memebuy23buy

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

    Nyt se sitten tapahtui... Juuri kun kuvittelin, ettei minulle ainakaan näin voi käydä.Täysin bemareista tietämätön ja kiinnostumaton ihastui illassa ja sitä seuraavan päivän koeajon jälkeen E39 malliin. Se muhkeus, se jämäkkyys, se aistukkuus, se.... status. Mahtava auto kertakaikkiaan!

    Kävipä vaan niin, että kierreltyäni eräässä autoliikkeessä satuin huomaamaan harvinaisen tyylikkään 520:sen vuodelta 97 ja mittarissa 105 tkm. Hintaa löyty vielä 14 900 euroa ja varusteista lähinnä mainitsemisen arvoisin oli automaatti ilmastointi. Kuten arvatakkin, saksan tuonnista oli kyse. Koajon kävin tekemässä ja en keksi ainuttakaan huonoa puolta koko autosta. Yksilöstä kylläkin (maalattu kylki ja takaluukku, molempien ovien karmit natisi aika pahasti kuoppaisella tiellä, ilmastoinnin kompressori piti laahaavaa ääntä, ratti vipotti 80:ssä jne.), mutta tiedän, että hyvässä yksilössä kaikki nämä on kunnossa. Auto on TODELLA hyvä ja mukava ajaa, vaikka vertaankin uudempiin ja huomattavasti kalliimpiin autoihin, joiden kanssa joudun olla tekemisissä lähes päivittäin.

    Eli pointti tässä lyhyessä esittelyssä on se, että tästä alkaakin etsintä SIITÄ yksilöstä, jonka haluan. Mutta bemareista ja varsinkin e39:stä tietämättömänä haluan kuulla asiantuntevilta käyttäjiltä, että mitä haluan ja kaikkea muutakin näistä automalleista. Esim. mitkä ovat suurimmat ongelmat (luin jo alustan kumipuslista ja niitten aiheuttamasta korin ja pyöräntuennan värinöistä), miten moottorit ovat näissä kestävyydeltään, onko suuremmat moottorit bensasyöppöjä pienempiin verrattuna (vai liikuttaako suurempi moottori suurta autoa vaivattomammin), tyyppiviat (jos niitä on) jne. jne. Kyllä osaatte varmasti kertoa kaikkea oleellista.

    Lähinnä mieltäni olisi juuri tuo pre-facelift 528.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Vaikka tämän löydät Serch toiminnollakin, niin: Ota vähän ajettu,
    9/98-uudempi 2.5L 523i steptronic laatikolla (autossa yli 60% uusittua/päivitettyä osaa suhteessa 9/98-vanhempiin). Lisäksi sillä kerkiää yhtä hyvin kuin vanhemmalla 528:lla, mutta pienemmillä murheilla ja kulutuksella. Siinäpä se lyhykäisyydessään.

    Comment

    • Aukes!
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2013
      • Riihimäki

      #3
      Hyvä auto se on Moottoreista sen verran että peruskestäviä moottoreita kaikki E39:n moottorit on, ei tietty mitään älyttömyyksiä kestä. Tuo 2.8 on juurikin melko hyvä kompromissi kulutuksen ja kulkemisen väliltä, varsinkin 2.0 520i on melko nuhainen eikä kulutus normaaliajossa ole yhtään sen pienempi. Paljon kilometrejä jos tulee niin 530D on todella mukava vaihtoehto, niitäkin rupeaa saamaan jo kohtuurahaan jos on valmis tinkimään hieman varusteista. E39 malleista itse katselisin lähinnä 528i/530d malleja. Puslat tosiaan on kulutustavaraa samoin kun jotkut nippelit ohjaamossa. Ilmastoinnin säätimiä on uusittu mutta ei mitään vakavaa, yleisesti ottaen hyvinkin laadukkaasti rakennettu auto. Itse ehkä valitsisin manuaalin urheilullisuuden takia + on kuullut tarpeeksi pelotteluja noiden steppareiden vioista ja niiden vikojen korjausten hinnoista. Toimivana äärettömän nätisti toimiva laatikko toi tomaatti toki on. Ei muutakun hyvä 528i hakuun niin voinen luvata ettei katua tarvitse, toimiva E39 on sairaan hiljainen ja mukava auto ajaa.


      - E60 -05 "too small to mention"
      ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19180
        • -

        #4
        528i on ihan hyvä valinta peruskäyttöön. Pienempiä moottoreita en suosittelisi. Aivan toivottoman tehottomia. Tärkeää on että auto on ehkä, ei pelkkä uudempi vuosimalli sitä takaa. Mielummin vaikka vanhempi vähän ajettu ja hyvin pidetty kuin uudempi huonosti huollettu pommi.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • pmv
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2032
          • tornio

          #5
          En tiedä teistä muista, mutta itse olen huomannut että nuo vanhemmat e39:t ovat myös vähän edullisempia ja mitä pienemmällä koneella ja huonommilla varusteilla, niin hinta vain entisestään tippuu.

          Taas kohta ollaan siinä, että pitäisi valita 2003 vuosimallin M5 että kelpaa, tai D10 BiTurbo, jos haluaa säästää. Varmasti hyvä valinta olisi tuo 96-98 528i monessakin suhteessa. Siinähän saa paljon suorituskykyä edullisesti ja varmasti varusteetkin ovat kohdillaan useissa tapauksissa. Ainahan se uudempi olisi parempi, mutta kaiketi ostajalla on olemassa joku hintahaarukka.

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #6
            Alustan puslien/nivelien vaihtotalkoot näyttäisi tulevan viimeistään siinä 200 tkm:n paikkeilla...
            Itseäni ei kyllä harmita pätkääkään että tuli hankittua 10/96 valmistettu 523iA Steptronic kohtalaisilla höysteillä. Kokemusta nyt tosin vain vuosi ja 26 tkm.
            Tosiaan sitä hakua kun käyttää niin huomaa että tästä aiheesta on jauhettu jonnin verran ennenkin.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Aukes! View Post
              Itse ehkä valitsisin manuaalin urheilullisuuden takia + on kuullut tarpeeksi pelotteluja noiden steppareiden vioista ja niiden vikojen korjausten hinnoista. Toimivana äärettömän nätisti toimiva laatikko toi tomaatti toki on.
              Noiden Steptronicien kanssa niitä ongelmia ei nimen omaan ole, vaan kyllä kaikki bemun laatikko-ongelmat koskee joko manualien kytkimiä/kaksoismassasysteemejä tai vakioautomaatteja. Ainoat ongelmat steptronicien kanssa syntyy silloin kun ennestään huoltamattomaan yksilöön tehdään laatikkoon öljynvaihto +150tkm jälkeen(tähän ei siis kuulu vaihtaa öljyjä lainkaan). Ilman öljynvaihtoa ko.laatikko kestää "isältä pojalle".
              e39 on selkeästi steptronic:sta nauttiva tuote, jonka "urheilullisuus" ei todellakaan kärsi tästä manualiautomaatista. Kukaan stepillä e39:nsä omistava tuskin enään milloinkaan vaihtaisi vastaavaan manualiin, ainakaan steppiin tottuneen manuali koeajon jälkeen. 9/98-uudemmissa on tosiaan mm.koko tekniikka täysin uutta suhteessa näihin vanhempiin, jolloin mm.tuo uudempi 2.5L kaksoiskanavainen tuplavanoskone oikeasti tarjoaa jo hyvin lähelle vanhemman singlevanos 2.8L:n suorituskyvyn. Erityisesti näin tuosta
              70-80kmh:sta ylöspäin, josta perstuntumalta uudempi 2.5:nen jopa tuntuu rykäisevän paremmin kuin vanha 2.8L. Käy koeajamassa molemmat niin ymmärrät pointtini. Toki, jos ilmaisia aterioita on jaossa, niin ota se 9/98-uudempi tuplavanos 2.8L jolla keskikulutusero tuohon 2.5:een on vain
              0.5-0.7l:n tietämillä. Tosin tehoero oikeasti on kohtuullisen marginaalinen toisin kuin näissä 9/98-vanhemmissa, jossa 2.5L:seen verrattuna 2.8:n vääntö tuo sen saman fiiliksen mikä on uudempiin saatu mm.tuplavanoksin ja kaksoiskanavaimusarjoin. Eli vanhempi 2.5L on tosiaan e39:n kopassa hengettömän tuntuinen johtuen tuosta korkeasta vääntöalueesta, mutta jos ymmärsit e39:n varsinaisen pointin jo 2.0i koneella, niin eiköhän se vanhempikin 2.5L:nen riitä jos ostettu yksilö muuten on hieno ja vähän ajettu. Erityisesti tuo "tutina" ja tärinät kannattaa ottaa autoa ostettaessa todella vakavasti. Sokkona Saksasta tilattu e39 on usein se ongelmallisin ja pahiten tutiseva yksilö. Eli jos et itse pääse autoa koeajamaan/hakemaan, niin ota ihmeessä auto Suomesta ja koeaja se erittäin huolella myös nopeuksilla 80-120kmh. Ja....lue tämä ennen ostoa jotta ymmärrät asian vakavuuden: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50241

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #8
                Asiaa sivuten, kallis tuo ajamasi auto on jo ilman vikojakin!
                ...

                Comment

                • suffeli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 559
                  • JKL

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  9/98-uudemmissa on tosiaan mm.koko tekniikka täysin uutta suhteessa näihin vanhempiin, jolloin mm.tuo uudempi 2.5L kaksoiskanavainen tuplavanoskone oikeasti tarjoaa jo hyvin lähelle vanhemman singlevanos 2.8L:n suorituskyvyn. Erityisesti näin tuosta
                  70-80kmh:sta ylöspäin, josta perstuntumalta uudempi 2.5:nen jopa tuntuu rykäisevän paremmin kuin vanha 2.8L. Käy koeajamassa molemmat niin ymmärrät pointtini. Toki, jos ilmaisia aterioita on jaossa, niin ota se 9/98-uudempi tuplavanos 2.8L jolla keskikulutusero tuohon 2.5:een on vain
                  0.5-0.7l:n tietämillä. Tosin tehoero oikeasti on kohtuullisen marginaalinen toisin kuin näissä 9/98-vanhemmissa, jossa 2.5L:seen verrattuna 2.8:n vääntö tuo sen saman fiiliksen mikä on uudempiin saatu mm.tuplavanoksin ja kaksoiskanavaimusarjoin.
                  Hemi aka "E39 9/98 -saarnaaja" Tämä ei siis ollut mitään vittuilua, hieno homma että tieto näistä päivityksistä leviää ihmisille. Vielä jäi kuitenkin epäselväksi, että mikä ero on vanhalla 2.8 litraisella ja sit uudella TU koneella? Oletan, että siinäkin on se tuplavanos? Jos vanhasta 2.8l koneesta tulee se 193hv, niin paljonko tulee TU-koneesta?

                  Olis kyllä parempi kuin sata jänistä, kun saataisiin penkitettyä noita koneita! Eli siis kerättäisiin mahdollisimman monta M52 koneista E39:ä ja sit kaikki penkitettäisiin. Selviäis lopullisesti, että onko niissä oikeasti eroja vai ei!
                  ------
                  G31 530d

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #10
                    Erittäin suuret kiitokset kaikesta infosta, mitä tähän saakka on tullut.

                    Pahoittelen myös, että löytyy aina näitä ihmisiä, jotka ei search komennolla jaksa kaikkea etsiä, mutta oikeasti tämä foorumi vaikuttaa varsin aktiiviselta ja pelkästään hakusanalla e39 löysi aika paljon tietoa... enemmän tai vähemmän kysymyksiini liittyen. Hyvä on kuulla kaikki kuitenkin lyhykäisyydessään. Esim. juuri Hemin kommentit siitä mitä MINÄ haluan . Ei tällaisia tietoja kuitenkaan ihan heti löydä muualta hakemalla, eikä varsinkaan automyyjät tiedä kertoa yhtikäs mitään (ellei satu olemaan pitkän linjan bemarimyyjä). Tää minulle autoa myynnyt pojanklopista puhumattakaan.

                    Mutta olenko oikeassa, jos väitän eteenpäin, että kaikki moottoriin liittyvät elektroniikat mukaanlukien vanokset jne. eivät missään tapauksessa ole vikaherkkiä? Eikä autosta muutenkaan löydy varsinaisesti haukkumisen arvoista kohdetta (mikä sinänsä on nykypäivien autoissa todella harvinaista)?

                    Askarruttamaan jäi kuitenkin tuo Steptronic- vaihteiston erot tavalliseen automaattiin... eli onko vain kyse elektroniikasta vai onko Steppi laatikko täysin eri tavalliseen automaattiin verrattuna? Ja miksi ongelmat ilmenee omatoimisen öljynvaihdon jälkeen?

                    Kertokaas lisää vain... kysymyksiä löytyisi minullakin vaikka millä mitalla.
                    Last edited by Valkman; 25-09-2006, 16:06.

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #11
                      Tuohon hintaan ei tosiaan saa olla mitään vikaa. Hinta on minusta kohdallaan vasta, jos auto olisi pari vuotta uudempi kohtuu hyvillä varusteilla oleva 523/528. Näiden autojen hinta määräytyy aika pitkälle mikä on sen hetkinen käypä hinta Saksassa + kulut +verot. Ja tällä hetkellä esim. 523 vm. 97 verot n. 5000 euroa ja vm.99 528 n. 6000 euroa. Autoa missä ei ole kunnon varusteita on entistä vaikeampi myydä. Koska kokoajan tuodaan autoja, jotka ovat entistä paremmin varusteltuja.

                      Kulutuksen suhteen 520 vie n. ½ litraa vähemmän kuin 523/528, jotka taas kuluttavat yhtä paljon. Nämä on siis virallisia kulutuslukuja, ei mitään mutu heittoja. Juhiksen kanssa samaa mieltä siitä että, vasta 528 kuljettaa tuon kokoista autoa (varsinkin automaattina) mukavasti

                      Comment

                      • Valkman
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 712
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by reddewil View Post
                        Asiaa sivuten, kallis tuo ajamasi auto on jo ilman vikojakin!
                        Vähän tuntui itselläkin samalta. Automyyjän kommenteja siteeraten:

                        ... "jos otetaan mikä tahansa auto tästä rivistä, niin 70% niistä on varmasti maalattu" ...

                        ... MINÄ: "- Ilmastoinnin kompressorista kuului aikamoista rohinaa ja ovikarmit piti räminää?" MYYJÄ: "Aijjaa...mikähän siinä olis... mutta oisko tää auto sulle hyvä?"

                        ... "Kyllä se kilometrit vaan hintaan vaikuttaa eikä vuodet, vaikka onkin näin pieni kone" ... (jos taas omaa auto vie, niin vastaus on yleensä, että "kyllä se ikä vaikuttaa, eikä niinkään kilometrit")


                        Mikä olisi tuolle autolle realistinen hintaluokka? Mainittakoon, että löytyy nettiautosta numerolla: ID 913990.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17797
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Noiden Steptronicien kanssa niitä ongelmia ei nimen omaan ole, vaan kyllä kaikki bemun laatikko-ongelmat koskee joko manualien kytkimiä/kaksoismassasysteemejä tai vakioautomaatteja. Ainoat ongelmat steptronicien kanssa syntyy silloin kun ennestään huoltamattomaan yksilöön tehdään laatikkoon öljynvaihto +150tkm jälkeen(tähän ei siis kuulu vaihtaa öljyjä lainkaan). Ilman öljynvaihtoa ko.laatikko kestää "isältä pojalle".
                          e39 on selkeästi steptronic:sta nauttiva tuote, jonka "urheilullisuus" ei todellakaan kärsi tästä manualiautomaatista. Kukaan stepillä e39:nsä omistava tuskin enään milloinkaan vaihtaisi vastaavaan manualiin, ainakaan steppiin tottuneen manuali koeajon jälkeen. 9/98-uudemmissa on tosiaan mm.koko tekniikka täysin uutta suhteessa näihin vanhempiin, jolloin mm.tuo uudempi 2.5L kaksoiskanavainen tuplavanoskone oikeasti tarjoaa jo hyvin lähelle vanhemman singlevanos 2.8L:n suorituskyvyn. Erityisesti näin tuosta
                          70-80kmh:sta ylöspäin, josta perstuntumalta uudempi 2.5:nen jopa tuntuu rykäisevän paremmin kuin vanha 2.8L. Käy koeajamassa molemmat niin ymmärrät pointtini. Toki, jos ilmaisia aterioita on jaossa, niin ota se 9/98-uudempi tuplavanos 2.8L jolla keskikulutusero tuohon 2.5:een on vain
                          0.5-0.7l:n tietämillä. Tosin tehoero oikeasti on kohtuullisen marginaalinen toisin kuin näissä 9/98-vanhemmissa, jossa 2.5L:seen verrattuna 2.8:n vääntö tuo sen saman fiiliksen mikä on uudempiin saatu mm.tuplavanoksin ja kaksoiskanavaimusarjoin. Eli vanhempi 2.5L on tosiaan e39:n kopassa hengettömän tuntuinen johtuen tuosta korkeasta vääntöalueesta, mutta jos ymmärsit e39:n varsinaisen pointin jo 2.0i koneella, niin eiköhän se vanhempikin 2.5L:nen riitä jos ostettu yksilö muuten on hieno ja vähän ajettu. Erityisesti tuo "tutina" ja tärinät kannattaa ottaa autoa ostettaessa todella vakavasti. Sokkona Saksasta tilattu e39 on usein se ongelmallisin ja pahiten tutiseva yksilö. Eli jos et itse pääse autoa koeajamaan/hakemaan, niin ota ihmeessä auto Suomesta ja koeaja se erittäin huolella myös nopeuksilla 80-120kmh. Ja....lue tämä ennen ostoa jotta ymmärrät asian vakavuuden: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50241


                          milloin on tuo steppi laatikko tullut E39/E38 koriin? onko tehty päällekkäin normaalin automaatin kanssa, vai korvasiko steppi tavallisen? onko esim. mobilessa paljon näkyvä tiptronic sama kuin steptronic?
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • nut
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1613
                            • Vaasa/Kauhajoki

                            #14
                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            milloin on tuo steppi laatikko tullut E39/E38 koriin? onko tehty päällekkäin normaalin automaatin kanssa, vai korvasiko steppi tavallisen? onko esim. mobilessa paljon näkyvä tiptronic sama kuin steptronic?
                            En nyt 100% varma ole mutta käsittääkseni joskus -96 puolella tullut steppi tavallisen automaatin rinnalle? Itseäkin kiinnostaisi onko noissa -9/98 TU koneellisissa sitten kaikissa steppi vakiona vai?

                            Niin, ja tuosta tiptronicista veikkaisin että steppiä sillä tarkoitetaan, eikös audin tms. vastaava systeemi oo nimeltään just tiptronic?
                            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Valkman View Post
                              ... MINÄ: "- Ilmastoinnin kompressorista kuului aikamoista rohinaa ja ovikarmit piti räminää?" MYYJÄ: "Aijjaa...mikähän siinä olis... mutta oisko tää auto sulle hyvä?"
                              Tulee mieleen Jopet-shown autokauppias, seuraavaksi viritellään jakoavaimia bensaletkuun
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X