Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Minä vaihdatin ja tuulilasin merkkiliikkeessä reilu viikko sitten.Laitoin piruuttani auton koelaudan päälle autoa sinne viedessäni tältä saitilta löytämieni asennusohjeet mittoineen.Minun autooni ainakin asennus onnistui hyvin.Silmmääräisesti siisti ja paikoillaan,eikä ylimääräisiä ääniä kuulu.
    Tiedä sitten tykkäsivätkö hapanta asennusohjeista,mutta ainakin olivat tietoisia,että asiakas varmasti on asiassa "yliherkkä".Aika arvokasta oli,mutta lasivakuutus maksaa.Lasivakuutuksen vuoksi vein merkkiliikkeeseen,kun vielä laitettiin kaikki lasiin liittyvä uutta ja orkkis osilla.Ei valittamista.
    No lasivakuutukseen se minullakin meni. Ei vaan jostain syystä onnistunut.
    No ehkä se toisella yrittämällä sujuu paremmin

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Jaaha.

    Omasta menee vasta asennettu tuulilasi uusiksi. Eivät ne ilmeisesti merkkiliikkeessäkään vaivaudu noita ohjeita lukemaan :think

    Katsotaan sattuisiko lasi toisella kertaa oikealle kohdalle.
    Silmämääräisesti ei muuta vikaa kuin että lasi on liian korkealla kattoon verrattuna. Suhinat lisääntyivät selvästi. No onneksi liikkeen edustaja myönsi reilusti että suhiseehan se ja laitetaan lasi uusiksi.
    Minä vaihdatin ja tuulilasin merkkiliikkeessä reilu viikko sitten.Laitoin piruuttani auton koelaudan päälle autoa sinne viedessäni tältä saitilta löytämieni asennusohjeet mittoineen.Minun autooni ainakin asennus onnistui hyvin.Silmmääräisesti siisti ja paikoillaan,eikä ylimääräisiä ääniä kuulu.
    Tiedä sitten tykkäsivätkö hapanta asennusohjeista,mutta ainakin olivat tietoisia,että asiakas varmasti on asiassa "yliherkkä".Aika arvokasta oli,mutta lasivakuutus maksaa.Lasivakuutuksen vuoksi vein merkkiliikkeeseen,kun vielä laitettiin kaikki lasiin liittyvä uutta ja orkkis osilla.Ei valittamista.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Näköjään on taitolaji tämä tuulilasin asennus vai onko se ohjeiden luku taitolaji pikemminkin..? No kummiski tuohon omaan kun lasi vaihdettiin niin tuli kerralla kuntoon ja siististi oli laitettu, aivan kuten tehtaan jäljiltä. Firmahan on Seinäjoen Tuulilasiasennus.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Jaaha.

    Omasta menee vasta asennettu tuulilasi uusiksi. Eivät ne ilmeisesti merkkiliikkeessäkään vaivaudu noita ohjeita lukemaan :think

    Katsotaan sattuisiko lasi toisella kertaa oikealle kohdalle.
    Silmämääräisesti ei muuta vikaa kuin että lasi on liian korkealla kattoon verrattuna. Suhinat lisääntyivät selvästi. No onneksi liikkeen edustaja myönsi reilusti että suhiseehan se ja laitetaan lasi uusiksi.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Moi,

    Tapi, et ole ainut joka on tapellut tuon klimakomfortin kanssa.

    Itse vaihdatin tämän vuoden helmikuussa juuri tuohon autoon, josta ylempänä kerroin, niin uuden klimakomfort tuulilasin. Merkkiliikkeen korjauspuolen hemmo kävi todella kuumana, ja väitti, että KOSKAAN ei ole BMW:hen ollut saatavilla taikka olemassa lämpöäheijastavia tuulilaseja. Ei koskaan. Minä sitten varustelista kädessä, että noh... tässä tämä nyt kumminkin olis! Tilasivat sitten sen lasin ETK:sta aikansa kaivettuaan ja todettuaan, että siellä oli kuin olikin optiona valittavissa ko. ruutu. Kun lasi oli saapunut, ja minut pyydettiin paikalle varmistamaan, että lasi oli oikeanlainen, niin esittelin korjaamopäällikölle hallinvalossa lasin pintaa, että katoppas kun heijastaa hienosti kuten klimakomfort lasin kuuluu heijastella, että taitaa sittenkin saada Bemariin näitä lämpölaseja. Kaveri nakkas lasin pahveihin, ja tuumasi, että "noniin lasi on siinä näitä ei aleta enää tilaileen tuu vaihdattaan millon ootkaan sopinut heippa". Keskustelu oli päättynyt. Ihme kouhotusta, täysin aiheetta.

    Tero

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Niin tai näin mutta Ostin vuosi sitten BMW:n tehtaalta Regensburgista auton (X3) suoraan työntekijältä ja siinä oli lasissa yksi kiveniskemä. Myyjä vaihdatti lasin siltä istumalta tehtaan omassa "body shopissa" eli tehtaan valmistuslinjan vieressä oleva "apupaja" jossa muidenkin työntekijöiden autoja huollettiin. Koko homma otti kaikkineen 3 tuntia, josta suurin osa meni katsellessa liiman kuivumista. Tuossa projektissa vaihtuivat vaahtomuovipalat ja kaikki muukin mitä ohjeessa käsketään tekemään. Lopputuloksena lasi istuu kuten pitääkin. Suomeen päästyäni tuli lasiin kiveniskemä ja halkeama, joten BMW-liike vaihtoi lasin vain muutaman viikon ikäisenä. Tuloksena vääränlainen lasi, paljon sotkua asennuksen jäljiltä jne. Väittivät vielä vastaan kun ilmoitin ettei lasi kelpaa. Olivat sitä mieltä ettei autoon kuulu klimacomfort-tuulilasia (eivät olleet kuulleetkaan siitä). Piti oikein rautalangasta vääntää varustelistan kanssa ja tuloksena lasi vaihdettiin jälleen.. Ei se suhise mutta työn jälki on jotain ihan muuta kuin Saksan päässä. Miksi, vaikka samat ohjeet ja välineet ovat käytettävissä, onhan se merkkihuolto..?

    Niin ja nyt se lasi on taas halki, tuo auto oikein kerää kiveniskemiä

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Minun autossa on siis ollut 5 lasia: alkuperäinen ja 4 merkkiliikkeen lasia merkkiliikkeen asentamana. Tuo valmistusvika ei ollut lasin muodossa vaan laminoinnissa oli tullut joku vika ja lasin oikeassa ylänurkassa mustalla alueella näytti kuin lasin välissä oleva kalvo olisi irti/ilmaa välissä.
    Aika jännä. Mun 525i:ssä oli ihan samanlainen vika. Eli lasin reunassa siinä tummalla alueella (tai mustalla) oli semmonen läiskä (haalea, vaalea tai jotain), johon ei löytynyt mitään järkevää syytä. Tosin siinä autossa lasi meni muusta syystä vaihtoon sitten.

    Tero

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Stone View Post
    TJJ: Eli ymmärsinkö oikein, sulla on siis vaihdettu yhden kerran lasissa olevan valmistusvian takia? Kolme lasia joista yhdessä valmistusvika...
    Minun autossa on siis ollut 5 lasia: alkuperäinen ja 4 merkkiliikkeen lasia merkkiliikkeen asentamana. Tuo valmistusvika ei ollut lasin muodossa vaan laminoinnissa oli tullut joku vika ja lasin oikeassa ylänurkassa mustalla alueella näytti kuin lasin välissä oleva kalvo olisi irti/ilmaa välissä.

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    TJJ: Eli ymmärsinkö oikein, sulla on siis vaihdettu yhden kerran lasissa olevan valmistusvian takia? Kolme lasia joista yhdessä valmistusvika...

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ekassa asennuksessa lasi oli irti, reunat irvisti ja suhina ja vinkuminen alkoi 50km/h nopeudessa. Toinen asennus oli aika hyvä eikä suhina ollut ongelma. Sitten tuli taas kivi lasiin ja se piti vaihtaa. Kolmas asennus oli liian ylhäällä, mutta vaihdon varsinainen syy oli lasissa ollut valmistusvika eli jo autoa hakiessa sanottiin, että lasi pitää vaihtaa uudestaan. Tuo kolmas lasi olikin taas selvästi liian ylhäällä, joten pyysin asentamaan neljännen kunnolla ja se nyt sitten on parempi kuin kolmas, mutta huonompi kuin toinen ja selvästi ylempänä kuin alkuperäinen. Mitään selvää suhinaa ei kuulu, lähinnä kyse on siitä, että auto oli hiljaisempi katon suhinoiden osalta alkuperäisellä lasilla. Tässä vaikuttanee myös se, onko autossa kattoluukku vai ei. Siis tuo lasin yläreunan väärä korkeus ja tiivisteen liika pyöreys ehkä aiheuttaa pyörteen kattoluukun reunan kohdalle. Pitäisi olla oma tuulitunneli...

    Kuvia ei muistaakseni ole kuin tuosta ekasta täysin pieleen menneestä ja alkuperäisestä. Noin muutenkin tuon tiivisteen muodon kuvaaminen on hiukan hankala juttu, sen kyllä näkee silmällä heti, mutta kameraan pitää yrittää hakea sopiva kuvakulma jotta se näkyy.
    Ompahan ollut vastoinkäymisiä sulla tämän asian kanssa, ymmärtänee tuon pienen närkästymisen kyllä varsin hyvin.

    Mutta tuosta voi kyllä päätellä varsin helposti että ei ole asentajalla ollut homma hanskassa tuollaisia juttuja ei nyt vaan kuulu tapahtua että laitetaan viallinen lasi tai että lasi on irti. Tosiaankin ammattitaitoinen asentaja näkee heti sen että istuuko listat ja lasi hyvin ei siinä tarvita mittoja tai muita välineitä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Radon View Post
    Minkälaista ongelmaa noissa asennuksissa on sitten ollut, onko juurikin tuota suhinaa vai mitä? Jos sulla on kuvia noista asennuksista niin pistäppä esille.
    Ekassa asennuksessa lasi oli irti, reunat irvisti ja suhina ja vinkuminen alkoi 50km/h nopeudessa. Toinen asennus oli aika hyvä eikä suhina ollut ongelma. Sitten tuli taas kivi lasiin ja se piti vaihtaa. Kolmas asennus oli liian ylhäällä, mutta vaihdon varsinainen syy oli lasissa ollut valmistusvika eli jo autoa hakiessa sanottiin, että lasi pitää vaihtaa uudestaan. Tuo kolmas lasi olikin taas selvästi liian ylhäällä, joten pyysin asentamaan neljännen kunnolla ja se nyt sitten on parempi kuin kolmas, mutta huonompi kuin toinen ja selvästi ylempänä kuin alkuperäinen. Mitään selvää suhinaa ei kuulu, lähinnä kyse on siitä, että auto oli hiljaisempi katon suhinoiden osalta alkuperäisellä lasilla. Tässä vaikuttanee myös se, onko autossa kattoluukku vai ei. Siis tuo lasin yläreunan väärä korkeus ja tiivisteen liika pyöreys ehkä aiheuttaa pyörteen kattoluukun reunan kohdalle. Pitäisi olla oma tuulitunneli...

    Kuvia ei muistaakseni ole kuin tuosta ekasta täysin pieleen menneestä ja alkuperäisestä. Noin muutenkin tuon tiivisteen muodon kuvaaminen on hiukan hankala juttu, sen kyllä näkee silmällä heti, mutta kameraan pitää yrittää hakea sopiva kuvakulma jotta se näkyy.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by bmw thyyning View Post
    yhteen vetona = varmasti vaikea löytää paikka jossa oikeasti oikea oppisesti lasi vaihdetaan mutta suosittelen mainitsemaan asiasta etukäteen jos haluaa millilleen lasin vaihdettavan
    itse haluaisin tietää mitä eri paikat vastaavat asiallisesti kysyttynä onnistuuko niillä oikeaoppinen lasinvaihto e39 malliin/tietävätkö edes miten/mikä on oikea oppinen lasinvaihto ??
    Asiasta kyllä tuli mainittua ja vietyä ohjeetkit (ja vieläpä niistä rautalangasta väännetyt suomennetut lisäohjeet) mutta eipä se mitään auttanut.

    Merkkiliikkeellä ei ollut tuohon tarkoitettuja tukipaloja eikä syvyysmittaa. Eikä asentaja suostunut kiristämään lasia ohjeen mukaisesti. Tämä siis neljännen lasin kohdalla, kun asiaa erikseen vaadin ja vein vielä oman syvyysmitan asentajalle... Asentaja puhui vaan jotain, että olisi tukipuita pitänyt virittää jotta lasi olisi pysynyt tarpeeksi syvällä ja lasi olisi silloin hajonnut jännitykseen. Ohjetta ei siis oltu luettu...

    Muissakin tapauksissa olin antanut nuo ohjeet, mutta eipä niitä noudatettu. Viimeisimmästä lasinvaihdosta on 1,5 vuotta, ehkäpä tilanne on nyt toinen.

    Leave a comment:


  • bmw thyyning
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Mistä ihmeestä tehdas sitten hankkii laseja? Alkuperäiset tuulilasit on kuitenkin asennettu oikein.

    Minulla on nyt neljäs merkkiliikkeessä asennettu lasi autossa ja yhä sekin on samalla tavalla pielessä. Luulisi, että jos vika on lasin muodossa, niin tuossa määrässä olisi jo ollut nähtävissä jonkinlaista eroa. Tosin, miten noissa voisikaan nähdä eroa kun lasit asennetaan aina väärin, siis ei teipata lasia ohjeiden mukaan kiinni eikä mitata syvyyseroa kattoon vaan painetaan lasi suurinpiirtein katon tasolle. Ja luultavasti vanhan liiman poisto ja uuden levityskin menee pieleen.

    Noista neljästä uudesta lasista toinen lasi oli parhaiten asennettu, mutta sekin silti oli liian ylhäällä. Eikä vika ole autossa, auton alkuperäinen lasi oli oikealla kohdalla ja tiiviste oli litteä (minulla on vielä digikuvat tuosta ihmeestä). Autoa ei ole kolaroitu.
    tehdas hankkii lasit esim pilkingtonilta lue pilkington valmistaa logolliset lasit esim bmw:n tehtaalle ja samallla logottomat itselleen !!
    tehtaalla robotti liimaa lasin paikalleen varmasti millin tarkkuudella sekä liima tulee myös robotista ja on aina samanlainen !! mitä ei voi edes merkkiliike tehdä koska liima levitetään vapaalla kädellä !!
    mutta ei nekään aina ole onnistuneita olen itse vaihtanut laseja takuuna joillekkin automerkeille kun liimaus epäonnistunut jo tehtaalla
    joka auto merkkiin ja malliin on kyllä omat niksit ja temput miten esim listat saa/pitää laittaa
    liiman levitys myös hyvin erilainen eri malleilla (liiman korkeus, määrä, jnejne )

    yhteen vetona = varmasti vaikea löytää paikka jossa oikeasti oikea oppisesti lasi vaihdetaan mutta suosittelen mainitsemaan asiasta etukäteen jos haluaa millilleen lasin vaihdettavan
    itse haluaisin tietää mitä eri paikat vastaavat asiallisesti kysyttynä onnistuuko niillä oikeaoppinen lasinvaihto e39 malliin/tietävätkö edes miten/mikä on oikea oppinen lasinvaihto ??

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Mistä ihmeestä tehdas sitten hankkii laseja? Alkuperäiset tuulilasit on kuitenkin asennettu oikein.

    Minulla on nyt neljäs merkkiliikkeessä asennettu lasi autossa ja yhä sekin on samalla tavalla pielessä. Luulisi, että jos vika on lasin muodossa, niin tuossa määrässä olisi jo ollut nähtävissä jonkinlaista eroa. Tosin, miten noissa voisikaan nähdä eroa kun lasit asennetaan aina väärin, siis ei teipata lasia ohjeiden mukaan kiinni eikä mitata syvyyseroa kattoon vaan painetaan lasi suurinpiirtein katon tasolle. Ja luultavasti vanhan liiman poisto ja uuden levityskin menee pieleen.

    Noista neljästä uudesta lasista toinen lasi oli parhaiten asennettu, mutta sekin silti oli liian ylhäällä. Eikä vika ole autossa, auton alkuperäinen lasi oli oikealla kohdalla ja tiiviste oli litteä (minulla on vielä digikuvat tuosta ihmeestä). Autoa ei ole kolaroitu.
    Minkälaista ongelmaa noissa asennuksissa on sitten ollut, onko juurikin tuota suhinaa vai mitä? Jos sulla on kuvia noista asennuksista niin pistäppä esille.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by bmw thyyning View Post
    eikä se merkkiliikkeiden lasi ole mikään virheetön samalta hihnalta ne (pääsäntöisesti) tulee
    tosin ilman logoa
    lukuun ottamatta jotain kiinalaisia lasia
    Mistä ihmeestä tehdas sitten hankkii laseja? Alkuperäiset tuulilasit on kuitenkin asennettu oikein.

    Minulla on nyt neljäs merkkiliikkeessä asennettu lasi autossa ja yhä sekin on samalla tavalla pielessä. Luulisi, että jos vika on lasin muodossa, niin tuossa määrässä olisi jo ollut nähtävissä jonkinlaista eroa. Tosin, miten noissa voisikaan nähdä eroa kun lasit asennetaan aina väärin, siis ei teipata lasia ohjeiden mukaan kiinni eikä mitata syvyyseroa kattoon vaan painetaan lasi suurinpiirtein katon tasolle. Ja luultavasti vanhan liiman poisto ja uuden levityskin menee pieleen.

    Noista neljästä uudesta lasista toinen lasi oli parhaiten asennettu, mutta sekin silti oli liian ylhäällä. Eikä vika ole autossa, auton alkuperäinen lasi oli oikealla kohdalla ja tiiviste oli litteä (minulla on vielä digikuvat tuosta ihmeestä). Autoa ei ole kolaroitu.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎