Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juu-das
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 756
    • Kuopio

    #91
    itsekkin huomannut miten kalliita aidot m-sportit saksassa ovat, alle 10tonnin autoja varmaan turha edes katsoa, halpa ja hyvä ei ole sama asia.

    tuntuu nuitten saksan hintojen perusteella maksavan hyvät m-sportit saman verran kun M5

    eli jos pudjetti on sen max 13t tai edes 15t niin joku hyväkuntoinen perus e39 kannattaa etsiä

    Comment

    • juu-das
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 756
      • Kuopio

      #92
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Piti ihan mielenkiinnosta ettiä parit tuollaiset 99-00 523i/528i M Sportit Saksasta:
      10 k€: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vmbsauitzodu
      11 k€: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lcmnobzagom1
      13 k€: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bww3yhetbeed

      Vähän hämmästyttää miten nää voi ollakin näin kalliita? Ilmeisesti katsoin sitten pari vuotta sitten vähän vanhempia, mutta eipä noita M-paketteja paljoa alkupään autoissa edes ole. Silloin muistaakseni laskin suunnilleen niin että auto Saksassa ois 13 k€, verot 7 k€ ja kulut 1 k€ = 21 k€.
      isoa m pakettia on saanut vaan -99 eteenpäin

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17797
        • Jämsä

        #93
        Originally posted by eeno View Post
        Heti alkuun kiitos forumilaisten asiantuntevista kommenteista! Verrattuna moneen ulkomaalaiseen palstaan, täällä vaikuttaa majailevan todella asiantuntevaa porukkaa omaa autoa hypettävien p:n jauhajien sijaan.

        Olen itse katsellut vm. 97-99 523i(A) Touringia, mahdollisesti saksasta/ruotsista/virosta tuotettuna.

        Foorumilaisten kommentit puoltavat vaihteiston osalta seuraavaa:
        *pre 98 manuaali on varmempi tapaus
        *9/98--> ehdottomasti steptronic
        Näillä ohjeilla siis mennään...

        Omiin tarpeisiini ajattelin 523:n riittävän mainiosti, kiihtyy kuitenkin 0-100 km/h n. 2 sek. nopeammin kuin nykyinen kulkine ja kaikki säätetty polttoaine verrattuna 528:n on kotiin päin. 528:lla kuitenkin bensaa saa palamaan enemmän kuin 523:lla ja silloin sitä tulee poltettuakin...

        Omalla kohdalla budjetti on n. 10 k€, eli vaihtoehtoina on:

        a) paljon ajettu (+200 tkm) -97-9/98
        b) loppuun ajettu (+300 tkm) 9/98-->
        c) odottelua ja säästämistä
        d) 520i kohtuu kilometreillä

        Loppuun ajettu tuntuu huonoimmalta vaihtoehdolta, vaikka teknisesti olisikin periaatteessa paras vaihtoehto. 300 tkm mittarissa tarkoittaa roimasti kasvanutta todennäköisyyttä kone ja laatikko remmpoille/vaihdoille. (yli 300 tkm bensa E39:jä ei näy juuri myynnissä)

        520 taas ei houkuta tehottomuutensa puolesta. Pahimmillaan olen kuullut, että ohuen alaväännön takia kaupunki ajo on sillä suorastaan vaikeaa.

        Paljon ajettu pre 9/98 lienee näistä realistisin, mutta... 9/98--> hehkutuksen jälkeen, ei hyvältä vaikuta tämäkään vaihtoehto. Tosin silloin pääsisi sentään BMW:n rattiin. Olin jo tällaista n. 250 tkm ajettua naapurilta ostamassa, kunnes aloin lukemaan foorumeita hieman tarkemmin.

        Taitaa kallistua vielä odottelun puolelle... Mitenkänhän nopeasti 9/98--> hinnat laskevat tuohon 10 k€ tuntumaan? Nyt taitaa halvimmillaan irrota noin 13 k€.

        Varustelistalla pitäisi olla urheilu- tai nahkapenkit, monitoimiratti ja vakionopeudensäädin, CD-boksi, ja kaatuvat takapenkit. Ei siis mitään ihmeellistä, tosin varusteita saa olla enemmänkin kuten tuplalasit, sähköpenkit, shadowline listaa ym.
        kyllä se 96-98 bensakoneisen steppikin on ihan toimiva, että ei sen takia kannata manuaalia harkita, jos automaatista tykkää...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17797
          • Jämsä

          #94
          Originally posted by juu-das View Post
          isoa m pakettia on saanut vaan -99 eteenpäin
          mitä tarkoitat isolla M paketilla?
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • juu-das
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 756
            • Kuopio

            #95
            Originally posted by bemu2000 View Post
            mitä tarkoitat isolla M paketilla?
            pakettia johon kuuluu puskurit, ratti, listat, sisusta, alusta, vanteet ym..

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17797
              • Jämsä

              #96
              Originally posted by juu-das View Post
              pakettia johon kuuluu puskurit, ratti, listat, sisusta, alusta, vanteet ym..
              ai mikäs tämä sit on?

              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • juu-das
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 756
                • Kuopio

                #97
                Originally posted by bemu2000 View Post
                ei ainakaan m-sport

                esim, kynnyslistat, kylkilistat, ym m osia puuttuu

                tämä voipi hyvinkin olla juuri semmosella pienellä m-paketilla.

                varustelistalla on merkintöjä joista tunnistaa "aidon"

                337 m sport package
                705 m sport suspension II
                710 m leather steering wheel
                715 m aerodynamics package
                775 individual roof-lining anthracite

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17797
                  • Jämsä

                  #98
                  Originally posted by juu-das View Post
                  ei ainakaan m-sport

                  esim, kynnyslistat, kylkilistat, ym m osia puuttuu

                  tämä voipi hyvinkin olla juuri semmosella pienellä m-paketilla.

                  varustelistalla on merkintöjä joista tunnistaa "aidon"

                  337 m sport package
                  705 m sport suspension II
                  710 m leather steering wheel
                  715 m aerodynamics package
                  775 individual roof-lining anthracite
                  joo, varmaan otettu erikseen tuohon noi palikat, tai sitten M-paketti on vaan ollut erilainen ennen -99 vuotta. eipä se sitä tarkoita, ettei se ole M-paketti jos se on erilainen mitä -99 jälkeen... kaikkea uudistetaan, ehkä jopa M-pakettia

                  tuo vanhempi M palikoilla oleva on ehkä harvinaisempi, mutta niitä voi saada jo ihan kohtuulliseen rahaan, jos on tuuria... vai miltä kuulostaa 7600e
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • MayheM
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 521
                    • Oulu

                    #99
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    kyllä se 96-98 bensakoneisen steppikin on ihan toimiva, että ei sen takia kannata manuaalia harkita, jos automaatista tykkää...
                    No kyllä tässä nyt meikäläisellä ainakin on jo mielessä se 9/98-> ja vaihteisto edelleen harkinnassa. Kyllä se automaatti taitaa aika lähellä jo olla, mutta kun ei ole vielä sen hyvän makuun päässyt niin pieni kysymysmerkki vielä sen pienen kulutuseron takia, kun kuitenkin enimmäkseen pyörin muualla kuin maantiellä. Lisäksi kun suurella osalla suomalaisista on varmasti samanlaisia ennakkoluuloja minun kanssani niin jotenkin otaksun että manuaalilaatikolla jälleenmyynti voi olla kuitenkin helpompaa, ainakin muille kuin maatin makuun päässeille. Minulle ei tarvi enää Steptronicin hienoutta perustella vaan auton seuraavalle omistajalle .
                    Mutta kyllä se 9/98-> steptronicin kera taitaa silti olla valintani. 523:n ja 528:n välillä on vielä puntarointia ja jotenkin olen vielä 523:n kannalla, mutta pianhan joku ilmoittaa että stepillä pitää olla 2.8l että vääntöä piisaa ja pääni kääntyykin vielä takaisin manuaalilootaan - no todennäköisesti ei kuitenkaan. Palstan bemaristithan tuntuvat olevan pitkälti kuitenkin sitä mieltä että "mitä enemmän, sitä enemmän " jne. No tämä moottoriasia on jo ihan omia pohdintojani ja siihenkin olen saanut täältä jo hyviä eväitä vastaajilta, eli kiitoksia vain kaikille. Kyllä tästä nyt jo pää vähän selkiytyi, tai ainakin informaation määrä lisääntyi. Pitää vielä urkkia niitä tyyppivikoja jostain ennen kuin alan kauppoja tosissani tekemään.

                    Osaako porukkaa täällä suositella hyviä välittäjiä? Yhden jo tiedänkin, mutta onko muita vaihtoehtoja? Vai kieltävätkö foorumin säännöt mainostamisen (?) - jos niin pistäkää vaikka privaan linkkiä hyväksi havaittujen välittäjien sivustoille.
                    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17797
                      • Jämsä

                      Originally posted by MayheM View Post
                      No kyllä tässä nyt meikäläisellä ainakin on jo mielessä se 9/98-> ja vaihteisto edelleen harkinnassa. Kyllä se automaatti taitaa aika lähellä jo olla, mutta kun ei ole vielä sen hyvän makuun päässyt niin pieni kysymysmerkki vielä sen pienen kulutuseron takia, kun kuitenkin enimmäkseen pyörin muualla kuin maantiellä. Lisäksi kun suurella osalla suomalaisista on varmasti samanlaisia ennakkoluuloja minun kanssani niin jotenkin otaksun että manuaalilaatikolla jälleenmyynti voi olla kuitenkin helpompaa, ainakin muille kuin maatin makuun päässeille. Minulle ei tarvi enää Steptronicin hienoutta perustella vaan auton seuraavalle omistajalle .
                      Mutta kyllä se 9/98-> steptronicin kera taitaa silti olla valintani. 523:n ja 528:n välillä on vielä puntarointia ja jotenkin olen vielä 523:n kannalla, mutta pianhan joku ilmoittaa että stepillä pitää olla 2.8l että vääntöä piisaa ja pääni kääntyykin vielä takaisin manuaalilootaan - no todennäköisesti ei kuitenkaan. Palstan bemaristithan tuntuvat olevan pitkälti kuitenkin sitä mieltä että "mitä enemmän, sitä enemmän " jne. No tämä moottoriasia on jo ihan omia pohdintojani ja siihenkin olen saanut täältä jo hyviä eväitä vastaajilta, eli kiitoksia vain kaikille. Kyllä tästä nyt jo pää vähän selkiytyi, tai ainakin informaation määrä lisääntyi. Pitää vielä urkkia niitä tyyppivikoja jostain ennen kuin alan kauppoja tosissani tekemään.

                      Osaako porukkaa täällä suositella hyviä välittäjiä? Yhden jo tiedänkin, mutta onko muita vaihtoehtoja? Vai kieltävätkö foorumin säännöt mainostamisen (?) - jos niin pistäkää vaikka privaan linkkiä hyväksi havaittujen välittäjien sivustoille.
                      ota vaan suosiolla se 528, niin ei sitten harmita jälkeenpäin. kaverilla on 523i ja kävi mun ex. 528i:llä koeajolla, niin totesi vaan että tässähän sentään tapahtuu jotain, kun painaa vitosella kaasua selkeä ero kuulemma. kulutus ero matkassa ehkä 0,5L ja kaupungissa ehkä litran, ei luulisi paljon ratkaisevan. verot noihin on lähes samat ja autot saksassa saman hintaisia, mutta suomessa 523i on huomattavasti vähemmän arvostettu. hyvä 528i on saksasta voi olla saksasta jo hankalampi löytää, kun ne on myyty ulkomaille
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • MayheM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 521
                        • Oulu

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Moottorien tyyppi toki vaihtui paperilla m52TU:sta M54:ksi ja samalla saatiin nämä tuplavanoskoneet speksattua paperilla uudelleen, mutta kyllä tuo varsinainen moottori+tekniikkapäivitys tuli tuplavanoskoneiden myötä 9/98.
                        Toki M54 moottoriin saatiin teflonpinnoitetut männänhelmat ja täyssähköinen kaasupoljin, mutta mitään lähellekkään vastaavaa ei käytännössä -01 faceliftin myötä kuin tuossa "suuressa pamauksessa" 9/98 ...

                        Eli koska tuo 9/98-uudempi tuplavanostekniikka oli todellakin tehoiltaan juuri ennen varsinaista facelit:iä aivan jotain muuta kuin ne 1995 speksatut perustehot
                        ...

                        Eli jos puntarissa on vähän ajetut takuukilometrit ja yksilö muuten on 3/99-uudempi, niin varsinaisesti käytön tai tehon kannalta ei tuossa faceliftissa saa kyllä enään mitään niin paljon enemmän että sillä kuittaisi esim.50tkm:n ajosuorite eron.
                        Tapahtuiko nyt 9/98 - 3/99 välillä jotain oleellista E39:n myllyissä?
                        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                        Comment

                        • kromo
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 150
                          • Etelä-Savo

                          Originally posted by MayheM View Post
                          Mutta kyllä se 9/98-> steptronicin kera taitaa silti olla valintani. 523:n ja 528:n välillä on vielä puntarointia ja jotenkin olen vielä 523:n kannalla, mutta pianhan joku ilmoittaa että stepillä pitää olla 2.8l että vääntöä piisaa ja pääni kääntyykin vielä takaisin manuaalilootaan
                          ...
                          Osaako porukkaa täällä suositella hyviä välittäjiä? Yhden jo tiedänkin, mutta onko muita vaihtoehtoja? Vai kieltävätkö foorumin säännöt mainostamisen (?) - jos niin pistäkää vaikka privaan linkkiä hyväksi havaittujen välittäjien sivustoille.
                          Kun näitä samoja juttuja tuossa muutama kuukausi sitten mietiskelin, niin itse ainakin vakuutuin tuon faceliftin jälkeisen stepin valinnasta. Ja toisekseen, itsekin jo aiemmin perinteisellä tomaatilla ajaneena ei manuaali tullut edes mieleen. Oma valinta ja budjetti sattui tuollaiseen 01-malliseen 525ia farkkuun. 530ia olisi ollut vaihtoehto, mutta käsittääkseni noissa olisi ollut itsetasaava takajousitus jota itse kuitenkin vierastin. Ja hain käyttöautoa, en nopeinta mitä samalla rahalla saa... Ja eiköhän tuo 525 (eli käytännössä siis sama kuin tuon 9/98 jälkeinen 523) tuota ihan riittävästi vie.

                          Lauantaina pitäisi tuo oma kulkine hakea käyttöön. Koko revohkan hoiti mallikkaasti Bayerncar Seinäjoelta, josta suuri kiitos heille. Oikeastaan ainoa harmi koitui noista joulukuun lukuisista arkipyhistä, jotka siis viivästyttivät odotusta ainakin viikolla... Auto tulee siis käyttöön suoraan suomikilpisenä, nastoitettuna ja lohkotettuna . Ehkä itse hakemalla olisi voinut jotain säästää, mutta katsoin että hassien vaara olisi moninkertaistunut itse sohlaten. Enkä ole mistään kuullut/lukenut mitään pahaa sanottavaa koko firmasta. Itse ainakin suosittelen.
                          _______
                          Kimmo
                          _______________
                          525iA Touring -01

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17797
                            • Jämsä

                            Originally posted by MayheM View Post
                            Tapahtuiko nyt 9/98 - 3/99 välillä jotain oleellista E39:n myllyissä?
                            ei.

                            noista kannattais ottaa molemmista vaihtoehtoja ja ottaa vaan se mikä tuntuu varusteitten, kunnon, hinnan ym. puolesta parhaalta.

                            edit: niin ja jos saksasta etsii juuri tuota TU koneista, niin ei kannata luottaa netissä olevaan päivämäärään ja ne saattaa siellä yrittää kusettaa vielä paikanpäälläkin, että on uudempaa mallia.
                            Last edited by bemu2000; 09-01-2008, 18:29.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • MayheM
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 521
                              • Oulu

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              ota vaan suosiolla se 528, niin ei sitten harmita jälkeenpäin. kaverilla on 523i ja kävi mun ex. 528i:llä koeajolla, niin totesi vaan että tässähän sentään tapahtuu jotain, kun painaa vitosella kaasua selkeä ero kuulemma. kulutus ero matkassa ehkä 0,5L ja kaupungissa ehkä litran, ei luulisi paljon ratkaisevan. verot noihin on lähes samat ja autot saksassa saman hintaisia, mutta suomessa 523i on huomattavasti vähemmän arvostettu. hyvä 528i on saksasta voi olla saksasta jo hankalampi löytää, kun ne on myyty ulkomaille
                              Sen mitä vähän katselin autoja autoscoutista ja mobilesta katselin niin kyllä noilla 528:lla ja 523:lla hieman hintaeroa oli, varmasti osittain juuri 528:n pienemmän tarjonnan takia. Ja lisäksi tullistahan ei koskaan tiedä. Kun MAHTI-hintajärjestelmässä ei ole näkyvillä tullilla koko 528-mallia ja koska tarjontakin Suomessa 523:een verrattuna on varsin vähäsitä, niin muutama kalliin pyytnihinnan omaava yksilö ostohetkellä voi äkkiä heilauttaa sen veron taivaisiin - ja sitä ikävää yllätystä tullista tässä vähiten kaipaan!

                              Lisäksi tuo tehoero pätee varmasti samalla lailla varmasti 528:n ja 535:n välillä - ja taas tulee "vain vähän lisää kulutusta"... eli miksi en nyt sitten ottaisi sitten 535:sta (?) . Kävin koeajamassa taannoin 520:n ja sekin tuntui jo ihan mukavalta vanhan kärryni jälkeen, kun on ihan muuhun tottunut. Päätin kuitenkin että se yksi kokoluokka lisää myllyn vielä sen jälkeen, mikä mukavalta tuntuu (520i), ei tee pahaa. Eli kyllä tuo 523 nyt näyttää valinnaltani, tosin varmasti välittäjälle sanon että jos helmen 528:n löytää samaan hintaan, tai vähän halvemmalla (todennäköisesti korkeamman veron takia), kuin 523:a on tarjolla, niin kyllä sellainenkin menee.
                              Last edited by MayheM; 09-01-2008, 18:40.
                              BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                              BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                              BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                              BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                              VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                              BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                              Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                              Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                              Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                              Comment

                              • MayheM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 521
                                • Oulu

                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                ei.

                                noista kannattais ottaa molemmista vaihtoehtoja ja ottaa vaan se mikä tuntuu varusteitten, kunnon, hinnan ym. puolesta parhaalta.

                                edit: niin ja jos saksasta etsii juuri tuota TU koneista, niin ei kannata luottaa netissä olevaan päivämäärään ja ne saattaa siellä yrittää kusettaa vielä paikanpäälläkin, että on uudempaa mallia.
                                En aio itse lähteä Saksan reissulle, eli nuo huolet jäävät välittäjälle - ja uskon (ainakin toivon!) että he homman klaaraavat.
                                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎