Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Näyttää kuin sinulla tiiviste menisi aika pitkästi katon päälle?
    ... lasi oli nurkistakin 2mm kattoa ylempänä ...
    Kävin nyt vielä kattoon tuota mun lasia uudestaan. Vaikka eilinen mittaus näytti että se on keskeltä autoa katon tasossa niin molemmista reunoista se on kyllä ihan selvästi alempana kuin kattopelti. Ei ollu nyt sitä mittaa mukana mutta ero on keskiosaan ihan huomattava.

Samoin tutkin tuota tiivistettä kun sanoit että näytti menevän pitkästi katon päälle. En mitannu tarkkaan, mutta veikkaisin että 2-3mm tiiviste menee katon päälle. Tässä muutama kuva josta asiaa voi ihmetellä:

Kaikenkaikkiaan olen siis kuitenkin tyytyväinen tähän lasiannukseen. Edellisessä autossa meni sen verran pahasti pieleen että siihen verrattuna tää on aika onnistunut asennus kuitenkin.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 26-04-2007, 11:25.

Leave a comment:

• -Tapi
    replied
    Originally posted by Laxa View Post
    JKL:n Laakkosella on tarkoitus vaihdattaa, onkohan heihin luottaminen vai tietääkö joku parempaa paikka Jyväskylässä?
    Tuossahan tuo TJJ jo kertoi heidän tapansa tehdä asiat.. Käsittääkseni nämä 4 ovat kaikki Laakkosen kautta teetettyjä?

Leave a comment:

• Laxa
    replied
    Itelläkin olisi tuulilasin vaihto edessä ja tätä topiccia lukiessa alkaa ahdistamaan jo ennen kuin on edes varannut aikaa lasin vaihdolle.
    JKL:n Laakkosella on tarkoitus vaihdattaa, onkohan heihin luottaminen vai tietääkö joku parempaa paikka Jyväskylässä?

Omaan autoon on selvästi vaihdettu tuulilasi kerran jo Saksassa ja mittaamalla tuon ohjeen mukaisesti on se oikein asennettu. Vaihdon näkee ainoastaan siitä että vänkärin puolella pystyosalla yläosassa kiinnitysliimaa on hieman pullistunut. Ei ole ollut suhinoita yms, mitä nyt havaittavissa ainoastaan +150 ja kovimmissa nopeuksissa, Saksassa tietysti...
    Last edited by Laxa; 04-06-2007, 17:48.

Leave a comment:

• Rale
    replied
    Osaaminen?

Appiukon lasi vaihdettiin aikalailla tasan tarkkaan vuosi sitten, ja kuinka ollakkaan alkoi pieni suhina motarilla kuulua. Ilmaisin asiasta apelle jo kuukausi lasin vaihdon jälkeen ja intti, että samallainen suhina siinä on aina ollut. Noh loppukesällä pyys kyytin ja sano et tuus kuuntelemaan ku se ikäänkuin suhisee, ollaan menossa autolle päin kun huomasin ja sanoin ettei tarvii edes ajaa koko LASI IRTI ja noin 5mm väli tiivisteessä. Onneksi oli suht kuiva viime kesä, että näin. Liike jossa lasi asennettiin sanoivat primerin pettäneen, kuulemma ensimmäinen kerta. Unohtu vaan kysyä oliko eka E39.

Leave a comment:

• Clavurion
    replied
    Itsekin jossain vaiheessa luin noita lasinvaihto-ohjeita TIS:stä. Oikein säikähdin, kuinka tarkaan homma oli kuvattu. Totesin, että mahdollisen lasinvaihdon tullessa eteen, printtaisin nuo ohjeet heti matkaan. Pajalla sanoisin suosiolla, että olen muuten mulkku asiakas, joten suosittelisin tekemään jo ensimmäisellä kerralla ohjeistuksen mukaan.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by Kentsu View Post
    Voi voi... Toit taas mieleeni naarmut, kolhut ja asennustoleranssit joita Suomen "ammattimiehet" saa aikaan 10 v. lähes uudenveroisena säilyneeseen "saksanpommiin".
    Tämän keskustelun edistymistä odotan innolla itsekin koska tuulilasin vaihto olisi jo käsillä mutta se venyy ja venyy juuri siitä syystä kun pitäisi pähkäillä kuinka tämänkin asian taas saisi junailtua kerralla oikein. Vitutus on suunnaton jos taas tällaisen asian takiaa saa ryhtyä Buimuria ulkoiluttamaan tuulilasikaupasta toiseen...
    Voisiko tuon vaihtaa itsekin kaksissatuumin tallissa :think Otetaanko vanha lasi irti syöttämällä pianolanka lasin ja pellin välistä liiman läpi vai kuinka?
    Kyllä minuakin ahdisti pari vuotta sitten nuo samat ajatukset, mutta pakko oli lasi vaihtaa. Ja se eka kerta sitten menikin aivan täysin pieleen ja ylitti minun pahimmatkin aavistukset: lasi jäi aivan liian ylös ja nurkat irvisti, siis lasi oli nurkistakin 2mm kattoa ylempänä, tuuli suhisi ja ulvoi jo 60km/h nopeudessa (lasin toinen reuna oli kuulemma jäänyt irti). Muoviosiakin (raitisilmasuodattimien kotelot ja lasin alareunan lista) vaihdettiin seuraavalla kerralla uusiin niiden hajottua asennuksen aikana. Lisäksi auton nahkapenkeillä oli pieniä lasinsirpaleita, peilin taustan suojarengas puuttui, varashälyttimen tunnistinjohto irti yms.

Naarmuilta ja kolhuilta olen silti säästynyt, minulle on muuten vaihdettu lasi nyt neljä kertaa, siis oikeasti kahdesti mutta molemmat kerrat on mennyt uusiksi joten neljä uutta lasia on autoon laitettu.. Tiedä sitten miltä a-pilarin sisäpuolen maalit näyttää, maalivaurioiden korjaukseen on BMW:llä hyvin tarkat ohjeet, mutta tuskinpa niitäkään noudatetaan.

E39:n lasin vaihtoonhan löytyy täydelliset ohjeet TIS:istä. Vanha lasi pitäisi leikata sellaisella paineilmakäyttöisellä leikkurilla, pianolangan toimivuudesta ei ole tietoa. Toinen ongelma on liimaus, miten se tehdään oikein yms. Siihenkin kyllä on ohjeet, ihan sitä myöten mihin liima laitetaan ja miten liimapatruunan suutin leikataan jne. Ja tasainen paikkakin pitäisi olla jossa auto saisi olla muutaman päivän.

Leave a comment:

• Kentsu
    replied
    ...
    Lasin vaihtohan pitäisi olla ammattimiehelle helppo homma jos ohjeet on luettu ja niitä noudatetaan eikä tehdä vain omien uskomuksien mukaan. Mutta jostain syystä tässäkin on sama juttu kuten niin monissa muissa auton korjauksissa nykyään eli pitäisi tehdä itse jotta saisi hyvän. Tosin tuon homman harjoittelussa varmaan menisi muutama tuulilasi, a-pilareiden maalaus ja sisusta pilalle...
    Voi voi... Toit taas mieleeni naarmut, kolhut ja asennustoleranssit joita Suomen "ammattimiehet" saa aikaan 10 v. lähes uudenveroisena säilyneeseen "saksanpommiin".
    Tämän keskustelun edistymistä odotan innolla itsekin koska tuulilasin vaihto olisi jo käsillä mutta se venyy ja venyy juuri siitä syystä kun pitäisi pähkäillä kuinka tämänkin asian taas saisi junailtua kerralla oikein. Vitutus on suunnaton jos taas tällaisen asian takiaa saa ryhtyä Buimuria ulkoiluttamaan tuulilasikaupasta toiseen...
    Voisiko tuon vaihtaa itsekin kaksissatuumin tallissa :think Otetaanko vanha lasi irti syöttämällä pianolanka lasin ja pellin välistä liiman läpi vai kuinka?

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis oikeaoppisessa asennuksessa vanhaa liimapalkoa ei täydellisesti kuulu poistaakkaan, vaan abauttia millin siivu vanhaa jää aina alle(joka käsitellään aktivaattorilla ennen uudelleenliimausta.
    Tämähän ei tietenkään nosta lasia yhtään, vaan nimenomaan helpottaa sen syvyysasemointia.
    Ainakaan minulla ei ole ollut satojen lasien asennuksesta mitään sanomista joten tuo tuntuu omituiselta että jossain päin Suomea noinkin paljon voi ongelmia olla?
    BMW:n ohjeissa neuvotaan jättämään 0,5mm vanhaa liimaa. Melko vaikea varmaan tehdä se noin tarkasti ilman pellin naarmuttamista, mutta niin ne kuitenkin neuvoo.

Oletko mitannut E39:eistä noita lasin syvyyksiä? Olet varmaankin nähnyt lasin asennuksen: miten asentaja kiinnittää E39:n tuulilasin, pelkästään teipillä kattoon vai vielä muutenkin?

Lasin vaihtohan pitäisi olla ammattimiehelle helppo homma jos ohjeet on luettu ja niitä noudatetaan eikä tehdä vain omien uskomuksien mukaan. Mutta jostain syystä tässäkin on sama juttu kuten niin monissa muissa auton korjauksissa nykyään eli pitäisi tehdä itse jotta saisi hyvän. Tosin tuon homman harjoittelussa varmaan menisi muutama tuulilasi, a-pilareiden maalaus ja sisusta pilalle...

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by Lallevihtinen View Post
    ..... tosin yks mikä siihen voi vaikuttaa on se että mulla oli tuulilasi aukko täyin puhdas vanhoista liimoista, niin oliskohan menny sit oikeelle kohtaa, kun lasin vaihto tehdään normaalisti niin vanhaa liimaa jää yleensä ja sehän tietysti nostaa lasia.
    Siis oikeaoppisessa asennuksessa vanhaa liimapalkoa ei täydellisesti kuulu poistaakkaan, vaan abauttia millin siivu vanhaa jää aina alle(joka käsitellään aktivaattorilla ennen uudelleenliimausta.
    Tämähän ei tietenkään nosta lasia yhtään, vaan nimenomaan helpottaa sen syvyysasemointia.
    Ainakaan minulla ei ole ollut satojen lasien asennuksesta mitään sanomista joten tuo tuntuu omituiselta että jossain päin Suomea noinkin paljon voi ongelmia olla?

Leave a comment:

• Lallevihtinen
    replied
    Muistan lukeneeni samaa lasi ongelmaa E46:sen kanssa, kun omaani korjauksen jälkeen kysyin lasia ja asennusta niin kysyi että onko ongelma tiedossa niin sanottiin että ei oo ennen moisesta kuultu.
    No joka tapauksessa mielestäni oma lasini on kunnolla paikallaan koska en oo ainakaan huomannu mitään suhinoita, tosin yks mikä siihen voi vaikuttaa on se että mulla oli tuulilasi aukko täyin puhdas vanhoista liimoista, niin oliskohan menny sit oikeelle kohtaa, kun lasin vaihto tehdään normaalisti niin vanhaa liimaa jää yleensä ja sehän tietysti nostaa lasia.
    Last edited by Lallevihtinen; 25-04-2007, 22:12.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by superb View Post
    Nuo luvut ja kuvat pätee autoihin vuosimallista riippumatta?
    Tuulilasi, tiiviste ja lasin alareunan väliin tulevat kumipalat (monikohan lasiliike nuo vaihtaa ja asentaa oikein?) ainakin ovat samat kaikissa joten voisi olettaa mittojenkin olevan samat.

Leave a comment:

• JNIJNI
    replied
    Kyselin äskettäin merkkiliikkeessä hintaa E39:n lasinvaihdolle ja noin 600e arvioivat hinnaksi (työ+lasi). Sanoivat, että heillä on vain yksi ukko, joka osaa homman tehdä (siis opetellut sen kunnolla)

Leave a comment:

• superb
    replied
    Nuo luvut ja kuvat pätee autoihin vuosimallista riippumatta?

Leave a comment:

• _nixu_
    replied
    Ex-e39 onnistui kerrasta, työ tehtiin Espoon Laakkosella. Maksoi varmaan reilusti, itselle vain lasivakuutuksen omavastuun 150€.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Pakkohan tämä oli testata kun viime keväänä lasin kävin vaihdattaan.
    Lasia olen minäkin vaihdatellut kaksi kertaa reilun viikon sisällä...

Minulla eka kerralla tiiviste oli melkoisen pyöreä ja lasi katon tasalla - toisessa asennuksessa tiiviste on hiukan tasaisempi ja lasi on kehyksessä alempana, ei tosin tuota 2 mm. Toisaalta lasi on nyt sitten jo melko alhaalla muutenkin eli tiivisteen katon päälle menevää osaa on vähän, tästä voi tulla vielä ongelma kun tiiviste vanhenee ja ehkä kutistuu.

Näyttää kuin sinulla tiiviste menisi aika pitkästi katon päälle? Joten lasi lienee myös liian ylhäällä, lasin reunan ja katon reunan välissä pitäisi olla 8mm etäisyys. Alla vielä linkki tarkempiin mittoihin.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎