Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nisti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 705
    • På Gränsen

    #91
    Noniiin... Tuossa alustaremppaa tehdessä löyty tällanen homma sitten.. eli ilmajousen alapää (suojakupu?) on irti. Mitäs tuolle nyt pitäisi tehdä? Alkaako eurot käryämään vai löytyykö ihan simppeliä korjaus menetelmää?

    "MURPHY'S LAW"
    "Whatever can go wrong will go wrong,
    and at the worst possible time,
    in the worst possible way"

    Comment

    • Jölli
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 116
      • kiuruvesi

      #92
      itellä "valuu" vänkärin puolen perä yön aikaan alas.tutkin saippuaveden kanssa liitoksia mutta en löytäny vuotoja.eli ehkä palje vuotaa?????oli pykineen näkönen.
      tietoa paljonko maksaa???vai oisko jollaki toimivata sellasta edullisesti??

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3019
        • Kuopio

        #93
        Originally posted by Rahu View Post
        Onko tuo jumalauta jostain merenpohjasta nostettu..?
        En kyllä tajua minäkään miten tuo on tuohon kuntoon saatu. Auton kontti on täytynyt olla vettä puolillaan todella pitkään tai sitten tuo on seissyt vuosia irrallaan vesisateessa. En tosin tiedä menisikö se silti tuohon kuntoon. Kyseessä oli kuitenkin A2 osa eli odotin tuotteen olevan "pikkuisen" toisenlaisessa kunnossa. Samalla firmalla oli kyllä myynnissä toinenkin kompura jossa oli lisämaininta "hapettunut" (kylläkin eri varaosanumerolla oleva). Missähän kunnossa tuo mahtaa olla kun tämän piti olla priima
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #94
          Originally posted by markok View Post
          En kyllä tajua minäkään miten tuo on tuohon kuntoon saatu. Auton kontti on täytynyt olla vettä puolillaan todella pitkään tai sitten tuo on seissyt vuosia irrallaan vesisateessa. En tosin tiedä menisikö se silti tuohon kuntoon. Kyseessä oli kuitenkin A2 osa eli odotin tuotteen olevan "pikkuisen" toisenlaisessa kunnossa. Samalla firmalla oli kyllä myynnissä toinenkin kompura jossa oli lisämaininta "hapettunut" (kylläkin eri varaosanumerolla oleva). Missähän kunnossa tuo mahtaa olla kun tämän piti olla priima
          No huh, olipa tosiaan "priima" varaosa. Jotain palautetta tonne purkaamoon kyllä kannattaa antaa. Toivottavasti tuo ei ollu kalliimpi mitä uus vastaava? Joskus purkaamot harrastaa sellaistakin hinnoittelua.


          Edit. niin piti vielä tässä samassa sellaista kysellä, et onko jollain ollu ongelmia liikuttaa tota ilmaperää INPA:lla? Itsellä rasetoitu tuo tasonsäätö ja peräpää nousi ylös joten lätkäisin sit INPA:an pudotusta 50mm ja alko laskemaan sitä mut lähes samassa heitti mittaristoon "susp. selflevel inact" tms. herjan. Oikea takanurkka laski alemmas mitä vasen ja nyt sitten tuo oikea nurkka ei enää reagoi INPA:n asetuksiin... Silti manuaalinen(INPA:lla) perän nostaminen ja laskeminen toimii kummallekin puolelle kuten ennenkin, mut toisaan tuo pysyvä korkeuden asettaminen ei toimi. Tuntuu ettei INPA saisi siirrettyä noita korkeustietoja tonne moduliin. Vasen puolikin jumiutuu jos ensin yrittää liikuttaa tota oikeaa puolta...
          Last edited by Thuppu; 23-08-2009, 19:25.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3019
            • Kuopio

            #95
            Originally posted by Thuppu View Post
            No huh, olipa tosiaan "priima" varaosa. Jotain palautetta tonne purkaamoon kyllä kannattaa antaa. Toivottavasti tuo ei ollu kalliimpi mitä uus vastaava? Joskus purkaamot harrastaa sellaistakin hinnoittelua.
            Kirjottelin tuossa juuri asiallisen (ainakin yritin) palautteen purkaamolle. Katotaan tuleeko koskaan mitään vastausta viestiin. Hinta ei ollut onneksi kovin kova. Purkaamon myymäksi tuotteeksi jopa yllättävän alhainen ja siksi paketin avaaminen jännittikin aika kovasti kun vähän osasin pelätä pahinta.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Nisti
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2007
              • 705
              • På Gränsen

              #96
              Kun ilmaperästä on laskettu mehut ulos auton ollessa pukeilla, niin missä vaiheessa kompura alkaa niitä taas täyttämään. Perä ilmassa kokeilin virtoja päälle I ja II asentoon mutta ei viellä ainakaan mitään eloa ollut. Onko tuo niin että perä täytyy vaan laskea alas, jolloin tasosensorit heräävät..vai täh

              Psst: Pieni kiire olis..
              Last edited by Nisti; 23-08-2009, 20:01.
              "MURPHY'S LAW"
              "Whatever can go wrong will go wrong,
              and at the worst possible time,
              in the worst possible way"

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #97
                Originally posted by Nisti View Post
                Kun ilmaperästä on laskettu mehut ulos auton ollessa pukeilla, niin missä vaiheessa kompura alkaa niitä taas täyttämään. Perä ilmassa kokeilin virtoja päälle I ja II asentoon mutta ei viellä ainakaan mitään eloa ollut. Onko tuo niin että perä täytyy vaan laskea alas, jolloin tasosensorit heräävät..vai täh

                Psst: Pieni kiire olis..
                Siinä vaiheessa kun lasket sen alas koska nythän anturit kertovat modulille että perä on ylhäällä joten olisi typerää yrittää pumpata vielä lisää ilmaa sinne.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Nisti
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2007
                  • 705
                  • På Gränsen

                  #98
                  Originally posted by Rahu View Post
                  Siinä vaiheessa kun lasket sen alas koska nythän anturit kertovat modulille että perä on ylhäällä joten olisi typerää yrittää pumpata vielä lisää ilmaa sinne.
                  Aivan, tätä hiukan arvelinkin, kiitos varmistuksesta!!
                  "MURPHY'S LAW"
                  "Whatever can go wrong will go wrong,
                  and at the worst possible time,
                  in the worst possible way"

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #99
                    Originally posted by markok View Post
                    ...Lopuksi vielä kuvia missä kunnossa kompura oli paketista purkamisen jälkeen ja räjäytettynä osiin. Kuvista saattaa olla hyötyä muutenkin jos kompuran toimintaperiaate on mietityttänyt. http://www.nic.fi/~marko80/kompura/
                    voi perkele
                    Onneksi oli "takuu" purkamolta. Eniten mietityttää mitä se häiskä on ajatellut kun pakettiin tuota käärinyt...
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • Jölli
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 116
                      • kiuruvesi

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Nuo oikea/vasen-piirien venttiilit ovat tiivistykseltään hieman ongelmaiset. Muovinen lieriö painaa kumilevyä vasten ja pitää niin kauan kuin kumi on elastista. Kun systeemin purkaa, kumi kääntyy/muovilieriö kääntyy väkisinkin pois alkuperäisestä asennostaan, joka ei satu olemaan millintarkasti solenoidiventtiilin keskellä. Tällöin tiivistyskuvioksi tulee tavallaan kahdeksikko, eli kaksi toisensa risteävää rengasta (uraa). Tämä kohta sitten hiljalleen vuotaa, esim muutaman päivän seisomisella maahan tms. Korjauskonstina kokonaan uuden kompressori+venttiilipaketin ostamisen lisäksi tarvitaan paljon näpertelyä ja kokeilua. En ole vielä itsekään onnistunut ja olen alkanut asennoitumaan asiaan "ominaisuutena". Tuo kirjoittamasi ongelma kuulostaisi venttiilien ohjausvialta, kosketushäiriö yhteisessä paineventtiilissä tms.
                      itsellä kans vänkärin puolen perä valui yön aikana alas.taisin löytää just noista venttileistä vian.otin sen solenoidin sisällä olevan jousen ja venytin sen pidemmäksi,näinhän se painattaa kovemmin.ainakin nyt oli perä ylhäällä tänä aamunaei tarvinnut ruveta uutta kompuraa ostamaan.

                      harmi ku ois ollu kamera mukana,oisin laittanu muutaman kuvan

                      eilen vaan puhkes toinen palje,oli todella pahasti pykinyt

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3019
                        • Kuopio

                        Originally posted by Jölli View Post
                        itsellä kans vänkärin puolen perä valui yön aikana alas.taisin löytää just noista venttileistä vian.otin sen solenoidin sisällä olevan jousen ja venytin sen pidemmäksi,näinhän se painattaa kovemmin.ainakin nyt oli perä ylhäällä tänä aamunaei tarvinnut ruveta uutta kompuraa ostamaan.

                        harmi ku ois ollu kamera mukana,oisin laittanu muutaman kuvan

                        eilen vaan puhkes toinen palje,oli todella pahasti pykinyt
                        Jos jousen venytyskään ei auta niin voisi ainakin yrittää vaihtaa uutta tiivistyskumia siihen holkkiin joka solenoidin sisällä liikkuu. Ongelma näyttäisi aika usein olevan siinä, että kumiin on painunut syvä ura tiivistyspinnan vastapuolesta niinkuin linkin kuvasta näkyy. http://www.nic.fi/~marko80/kompura/4.jpg
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          Nyt on kuminvaihto koeponnistuksessa..

                          Irrotin kumin solenoidista (solenoidin sisällä on reikä ja kumi on valettu sen sisään, eli kummankin pään kumi on yhteydessä ohuen reiän kautta). Irrotus onnistui neulalla kaivertamalla. Aavistus pikaliimaa kuopan pohjalle ja uusi kumi päälle.

                          Uuden kumin tein ostamalla 1,5 mm kumimattoa josta tein sellaisella pyöreällä meistillä 6 mm ympyröitä. Oikea mitta olisi ollut 5,6 mm mutta sellaista meistiä en tähän hätään löytänyt.

                          Perä pysyi ylhäällä sen 1/2h jonka auton luona puuhasin mutta totuus selvinnee huomenna.
                          Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 21:56.
                          ---

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Ei onnistunut. Pelkääjän puoli oli aamulla taas tutulla tavalla hieman alempana kuin kuljettajan puoli. Koska vaihdoin kumit kummallekin puolelle, itse kumipatentti taitaa pitää mutta vuoto saattaa olla jossain liittimessä. Pitää varmaan hankkia vuodonetsintäsprayta ja ryhtyä purkamaan kaikkia liitoksia näkyville.
                            ---

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3019
                              • Kuopio

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Ei onnistunut. Pelkääjän puoli oli aamulla taas tutulla tavalla hieman alempana kuin kuljettajan puoli. Koska vaihdoin kumit kummallekin puolelle, itse kumipatentti taitaa pitää mutta vuoto saattaa olla jossain liittimessä. Pitää varmaan hankkia vuodonetsintäsprayta ja ryhtyä purkamaan kaikkia liitoksia näkyville.
                              Millekäs sulla näyttää se vastakappale mikä painautuu kumia vasten siinä venttiilin pitimessä? Sehän on ihan muovia niin ettei siinä olisi säröä tai reunus tyssääntynyt? Itse kun noita pyörittelin käsissä niin se näytti hieman heikolta kohdalta. Hyvä kuitenkin, että tuo kumin vaihtokin on tullut testattua ja nyt tietää millainen kumi siinä on.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Originally posted by markok View Post
                                Millekäs sulla näyttää se vastakappale mikä painautuu kumia vasten siinä venttiilin pitimessä? Sehän on ihan muovia niin ettei siinä olisi säröä tai reunus tyssääntynyt?
                                Minun silmiini se näytti ihan kelvolliselta mutta en minä sitä kovin tarkasti tutkinut.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎