Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petteri
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 48
    • Kokkola

    #18
    Onko joku tätä väitettä vielä tutkinut

    "Sinooperista myytävä puolen kilon purkki ns. kukankuivausraetta,se on puhdasta silica gel:ia."

    Vaikka kyllähän sen kuivaamallakin taitaa saada kuntoon.
    Last edited by petteri; 20-11-2007, 09:19. Reason: edit
    Autoton

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #19
      Originally posted by petteri View Post
      Onko joku tätä väitettä vielä tutkinut

      "Sinooperista myytävä puolen kilon purkki ns. kukankuivausraetta,se on puhdasta silica gel:ia."

      Vaikka kyllähän sen kuivaamallakin taitaa saada kuntoon.
      Näin jälkiviisaana olisin vaihtanut koko geelipallokasan uuteen. Juurikin tuo kukankuivausgeeli voisi olla ihan viksu vaihtoehto. Nopeuttaa nääs remonttia ja antaa takuun siitä että se on varmasti kuivaa..
      ---

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #20
        Originally posted by -Tapi View Post
        Purin oman systeemin viime talvena ja märkähän se oli. Herja tuli yleensä pakkasaamuina ja hävisi vasta kun starttasi uudestaan sisätilojen lämmettyä.
        Onkos tietoo onko varapyöräkotelo lillunut joskus vedessä? Ilmankosteuden vaihteluista johtuen tuon systeemin ei kai pitäisi noin kastua.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • petteri
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 48
          • Kokkola

          #21
          Originally posted by -Tapi View Post
          Näin jälkiviisaana olisin vaihtanut koko geelipallokasan uuteen. Juurikin tuo kukankuivausgeeli voisi olla ihan viksu vaihtoehto. Nopeuttaa nääs remonttia ja antaa takuun siitä että se on varmasti kuivaa..
          Nyt on tilattu sitten kukankuiviketta, jos samalla kuivais nuo anopin ruusut
          Autoton

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #22
            Originally posted by Kentsu View Post
            Onkos tietoo onko varapyöräkotelo lillunut joskus vedessä? Ilmankosteuden vaihteluista johtuen tuon systeemin ei kai pitäisi noin kastua.
            On tietoa että ei ole lillunut. Tämän E39:n kontissa kun on ollut vakiota enemmän elektroniikkaa jo tehtaalta lähtien, ja ne ovat suojaamattominakin kuivia ja hapettumattomia kuten uutena (no joo, vähän pölyisiä..)

            Tuo kuivain on mielestäni melko alimitoitettu talvikäyttöä ajatellen, joka talviaamu kun saa sisäilmankosteuden melko hurjaksi kun lämpö lisääntyy.
            ---

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #23
              Originally posted by -Tapi View Post
              Tuo kuivain on mielestäni melko alimitoitettu talvikäyttöä ajatellen, joka talviaamu kun saa sisäilmankosteuden melko hurjaksi kun lämpö lisääntyy.
              Kai sinulla on jo piirustukset valmiina suuremman kuivainpurkin sorvausta varten?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #24
                Originally posted by Clavurion View Post
                Kai sinulla on jo piirustukset valmiina suuremman kuivainpurkin sorvausta varten?
                Kävi mielessä.. Mutta katsotaanhan nyt miten tämä talvi suttaantuu tuolla kuivatulla aineella
                ---

                Comment

                • Bemarnisti
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 244
                  • Vihti

                  #25
                  tasonsäädön kompurasta.

                  elikkäs tämmönen onkelma mulla tällä kertaa, että jo jonkin aikaa on minun e39 540 farkku ilmotellu herjaa selflevel susp. inact. ensin harvoin ja nytte kokoajan. Ajossa en kuitenkaan oo huomannu mitään erikoista eli siis ilmaa pitäs palkeissa olla ihan normaalisti. nytten kun rupesin sitten purkamaan konttia ja ettimään sitä kompressoria, niin yht´äkkiä rupesi kompurasta kuulumaan pihinää ja samalla toisen puolen palje tyhjeni ihan kokonaan. Eikä kompressori inahakkaan että rupeis täyttämään sitä. Pystynkö jotenkin pakottamaan tuon kompuran päälle että nään toimiiko se, eli siis antaa sille virtaa johonki liittimeen esimerkiksi? tai onko tossa sulakkeet missä? koska kompurassa, sulakkeissa tai tunnistimessa mielestäni vika on. toi suhina ja tyhjeneminen voi olla tietysti siitä jos siinä kompuraa käännellessä joku ilmaletku vaikka halkesi tai jotain..mutta pitäshän silti sen kompuran yrittää täyttää paljetta, eikös vain? jos joku vois pikkasen avittaa ei oikein viiti ajella ku toinen puoli ihan lintassa.. onneksi taas jouluksi pukkasi tämmösen vitutuksen aiheen..

                  Comment

                  • Bemarnisti
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 244
                    • Vihti

                    #26
                    Originally posted by Bemarnisti View Post
                    elikkäs tämmönen onkelma mulla tällä kertaa, että jo jonkin aikaa on minun e39 540 farkku ilmotellu herjaa selflevel susp. inact. ensin harvoin ja nytte kokoajan. Ajossa en kuitenkaan oo huomannu mitään erikoista eli siis ilmaa pitäs palkeissa olla ihan normaalisti. nytten kun rupesin sitten purkamaan konttia ja ettimään sitä kompressoria, niin yht´äkkiä rupesi kompurasta kuulumaan pihinää ja samalla toisen puolen palje tyhjeni ihan kokonaan. Eikä kompressori inahakkaan että rupeis täyttämään sitä. Pystynkö jotenkin pakottamaan tuon kompuran päälle että nään toimiiko se, eli siis antaa sille virtaa johonki liittimeen esimerkiksi? tai onko tossa sulakkeet missä? koska kompurassa, sulakkeissa tai tunnistimessa mielestäni vika on. toi suhina ja tyhjeneminen voi olla tietysti siitä jos siinä kompuraa käännellessä joku ilmaletku vaikka halkesi tai jotain..mutta pitäshän silti sen kompuran yrittää täyttää paljetta, eikös vain? jos joku vois pikkasen avittaa ei oikein viiti ajella ku toinen puoli ihan lintassa.. onneksi taas jouluksi pukkasi tämmösen vitutuksen aiheen..

                    No päivitelläänpäs tilannetta vähän. Kompura hörähtikin päälle kun aukasin peräkontin luukun muutaman tunnin päästä..tarvi siis vain miettimisaikaa. ja ei ole missään vuotoja ja perä on normaalilla korkeudella. Silti taulussa palaa kokoajan tuo self.level herja, on ollu jo varmaan kuukauden yhteen menoon. Vikakoodit luin, eikä mitään tasonsäätöön viittaava ollu..:think eikös nuo tasonsäädön anturit samalla säädä xenonien korkeutta?? nekin oon käyttäny irti ja putsaillu liittimet.. taitaa olla henkimaailman asioita tämäkin... Osaisko Tapi arvuutella mikä vois olla nyt hätänä.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #27
                      Niin joo päivitystä tähänkin: Meillä E39 lopetti herjailun kokonaan kun kuivasin kompuran kuivaimen! Olin jo unohtanutkin että mitään herjaa koskaan olikaan Onnistunut projekti siis.

                      Bemarnisti: Tasonsäätö aktivoituu esim luukun tai oven avaamalla. Jos auton oma "valmiusaika" on kulunut umpeen, se ei aktivoidu ennen luukkujen aukomista/sulkemista tai virtojen päällelaittoa. Jos taas asento on päässyt alle tietyn pisteen, ei kompura edes yritä täyttää palkeita ennen kuin auto on käynnissä (säästää akkua). Ajon aikana säätö on aktiivinen koko ajan mutta hyvin lyhytaikaiset liikkeet eivät saa auto hetkumaan.

                      Jos ilma pääsee suhisemalla pihalle kompuran luota, veikkaan punaista ja sinistä paineilmaletkua/liitosta joita pitkin oikea ja vasen palje täyttyvät/tyhjenevät. Näitä ennen ovat venttiilit, jotka ohjaavat paineen palkeisiin tai palkeiden paineen kompuran imupuolelle. Venttiileitä ennen on muutama musta letku ja kuivainboksi (muovia) yhdistettynä muutamaan muuhunkin toimilaitteeseen. Itse kompressori on metallipaketti.

                      Tasonsäädön herja voi johtua tasoantureista. Jos taasen luukun aukaisu matalalla perällä ei aiheuta mitään pumppaamista, voisi epäillä sähkövikaa ohjauksessa tai kompurassa. Sen tosin luulisi näkyvän testerillä. Jos kompura puhkuu vähän aikaa mutta perä ei nouse ja kompura lopettaa, on venttiilit jumissa (jäässä). Jos vastaava tapahtuu ja samalla jostain kuuluu suhinaa, on kyseessä vuoto. Jos kompura puhisee ja perä nousee liian ylös tai jos kompura puhkuu ja perä nousee vain hetken (alle puoli minuuttia) niin vika voisi olla tasoanturien viestissä.
                      ---

                      Comment

                      • Bemarnisti
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 244
                        • Vihti

                        #28
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Niin joo päivitystä tähänkin: Meillä E39 lopetti herjailun kokonaan kun kuivasin kompuran kuivaimen! Olin jo unohtanutkin että mitään herjaa koskaan olikaan Onnistunut projekti siis.

                        Bemarnisti: Tasonsäätö aktivoituu esim luukun tai oven avaamalla. Jos auton oma "valmiusaika" on kulunut umpeen, se ei aktivoidu ennen luukkujen aukomista/sulkemista tai virtojen päällelaittoa. Jos taas asento on päässyt alle tietyn pisteen, ei kompura edes yritä täyttää palkeita ennen kuin auto on käynnissä (säästää akkua). Ajon aikana säätö on aktiivinen koko ajan mutta hyvin lyhytaikaiset liikkeet eivät saa auto hetkumaan.

                        Jos ilma pääsee suhisemalla pihalle kompuran luota, veikkaan punaista ja sinistä paineilmaletkua/liitosta joita pitkin oikea ja vasen palje täyttyvät/tyhjenevät. Näitä ennen ovat venttiilit, jotka ohjaavat paineen palkeisiin tai palkeiden paineen kompuran imupuolelle. Venttiileitä ennen on muutama musta letku ja kuivainboksi (muovia) yhdistettynä muutamaan muuhunkin toimilaitteeseen. Itse kompressori on metallipaketti.

                        Tasonsäädön herja voi johtua tasoantureista. Jos taasen luukun aukaisu matalalla perällä ei aiheuta mitään pumppaamista, voisi epäillä sähkövikaa ohjauksessa tai kompurassa. Sen tosin luulisi näkyvän testerillä. Jos kompura puhkuu vähän aikaa mutta perä ei nouse ja kompura lopettaa, on venttiilit jumissa (jäässä). Jos vastaava tapahtuu ja samalla jostain kuuluu suhinaa, on kyseessä vuoto. Jos kompura puhisee ja perä nousee liian ylös tai jos kompura puhkuu ja perä nousee vain hetken (alle puoli minuuttia) niin vika voisi olla tasoanturien viestissä.
                        purin ton kompuran kokonaan ja otin sen kuivain osanki irti ja kuivailin tota kompressoria. e tosin vaihtanut kuiva-ainetta koska sitä ei ollu silon saatavilla.
                        Mielestäni perä on oikealla korkeudella ei ainakaan liian matalalla..ja herja tulee riippumatta ulkoilman lämpötilasta..oli yön yli 10 asteisessa hallissakin.. ja heti lävähtää viesti ruutuun.. Missään ei ole vuotoa mielestäni, se suhina johtui yhden venttiilin kiinnitys ruuvin löystymisestä jonka kiristin sitten takaisin, ja suhina jäi siihen... Eikös nuo anturiviat pitäs näkyä testerissä? aika omituista...nyt en varmaksi muista että rupeaako kompura pumppaamaan jos meen istuun peräkontin reunalle auton käynissä ollessa..pitääpä käyä kokeilee...:think

                        ps. nyt ois uusia silica geelipalloja pussillinen auttaiskohan noitten vaihto, vaikka jotenki tuntuu oudolta ku + asteisella olevalla kelilläkään ei tuu muutosta..ei siis johu jäästä.
                        Last edited by Bemarnisti; 08-01-2008, 19:19.

                        Comment

                        • petteri
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2007
                          • 48
                          • Kokkola

                          #29
                          Originally posted by Bemarnisti View Post
                          purin ton kompuran kokonaan ja otin sen kuivain osanki irti ja kuivailin tota kompressoria. e tosin vaihtanut kuiva-ainetta koska sitä ei ollu silon saatavilla.
                          Mielestäni perä on oikealla korkeudella ei ainakaan liian matalalla..ja herja tulee riippumatta ulkoilman lämpötilasta..oli yön yli 10 asteisessa hallissakin.. ja heti lävähtää viesti ruutuun.. Missään ei ole vuotoa mielestäni, se suhina johtui yhden venttiilin kiinnitys ruuvin löystymisestä jonka kiristin sitten takaisin, ja suhina jäi siihen... Eikös nuo anturiviat pitäs näkyä testerissä? aika omituista...nyt en varmaksi muista että rupeaako kompura pumppaamaan jos meen istuun peräkontin reunalle auton käynissä ollessa..pitääpä käyä kokeilee...:think

                          ps. nyt ois uusia silica geelipalloja pussillinen auttaiskohan noitten vaihto, vaikka jotenki tuntuu oudolta ku + asteisella olevalla kelilläkään ei tuu muutosta..ei siis johu jäästä.
                          Itse ostin uuden anturin, kun vänkärin puoli jäi alas, vähän sitä vanhaa anturia kutiteltiin niin sitten taas nousi. Tänään asennus.
                          Autoton

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #30
                            Originally posted by Bemarnisti View Post
                            nyt ois uusia silica geelipalloja pussillinen auttaiskohan noitten vaihto
                            Ei auta tuossa tapauksessa jos kerran vikailmo tulee ruutuun heti virrat päälle käännettyäsi. Jos venttiilit jumisivat, vikailmo tulisi vasta puolen minuutin päästä kun pumppaus ei ollut auttanut. Jos vikailmoitus tulee välittömästi, vika on ohjauspuolella/antureissa/moottorissa.

                            Millä ohjelmalla vikakoodit luettiin?
                            ---

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎