Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulosvetäjä E39:n etuniveliin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #31
    Originally posted by TJJ View Post
    Eipä lähtenyt alatukivarsi eikä reaktiotanko tuolla ulosvetäjällä, se on siihen liian lyhyt joten vipu irtosi pultin päästä. Muutaman yrityksen jälkeen luovutin ja otin vasaran käteen...
    Lähtee lähtee. Koneista sitä vähän että se mahtuu, se kyllä kestää. Ensimmäisenä tuosta korkkaa kierre jos joku korkkaa. Hommahan toimii niin että ulosvetäjällä vedetään reiluun jännitykseen (jos nivel ei jo tässä vedossa irtoa, jonkun kangasliinan voi laittaa ympäri niin välttää pamauksen), ja sitten annetaan vasaraa, ulosvetäjän päälle, EI ALUMIINIOSIIN. Jos ei edelleenkään irtoa, eikä ulosvetäjää uskalleta enää lisää kiristää, kokeillaan joko lämmitystä/jäähdytystä (kuumailmapuhaltimella, ei pillillä + kylmäsray), rasvausta esim rost off icella joka tunkeutuu väliin jäähdytysvaikutuksensa vuoksi (5-56 voi unohtaa...), ja vasarointia tai mennään vain kahville, ja kas, kaffelta palatessa jännityksessä ollut nivel on irronnut.
    Last edited by WSE1; 10-06-2009, 22:13.

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #32
      Originally posted by WSE1 View Post
      ja kas, kaffelta palatessa jännityksessä ollut nivel on irronnut.
      Tämä on hyvä vinkki kaikkiin tiukalla liitoksella oleviin kohteisiin, jotka voidaan jännittää, esim e30 etu tukivarret saa prässissä rikki jos sokeasti vain lisää painetta, laittaa kohtuullisen jännityksen ja käväisee nortilla, sillä aikaa pallonivel onkin jo tullut ulos.
      Olli.

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #33
        Originally posted by petrolhead View Post


        Tollasellakin olen jokusen ottanut. Ihme kyllä en ole vielä yhtään nivelen suojakumia sillä rikkonut.
        46:n alatukivarren sisemmän pallonivelen irroitukseen tarvitaan myös tuommoinen. Minkäänlaista ulosvetäjäähän ko. paikkaan ei saa.

        Comment

        • puppetmaster
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 74
          • Tampere

          #34
          Originally posted by bmw e34 View Post
          aivan !. ei välttis ole nohevin siirto alkaa pieksemään moskalla alumiinista tehtyjä alustan osia :think.
          TJJ. loppuiko sinulla tuosta vetimestä se korkeus tuossa ylimmässäkin asennossa ?. (kuvan perusteella olisi 2 eri korkeussäätöä)
          Ei se nivelen kartio alumiinia ole. Siihen vaan päälle (tai reaktiotangon ollessa kyseessä alle) paukkua ja irtoo. Kovassa ne voi kyllä olla, mutta aina on lähteneet, eikä edes se holkki ole tullut mukana.

          Siihen olkavarteen ei oikein viitsi paukuttaa, kun on tosiaan alumiinia, ja mahtaisiko olla kovin tehokastakaan samasta syystä.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #35
            Viikonloppuna olisi tarkotus vaihtaa reaktiotangot e39:iin. Topiccia lukiessa tulee sellainen käsitys, että täysin sopivaa ulosvetäjää ei ilmeisesti ole saatavissa vai onko jollakin uutta tietoa?

            Haynesin korjausoppaasta vaihto-ohjeita lukiessa huomasin, että sen ohjeen mukaan iskaritolppaa pitäisi liu'uttaa ylöspäin pyörän napaan nähden, jotta reaktiotanko mahtuu tulemaan ulos. Onko tosiaan näin vai onko joku oikotie homman suorittamiseen?
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Simpel
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 405

              #36
              Originally posted by markok View Post
              Viikonloppuna olisi tarkotus vaihtaa reaktiotangot e39:iin. Topiccia lukiessa tulee sellainen käsitys, että täysin sopivaa ulosvetäjää ei ilmeisesti ole saatavissa vai onko jollakin uutta tietoa?

              Haynesin korjausoppaasta vaihto-ohjeita lukiessa huomasin, että sen ohjeen mukaan iskaritolppaa pitäisi liu'uttaa ylöspäin pyörän napaan nähden, jotta reaktiotanko mahtuu tulemaan ulos. Onko tosiaan näin vai onko joku oikotie homman suorittamiseen?
              Jos sä osaa nr.4 http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05
              Vaihdat niin kyllä, pitää päästä iskarintolpasta irti ja nostaa/laskee (riippuu kumpaa liikuttaa)
              Itse tein homman pari viikoa sitten, helppo se on.
              merkkaa kuitenkin jollai että tiedät mihin korkeuteen viet sen takaisin

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by Simpel View Post
                Jos sä osaa nr.4 http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05
                Vaihdat niin kyllä, pitää päästä iskarintolpasta irti ja nostaa/laskee (riippuu kumpaa liikuttaa)
                Itse tein homman pari viikoa sitten, helppo se on.
                merkkaa kuitenkin jollai että tiedät mihin korkeuteen viet sen takaisin
                Juuri tuota osaa tarkoitan. Lähtikö tolppa helposti liukumaan vai joutuuko käyttämään väkivaltaa?

                Pallonivelen ulosvetäjästä vielä. Mikähän IKH:n myymistä ulosvetäjistä olisi paras tähän hommaan? http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layou...timet_2009.pdf
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #38
                  Motonetin valikoimassa on muuten yksi potentiaalisen oloinen palloniveltyökalu (Pallonivelen ulosvetäjä HD, ei kuvaa, 19,90€). Vastaa aika lailla tuota Kukko KU1291 mallia. Ei vaan ole vielä päässyt kenttätestiin.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • O.K.
                    Moderator
                    • Nov 2003
                    • 4854
                    • Espoo

                    #39
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Motonetin valikoimassa on muuten yksi potentiaalisen oloinen palloniveltyökalu (Pallonivelen ulosvetäjä HD, ei kuvaa, 19,90€). Vastaa aika lailla tuota Kukko KU1291 mallia. Ei vaan ole vielä päässyt kenttätestiin.
                    Liian lyhyt ja paksu, ei mahdu oikein mihinkään väliin. Kokeilin tuota tuloksetta.

                    Lopulta meni E39 poikittaisen etutukivarren vaihto yhdistelmällä lyöntihaarukka + vasara (ei kovin kummoinenkaan leka) + kuumailmapuhallin & rost off ice. Eli ensin haarukalla jännitystä niveleen, sitten lämpöä sekä kylmää sopivasti ja lopulta kopautuksia napaan jännityksen ollessa päällä.

                    Pitkittäistukivarsiin vaihdoin vain powerflexit tukivarsien ollessa kiinni, niin ei tarvinnut tolppia irrotella (eikä ei siis tarvinnut ihmetellä niiden niveltelten irtiottoa).
                    Last edited by O.K.; 10-08-2009, 23:14.
                    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                    E34 525i

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by O.K. View Post
                      Liian lyhyt ja paksu, ei mahdu oikein mihinkään väliin. Kokeilin tuota tuloksetta.
                      No niinpä tietysti, eli ei taida edes pienet modaukset riittää.

                      Jos vaikka "sirkus" sattuisi lukemaan, niin voisi antaa ilmi, paljonko se orkkis-pallonivelkalu kustantaisi.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • sirkus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 2195
                        • kaustinen

                        #41
                        No sattuu lukemaan mut on sairastamassa kotona. Koitan muistaa kattoo ku pääsen taas työmaalle.
                        Chrysler 300c crd touring 2010
                        Daily driver
                        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                        Man cave on wheels
                        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                        Built not bought
                        V8, only juice&milk come in 2 litres

                        Kawasaki zzr1100 fighter


                        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #42
                          Originally posted by bmw e34 View Post
                          tässä säikeessä näyttääkin olevan jo jonninmoisia kanditaatteja _oikeaksi_ulosvetäjäksi, tyyliin loppuelämän investointi eikä mikään kertakäyttöinen resu joka hajoaa ennenkuin ensimmäinenkään nivel on irti. mallia biltema on kerran tullut kokeiltua, hajoitettua ja todettua se paskaksi. mutta onko tällaisista stahlwillen tekeleistä kellään kokemusta, tarkoitan että miten on sopivuus E30-E65 ?
                          Hyvät kokemukset on Kukon vastaavista, noista postaamistasi kuvista vastaavat lähinnä tuota ensimmäistä ja viimeistä mallia. 200e investointi voi tuntua isolta, mutta kyllä se kannattaa. Siis jos haluaa itse vaihtaa nivelet. Yhdellä ei kunnolla pärjää, mutta noi kaksi riittävät useimpiin kevyessä kalustossa vastaan tuleviin palloihin.

                          (näissä aidolla ja halpiksella on muuten yllättävä paljon eroa... vink)
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by sirkus View Post
                            No sattuu lukemaan mut on sairastamassa kotona. Koitan muistaa kattoo ku pääsen taas työmaalle.
                            Sinä varmaankin osaat sitten kertoa miten noita alkuperäisiä huoltotyökaluja saa tilattua? Haluaisin työkalun 51 2 090 (muoviohjain lukon vastakappaleen säätöä varten) mutta miten ihmeessä se tilataan paikallisen merkkiliikkeen kautta?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by sirkus View Post
                              No sattuu lukemaan mut on sairastamassa kotona. Koitan muistaa kattoo ku pääsen taas työmaalle.
                              Koitahan saada ittes kuntoon.

                              Tuossa muuten malli, jos joku haluaa etsiä halpoja kopioita. KLIK
                              Halpaa ku makkara. KLIK
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Erich
                                BTCF Member
                                • Apr 2005
                                • 783
                                • Hämeenkyrö

                                #45
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Sinä varmaankin osaat sitten kertoa miten noita alkuperäisiä huoltotyökaluja saa tilattua? Haluaisin työkalun 51 2 090 (muoviohjain lukon vastakappaleen säätöä varten) mutta miten ihmeessä se tilataan paikallisen merkkiliikkeen kautta?
                                Tämä kiinnostaa minuakin. Kyselin kerran Metrosta BMW:n liitintyökalusarjaa huonolla menestyksellä. Varaosamyyjä kyllä muisteli, että joskus jollekin asiakkaalle tilattiin joku työkalu, mutta mites se nyt meni... järjestelmä kun ei numeroa tuntenut, niin se jäi siihen. Veikkaisin kuitenkin, että heillä itsellään on tuo vastaava salkku ja jotenkin he ovat sen hankkineet..?

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Halpaa ku makkara. KLIK
                                Just. Eiköhän ne bimmerinkin pallot noilla yleismalleilla irtoa... mä vetäisin sen OEM-rajan juuri tähän.
                                Last edited by Erich; 11-08-2009, 11:45.
                                6 - E24 635
                                7 - E38 740
                                8 - E31 850

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎