Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?
Collapse
X
-
Originally posted by Laxa View PostItelläkin olisi tuulilasin vaihto edessä ja tätä topiccia lukiessa alkaa ahdistamaan jo ennen kuin on edes varannut aikaa lasin vaihdolle. JKL:n Laakkosella on tarkoitus vaihdattaa, onkohan heihin luottaminen vai tietääkö joku parempaa paikka Jyväskylässä?
Omaan autoon on selvästi vaihdettu tuulilasi kerran jo Saksassa ja mittaamalla tuon ohjeen mukaisesti on se oikein asennettu. Vaihdon näkee ainoastaan siitä että vänkärin puolella pystyosalla yläosassa kiinnitysliimaa on hieman pullistunut. Ei ole ollut suhinoita yms, mitä nyt havaittavissa ainoastaan +150 ja kovimmissa nopeuksissa, Saksassa tietysti...Originally posted by Laxa View PostNo niin, kävin varaamassa ajan vihdoin ja viimein tuulilasin vaihdolle JKL:n Rusthalliin, reilu viikon päästä vaihto. Juteltiin lasin vaihdosta pitkään ja hän kertoi että heillä on aikoinaan tullut yksi E39 bumerangina takaisin tuulilasin vaihdon jälkeen kun ujellusta/suhinaa oli ajossa kuulunut. Kertoi E39 tuulilasin olevan yksi tarkimmista laseista vaihtaa todella hiljaisen ajomelunsa vuoksi ja painotti nimen omaan tuota että lasin tulee olla alempana kuin katto, kuulemma millikin ylös niin suhinat alkaa. Jännityksellä odotellaan.Originally posted by Laxa View PostTarkastin tänään itsekin omasta kärrystä että oliko alakulmissa olevat kumit asennettu oikein ja olihan ne. Lasi siis kerran (ainakin) vaihdettu Saksassa, myös korkeusasema oma tekemän mittatyökalun mukaan niin kuin pitääkin.
Ensimmäisen koeajolenkin jälkeen oli havaittavissa korkeissa nopeuksessa (+150-200 km/h suljetulla alueella tietysti) pienehköjä suhinoita, erona vanhaan lasiin se että ehkä hieman äänekkäämpi.
Alakulmissa olevat kumit olivat asennettu väärin ja näiden oikeille paikoille asentamisen jälkeen täytynee todeta, että ne suhinat mitä lasi aiheuttaa ovat samat kuin vanhalla lasilla eli ainoastaan +150 ja siitä eteenpäin. Tyytyväinen olen lasin vaihtoon. Paikkana Jyväskylän Rusthalli. Työn jälki erittäin siisti, auto oli pesty, imuroitu sisältä ja kojelauta pyyhitty. Lasi on mittaamalla omavalmisteisella työkalulla 2.5-3mm alempana kuin katto. Onko korkeus OK, mitä sanoo asiaa enemmän tuntevat?Last edited by Laxa; 04-06-2007, 17:59.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by leifeugen View PostMulle sattui edellisessä E-39 niin että tuli lasi jossa oli erilaiselle sadetunnistimelle eli kannattaa olla tarkkana että on oikea lasi nimittäin,ne on erilaisia vuosimallia riippuen.(muoviosat eivät sovi).
Originally posted by leifeugen View PostJa sadetunnistin vaatii todennäköisesti aina uudelleen herätyksen lasinvaihdon jälkeen.
Leave a comment:
-
-
Mulle sattui edellisessä E-39 niin että tuli lasi jossa oli erilaiselle sadetunnistimelle eli kannattaa olla tarkkana että on oikea lasi nimittäin,ne on erilaisia vuosimallia riippuen.(muoviosat eivät sovi).Ja sadetunnistin vaatii todennäköisesti aina uudelleen herätyksen lasinvaihdon jälkeen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Stone View PostEi näin!! On kohtuullisen älytön homma mennä vuosi asennuksen jälkeen valittelemaan jos lasi on 2mm liian ylhäällä.
Eiköhän kyseessä ole kuitenkin dB mittari.:think
-S
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Clavurion View PostNäin saattaa hyvinkin käydä. Ohjeissahan on mitat ja asemointi noille HR-paloille (=jämäkkä polyuretaani vaahtomuovi).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostMutta vaikka vanhan liiman ohentaa, niin jos se a-pilareihin teippaus (hr-muovipalojen kautta jotka pitää laittaa juuri oikeisiin kohtiin) jää tekemättä, niin lasi nousee liian ylös. Ja tuo juttu taitaa jäädä tekemättä joka paikassa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Samppasika View PostViime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...? -S
Eiköhän kyseessä ole kuitenkin dB mittari.:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Clavurion View PostTIS:in ohjeissakin vanha liima pitäisi lasin irrotuksen jälkeen ohentaa mahdollisimman ohueksi (0,5 mm). Jos edellä mainittuja lasivalmistajan ohjeita noudattaa, niin ei ole ihme, jos lasit jäävät liian korkealle.
Leave a comment:
-
-
Tuossa kuva minun tuulilasista, käytetty mitta on suora. Lasin väliin jää vajaan millin rako, joten lasi on sen verran kattoa alempana. Mittaus pitää tehdä katon puolelta mahdollisimman lähellä tiivistettä, muuten tulee väärä tulos. Ja tulosta tietysti vääristää sekin jos tiivisteen reuna menee paljon katon päälle (minullahan se menee hiukan liian vähän).
Leave a comment:
-
-
Sen verran porua tästä E39 tuulilasinvaihdosta ollut, että piti ottaa asia tarkempaan syyniin. Hoviruuvarini toimii päivätyökseen korikorjaamossa ja asentaa myös paljon tuulilaseja. Mainitsi, että jossain lasivalmistajan heille järjestämässä koulutuksessa oli nimenomaisesti kehoitettu leikkaamaan vanha liimasalko puolivälistä ja uusi liima sen päälle. Oli tätä kovasti ihmetellyt ja kertoi itse leikkaavansa vanhan liimapinnan niin ohueksi kuin mahdollista. TIS:in ohjeissakin vanha liima pitäisi lasin irrotuksen jälkeen ohentaa mahdollisimman ohueksi (0,5 mm). Jos edellä mainittuja lasivalmistajan ohjeita noudattaa, niin ei ole ihme, jos lasit jäävät liian korkealle.
Lupasin toimittaa TIS:in ohjeet tälle asentajalle, joten ainakin jatkossa näiden pitäisi mennä viimeisen päälle. Yhteyttä voi ottaa Vaasassa Re-Paint Tom & Tom nimiseen firmaan.
Omassakin kiesissä on suurella todennäköisyydellä Saksan päässä vaihdettu tuulilasi, koska lasi oli ikään nähden erittäin hyvässä kunnossa. Lasin pinta vaikuttaa olevan speksien mukaisesti n. 2 mm katon yläreunaa alempana.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Samppasika View PostViime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...?
-S
Leave a comment:
-
-
Tarkistinpa itseltänikin..
Viime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...?
-SLast edited by Samppasika; 26-09-2007, 09:53.
Leave a comment:
-
-
Tarkastin tänään itsekin omasta kärrystä että oliko alakulmissa olevat kumit asennettu oikein ja olihan ne. Lasi siis kerran (ainakin) vaihdettu Saksassa, myös korkeusasema oma tekemän mittatyökalun mukaan niin kuin pitääkin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostTarkoitan kuvassa näkyvää mustaa osaa ja siinä tuota nuolen osoittamaa kohtaa.
Leave a comment:
-
Leave a comment: