Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rahami00
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 306
    • Kirkkonummi

    #31
    OT, mutta jos olet kiinnostunut 528:sta, minä laitan kohta sellaisen myyntiin, koska työmatkojen takia joudun ostamaan 530D. Pistä meiliä jos kiinnostaa.

    [email protected]
    0504054554

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7456
      • Oulu

      #32
      Originally posted by juster View Post
      Samaten se että M54 uudempi moottorin ohjausjärjestelmä osaa käyttää paremmin porttaattomasti muuttuvien nokka-akselien mahdollisuuksia. Tämä yhdessä hieman isomman imusarjan pitäisi selittää 2,5l moottoreiden teho erot. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
      Eiköhän se pidä, kun kuitenkin tuo tehoero on oikeasti selvästi pienempi kuin paperilla. Ois kyllä kiva tietää onko joku virittänyt M52B25TU-koneeseensa M54B25 imusarjaa ja mahdollisesti myös moottorinohjausta. Ehkä pelkästä imusarjan vaihdosta ei saa mitään hyötyä jos softa ei ole siitä tietoinen....?

      EDIT: Ainiin, M54:n sähköinen kaasupoljinsysteemi varmaan voi rajoittaa tuota moottorinohjauksen muutosta. Eli jos vaihtais vain M54B25 imusarjan ja teettäs jonkun custom chipin jossain, niin kai se ois sitten siinä mitä voi tehdä.

      EDIT2: Täällähän tuosta joku kirjoittaa: http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndik...nd+M54B25.html

      The suction bridge of the M54 on the M52TUe to build, would have to actually fold. At least I see for the moment no difficulties. However I would like to point out that I had not made that yet and you would have to carry bischen pioneer work out.
      - - - - - - -

      Originally posted by juster View Post
      Ainakin M52B28TU ja M54B30 moottoreiden kulussa on selvä ero. Varsinkin korkeammilla yli 3000 ylittävillä kierroksilla.
      Varmasti, onhan tehoero ja tilavuuserokin jo merkittävä.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 26-09-2006, 13:57.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #33
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        ...mutta kyllä Suomessa valikoima on kuitenkin todella huono jos on varusteiden suhteen vähänkään tarkempia vaatimuksia. Eli helposti vähintään Ruotsiin joutuu lähtemään...
        Nimen omaan näin. Kriteerit täyttävä käytetty Bemari löytyy huomattavasti todennäköisemmin Saksasta kuin Suomesta. Auton tutkiminen ja ostaminen esim. Saksasta ei ole sen ihmeellisempää hommaa kuin suomalaisilta kusettajiltakaan. Kielitaitoinen välittäjä paikan päällä helpottaa kummasti ja tietenkin mielellään itse sinne hakemaan.
        Mielipidehän se on sitten sekin että Saksassa suunniteltu ja valmistettu auto kestää paremmin Suomen suolaloskapaskoissa kuin Baijerissa
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • rville
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 290
          • Pori

          #34
          Kyllä niitä e39 saa jo Suomestakin hetken selailla ennenkuin sopiva löytyy. ts. valikoimaa alkaa olemaan ja kuten jo yllä mainittiin, Saksan tulijaisia suurin osa, jotka olleet Suomessa muutaman vuoden ja tyyppi-korjaukset tehty.
          Itse hain juuri sunnuntaina vaimolle kauppakassiksi 528 touringin vm 97. Autossa täydellinen huoltodokumentaatio ja paljon remontteja tehty viimeisen 2 vuoden aikana. niin ja ajettu on nyt 211 tkm.
          Kyllä sen persuksissa tuntee mikä on loppuun survottu jos sellaista edes löytää alle 600 tkm ajetuista.
          - V -
          Käytössä Amerikkalainen sähkövatkain... , vaimolla f21, kun nautitaan otetaan 964 tallista

          Comment

          • suffeli
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 559
            • JKL

            #35
            Erittäin hyviä vastauksia, kiitoksia! Mitä uudempi, sen parempi

            Ja vielä yksi kysymys: milloin E39:iin tuli se facelift? "SOP (Start Of Production) 3 liter - 4/00, 2.5 liter 9/00" eli tuliko M54B25-kone ennen vai samaan aikaan kuin faceliftaus?

            Itse olen kovasti ostamassa E39:ä ja olen päättänyt, että pitää olla TU-koneella. Mutta kannattaako laittaa lisää rahaa, jotta saisi facelift-mallin ja M54-koneella? Hintaeroa tuntuu kuitenkin olevan jonkun verran 99-00/01-02 välillä.
            ------
            G31 530d

            Comment

            • suffeli
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 559
              • JKL

              #36
              Originally posted by suffeli View Post
              milloin E39:iin tuli se facelift? "SOP (Start Of Production) 3 liter - 4/00, 2.5 liter 9/00" eli tuliko M54B25-kone ennen vai samaan aikaan kuin faceliftaus?
              Vastaan itselleni: näyttäis siltä, että kaikki muutokset tapahtui 09/00. Joku varmaan korjaa jos olen väärässä.
              ------
              G31 530d

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Näin, mutta käytännössä kaikki oleelliset tekniikkamuutokset tulivat jo 9/98, jolloin mm.nokalle istutettiin tuo m52TU moottori. m54 on käytännössä sama tekniikka pienellä ruisku/softapäivityksellä, joten tuo 9/00 Facelift oli käytännössä enään pelkkää pintameikkausta.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #38
                  523i touring -99

                  Itsellä on ollut käyttöautona jo parin kuukauden ajan otsikossa mainittu kulkuväline. Auto on saksantuliainen, toki pompulla Ruotsin kautta. Eli ruotsalainen autojobbari oli ostanut Saksasta isomman nipun autoja ja siitä kasasta jäi minulle tuollainen touring ns "käteen". Ruotsissa on "kuulemma" tällä hetkellä "hienoiset" ostajan markkinat etenkin tuontiautojen osalta. Syy on samansuuntainen kuin Suomessakin. Mm tämän syyn takia ostin Ruotsista. www.blocket.se Se toinen syy oli se, että Saksasta ei sopivaa autoa sattunut sopivaan hintaan löytymään.
                  Ostin uudemman kuin 9/98 ja nimenomaan niitten vinkkien perusteella, mitä tältä foorumilta sain. (= hemi) Auto on manuaalivaihteinen vain ja ainoastaan sen vuoksi, että se sattuu minua enemmän miellyttämään. Steptronic toimii varmasti, mutta ei kiinnostanut... Muitakin varusteita on, eli metalliväri, xenonit, shadow-line, sport-kangaspenkit, takasivuikkunoiden kaihtimet ja motorsport-ratti asiaankuuluvalla nupilla. Ilmastointi on automaattinen ja penkinlämmitys, kuten myös alumiinivanteet UUSILLA renkailla kuuluivat kauppaan. Tyytyväinen olen ko tuotteeseen, foorumin sata muuta tipsiä ovat helpottaneet vikojen "torjuntaa". Niitä ei ole vielä ollut, pl pikku nypytys noin 90 km/h ajonopeudella.
                  Hintaraja oli minulle selvä alusta lähtien; Alle kympillä piti saada soppeli auto ostettua. Kilometreistä ei ollut niin väliä, pääasia oli auton hyvä kunto ja "kolaroimattomuus". Kolareiksi en laske tyypillisiä parkkipaikkakolhuja ja naarmuja. Auto maksoi minulle EUR 8.500, enkä pidä sitä ollenkaan pahana, etenkin kun vakuutukset ja kilvet kuuluivat ns kauppaan.
                  Kovasti ihmettelen, miksei MUKA 2.5-litraisen 170 heppaa riitä kuljettamaan tuota E39:n massaa riittävästi. Olen sitä mieltä, että ennemmin Suomen teistä loppuu "vara" kuin autosta ajo-ominaisuudet. Toki suoralla motarilla saisi suorituskykyä olla enemmänkin, mutta kun painaltaa 80-kattonopeudella rajoitettua sivutieasfalttia +100 km/h ei tehoa ole yhtään liian vähän. Vähemmälläkin pärjäisi.
                  Auton ostaminen Suomesta; Vastaavanlaista autoa ei tuohon hintaan löytynyt. Ei, vaikka yritin laskea kaikkien kauhuskenaarioiden tuplaveron ostohinnan päälle.
                  Ostaminen ulkomailta; JOS ja KUN hakee itselleen käyttöautoa, niin hakureissu on MUST. Kaupan päälle saa mukavan ulkomaanmatkan ja monta hyvää kokemusta. Auton tuovia firmojakin on "paljon". Heiltä löytyy täydellisiä paketteja, auto joko tax-freenä tai valmiiksi Suomeen verotettuna ja kilvitettynä. Kaupan päälle saat jopa takuun ostoksellesi.
                  Sattuneesta syystä pyytäisin välttämään ns privaatti-toimitusjohtajia, jotka lupaavat sinulle kymmenen hyvää ja yksitoista kaunista, kun he sinulle tuovat sinun rahoillasi, usein suttuisten kuvien ja huonojen TIETOJEN perusteella kaikkien aikojen helmen... Eli ns tuplakusetus on hyvinkin mahdollinen; Ensin kusettaa saksalainen autokauppias "toimitusjohtajaa" ja sitten "toimitusjohtaja" ostajaa. Takuun perään on tuossa em tapauksessa turha kysellä. Pääasia on, että "toimitusjohtaja" saa siivunsa välistä.
                  Last edited by nullzwei; 27-09-2006, 09:32.

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #39
                    Ajatus on juuri tuota Saksan autohaku/huvireissumatkaa käyttää hyväkseen. Joku Tekniikan Maailma laski aikoinaan (kauan sitten) nokisatasen Mersun tuontikustannukset jne. ja mukaan laskettiin suurinpiirtein jokainen kusella käynti, jolloin hyötyä muka ei saatu vastaavanlaiseen suomalaiseen autoon aikaseksi. On se pelkkä hakureissukin ensimmäiselle elämys. Itsellä sattuu Saksan kieli olemaan kuitenkin jonkin verran hallussa ja ei Saksa maanakaan ihan tuntematon ole, joten siinä mielessä tekisi tutun kanssa käydä hakemassa jokin pirssi jossain vaiheessa.

                    Sen verran vaan, että tuon 520 koeajon aikana ja sen jälkeen, että 2 litranen vain auttamattomasti on hidas liikuttamaan autoa siinä mielessä, että kyllä rekan ohitukseenkin saa keppiä hämmentää tai tomaatilla talla painaa tiskiin, jotta ohitusmatka riittäisi. Olihan siinä kuitenkin 150 heppaa (?), mutta vääntöä toivoisin rutkasti enemmän. En haluakkaan kierrättää konetta jokaisessa kiihdytyksessä, joten vääntö on mielekkäämpi minulle. Ehkäpä 528 olisi siinä suhteessa sopiva.

                    Dieseleitä olen ajanut paljon ja tekisi mieli palata taas bensakoneisiin, mutta dieseleiden etu on kyllä tuo alavääntö. 100 hv, turbo ja 2 litrainen dieseli liikuttaa pienempikokoista perheautoa todella liukkaasti, joten kyllä tuo 520 siinä mielessä oli pettymys. Eli aina ei tehot auta, jos painavaa lastia saa liikutella.

                    Toki johonkin on raja vedettävä. 540 tottakai kiinnostasi, mutta niin kiinnostaisi M5, 740 ja 750 jne., mutta tällä hetkellä 528 todellakin riittäisi (ja riittämisellä en tarkoita tyytymistä). Ja mitä Suomen hintoihin tulee verrattuna saksalaisiin, niin on tuolla "myytävänä" osastolla pari esimerkkiä, miten kovissa hinnoissa saksastakin tuodut "suomalaiset" on. Toki voi olla höystettä enemmän kuin perusmallilla, mutta kuitenkin.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7456
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by Valkman View Post
                      Eli aina ei tehot auta, jos painavaa lastia saa liikutella.
                      Kaksi sanaa tähän: oikea vaihde.

                      Jos kerran et halua kierrättää ja haluat bensakoneen dieselin ominaisuuksin niin älä missään tapauksessa osta bensavaparia. Ei se 528i:kään mihinkään loikkaa jos 80 km/h painat viitosella kaasun pohjaan. Itse heitän mielelläni kolmosen silmään ja annan kuutosen laulaa.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 27-09-2006, 10:19.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • exodus
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 774
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Kaksi sanaa tähän: oikea vaihde.

                        Jos kerran et halua kierrättää ja haluat bensakoneen dieselin ominaisuuksin niin älä missään tapauksessa osta bensavaparia. Ei se 528i:kään mihinkään loikkaa jos 80 km/h painat viitosella kaasun pohjaan. Itse heitän mielelläni kolmosen silmään ja annan kuutosen laulaa.
                        jep, noin ne ohitukset tulee itselläkin lähes aina hoidettua, vaikka ei oikeasti olisikaan niin kiire että tarvitsisi kolmoselle pykältää. Mutta se homman hauskuus...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Originally posted by Valkman View Post
                          En haluakkaan kierrättää konetta jokaisessa kiihdytyksessä, joten vääntö on mielekkäämpi minulle. Ehkäpä 528 olisi siinä suhteessa sopiva.
                          Dieseleitä olen ajanut paljon ja tekisi mieli palata taas bensakoneisiin...
                          Kyllä e39 on millä tahansa kuutoskoneella väärä valinta mikäli Dieseltyyppiset vääntöominaisuudet on yksi päävalintakriteereistä. Näin aivan erityisesti 9/98 -vanhemmat m52 koneiset, mutta kyllä tuo m52TU/m54 konekkin tarvitsee nimen omaan kierroksia jos auton haluaa sille ohituskiihtyvyys suorituskykyalueelle jossa kyseinen auto on vahvimmillaan. e39 tarjoaa nimittäin jokaisella kutoskoneen litratilavuudella luokkansa kärkeä olevaa suorituskykyä, mutta kierroksia se vaatii. Tässä kohtaa kyse ei ole mistään japsityylisestä" "vinguttamisesta", vaan lähinnä nautinnosta ilman kierrätyksen nostamaa ääni tai tunnetasoa. Mikään muu auto ei kiihdy yhtä eleettömästi talla pohjassa 3000-6000 kierrosalueella. Eli se e39:n ohitusvaihde on ohitukseen lähdettäessä laatikosta ja koneesta riippumatta joko kakkonen tai maksimissaan kolmonen. Se miten tämän kokoinen ja tehoinen auto on saatu niinkin taloudelliseksi johtuu pitkälti sen erittäin pitkistä välityksistä jolloin moottorin käyntinopeus liikkuu japsien tyhjäkäyntilukemissa Suomalaisissa pikatienopeuksissa. Eli jos/kun 100kmh nopeudessa moottorissa on kierroksia 1600rpm, niin reagointi pelkällä kaasulla tältä tasolta ohitustilanteessa on erittäin hidasta. e39 vaatii siis sen kolmosen valmiiksi pykälään stepin manualipuolelta tai manualihämmentimestä jo ennen ohitukseen ryhtymistä, jotta liikkeelle voidaan lähteä +3500rpm tasosta. Tästä sitten lähdettäessä on aika harvassa ne tämän koko ja moottoritilavuusluokan autot jotka vastaavaan kiihtyvyyteen pääsevät. 2.5L m52TU/m54 koneinen e39 on tässä kohtaa tasavahva vanhemman m52 2.8L:n kanssa, joten tuo 2.8L ei ole mikään e39:n kutoskoneiden huippukiihtyvyyden synonyymi. Sehän on m54
                          3.0L kone, mutta yllättävänkin pienellä erolla m52TU/m54 2.5L:een 50-150kmh nopeuksissa. Kolmilitrainen rykäisee kyllä paikaltaan selvästi paremmin sekä kiihtyvyydessä tuon n.150-160kmh jälkeen, mutta perstuntumalta käytännön keskialueella erot ovat yllättävänkin pienet.
                          Eli mikäli ollaan hakemassa ohituskiihtyvyyksiä pelkällä kaasunpainalluksella ja suurella pykälällä, niin BMW on ehdottomasti väärä valinta alle 4.0L koneisena.
                          Tällön mm.VAG konsernin turbokoneet tarjoavat paremmin haluttuja ominaisuuksia.

                          Comment

                          • Valkman
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 712
                            • Helsinki

                            #43
                            En nyt tiedä haenko moottorikokoa pelkästään sen takia, ettei jaksa vaihtaa pienemmälle, mutta kaikki ovat varmasti yhtä mieltä siitä, että kun on tottunut ajelemaan vapari ykskasilla, niin menon tuntu on varmasti ihan eri luokkaa. Ja tottakai 280 Nm lähes 4000 r/min (vanhemmissa) kierroksilla on eri asia kuin toisen dieselin samat lukemat 1600 - 2500 kierrosalueella.

                            Pointti kuitenkin, että varmasti piisaa 528 kun kerran aikoinaan Saab 900i ohituskiihtyvyyskin oli riittävän suuri (minulle) viitosvaihteella.

                            Comment

                            • juster
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 624

                              #44
                              Itse asiassa M52TU ja varsinkin M54 moottorit tarjoaa iskutilavuuteensa nähden paljon vääntöä. 100 Nm vääntöä moottorin yhtä moottorin kuutiotilavuus litraa kohden pidetään huippuarvona (vapaasti hengittävissä). Kaikki E39 kuutosmoottorit pääsevät tuohon maagiseen arvoon.

                              Näiden moottori päivystyksien (M52TU ja M54) yhtenä ideana on ollut kasvattaa vääntömomentti alueen laajuutta. Esim. M54B30 tarjoaa vähintään n. 90 % maksimiväännöstään kierrosalueella n. 1750–6000 RPM. Tämä on tänä päivänäkin huippuluokkaa, vaikka nyt puhutaan moottorista, joka on 6 vuotta vanha. Asiaan voi tutustua vääntömomentti käyrän muodossa, jonka Petri ylempänä tänne linkitti.


                              Se vääntömomentti on varsinkin automaattivaihteisissa, valjastettu pitkien välityksien kautta pienentämään polttoainekulutusta. Kuten Hemi aikaisemmin kertoi 1600 RPM vie automaatti vaihteista n. 100 km/h. Mutta manuaalivaihteissa näin ei ole. Näissä viitosvaihde vastaa automaatin nelosvaihdetta välityksiltään. Tämän ketjun alkuperäinen auto 520I manual on vielä välityksiltään huomattavasti tiheämpi siinä 3000 RPM vastaa n. 100 km/h

                              Eli automaattivaihteiset ovat laiskempia, paitsi voimaa hukkaavan momenttimuuntimen takia myös sen takia, että vaihteiston välitykset ovat pidempiä. Esimerkkeinä 0- 100 km/h kiihdytys ajat M52B28TU 7,5 / 8,8 sekuntia. M54 moottoreissa automaattivaihteistoa päivitetty, mm. vaiheittain lukkiutuvan momenttimuuntimen (ainakin M54B30, muttei B22?) käyttöön otolla. Niinpä kiihtyvyys on automaattivaihteisella suhteessa manuaaliin parantunut esim. M54B30 7,1/7,6 sekuntia. Miinuksena on se että automaatille ilmoitetaan suuremmat kulutuslukemat myös maantieajossa, M52BTU:ssa asiahan on toisin päin.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7456
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by Valkman View Post
                                ... mutta kaikki ovat varmasti yhtä mieltä siitä, että kun on tottunut ajelemaan vapari ykskasilla, niin menon tuntu on varmasti ihan eri luokkaa.
                                Kyllä, juuri tuli pari päivää vingutettua 1.6-litraista vuokra-Lagunaa. Motarilla kiekat isoimmalla vaihteella mukavat 4200 rpm ja keskikulutus maantiepainoitteisessa ajossa 9,5 l/1000 km. Lisäbonuksena tuuli suhisi kuin ois ollu ikkuna tai ovi auki, mutta ei ollu.
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 28-09-2006, 11:33.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎