Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    heh.. arvasin että en ole ainoa taaskaan joka ongelman kanssa painii.. heti kun heitti kunnolla pakkasta noitten leutojen kelien jälkeen niin sama homma mullakin.

    On tullut tuossa pariviikkoa ajettua vain hiukan vajaa 10km töihin ja takas ja näin ollen moottori ei ole varmaan edes täysin lämmennyt kunnolla perille päästyäni.

    Onneksi huomasin työpaikanpihalla että taas pihahti kun auton sammutti ja nopeasti pelti auki ja venttiilikopankorkki irti ja helvetinmoiset paineet pihalle..


    Töistä päästyäni korkki auki ettei tule painetta ja mylly käymään ja siinä sitten kokeilin korkilla vähänväliä että vieläkö tekee painetta.. ~15min jälkeen vesiputki minkä laitoin kulkemaan huohottimen kyljessä oli tehnyt tehtävänsä ja kökkö oli sula.. Eli ei tullut enää painetta..

    Sitten tulikin annettua kunnolla mailaa tunnin ajan että paskat lentäisivät rööreistä pihalle.. näytti tuo 220 mittariin aika mukavasti kelaavan..

    Siinä autoa käytellessä ihmettelin sitä vesihöyryn määrää mikä avoinaisesta venttiilikopankorkista tulikaan.. sitten se kyllä hilliintyi kun moottori oli täysinkäynti lämpöinen.. olisiko järjestelmään kertynyt kosteus haihtunut sitten pikkuhiljaa pois.. tiedä häntä
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Janza182
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4988
      • 013

      lievää offtopikkia:
      Kaverilla 328i touring. Siitä viime talvena tuli ölpät pihalle kannentiivisteen välistä. Asia korjattiin ja huohotinputkien ympärille laittovat BMW korjaamolla Paksun eristeen. Sen jälkeen ole ollu mitään ongelmia. Itte mietin jos omaan linkkuun tekis samanlaiset eristeet.. Halpa ja toimiva (?)

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7455
        • Oulu

        Originally posted by Valkman View Post
        Kolmanneksi, aiheen aloittajan pitkän lämmitysajat (jopa 8 tuntia) tuntuisi vaikuttavan enneminkin riskiä lisäävästi tähän ilmiöön... siinä mielessä, että parisenkymmentä astetta lämmin neste moottorissa kerää kosteutta moottoriin, eikä niinkään kuivata konetta (varsinkaan näillä pakkasilla).
        Jos pitkä lämmitysaika lisäisi riskiä luulisin että mulla ois tullut öljyt pihalle jo viimetalvena.

        Lämmin moottori kuivassa pakkasilmassa ei kerää kosteutta. Kosteus tiivistyy ilmasta kylmään pintaan, ei kuumaan. Kun ajat kylmän auton lämpimään kosteaan parkkihalliin (lattiat lainehtii sulamisvesiä) kosteus tiivistyy välittömästi auton pintaan. Ei kuitenkaan moottoriin jos se on lämmin.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1022
          • Pikis

          Originally posted by fraatti View Post
          heh.. arvasin että en ole ainoa taaskaan joka ongelman kanssa painii.. heti kun heitti kunnolla pakkasta noitten leutojen kelien jälkeen niin sama homma mullakin.

          Onneksi huomasin työpaikanpihalla että taas pihahti kun auton sammutti ja nopeasti pelti auki ja venttiilikopankorkki irti ja helvetinmoiset paineet pihalle..

          Töistä päästyäni korkki auki ettei tule painetta ja mylly käymään ja siinä sitten kokeilin korkilla vähänväliä että vieläkö tekee painetta.. ~15min jälkeen vesiputki minkä laitoin kulkemaan huohottimen kyljessä oli tehnyt tehtävänsä ja kökkö oli sula.. Eli ei tullut enää painetta..
          Itse epäilen että järjestelmän ainakin hetkittäinen jäätyminen voi olla hyvinkin yleistä, nämä tapaukset kun öljy pukkaa ulos on ehkä vain pieni osa. Mulla on nyt ollut ensiksi ei tahallaan mutta sittemmin kyllä vakiota ohuempi o-rengas siinä yläputken liitoksessa. Sen jälkeen kun mulla pukkasi öljyä venakopan tiivisteen välistä niin mulla on ainakin kolme kertaa ollut se liitos oheisen kuvan näköinen. Yleensä siinä vaiheessa systeemi on jo ollut sula ja painetta korkin alla ei enää ollut mutta esimerkiksi tänä aamuna painetta oli jonkin verran. Käytin tyhjäkäynnillä korkki auki vajaan minuutin kunnes tyhjäkäynti alkoi kakomaan ja alipaine oli palannut. Kotoa lähtiessä satuin juuri tarkistamaan että korkin alla oli alipainetta mutta kymmenen minuutin ajon jälkeen olikin systeemit jäässä.

          En kurki pellin alle kovin usein joten kuka tietää montako kertaa tätä on muutaman viime viikon aikana tapahtunut. Tämä siis sen jälkeen kun järjestelmä on pikaisesti puhdistettu ja öljyt vaihdettu.
          Attached Files
          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Jos pitkä lämmitysaika lisäisi riskiä luulisin että mulla ois tullut öljyt pihalle jo viimetalvena.

            Lämmin moottori kuivassa pakkasilmassa ei kerää kosteutta. Kosteus tiivistyy ilmasta kylmään pintaan, ei kuumaan. Kun ajat kylmän auton lämpimään kosteaan parkkihalliin (lattiat lainehtii sulamisvesiä) kosteus tiivistyy välittömästi auton pintaan. Ei kuitenkaan moottoriin jos se on lämmin.
            Kyllä varmasti, mutta kysymys kai kuuluu, että miten lämpimäksi tuon motin säteilijällä saa?

            Comment

            • jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

              Näitä uusintajäätymisiä kun miettii, niin väkisin tulee mieleen että voisko viallinen kannentiiiviste oirehtia näin. Eli hajoavan kannentiivisteen "esiaste"? Mistä muualta voisi mennä vettä niin nopeasti öljyn joukkoon? Häviääkö kenelläkään vettä jäähdyttimestä, sitä tuskin ei tarvi tosin paljon edes mennäkään öljyn joukkoon....
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7455
                • Oulu

                Originally posted by Valkman View Post
                Kyllä varmasti, mutta kysymys kai kuuluu, että miten lämpimäksi tuon motin säteilijällä saa?
                Lämpeneminen lienee hyvin epätasaista, mutta jäähdytysneste on plussan puolella -20°c ulkolämpötilassa jos pitkään lämmittää. Voishan tuota joskus mittailla säteilylämpömittarilla ympäri moottoria, on vain aika ahdasta.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • tero_v
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 972
                  • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                  Originally posted by jpeltoma View Post
                  Näitä uusintajäätymisiä kun miettii, niin väkisin tulee mieleen että voisko viallinen kannentiiiviste oirehtia näin. Eli hajoavan kannentiivisteen "esiaste"? Mistä muualta voisi mennä vettä niin nopeasti öljyn joukkoon? Häviääkö kenelläkään vettä jäähdyttimestä, sitä tuskin ei tarvi tosin paljon edes mennäkään öljyn joukkoon....
                  ei häviä nesteet, se vielä puuttuisi että kansi vuotas. edellinen auto vw passat 1.8T kehitti kosteutta kans samalla lailla samanlaisella ajolla, ku tämä bimmeri, mutta vw ei koskaan jäätynyt.
                  E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                  650hp/850nm 1.8bar
                  1/4m 11.48s/208km/h
                  100-150km/h 2.01s
                  100-200km/h 6.99s


                  EX jatkeet:
                  e39 528 M-Sport -99
                  e36 318is "M-sport" -92

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Lämpeneminen lienee hyvin epätasaista, mutta jäähdytysneste on plussan puolella -20°c ulkolämpötilassa jos pitkään lämmittää. Voishan tuota joskus mittailla säteilylämpömittarilla ympäri moottoria, on vain aika ahdasta.
                    Kerro ihmeessä jos joskus lähdet mittailemaan... mielenkiintoista olisi tosiaan saada jotain käryä siitä, miten lämpötilan nousu kehittyy lämmityksen ollessa päällä ja milloin säteilijä yksinkertaisesti ei enää nosta lämpötilaa.

                    Comment

                    • suffeli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 559
                      • JKL

                      Ite olen muutaman kerran katsonut, että säteilylämmitin nostaa lämpöä n.15-20C kahden tunnin lämmityksellä. Emäntä on töissään pitänyt lämmityksessä jopa 8h ja kuulemma auttaa paljonkin. Tokihan tämä riippuu hirvittävästi ulkolämpötilasta.

                      Oletan, että koneen lämpiäminen näyttää suunnilleen tuolta: (vain asteikot puuttuu )
                      Attached Files
                      ------
                      G31 530d

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7455
                        • Oulu

                        Originally posted by suffeli View Post
                        Emäntä on töissään pitänyt lämmityksessä jopa 8h ja kuulemma auttaa paljonkin. Tokihan tämä riippuu hirvittävästi ulkolämpötilasta.

                        Oletan, että koneen lämpiäminen näyttää suunnilleen tuolta: (vain asteikot puuttuu )
                        Mulla myös töissä aina koko päivän lämpö päällä, ja kyllä se kone on selvästi lämpimämpi ollut kuin kotona 3 tunninkaan lämmittelyllä.

                        Tuon käppyrän muoto on varmaan oikea, eli ei tietenkään lämmitysajan pidentäminen loputtomasti nosta lämpöjä.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          Originally posted by suffeli View Post
                          Ite olen muutaman kerran katsonut, että säteilylämmitin nostaa lämpöä n.15-20C kahden tunnin lämmityksellä. Emäntä on töissään pitänyt lämmityksessä jopa 8h ja kuulemma auttaa paljonkin. Tokihan tämä riippuu hirvittävästi ulkolämpötilasta.

                          Oletan, että koneen lämpiäminen näyttää suunnilleen tuolta: (vain asteikot puuttuu )
                          Eiköhän käyrän muoto ole lähellä oikeaa, sillä lämmönhaihtuminenhan riippuu suoraan ympäristön ja kohteen lämpötilaerosta. Eli mitä kuumemmaksi moottori tulee sitä nopeammin se pyrkii jäähtymään. Ja jossain sitten menee raja, jolloin lämpöä haihtuu yhtä nopeasti kuin lämmitin pystyy lämmittämään.

                          550 watin lohkolämmitin m50b25-moottorissa nostaa -20 asteen pakkasellakin lämpömittarin sinisen alueen puoleen väliin noin kolmessa tunnissa. Kahdessa tunnissa mittari on juuri juuri noussut sinisen alueen pohjasta. (Ilman lämmitystä tuolloin mittari on pari milliä sinisen alueen alapuolella.)

                          Comment

                          • tero_v
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 972
                            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                            550 watin lohkolämmitin m50b25-moottorissa nostaa -20 asteen pakkasellakin lämpömittarin sinisen alueen puoleen väliin noin kolmessa tunnissa. Kahdessa tunnissa mittari on juuri juuri noussut sinisen alueen pohjasta. (Ilman lämmitystä tuolloin mittari on pari milliä sinisen alueen alapuolella.)
                            SledgeHammer82 is online now Reply With Quote
                            pitää kyllä tarkistaa tuon säteilijän toiminta, ekalla kokeilu kerralla lämmöt nousi viisarin mukaan, mutta eilen ku oli 8h lämmityksessä, niin ei viisari liikahtanu ku sinisen alarajaan, ollu vasta 1kk käytös, että kumma jos on ny jo hajalla.

                            edit: no eihän sinne säteilijälle saanu kättä mistään mahtumaan. vittumainen lämmitin ku se ei pidä mitään ääntä, niin kuin normaalit lämmittimet, niin ei kuulon perusteella selviä toiminta. jätin auton lämmitykseen, pitää jossain vaiheessa käydä katsomassa, että tuntuuko mitään lämpöisiä kohtia moottorissa.
                            Last edited by tero_v; 22-02-2007, 17:06.
                            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                            650hp/850nm 1.8bar
                            1/4m 11.48s/208km/h
                            100-150km/h 2.01s
                            100-200km/h 6.99s


                            EX jatkeet:
                            e39 528 M-Sport -99
                            e36 318is "M-sport" -92

                            Comment

                            • Cunttory
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1772
                              • Kuopio

                              Originally posted by tero_v View Post
                              pitää kyllä tarkistaa tuon säteilijän toiminta, ekalla kokeilu kerralla lämmöt nousi viisarin mukaan, mutta eilen ku oli 8h lämmityksessä, niin ei viisari liikahtanu ku sinisen alarajaan, ollu vasta 1kk käytös, että kumma jos on ny jo hajalla.

                              edit: no eihän sinne säteilijälle saanu kättä mistään mahtumaan. vittumainen lämmitin ku se ei pidä mitään ääntä, niin kuin normaalit lämmittimet, niin ei kuulon perusteella selviä toiminta. jätin auton lämmitykseen, pitää jossain vaiheessa käydä katsomassa, että tuntuuko mitään lämpöisiä kohtia moottorissa.
                              Mittaa yleismittarilla liittimestä,jos näyttää jotain vastusarvoa,niin elementti on kunnossa.Varoituksena vaan,että se vastus lämpeää todella kuumaksi hetkessä,elä polta sormia.

                              Moottorilämmittimet ja vedenkeittimet on erikseen.
                              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                              Comment

                              • snoub
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2006
                                • 220
                                • Oulu

                                e36 M52B28:ssa ilmeisesti sama probleema, vai kenties jotain pahempaakin :think

                                Välillä epätaisainen tyhjäkäynti, väristää autoa. Painetta (ali vai yli sellaista?) venttiilikopassa, öljykorkki piti ihan repäistä irti auki asennossa samoin kuin öljytikku kun paine veti niitä sisäänpäin koneen käydessä!
                                Ihmeellinen ujellus/vinkuna kuuluu koneesta, pikkaisen kierroksia niin häviää hetkeksi ja kohta taas ujeltaa.
                                Sekä kuuluu selvä sihaus pellin alta kun sammuttaa auton.
                                +näyttäisi öljy löytäneen tiensä pakoputkeen.

                                Tuleeko porukalla muuta ko. vaivoista mieleen kun tuo huohotinsysteemin tukkeutuminen?
                                Ilmeisesti separaattori kannattaa vaihtaa ja letkut puhdistaa. Kannattaisikohan tuo imusarja puhdistuksen takia irroittaa kun öljyä on kuitenkin jonkin verran pakoputkesta tullut..?
                                BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
                                BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
                                BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

                                Ex.
                                BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
                                BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎