Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i, MAF-informaatiota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aripaa
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 520
    • Kuhmo

    #61
    Originally posted by Dunky View Post
    Koko pönttö tulee aina
    Täh!

    Itse sain pelkän anturin orggis Bosch, paikallisesta autosähköliikkeestä.
    Ext. bmw:t
    e28 518i -87
    e34 518i -92
    e39 540ia sedan 7/98
    e39 540ia sedan 9/98
    e39 540ia tour. 12/98
    E34 525i Touring 7/92

    Vikakoodien lukua/nollausta.

    e39 540 ia sedan 7/96

    Comment

    • Tommi
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 289
      • Kajaani

      #62
      Originally posted by aripaa View Post
      Täh!

      Itse sain pelkän anturin orggis Bosch, paikallisesta autosähköliikkeestä.
      Paljo makso?
      Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
      Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
      e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

      Comment

      • aripaa
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 520
        • Kuhmo

        #63
        Originally posted by Tommi View Post
        Paljo makso?
        95.00€ 2010 kesällä
        Ext. bmw:t
        e28 518i -87
        e34 518i -92
        e39 540ia sedan 7/98
        e39 540ia sedan 9/98
        e39 540ia tour. 12/98
        E34 525i Touring 7/92

        Vikakoodien lukua/nollausta.

        e39 540 ia sedan 7/96

        Comment

        • wedo
          Newbiemmer
          • Apr 2012
          • 21
          • Charleston, SC

          #64
          Aika edullinen, koska alkuperäinen maksaa monessa paikkaa yli 340 euroa, kl-varaosilta tosin 260e
          F10 520dA
          ex E39 540iA, E60 525iA, F30 320iA

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #65
            Originally posted by wedo View Post
            Aika edullinen, koska alkuperäinen maksaa monessa paikkaa yli 340 euroa, kl-varaosilta tosin 260e
            Kysäisee bosch car servicestä suoraan, vanoksellisen maffi tais olla viimeksi 1xx euroa kappale :think
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Hiddenemarc
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 426
              • Rovaniemi

              #66
              Originally posted by Cell View Post
              Kysäisee bosch car servicestä suoraan, vanoksellisen maffi tais olla viimeksi 1xx euroa kappale :think
              Joo, Kävin tänään hakemassa Bosh valtuuteetulta myyjältä Maffit M5seen ja kappalehinnaksi jäi sen 157€.
              Wetteriä en ees uskaltanu vaivata asialla tietäen heidän hintatasonsa.
              S4 B5
              Urs4 4.2
              A8 D3 4.2 Lang

              ex. M5 e39 -99
              ex. 330 xDA e46 -03
              ex. 523 e39 -96

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4180

                #67
                9/99 540i arvoja

                Tein tuon MAF-testin ja usealla vedolla tuli max. 83-84. Puhdistin mittarin CRC:n aineella ja nyt suurin lukema on 86, tosin tuo vilkahtaa vain hetken, 85 on sellainen nykyinen maksimi. Eli voisi kokeilla uudella mittarilla.

                Pieni lisähuomio noihin lukemiin. Vaihdoin autoon uuden alkuperäistä vastaavan (bemarin numerot) nokka-akselin sensorin, joka olikin valmiiksi rikki ja antoi jatkuvaa vikakoodia (vanha antoi silloin tällöin, yleensä lämpimän koneen käynnistyksessä). Rikkinäisellä anturilla sain MAF-lukemaksi 92. kun takapyörät pääs sutasemaan. Luulen että suuri lukema johtuu siitä, kun auto jollainlailla vikamoodissa ja bensaa syöttää enempi. Alaväännöt puuttui täysin kun rikkinäinen anturi kiinni, sama myös sillä alkuperäisellä jos tuli vika päälle. Laitoin nyt KL:stä tilatun tarvike cam-anturin ja sillä pelaa toistaiseksi.

                Mistäs nykyään saa uuden MAFfin sopivalla hinnalla? Aikaisempaan autoon laitoin espanjasta tilatun n. 70€:n tarvikkeen, toimi ihan ok, välillä tuli sillä ilmamittarin vikakoodi, mutta ei huomannu toiminnassa mitään. Tähän nykyiseen autoon voisi laittaa Boschin mittarin, vaikkakin kustantaa pikkusen enempi.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • turbopuusti
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 826
                  • Helsinki

                  #68
                  Tuo l/h arvohan ei suoraan kerro MAF:n olevan viallinen.

                  Eikö lukema ole bensankulutus eculta? Eli varsinaisesti kyseinen lukema ei kerro kuin suuntaa antavaa tietoa, itse vika voi olla monessakin paikkaa.

                  Bensaa ruiskutetaan suhteessa ilmamäärään. Mutta esimerkiksi suuttimien aukioloajoista voi nähdä, että jos ecu yrittää korjata laihaa seosta, ja jos seos ei vaan mene rikkaammalle lisäämällä suutinten aukioloaikaa, niin todennäköisesti bensansyötössä ongelmia.

                  Omassa tehot kadoksissa ja lukemat MAF kiinni n. 50-60l/h ja irti noin 60-70l/h.
                  Suuttimet auki täyskaasussa tasaisesti luokkaa 14ms eli kenties omassa MAF vikaa.

                  Täytyy ilmeisesti puhdistella MAF ja katsoa tarvittaessa bensanpaineet...
                  e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1998
                    • Tampere

                    #69
                    Originally posted by turbopuusti View Post
                    Tuo l/h arvohan ei suoraan kerro MAF:n olevan viallinen.

                    Eikö lukema ole bensankulutus eculta? Eli varsinaisesti kyseinen lukema ei kerro kuin suuntaa antavaa tietoa, itse vika voi olla monessakin paikkaa.

                    Bensaa ruiskutetaan suhteessa ilmamäärään. Mutta esimerkiksi suuttimien aukioloajoista voi nähdä, että jos ecu yrittää korjata laihaa seosta, ja jos seos ei vaan mene rikkaammalle lisäämällä suutinten aukioloaikaa, niin todennäköisesti bensansyötössä ongelmia.

                    Omassa tehot kadoksissa ja lukemat MAF kiinni n. 50-60l/h ja irti noin 60-70l/h.
                    Suuttimet auki täyskaasussa tasaisesti luokkaa 14ms eli kenties omassa MAF vikaa.

                    Täytyy ilmeisesti puhdistella MAF ja katsoa tarvittaessa bensanpaineet...
                    KG/H on oikea yksikkö ilmamassalle. L/H on laskettu arvo. En tiedä tarkkaan mitä muuttujia on mukana.

                    Luetteko näitä L/H näyttöjä suoraan ajotietokoneen ruudusta ?

                    Tuolla mun softalla olen itse tarkastellut eroja kahden MAF:n välillä, sillä kun voi tarkastella vain yhtä arvoa kerrallaan. Päivitysnopeus on tällöinb luokkaa 5-6 arvoa/sekunti - INPA:lla päivitysnopeus tuskallisen hidasta kun samaan ruutuun haetaan kymmenen muutakin arvoa.

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4180

                      #70
                      Originally posted by pheno View Post
                      KG/H on oikea yksikkö ilmamassalle. L/H on laskettu arvo. En tiedä tarkkaan mitä muuttujia on mukana.

                      Luetteko näitä L/H näyttöjä suoraan ajotietokoneen ruudusta ?

                      Tuolla mun softalla olen itse tarkastellut eroja kahden MAF:n välillä, sillä kun voi tarkastella vain yhtä arvoa kerrallaan. Päivitysnopeus on tällöinb luokkaa 5-6 arvoa/sekunti - INPA:lla päivitysnopeus tuskallisen hidasta kun samaan ruutuun haetaan kymmenen muutakin arvoa.
                      Juu, L/H näkyy sieltä mittariston salavalikosta.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • turbopuusti
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 826
                        • Helsinki

                        #71
                        Originally posted by pheno View Post
                        KG/H on oikea yksikkö ilmamassalle. L/H on laskettu arvo. En tiedä tarkkaan mitä muuttujia on mukana.

                        Luetteko näitä L/H näyttöjä suoraan ajotietokoneen ruudusta ?

                        Tuolla mun softalla olen itse tarkastellut eroja kahden MAF:n välillä, sillä kun voi tarkastella vain yhtä arvoa kerrallaan. Päivitysnopeus on tällöinb luokkaa 5-6 arvoa/sekunti - INPA:lla päivitysnopeus tuskallisen hidasta kun samaan ruutuun haetaan kymmenen muutakin arvoa.
                        Jep, mutta miettikääpäs nyt. 90l/h täyskaasulla ilmaa koneeseen, eiköhän se lukema ole hiukkasen suurempi. Eli taidetaan puhua bensankulutuksesta...

                        Tuosta sinun ohjelmasta, eli onko tietoa mitkä kaksi arvoa se näyttää? Tai INPA:sta sinäkin olet varmasti nuo onkinut, mutta onko ne esimerkiksi "pyydetty" ja "saavutettu"?
                        Tuolla mittaristosta saadulla arvollahan ei tee periaatteessa mitään, jollei tutki myös muita käppyröitä.
                        Last edited by turbopuusti; 11-03-2013, 22:29.
                        e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4180

                          #72
                          Originally posted by turbopuusti View Post
                          Jep, mutta miettikääpäs nyt. 90l/h täyskaasulla ilmaa koneeseen, eiköhän se lukema ole hiukkasen suurempi. Eli taidetaan puhua bensankulutuksesta...

                          saadulla arvollahan ei tee periaatteessa mitään, jollei tutki myös muita käppyröitä.
                          Näin juuri, eli syötettyä polttoainetta se näyttää, joka saadaan kun ecu laskee ilmamäärän MAF:n tiedon mukaan ja auto käy oikealla seoksella anturitietojen perusteella. Taitaa jopa polttomoottori RC-autossa mennä enemmän ilmaa läpi kuin tuo 90l/h...

                          Kyllähän tuolla salavalikon testillä saa osviittaa, siitä onko tehot edes siellä päin. Jos esim. M62B44 antaa MAF-lukemaksi vain 70l/h, niin ei siellä ole kuin noin 200hp (karkea arvio, laskemallahan tuon saisi) ja sen huomaa myös ajossakin, painavassa korissa. Tietenkin auto pitää olla muilta osin kunnossa, ei tuo litramäärän tuijottaminen pelkästään IMM:stä riipu.


                          Meinasin tuohon omaan kesäksi vaihtaa uuden IMM:n, jos ei litramäärä kasva yhtään, niin joutaahan tuo entinen myydä ehjänä eteenpäin. Mutta luulen, että sinne 90l/h paikkeille se menee, kun auto on muuten iskussa/kunnossa. Edellinen omistaja oli laittanu K&N öljyttävän suotimen vakiokoteloon, niin kyllähän se hiljalleen IMM:n särkee.
                          Last edited by bemmeri; 12-03-2013, 07:43.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • turbopuusti
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 826
                            • Helsinki

                            #73
                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Näin juuri, eli syötettyä polttoainetta se näyttää, joka saadaan kun ecu laskee ilmamäärän MAF:n tiedon mukaan ja auto käy oikealla seoksella anturitietojen perusteella. Taitaa jopa polttomoottori RC-autossa mennä enemmän ilmaa läpi kuin tuo 90l/h...

                            Kyllähän tuolla salavalikon testillä saa osviittaa, siitä onko tehot edes siellä päin. Jos esim. M62B44 antaa MAF-lukemaksi vain 70l/h, niin ei siellä ole kuin noin 200hp (karkea arvio, laskemallahan tuon saisi) ja sen huomaa myös ajossakin, painavassa korissa. Tietenkin auto pitää olla muilta osin kunnossa, ei tuo litramäärän tuijottaminen pelkästään IMM:stä riipu.


                            Meinasin tuohon omaan kesäksi vaihtaa uuden IMM:n, jos ei litramäärä kasva yhtään, niin joutaahan tuo entinen myydä ehjänä eteenpäin. Mutta luulen, että sinne 90l/h paikkeille se menee, kun auto on muuten iskussa/kunnossa. Edellinen omistaja oli laittanu K&N öljyttävän suotimen vakiokoteloon, niin kyllähän se hiljalleen IMM:n särkee.
                            Ihan OT:nä mutta tuli katsottua Youtubesta K&N propagandavideo, jossa perustelevat ettei IMM mene noilla suotimilla rikki

                            Niin, olisi hyvä että puhutaan asioista oikeilla termeillä niin emme myöskään me vähemmän tietävät pääse sekoittamaan asioita.



                            Pheno: Kirjoitan tähän topiciin suoraan jos jotkut muutkin vastaavassa tilanteessa ehkä hyötyvät tästä

                            Oletko tutustunut kasikoneisten käppyröihin? Meinaan, että osaatko kertoa mitä tietoja seuraamalla voisi päästä käsiksi vikakohteeseen?

                            Itsellä tuli mieleen seuraavia:

                            1.Suuttimien aukioloajoista voisi kait päätellä onko bensapuoli kunnossa? Jos vetää täyskaasulla esimerkiksi järjettömästi auki (luokkaa yli 30ms?) --> ei saa bensaa

                            2.Kaasun asentoanturi/pedaalin asento? Eli tulisivat näyttää samaa käyrää, kun asioita ei pääse sotkemaan esimerkiksi DSC.

                            3.IMM kaksi eri arvoa, mitä tarkoittavat?

                            4.Ajoitukset? Onko näistä jotain infoa, mitä tulisivat näyttää?

                            5.Lambdat? Lambda arvoja on luokkaa 10kpl luettavana, mitä nämä ovat? (Tosin nämähän ohitetaan täyskaasulla)



                            Itsellä:

                            1.Oli luokkaa 14ms täyskaasulla, mielestäni aivan liian vähän.

                            2.En muista lukuja, mutta loogisilta näyttivät nopeasti vilkaistuna.

                            3.Molemmat näyttivät 350kg/h täyskaasulla.

                            4.Nokkien käppyrät näyttivät samaa molemmilla puolilla lohkoa. Vaihtelivat suht asiallisen näköisesti, muuta en osaa sanoa.

                            5.Kaikki järkevät lambda arvot vaihtelivat välillä 0,1-0,9.
                            Last edited by turbopuusti; 12-03-2013, 09:39.
                            e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1998
                              • Tampere

                              #74
                              Originally posted by turbopuusti View Post
                              Ihan OT:nä mutta tuli katsottua Youtubesta K&N propagandavideo, jossa perustelevat ettei IMM mene noilla suotimilla rikki

                              Niin, olisi hyvä että puhutaan asioista oikeilla termeillä niin emme myöskään me vähemmän tietävät pääse sekoittamaan asioita.



                              Pheno: Kirjoitan tähän topiciin suoraan jos jotkut muutkin vastaavassa tilanteessa ehkä hyötyvät tästä

                              Oletko tutustunut kasikoneisten käppyröihin? Meinaan, että osaatko kertoa mitä tietoja seuraamalla voisi päästä käsiksi vikakohteeseen?

                              Itsellä tuli mieleen seuraavia:

                              1.Suuttimien aukioloajoista voisi kait päätellä onko bensapuoli kunnossa? Jos vetää täyskaasulla esimerkiksi järjettömästi auki (luokkaa yli 30ms?) --> ei saa bensaa

                              2.Kaasun asentoanturi/pedaalin asento? Eli tulisivat näyttää samaa käyrää, kun asioita ei pääse sotkemaan esimerkiksi DSC.

                              3.IMM kaksi eri arvoa, mitä tarkoittavat?

                              4.Ajoitukset? Onko näistä jotain infoa, mitä tulisivat näyttää?

                              5.Lambdat? Lambda arvoja on luokkaa 10kpl luettavana, mitä nämä ovat? (Tosin nämähän ohitetaan täyskaasulla)



                              Itsellä:

                              1.Oli luokkaa 14ms täyskaasulla, mielestäni aivan liian vähän.

                              2.En muista lukuja, mutta loogisilta näyttivät nopeasti vilkaistuna.

                              3.Molemmat näyttivät 350kg/h täyskaasulla.

                              4.Nokkien käppyrät näyttivät samaa molemmilla puolilla lohkoa. Vaihtelivat suht asiallisen näköisesti, muuta en osaa sanoa.

                              5.Kaikki järkevät lambda arvot vaihtelivat välillä 0,1-0,9.
                              1 : Suuttimien aukioloaikaa en ole saanut M60-koneisita diagnostiikalla irti.

                              3 : Viimeksi kun mittailin, antoi MAF täyskaasukiihdytyksessä lähellä rajoittajaa jotain luokkaa 700-800 kg/h lukemia, jos oikein muistan. Koneena on M60B40. Voin postailla käppyrät tässä myöhemmin, mitkä ohjelmallani otin pienen ajolenkin aikana.

                              5.: Lambdan antamaa käppyrää voi myös kattoa tolla ohjelmalla. Mitä nopeampi liike ylös, alas, luonnollisesti sen parempi tämä vaikuttaa eniten matalilla kierroksilla/osakaasulla

                              4. : tarkoitatko sytytysennakkoa ?

                              Mistä kahdesta MAF - arvosta muuten puhut ? M60:ssa on vain yksi.

                              Mitä .PRG tiedostoa sun auto käyttää ? Sen näkee vaikka kun lukee INPA:lla vikakoodit, niin siinä ylälaidalla.


                              Se nyt alkoi tietty kiinnostamaan miten tuo salavalikon kulutus litraa / tunnissa (L / H) lasketaan?
                              Last edited by pheno; 12-03-2013, 11:56.

                              Comment

                              • turbopuusti
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 826
                                • Helsinki

                                #75
                                Originally posted by pheno View Post
                                1 : Suuttimien aukioloaikaa en ole saanut M60-koneisita diagnostiikalla irti.

                                3 : Viimeksi kun mittailin, antoi MAF täyskaasukiihdytyksessä lähellä rajoittajaa jotain luokkaa 700-800 kg/h lukemia, jos oikein muistan. Koneena on M60B40. Voin postailla käppyrät tässä myöhemmin, mitkä ohjelmallani otin pienen ajolenkin aikana.

                                5.: Lambdan antamaa käppyrää voi myös kattoa tolla ohjelmalla. Mitä nopeampi liike ylös, alas, luonnollisesti sen parempi tämä vaikuttaa eniten matalilla kierroksilla/osakaasulla

                                4. : tarkoitatko sytytysennakkoa ?

                                Mistä kahdesta MAF - arvosta muuten puhut ? M60:ssa on vain yksi.

                                Mitä .PRG tiedostoa sun auto käyttää ? Sen näkee vaikka kun lukee INPA:lla vikakoodit, niin siinä ylälaidalla.


                                Se nyt alkoi tietty kiinnostamaan miten tuo salavalikon kulutus litraa / tunnissa (L / H) lasketaan?
                                Luettavissa olevat IMM arvot:
                                air mass requirements [kg/h], STATUS_LMM_MASSE
                                Air mass [kg/h]

                                4.en tarkoittanut ennakkoa, se on erikseen ingnition angle, [degree KW] vaan meinasin camshaft position bank 1 ja 2

                                Lambdoista saa luettua seuraavia:
                                -lambdaintegrator 1[%]
                                -lambdaintegrator 1
                                -lambdaintegrator 2,[%]
                                -lambdaintegrator 2
                                -lambda probe Bank 1/2, before kat-sensor voltage 1
                                -lambda-sensor voltage 1
                                -before kat-sensor voltage Bank 2, [V]
                                -lambda-sensor voltage 2, [V]
                                -after kat-sensor voltage 1, [V]
                                -monitor-sensor after CAT 1, monitor-sensor after CAT 2, monitor-sensor 1 after CAT, [V], STATUS_L_SONDE__H
                                -after kat-sensor voltage 2 [V]
                                -Lambdasondenspannung n Kat 2
                                -TV probe heating before kat Bank 1,[%]
                                -TV probe heating before kat Bank 2,[%]
                                -lambda-probe heating after KAT pulse duty factor, [%]
                                -norm. Heizleist. L-sonde hKat2
                                -PeridenDauer L-sonde v kat1
                                -PeridenDauer L-sonde v kat2

                                Vikakoodia antaa edelleen lambdoista ja kulkupuoli ei siis muuttunut aivan radikaalisti IMM irroituksen jälkeen. Toki seokset ihan varmaan päin vittuja ja lambdoista löytyy aina marmattamista koneesta kun koneesta. Mutta edelleen hieman skeptinen tuon IMM anturin viallisuuden suhteen ja olisihan se hyvä kerätä tietoa asiasta. Mitähän arvoja sitä tulisi noista lukea

                                .prg- tiedostoa en vielä ole kerennyt katsomaan, mutta sun ohjelmalla olen käyttäny ME72KWP1 for M62. Muut vaihtoehdot ei ole suostuneet juttelemaan mulle.
                                Last edited by turbopuusti; 12-03-2013, 14:14.
                                e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎