Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ostamassa ja käyttökokemuksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Omasta näkökulmasta; e39 (528i vm.-96) on helvetin mukava ajaa ja niin tukevan oloinen, jopa joidenkien parjaamat tavis nahat ovat mielestäni kuin muhkeilla nahkasovilla olisi. Kyyti hiljaista ja lepposaa, siinä varmaan se steptronikin juttu on, vaivatonta jos haluaa, mutta toisaalta se antaa paremmat fiilikset urheilullisuuden tuntuun kuin tavis tomaatti. Itsellä manuaali ja ehkä näin vajaa vuoden sillä ajaneena, voisin ehkä yhtyä tuohon edellä mainittujen vankkumattomien steptronikkien kannattajien joukkoon.
Itsellä ei ole ollut tutinoita, pienet väpätykset johtuneet vanteiden huonosta tasapainotuksesta ja ehkä kieroista jarrulevyistä jarrutettaessa maantienopeuksissa. Se mikä on aiheuttanut ehkä nämä kieroutuneet jarrulevyt ei ole vielä tiedossa (jarruosat valmiina onneksi). Itsellä vikoja edellämainittujen lisäksi; pissapojan "moottori" oli rikki, takalasin lämmitin ei toimi (ei ole korjattu, ehkä pitäis ostaa käytetty radiovahvistin tai joku vastaava) se kuulemma voisi korjata vian jos johdoissa ei näkyvää vikaa? Vesipumppu menee taatusti sekä termarin kotelo kannattaa vaihtaa samassa yhteydessä (multa se meni 2kk vesipumpun vaihdon jälkeen rikki, ja täällä kokeneet kertoi että vaihda molemmat samaan syssyyn)
Etsi rauhassa ja koeaja huolella niiden ikävien tutinoiden takia ja metsästä hyvin varusteltu yksilö. Tai tuota saksasta luotettavalta ja BMW kokeneelta välittäjältä auto.
Ja on e39 528i ihan riittävän nopea! Taitaa olla nämä kokeneemmat bmw-kuskit vauhtisokeita kun ei enään mikään riitäItellä aikaisemmin gti golf, lastutettu ja ei tuo e39 528 siitä juuri jää suorituskyvyssä. Ehkä perstuntumalla ei niin "liikahda", lähtee vaan jotenkin kuin ois pikkupotkurikoneella tai sitten toinen menee samaa vauhtia isolla koneella ykkösluokassa nauttien...
BMW i4M50
Comment
-
-
Brotofobia
Se on aikas outo tilanne noitten E39:sien hinnoittelussa..ainakin bensa Touringeissa. Nettiautossa niistä 520 suomiautoistakin pyydetään jatkuvasti monta tonnia enemmän kuin itse tuomalla isommasta? "Onhan se näet Suomi auto". Ja Suomivarusteet on ne perinteiset: takaluukku ruosteessa, kääntyvät eturenkaat ja 300 tuhatta mittarissa...Suht Karvalakki 97 520 touringista käypänen hinta on jotain 11-12 teur. ja muut siitä sitten ylöspäin.
Esim nettiautossa E39:sin tosimyyjät on harvassa. Kertoo autosta sekin paljon.
Varusteet tekee E39:stä vieläkin makeemman kun olet jo huomannut... Eli jäitä hattuun ja Saksasta vaan hakemaan...Last edited by Guest; 25-09-2006, 23:00.
Comment
-
Originally posted by Brotofobia View PostVarusteet tekee E39:stä vieläkin makeemman kun olet jo huomannut... Eli jäitä hattuun ja Saksasta vaan hakemaan....
Eräs tuttu on noita hakureissuja tehnyt jo useampi kymmenen, joten mikäs siinä jos mukaan lähtisi hakemaan se oma.
Comment
-
-
Suuri osa e39:en ostajakunnasta on sen ikäluokan kaartia jolle jo 2.0i moottori edustaa sitä litramääräistä malliston huippua. Samalla yli 2.5l:n koneiset versiot alkavat herättämään enemmän jo kysymyksiä ja epäilyksiä, kuin oikeita ostohaluja. Eli ollaan realisteja ja pelätään sitä että mukana raahataan turhaa "kuollutta painoa" heti jos koneen litramäärä ylittää tuon
Suomessa tarpeettoman yli 2.0L:n. Tästä syystä vanhojen e39:in hinnat eivät juurikaan korreloidu moottorin tilavuudessa, vaan ajetuissa kilometreissä ja yleiskunnossa yleensä(pienempikoneiset tässä kokoluokassa ovat keskimäärin vähemmän kuluneita kuin isompikoneiset). V8 koneisia pelätään jo näissä ikäryhmissä kuin ruttoa ja sana: "kuulamutteriohjaus".... saa hieman
V8:sta hypellä kiinnostuneen +35 ikäisen kokeneemman automiehen hyppäämään takajaloilleen. Tietylle nuoremmalle ostajakunnalle mallisarjan kärkipään teho edustaa ostopäätöksessä 80%:n osuutta, kun jossain muussa ostajaryhmässä sama asia kääntyy negaatioiksi. Kysymys on vain leirijaosta, mutta tämä sulattaa uutena isotkin hintaerot kun ikää alkaa olemaan tuo
10-vuotta mittarissa. Lopulta käy niin että paljon ajettuina isokoneisen saa halvemmalla kuin pienempikoneisen.
Comment
-
-
Ostettaessa 160tkm ajettu 2000 mallinen 523i manuaali ollut nyt reilut 1/2 vuotta käytössä. Tyyvyväinen olen ollut, vaikka korjattavaa ja sitä kautta rahanreikää onkin ollut vähän oletettua enemmän:
- narinahelat taakse (noin 200€ töineen)
- tuulilasi (rikki ja kulunut jo ostettaessa, 355€)
- 2 PDC-sensoria taakse (reilu 300€)
- ABS-boksi ('99-'00 mallien tyyppivika, noin 600€)
- vesipumppu + hihnapyörä (jätti tielle ja viikko meni, 285€)
- sisustuksen pikkufiksailua (muuma kymppi)
- jarrulevyt edestä loppu (vielä vaihtamatta)
Varmasti viattomammankin auton oisin voinut ostaa, mutta varustevaatimukset rajoitti tarjontaa reilusti. Tästä kuitenkin saanee jonkinlaista viitettä siihen millaisia vikoja kannattaa jos ostaessa tutkailla ja mihin on hyvä varautua rahallisestikin.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Brotofobia View PostEli jäitä hattuun ja Saksasta vaan hakemaan...Last edited by theelekrep; 26-09-2006, 11:41.e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster
Comment
-
-
En minäkään lähtisi kalastelemaan rajojen ulkopuolelle, vaan etsisin hyvän ja rehdin suomipelin ihan kotomaasta..
Kumminkin niin moni asia voi mennä vikaan tuolla reissulla ettei näillä ostosummilla musta ole lottoajaksi..
On niillä sitten ajettu vähemmän tai ei, niin aivan yhtä mystisiä vikoja niistä peleistä löytyy, kun meidän suomikalustokin..
Comment
-
-
Omani ostin suomesta vaikka Ruotsin tuontiauto onkin, mutta kyllä Suomessa valikoima on kuitenkin todella huono jos on varusteiden suhteen vähänkään tarkempia vaatimuksia. Eli helposti vähintään Ruotsiin joutuu lähtemään.
Nimim. Tuplalaseista haaveillen.... :-)Last edited by Petri.Kekkonen; 26-09-2006, 12:12.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by suffeli View PostHemi aka "E39 9/98 -saarnaaja"Tämä ei siis ollut mitään vittuilua, hieno homma että tieto näistä päivityksistä leviää ihmisille. Vielä jäi kuitenkin epäselväksi, että mikä ero on vanhalla 2.8 litraisella ja sit uudella TU koneella? Oletan, että siinäkin on se tuplavanos? Jos vanhasta 2.8l koneesta tulee se 193hv, niin paljonko tulee TU-koneesta?
Ja onko M52B25TU täysin sama kuin M54B25?------
G31 530d
Comment
-
-
Originally posted by suffeli View PostEdelleen kaipailen tietoa tuosta M52B28TU-koneen uudistuksista ja mahdollisia penkitettyjä tehoja/vääntöjä???
Lainaus http://www.bmwworld.com/engines/m52.htm:
The major changes in this Technical Update were the redesigned crankcase, modified pistons, Double VANOS for the camshaft drive, and Siemens MS42 DME system.
Täällä myös jotain: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52
- - - - - - - - -
Originally posted by suffeli View PostJa onko M52B25TU täysin sama kuin M54B25?
Lainaus osoitteesta http://www.unofficialbmw.com/cgi-bin...c&f=2&t=010905
Although the official power figures remained the same, I among many others believe that the M52TU engine has more power. Why ? Because the TU engine incorporates dual vanos and better intake manifold (which was carried over to M54 engines). Original M52B28 engine suffered from too restricted intake manifold, simply swapping the unit to older M50 version or aftermarket item gives you around 15 hp more and about 1000 r.p.m. more to play.
There are no differences between M52B25TU and M54B25 engines and still factory power figures are 170/192 hp.
Eli toisen linkin mukaan (M54 vs M52 TU) imusarja on erilainen, mutta kolmannen mielestä sama.Last edited by Petri.Kekkonen; 26-09-2006, 12:37.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Moottoreiden erot
Erot 52 ja 52tu kesken ovat seuraavat:
-Uudelleen suunnitellut männät, kierokanget ja kampiakseli
- Tuplavanos aikaisemman yksöisvanoksen tilalle
- Erilainen jäähdytysjärjestelmä
- katalysaattorit heti pakosarjanperässä
- Uudelleen suunniteltu imusarja
- uudempi moottorin ohjausjärjestelmä (Siemens MS42.0)
- uudempi automaattivaihteisto ZF19hp
TU moottorin suunnittelu lähtökohtana olivat kiristyvät pakokaasu määräykset ja polttoaine talouden parantaminen.
Erot 52TU ja M54 kesken seuraavat:
- Uudet männät (lyhyemmät ja graffiitti pinnoite)
- Nokka-akselissa nostoa 0,7 milliä enemmän ja uudetventtiilin jouset
- Imusarja 10/ 20 mm. lyhyempi ja läpimitaltaan hieman suurempi
- kampiakseli 3,0 l moottorissa on lainattu S52B32 moottorista
- uusi moottorin ohjausjärjestelmä (MS43.0)
- polttoaine suuttimien kokoa kasvatettu (3,0 l)
- kaasuläpällä sähköinen ohjausLast edited by juster; 26-09-2006, 13:00.
Comment
-
-
Originally posted by juster View Post- Nokka-akselissa nostoa 0,7 milliä enemmän ja uudetventtiilin jousetLast edited by Petri.Kekkonen; 26-09-2006, 13:11.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTämäkin siis ilmeisesti vain 3-litraisessa. 2.5-litraisessa M52TU-M54-erot on siis aika pieniä.
Samaten se että M54 uudempi moottorin ohjausjärjestelmä osaa käyttää paremmin porttaattomasti muuttuvien nokka-akselien mahdollisuuksia. Tämä yhdessä hieman isomman imusarjan pitäisi selittää 2,5l moottoreiden teho erot. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Ainakin M52B28TU ja M54B30 moottoreiden kulussa on selvä ero. Varsinkin korkeammilla yli 3000 ylittävillä kierroksilla.
Comment
-
Comment