Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw thyyning
    replied
    Originally posted by Radon View Post
    Ei tuo ohje takaa ollenkaan että lista asettuu oikein koska reunoilta lasi voi olla eri kohdalla mitä tuosta mitatusta keskikohdasta johtuen lasin taivutus heitoista.

    Kyllä ne valitettavasti aika suuria on noin yleisesti, toki toisilla tehtailla tuntuu olevan paremmat toleranssit kuin toisilla mutta sula lasi on materiaalina aika haastava niin toleranssit ei ihan metallimiesten tasoa voi olla.
    yhdyn tähän!!
    eikä se merkkiliikkeiden lasi ole mikään virheetön samalta hihnalta ne (pääsäntöisesti) tulee
    tosin ilman logoa
    lukuun ottamatta jotain kiinalaisia lasia

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Se listahan asettuu ihan hyvin ja tasaisesti jos lasin asentaa ohjeen mukaan.

    Onko toleranssit noin isoja alkuperäisissäkin laseissa, siis merkkiliikkeen myymissä? Kuulostaa oudolta.
    Ei tuo ohje takaa ollenkaan että lista asettuu oikein koska reunoilta lasi voi olla eri kohdalla mitä tuosta mitatusta keskikohdasta johtuen lasin taivutus heitoista.

    Kyllä ne valitettavasti aika suuria on noin yleisesti, toki toisilla tehtailla tuntuu olevan paremmat toleranssit kuin toisilla mutta sula lasi on materiaalina aika haastava niin toleranssit ei ihan metallimiesten tasoa voi olla.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Radon View Post
    Syy lienee yksinkertaisesti siinä että tuo e39 tuulilasin lista on hyvin huonosti suunniteltu, mutta pointti tässä nyt on ollut että toleranssit jo ihan tuulilaseissa auton korissa ja itse asennuksessa on kuitenkin käytännössä sen verrain isoja ettei tuollaiset ohjeistukset ole kovinkaan realistisia käytännössä.
    Se listahan asettuu ihan hyvin ja tasaisesti jos lasin asentaa ohjeen mukaan.

    Onko toleranssit noin isoja alkuperäisissäkin laseissa, siis merkkiliikkeen myymissä? Kuulostaa oudolta.

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei tässä ole kyse millin kymmenyksistä vaan milleistä. Ja juuri tuossa kohdassa missä katto ja tuulilasi kohtaa. Minä arvelen, että se on melkoisen kriittinen kohta ja optimi lasin syvyys on tarkkaan tuulitunnelissa tutkittu. On ainakin ihmeellistä, miksi BMW on viitsinyt tehdä juuri tuosta asiasta monta ohjetta, viimeisin jo aika rautalangasta väännetty ja joka ohjeessa painotetaan, että suhinat lisääntyy jos ilmoitettuja ohjeita/mittoja/toleransseja ei noudateta. Kyseessähän ei ole tekninen doku vaan asennusohje merkkihuolloille, jostain syystä sen noudattaminen vaan tuntuu olevan kovin vaikeaa.
    Syy lienee yksinkertaisesti siinä että tuo e39 tuulilasin lista on hyvin huonosti suunniteltu, mutta pointti tässä nyt on ollut että toleranssit jo ihan tuulilaseissa auton korissa ja itse asennuksessa on kuitenkin käytännössä sen verrain isoja ettei tuollaiset ohjeistukset ole kovinkaan realistisia käytännössä.

    Leave a comment:


  • Pasi_K
    replied
    Auto ei e39 mutta entäpä sitten kun entisen rikkonaisen tilalla käy asennuttamaan lasin ja sekin hajoaa kuukauden sisällä. Uusi lasi luvataan asentaa mutta sille ei enään mitään takuuta, kuulemma kori elää niin paljon että siksi hajoaa. Voiko asialle tehdä mitään asennuksen yhteydessä ettei hajoaisi niin helposti tms.?

    Leave a comment:


  • red devil
    replied
    ei jaksanut lukee koko topikkii mut mun kosla rupee suhisee tuulilasin alareunasta kun vauhtia on huntti ja rapiat päälle eli varmaankin tuulilasi vaihettu jossain päin persettä

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Suhinaa on monenlaista, huonosti istuvan reunatiivisteen/irti jätetyn lasin aiheuttaman suhinan kuulee kaikki.

    Mutta sitten on nämä vain hiukan pieleen menneet asennukset (ilmeisesti suurin osa E39:n tuulilasin asennuksista) joissa lasi ei ole keskellä/suorassa kehyksessä, lasi on valunut liian alas/on liian ylhäällä tai lasi ei ole painettu tarpeeksi syvälle.

    Noiden aiheuttamaa yleissuhinan lisäystä ei niin helposti kaikki huomaa ja siitähän on ihan turha yrittää valittaa koska asentaja tekee mielestään täydellistä työtä, tehtaan ohjeet/työkalut/mitat ovat turhia ja autothan ovat kuitenkin vain pisteestä A pisteeseen B liikkumista varten.
    Kyllä tuollaisessa autossa kun e39 joka on varsin hiljainen, riittää aika pienikin ylimääräinen suhina/humina että sen huomaa tai että se alkaa häiritä.
    Listoissa kun ei tarvita suurtakaan rakoa että ne alkavat ääntämään.

    Itsellä herää ainakin yksi epäilys e39 listojen kohdalla, sillä jos on käytetty uudelleen vanhaa listaa joka on jo elastisuutensa osittain menettänyt ja on muotonsa ottanut vanhasta asennuksesta ei se enää kunnolla tiivisty varsinkaan jos lasi jää hiemankin korkeammalle tai alemmas.

    Leave a comment:


  • jsr85
    replied
    Taitaa olla tämä tehtaan ohjeistus semmonen et homman ku tekee sen mukaan nii ei ainakaan pitäis olla valittamista, se on sitten asentajan käsissä tehdäänkö sitä niin. Mulle henk. koht. merkitsee erittäin paljon se et onko hommaa tehty ohjeiden mukaan, se kertoo paljo firmasta millaisella asenteella siellä tehdään töitä. Se on vaan tämä suomalainen perusluonne et mitään ei tehdä ohjeiden mukaan ennen ku on kerran saatu kertaalleen vehkeet paskaksi.

    Itse en autoani vie minnekkään huoltoon ennen ku on ihan pakko, ja sitä ei aivan vähällä tule. Kokemuksia on sen verran et palkkaansa kyrpiintyneitä asentajia ei kiinosta tippaakaan miten huolellisesti hommat hoidetaan ku saman palkan saat teit hyvin tai huonosti.

    Eikä herneitä edes merkkiliikkeen asentajille.

    -Janne

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Olen kyllä Radonin kanssa pakosta samaa mieltä, että ehkä nämä suhinajutut ei nyt aivan oikeasti voi vaatia millin kymmenyksen tarkkaa asennusta.
    Ei tässä ole kyse millin kymmenyksistä vaan milleistä. Ja juuri tuossa kohdassa missä katto ja tuulilasi kohtaa. Minä arvelen, että se on melkoisen kriittinen kohta ja optimi lasin syvyys on tarkkaan tuulitunnelissa tutkittu. On ainakin ihmeellistä, miksi BMW on viitsinyt tehdä juuri tuosta asiasta monta ohjetta, viimeisin jo aika rautalangasta väännetty ja joka ohjeessa painotetaan, että suhinat lisääntyy jos ilmoitettuja ohjeita/mittoja/toleransseja ei noudateta. Kyseessähän ei ole tekninen doku vaan asennusohje merkkihuolloille, jostain syystä sen noudattaminen vaan tuntuu olevan kovin vaikeaa.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Olen kyllä Radonin kanssa pakosta samaa mieltä, että ehkä nämä suhinajutut ei nyt aivan oikeasti voi vaatia millin kymmenyksen tarkkaa asennusta. Eihän se ole reaalimaailmassa mitenkään mahdollista, kun komponenttien (lasien, auton, tiivisteiden) toleranssitkin tekee jo heittoa.

    Mitä tulee tehtaan dokumentteihin, niin... Itsekin työskentelen alalla, jossa dokumentoidaan kaikki tarkkaan. Joo, on tarpeellista ja se on inssin hommassa pakollinen paha. Mutta täysin eri asia on, kuinka moni dokumentti on reaalimaailmaan täysin sovellettavissa, ja jos on, niin minkälaisilla reaalimaailman toleransseilla (toleranssilla tarkoitan muutakin kuin mekaanista mittatoleranssia).

    Kaikki, mitä teknillisissä dokuissa lukee, ei ole välttämättä luettavissa kuin ns. "piru raamattua". Ja vaikka BMW onkin hieno auto ja paras merkki, niin en hetkeäkään usko sitä, ettäkö heidän kaikki dokumenttinsa olisivat presiis eksakteja joka suhteessa. Ihmiset noita tekee.

    Tero

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Radon View Post
    Suhinaongelmat tulee juurikin noista huonosti istuvista listoista, mutta sen näkee ihan silmällä katsomalla eikä siinä mitään suurempia mittauksia tarvita. Toki e39 listaratkaisu on suunnitelultaan jo huono ja tarkka asennuksesta muttei kuitenkaan ole mitään salatiedettä.
    Suhinaa on monenlaista, huonosti istuvan reunatiivisteen/irti jätetyn lasin aiheuttaman suhinan kuulee kaikki.

    Mutta sitten on nämä vain hiukan pieleen menneet asennukset (ilmeisesti suurin osa E39:n tuulilasin asennuksista) joissa lasi ei ole keskellä/suorassa kehyksessä, lasi on valunut liian alas/on liian ylhäällä tai lasi ei ole painettu tarpeeksi syvälle.

    Noiden aiheuttamaa yleissuhinan lisäystä ei niin helposti kaikki huomaa ja siitähän on ihan turha yrittää valittaa koska asentaja tekee mielestään täydellistä työtä, tehtaan ohjeet/työkalut/mitat ovat turhia ja autothan ovat kuitenkin vain pisteestä A pisteeseen B liikkumista varten.

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Tuollaisesta asenteesta seuraa yleensä lasin liimaaminen uudelleen tai jopa sen vaihto, ja vielä takuuseen kun asiakas tulee valittamaan niistä suhinoista.
    Suhinaongelmat tulee juurikin noista huonosti istuvista listoista, mutta sen näkee ihan silmällä katsomalla eikä siinä mitään suurempia mittauksia tarvita. Toki e39 listaratkaisu on suunnitelultaan jo huono ja tarkka asennuksesta muttei kuitenkaan ole mitään salatiedettä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Radon View Post
    Tämä nyt vain on ns. karu totuus, vaikka tälläinen ohjeistus onkin tuonne TIS:iin tehty on se kuitenkin ihan teoriaa jolla ei käytännön kanssa ole tekemistä.
    Tyypillistä Suomalaisen asentajan ajattelua, ei niitä tehtaan ohjeita tai momenttiavaimia tarvita...

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by Radon View Post
    Tämä nyt vain on ns. karu totuus, vaikka tälläinen ohjeistus onkin tuonne TIS:iin tehty on se kuitenkin ihan teoriaa jolla ei käytännön kanssa ole tekemistä.
    Tuollaisesta asenteesta seuraa yleensä lasin liimaaminen uudelleen tai jopa sen vaihto, ja vielä takuuseen kun asiakas tulee valittamaan niistä suhinoista.

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Joo, mitä niistä tehtaan ohjeista suotta välittämään, kyllä suomalainen remonttireiska tietää nämä asiat paremmin kuin auton valmistaja.
    Tämä nyt vain on ns. karu totuus, vaikka tälläinen ohjeistus onkin tuonne TIS:iin tehty on se kuitenkin ihan teoriaa jolla ei käytännön kanssa ole tekemistä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎