Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulosvetäjä E39:n etuniveliin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Ulosvetäjä E39:n etuniveliin?

    Mistä löytyy kunnollinen ulosvetäjä joka myös toimii ja varmasti sopii/mahtuu E39:n raidetangon, reaktiotangon ja alatukivarren irroittamiseen? Lekan käyttäminen ei oikein innosta... Eli tämän kuvassa olevan BMW:n osan näköinen, mutta jonka saisi ostettua tarvikeliikkeestä:
    Attached Files
    E39 528iA
  • Sami
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1332
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by TJJ
    Mistä löytyy kunnollinen ulosvetäjä joka myös toimii ja varmasti sopii/mahtuu E39:n raidetangon, reaktiotangon ja alatukivarren irroittamiseen? Lekan käyttäminen ei oikein innosta... Eli tämän kuvassa olevan BMW:n osan näköinen, mutta jonka saisi ostettua tarvikeliikkeestä:
    Noi nivelet on tosi tiukassa yleensä ja tuo työkalukaan ei ole avain onneen eli voi mennä pasaksi ennen kun lähtee irti...Itse olen käyttänyt taktiikkaa että lyömällä irti ja silloin lähtee yleensä se hela mukana...sitten rälläkällä nivelen juuresta poikki ja ruuvipenkissä nivelen jämä pois helasta vasaralla kevyesti lyömällä kun rälläköinnin lämpö on saanut liitoksen löystymään...Sitten vaan hela takaisin paikoilleen parhaalla katsomallaan tavalla...Tämä tietysti toimii vain jos vaihdat tukivarren etkä laita samaa osaa takaisin paikoilleen...

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Originally posted by TJJ
      Mistä löytyy kunnollinen ulosvetäjä joka myös toimii ja varmasti sopii/mahtuu E39:n raidetangon, reaktiotangon ja alatukivarren irroittamiseen? Lekan käyttäminen ei oikein innosta... Eli tämän kuvassa olevan BMW:n osan näköinen, mutta jonka saisi ostettua tarvikeliikkeestä:
      Taas Lekaa

      Mutta tuommoinen Osasilta hankittu ulosvetäjä on ainakin tähän saakka kestänyt aika rankkaakin käsittelyä. B-teman vehkeet on syytä unohtaa... Sitten on vielä ne ammakäyttöön tarkoitetut työkalut tietty, mutta silloin puhutaan jo eri hintaluokan vehkeistä.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Entäs haarukka? Tekeekö sillä mitään? Sillä taitaa mennä nivelen suojakumit rikki? Ja lekakin pitäisi olla..

        Etuiskarien vaihdossa yritin irrottaa raidetankoa tämän tapaisella (ei kuitenkaan Biltemasta ostetulla), mutta eihän se mahtunut ja sitä sitten piti muokata hiomakoneella... Lopputulos oli muutama tunti kiroilua ja hajonnut ulosvetäjä.
        E39 528iA

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by TJJ
          Entäs haarukka? Tekeekö sillä mitään? Sillä taitaa mennä nivelen suojakumit rikki? Ja lekakin pitäisi olla..

          Etuiskarien vaihdossa yritin irrottaa raidetankoa tämän tapaisella (ei kuitenkaan Biltemasta ostetulla), mutta eihän se mahtunut ja sitä sitten piti muokata hiomakoneella... Lopputulos oli muutama tunti kiroilua ja hajonnut ulosvetäjä.
          http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_1254iso.jpg
          Just, on tullut kokeiltua tuota samoin fiiliksin itsekin ja tosiaan ei toimi. Tuo on mullakin mitä Leka ehdotti, hyvä on. Tuossa "biltema-mallissa" ei muuten riitä edes avauma esim. E39:n reaktiotangon irroitukseen pyörän päästä.
          Haarukallakin irroitus voi olla yllättävän hikistä, ja joskus menee suojakumit pas2, joskus ehkä säilyy ehjänä.
          Parikymppiä tuollanen parempi ulosvetäjä maksaa, pieni raha siitä minkä määrän säästää vitutuksessa.
          Last edited by Kentsu; 28-07-2006, 20:44.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Kentsu
            Haarukallakin irroitus voi olla yllättävän hikistä, ja joskus menee suojakumit pas2, joskus ehkä säilyy ehjänä.
            En ole käyttänyt haarukkaa kun 2 kertaa, ensimmäisen ja viimeisen... Ja kävi juuri niin kuin Kentsulla, hermojen menetys puuttuu vielä tuosta listasta.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Leka
              En ole käyttänyt haarukkaa kun 2 kertaa, ensimmäisen ja viimeisen... Ja kävi juuri niin kuin Kentsulla, hermojen menetys puuttuu vielä tuosta listasta.

              Haarukkaa käyttänyt tasan 1 kerran ja ei lähtenyt e39 nivel irti ...suojakumi paskaks ja haarukka poikki (alkuperäinen bmw työkalu)....Paras ja nopein keino jatkolla hakata nivel irti heloineen...vaihtaa tällä keinolla varttiin tukivarren...Mutta taasen että mun keino vaan tukivarren vaihtoon...Eli ei tarvii laittaa samaa takasi..

              Comment

              • Tappu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 825
                • Tampere

                #8
                Ite tulee töissä käytettyä E39:ssä tota työkalua ja hyvin on lähtenyt nivelet irti. Niin kuin sami sanoi, ei sillä haarukalla tee 39:ssä mitään, E46:ssa toimiva työkalu.
                AMG

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Ainoa ja oikea työkalu tähän hommaan on vasara/Leka. Yksi terävä napaus ja nivel on irti. Kaikki muu on leikkimistä.... Holkit lähtee niin että leka vastaan ja vasaralla nopea napautus toiselle puolelle. Eli elämästään ei tässä kohden tarvitse tehdä kovin vaikeaa ja vaarallista.

                  Comment

                  • Jarde
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 446
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by TJJ
                    Etuiskarien vaihdossa yritin irrottaa raidetankoa tämän tapaisella (ei kuitenkaan Biltemasta ostetulla), mutta eihän se mahtunut ja sitä sitten piti muokata hiomakoneella... Lopputulos oli muutama tunti kiroilua ja hajonnut ulosvetäjä.
                    http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_1254iso.jpg
                    Tuolla "ulosvetäjällä" ei kyllä tee yhtään mitään! Kaksi tuollaista sain rikki, kun en ensimmäisestä viisastunut. Mulla lähti lopulta pienellä lämmittelyllä ja vasaralla.
                    E46 320d sedan vm-02
                    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Osaset/CD-Cardic ulosvetäjä saapui ja näyttää/tuntuu aika vakuuttavalta tuohon Biltema-versioon verrattuna. Pitääpä viikonloppuna kokeilla miten nyt käy raidetangon kanssa...

                      E39 528iA

                      Comment

                      • petteriu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1164
                        • Pori

                        #12
                        Vaikka tarkoitettu Audi A6/A8, niin E34:seen toimi todella hyvin Kukko 129-3-A. Pitihän se toki ensin vääntää joku Satajet mutkalle.
                        http://www.ikh.fi/ikh2003/media/tuot...losvetimet.pdf s.14

                        Petteri
                        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by petteriu
                          Vaikka tarkoitettu Audi A6/A8, niin E34:seen toimi todella hyvin Kukko 129-3-A. Pitihän se toki ensin vääntää joku Satajet mutkalle.
                          http://www.ikh.fi/ikh2003/media/tuot...losvetimet.pdf s.14 Petteri
                          No pahus, tuollahan olisi ollut myös tuo ihan sama Osaset-ulosvedin myynnissä. Mitähän tuo mahtaa maksaa IKH:lla, siis KU1290? Täytyypäs käydä huomenna katsomassa...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by TJJ
                            Mitähän tuo mahtaa maksaa IKH:lla, siis KU1290? Täytyypäs käydä huomenna katsomassa...
                            Ja kyllä se maksaa: 124 euroa. Tosin se näytti hiukan erilaiselta kuin tuo Osaset-malli.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by TJJ
                              Pitääpä viikonloppuna kokeilla miten nyt käy raidetangon kanssa.
                              Ja sehän toimii! Vähän ruuvausta ja kova pamaus jonka jälkeen raidetangon pää oli irti. Täytyy huomenna kokeilla toimiiko se vielä toisenkin kerran...

                              Edit: ja toimihan se toisenkin kerran. Lisäraporttia sitten kun kokeilen ottaa alatukivarren ja reaktiotangon irti.
                              Last edited by TJJ; 06-08-2006, 21:39.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎