Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sand
    replied
    Mites, oliko sadetunnistinta?

    Leave a comment:


  • Laxa
    replied
    Originally posted by Laxa View Post
    Itelläkin olisi tuulilasin vaihto edessä ja tätä topiccia lukiessa alkaa ahdistamaan jo ennen kuin on edes varannut aikaa lasin vaihdolle. JKL:n Laakkosella on tarkoitus vaihdattaa, onkohan heihin luottaminen vai tietääkö joku parempaa paikka Jyväskylässä?

    Omaan autoon on selvästi vaihdettu tuulilasi kerran jo Saksassa ja mittaamalla tuon ohjeen mukaisesti on se oikein asennettu. Vaihdon näkee ainoastaan siitä että vänkärin puolella pystyosalla yläosassa kiinnitysliimaa on hieman pullistunut. Ei ole ollut suhinoita yms, mitä nyt havaittavissa ainoastaan +150 ja kovimmissa nopeuksissa, Saksassa tietysti...
    Originally posted by Laxa View Post
    No niin, kävin varaamassa ajan vihdoin ja viimein tuulilasin vaihdolle JKL:n Rusthalliin, reilu viikon päästä vaihto. Juteltiin lasin vaihdosta pitkään ja hän kertoi että heillä on aikoinaan tullut yksi E39 bumerangina takaisin tuulilasin vaihdon jälkeen kun ujellusta/suhinaa oli ajossa kuulunut. Kertoi E39 tuulilasin olevan yksi tarkimmista laseista vaihtaa todella hiljaisen ajomelunsa vuoksi ja painotti nimen omaan tuota että lasin tulee olla alempana kuin katto, kuulemma millikin ylös niin suhinat alkaa. Jännityksellä odotellaan.
    Originally posted by Laxa View Post
    Tarkastin tänään itsekin omasta kärrystä että oliko alakulmissa olevat kumit asennettu oikein ja olihan ne. Lasi siis kerran (ainakin) vaihdettu Saksassa, myös korkeusasema oma tekemän mittatyökalun mukaan niin kuin pitääkin.
    No niin, lasi vaihdettu ja huomioita vaihdon jälkeen seuraavasti:

    Ensimmäisen koeajolenkin jälkeen oli havaittavissa korkeissa nopeuksessa (+150-200 km/h suljetulla alueella tietysti) pienehköjä suhinoita, erona vanhaan lasiin se että ehkä hieman äänekkäämpi.

    Alakulmissa olevat kumit olivat asennettu väärin ja näiden oikeille paikoille asentamisen jälkeen täytynee todeta, että ne suhinat mitä lasi aiheuttaa ovat samat kuin vanhalla lasilla eli ainoastaan +150 ja siitä eteenpäin. Tyytyväinen olen lasin vaihtoon. Paikkana Jyväskylän Rusthalli. Työn jälki erittäin siisti, auto oli pesty, imuroitu sisältä ja kojelauta pyyhitty. Lasi on mittaamalla omavalmisteisella työkalulla 2.5-3mm alempana kuin katto. Onko korkeus OK, mitä sanoo asiaa enemmän tuntevat?
    Last edited by Laxa; 04-06-2007, 17:59.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by leifeugen View Post
    Mulle sattui edellisessä E-39 niin että tuli lasi jossa oli erilaiselle sadetunnistimelle eli kannattaa olla tarkkana että on oikea lasi nimittäin,ne on erilaisia vuosimallia riippuen.(muoviosat eivät sovi).
    Mulla kyselivät tarkkaan millainen sadetunnistimen aukko alkuperäisessä lasissa on.

    Originally posted by leifeugen View Post
    Ja sadetunnistin vaatii todennäköisesti aina uudelleen herätyksen lasinvaihdon jälkeen.
    Ei ainakaan mulla vaatinut, vanha sadetunnistinhan siihen tuli kiinni.

    Leave a comment:


  • leifeugen
    replied
    Mulle sattui edellisessä E-39 niin että tuli lasi jossa oli erilaiselle sadetunnistimelle eli kannattaa olla tarkkana että on oikea lasi nimittäin,ne on erilaisia vuosimallia riippuen.(muoviosat eivät sovi).Ja sadetunnistin vaatii todennäköisesti aina uudelleen herätyksen lasinvaihdon jälkeen.

    Leave a comment:


  • Samppasika
    replied
    Originally posted by Stone View Post
    Ei näin!! On kohtuullisen älytön homma mennä vuosi asennuksen jälkeen valittelemaan jos lasi on 2mm liian ylhäällä.

    Eiköhän kyseessä ole kuitenkin dB mittari.:think
    Pitää kokeilla mitä tuumaavat. Eihän siinä mitään häviäkään.. Eikä tässä tapauksessa ole kyse parista millistä, vaan ennemminkin yli 5 millistä...

    -S

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Näin saattaa hyvinkin käydä. Ohjeissahan on mitat ja asemointi noille HR-paloille (=jämäkkä polyuretaani vaahtomuovi).
    Tuohon se asennus ainakin minulla tökkäsi, siis kun noita paloja ei merkkihuollossa ollut (eikä niitä sinne hankittu vaikka niistä mainitsin) eikä "lasia uskallettu tukea lankuilla". Lasin reunan tiiviste kuulemma nosti lasin ylös vaikka sen painoi alas. HR-palojen oikea asemointi on tärkeää lasin jännityksen takia, väärin tehtynä lasi halkeaa helposti ja tämän takia tuota lankuilla tukemistakaan ei haluttu tehdä.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Mutta vaikka vanhan liiman ohentaa, niin jos se a-pilareihin teippaus (hr-muovipalojen kautta jotka pitää laittaa juuri oikeisiin kohtiin) jää tekemättä, niin lasi nousee liian ylös. Ja tuo juttu taitaa jäädä tekemättä joka paikassa.
    Näin saattaa hyvinkin käydä. Ohjeissahan on mitat ja asemointi noille HR-paloille (=jämäkkä polyuretaani vaahtomuovi).

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Originally posted by Samppasika View Post
    Viime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...? -S
    Ei näin!! On kohtuullisen älytön homma mennä vuosi asennuksen jälkeen valittelemaan jos lasi on 2mm liian ylhäällä.

    Eiköhän kyseessä ole kuitenkin dB mittari.:think

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    TIS:in ohjeissakin vanha liima pitäisi lasin irrotuksen jälkeen ohentaa mahdollisimman ohueksi (0,5 mm). Jos edellä mainittuja lasivalmistajan ohjeita noudattaa, niin ei ole ihme, jos lasit jäävät liian korkealle.
    Mutta vaikka vanhan liiman ohentaa, niin jos se a-pilareihin teippaus (hr-muovipalojen kautta jotka pitää laittaa juuri oikeisiin kohtiin) jää tekemättä, niin lasi nousee liian ylös. Ja tuo juttu taitaa jäädä tekemättä joka paikassa.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Tuossa kuva minun tuulilasista, käytetty mitta on suora. Lasin väliin jää vajaan millin rako, joten lasi on sen verran kattoa alempana. Mittaus pitää tehdä katon puolelta mahdollisimman lähellä tiivistettä, muuten tulee väärä tulos. Ja tulosta tietysti vääristää sekin jos tiivisteen reuna menee paljon katon päälle (minullahan se menee hiukan liian vähän).

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Sen verran porua tästä E39 tuulilasinvaihdosta ollut, että piti ottaa asia tarkempaan syyniin. Hoviruuvarini toimii päivätyökseen korikorjaamossa ja asentaa myös paljon tuulilaseja. Mainitsi, että jossain lasivalmistajan heille järjestämässä koulutuksessa oli nimenomaisesti kehoitettu leikkaamaan vanha liimasalko puolivälistä ja uusi liima sen päälle. Oli tätä kovasti ihmetellyt ja kertoi itse leikkaavansa vanhan liimapinnan niin ohueksi kuin mahdollista. TIS:in ohjeissakin vanha liima pitäisi lasin irrotuksen jälkeen ohentaa mahdollisimman ohueksi (0,5 mm). Jos edellä mainittuja lasivalmistajan ohjeita noudattaa, niin ei ole ihme, jos lasit jäävät liian korkealle.

    Lupasin toimittaa TIS:in ohjeet tälle asentajalle, joten ainakin jatkossa näiden pitäisi mennä viimeisen päälle. Yhteyttä voi ottaa Vaasassa Re-Paint Tom & Tom nimiseen firmaan.

    Omassakin kiesissä on suurella todennäköisyydellä Saksan päässä vaihdettu tuulilasi, koska lasi oli ikään nähden erittäin hyvässä kunnossa. Lasin pinta vaikuttaa olevan speksien mukaisesti n. 2 mm katon yläreunaa alempana.

    Leave a comment:


  • reddewil
    replied
    Originally posted by Samppasika View Post
    Viime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...?



    -S
    Heh, et oo tosissas että vuoden päästä alat rutisemaan parista millistä? Sen ainakin tiedän että eivät irroita lasia. Veikkaan kuules että melko harva merkkiliikekkään tekee 100% oikein sen duunin. Suhinamittari...

    Leave a comment:


  • Samppasika
    replied
    Tarkistinpa itseltänikin..

    Viime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...?



    -S
    Last edited by Samppasika; 26-09-2007, 09:53.

    Leave a comment:


  • Laxa
    replied
    Tarkastin tänään itsekin omasta kärrystä että oliko alakulmissa olevat kumit asennettu oikein ja olihan ne. Lasi siis kerran (ainakin) vaihdettu Saksassa, myös korkeusasema oma tekemän mittatyökalun mukaan niin kuin pitääkin.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tarkoitan kuvassa näkyvää mustaa osaa ja siinä tuota nuolen osoittamaa kohtaa.
    Tarkastin nuo äsken ja oikeanpuoleinen kumikolmio oli väärin asennettu sekä tuon pellin reunan osalta että sieltä toiselta laidalta missä on se muovinen evä joka tuossakin kuvassa näkyy. Vasemmanpuoleinen taas oli ihan OK.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎