalla ilmastointiin käsiksi, voikohan tuohon manuaali-ilmastointiin päästäkään, vaan kompuran sai laitettua päälle DMEltä.
    Noita jännitteitä löysinkin tänään Autodataa tutkiessani, täytyy niihinkin paneutua kun pääsen tyhjentämään ilmastointia vasta ensiviikolla.

    Noh, onneksi sataa niin ilmastointikaan ei ole niin välttämätön, vaikka kyllä se näin kosteellakin tekisi eetvarttia.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Mittasin tuon uuden paineanturin irrallaan, rusk.must.-harm.must. 4,55 ja rusk.must.-kelt.vihr. ei lukemaa.
    Miksi et katso Inpalla mitä paineanturi näyttää? Vai eikö sitä näy manuaali-ilmastoinnissa? Sen pitäisi, ainakin automaatti-ilmastoinnissa, näyttää 1,4-2,4V. Jos jännite (kesällä) on selvästi alle tuon 1,4V, on järjestelmä tyhjä tai anturille tulevissa johdoissa on vikaa. Puhallin lähtee pyörimään tuossa 1,5-1,6V kohdalla.

    Oletko muuten tutkinut pitääkö systeemi tyhjentää ennen kuin paineanturin voi vaihtaa? Luultavasti pitää...

    Entä toimiiko puhallin Inpalla ohjattuna? Sitähän voi säätää portaattomasti Inpan kautta.
    Last edited by TJJ; 31-07-2009, 17:05.

    Leave a comment:


  • Jagu81
    replied
    katsot ensin että releille tulee virtaa ja tarkista releiden liittimet..
    tutkit kompuralle menevän johdon.
    laitat flektille suoraan virtaa näkee onko vika painekytkimessä vai flektissä..

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Kuivaimen paineanturin vastukset mitattu yleismittarilla ja mittarin ollessa asennossa 20K rusk.must.-harm.must. 6,?? ja rusk.must.-kelt.vihr. 11,??.
    Mittasin tuon uuden paineanturin irrallaan, rusk.must.-harm.must. 4,55 ja rusk.must.-kelt.vihr. ei lukemaa.

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by Jagu81 View Post
    On ehdoton.. järjestelmässä nousee paineet muuten liian korkeaksi.. ja jostain lopulta paikka pettää.. ajossa voi käyttää ilmastointia ajo viima jäähdyttää mutta paikallaan ollessa EI. ilmastointi lähtee kyllä päälle vaikka flekti ei toimi..
    Eli vikaa etsiessä voi flektin toimimattomuuden rajata pois syistä, jotka pitää kompuran mykkänä.
    Täytyy tänään vaihtaa releet, isot sulakkeet ja paineanturi. Jos näillä korjauksilla kompura ei ala toimimaan pitänee vikaa alkaa etsimään uudelta kantilta.
    Tietääkö kukaan mitä arvoja ehjältä paineanturilta pitäisi saada?

    Leave a comment:


  • Jagu81
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Näin minäkin uskoisin, ettei tuo lisäflekti ole noin ehdoton ilmastoinnin toiminnalle tai peräti päälle kytkeytymisen ehto.

    Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?
    On ehdoton.. järjestelmässä nousee paineet muuten liian korkeaksi.. ja jostain lopulta paikka pettää.. ajossa voi käyttää ilmastointia ajo viima jäähdyttää mutta paikallaan ollessa EI. ilmastointi lähtee kyllä päälle vaikka flekti ei toimi..
    Last edited by Jagu81; 31-07-2009, 11:49.

    Leave a comment:


  • Administrator
    replied
    Originally posted by Terou View Post
    (hyvä nimimerkki oli vapaana)

    Itselläni ainakin ollut jonkun aikaa tuo flekti mykkänä, mutta kyllä ilmastointi toimii. Auto samaa vuosimallia, tosin automaatti-ilmastoinnilla.
    Näin minäkin uskoisin, ettei tuo lisäflekti ole noin ehdoton ilmastoinnin toiminnalle tai peräti päälle kytkeytymisen ehto.

    Asian sivusta kysymys Teroulle, miten tuollaisessa facelifti umpiossa jälkiasennus xenonit toimivat? Onko valokuvio ihan hanurista vai kehtaako valoja pitää päälläkin?

    Leave a comment:


  • Terou
    replied
    Originally posted by Administrator View Post
    Olipahan tässäkin topicissa lukemista ja asiaakin mutta minulle jäi epäselväksi miten tärkeä tuo ilmastoinnin flekti on ilmastoinnin päälle saamiseksi.
    Auto E39 M54B25 on valmistunut 9/01 manuaali-ilmastoinnilla, nyt tilanne on että ilmastoinnin kompura ei mene päälle napista.

    Kompura lähtee pyörimään kun magneettikytkimeen syöttää suoran plussan ja ilmastointi toimii myös INPA:lla pakkokytkettynä. Niin ja kylmäaineet on tallella ja järjestelmässä ei ollut vuotoja, järjestelmä täytettiin 2 päivää sitten 750g ainetta.

    Vikakoodi AUX fanin oikosulku, sulakkeet (muistaakseni 9 ja 20) hanskalokeron rivistä tarkastettu ja vaihdettu. Flekti ei siis toimi missään tilanteessa.

    Kuivaimen paineanturin vastukset mitattu yleismittarilla ja mittarin ollessa asennossa 2K(saattoi olla myös 20K) rusk-sin 6,?? ja rusk-kelt 11,??.

    Tänään hain uuden paineanturin, releet 61 36 8 373 700 ja 61 36 6 915 327 sekä isot sulakkeet hanskalokeron taakse.

    Kysymys kuuluu, että pitäisikö ilmastoinnin toimia vaikka ilman tuota lisäflektiä vai voiko tuo flekti olla kompastinkivenä ettei auto suostu kompuraa käynnistämään?

    Edellisessä 97 mallisessa samalla paikalla oleva flekti oli myöskin mykkä mutta automaatti-ilmastointi toimi moitteetta.

    Olisin kiitollinen avusta, minä ja perheeni saatamme menehtyä tuonne kuumuuteen.


    Foorumille tattikset monesta hyvästä tiedosta ja useista nauruista!
    (hyvä nimimerkki oli vapaana)

    Itselläni ainakin ollut jonkun aikaa tuo flekti mykkänä, mutta kyllä ilmastointi toimii. Auto samaa vuosimallia, tosin automaatti-ilmastoinnilla.

    Leave a comment:

Working...
X