Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #46
    528 pihalla

    Nonii, jos nostan sen verran esille oman vanhan viestin, niin tulihan se Saksan e39 sitten hankittua. Aut. ilmastointi, sporttijakkarat ja sisusta, M-alusta ym. normijutut. Yksilöllä ajettu se 149 tkm mittariston mukaan, vuosimalli 9/96, eli puhutaan varmasti juuri näistä murheellisimmista malleista, mutta tätä todellakaan ei voida verrata vanhempieni Peugeot Partneriin, jota sai olla joka toinen viikonloppu rassailemassa... puhumattakaan sitten eukon Opel Vectrasta.. Pelotteluja olen kuunnellut ja hiukan ehkä pelkäänkin, että mikä näissä vanhemmissa sitten saattaa posahtaa seuraavan 10 tai 20 tkm aikana, mutta kunhan ei katalalysaattori(t?), niin kaikki on hyvin... tai ohjainyksiköitä lukuunottamatta.

    Tekniikka on TÄYSIN kuiva, eli ei vuodon vuotoa kun nosturin alla katselin (pelkästään tämä jo mielestäni kertoo bemarin laadusta muihin verrattuna). Ruostetta ei tietenkään, vaikka vähän sitä löytyi takapöntön kannattimen juuresta.. se poistettiin. Kaikki toimii ja auto ei tutise. Myyjä oli laittanut jotku 195 talvimakaroonit alle, jotka kaikenlisäksi vielä ravisti koria yli 110 km/h vauhdissa (huonosti tasapainoitettu kenties), mutta kunhan vaihdoin Hakkapelitta 4:set alle, niin johan muuttui meno. Samaten vielä uudet levyt eteen palojen kera, niin häipy viimeisetkin tärinät jarruttaessa. Kävin läpi nosturilla kaikki auton puslat ja reaktiotangon puslista löytyi hiuksen hienot hiusmurtumat (1 kpl/puoli), mutta eivät aiheuta todellakaan mitään toimenpiteitä. Taka-akselin kannatinkumet on vähän vaikea tarkastaa, mutta jos pyytää inssiä seuraavassa katsastuksessa heiluttelemaan sitä koria oikein urakalla

    Iso huolto tehty Saksassa 145 tkm kohalla, jolloin etuiskaritkin vaihdettu (oli ihan bemarin alkuperäisiä, pääsenee jälleen seuraavat 150 tkm niillä ). Huolto tehty siis myyjän tutussa paikassa, joten en epäilisi vilppiä erityisemmin. Huoltokirja muuten täydellinen. Ensimmäinen omistaja taitanee olla myös todellinen perfektionisti... kaikki tärkeimmät pointit alleviivattu ohjekirjassa ja öljylaatukin huomioitu tarkasti. :think

    Kaiken kaikkiaan toimiva paketti...toistaseksi. Valojen päivitys tekisi mieli tehdä ja muuta sellasta. Täytyy vaan antaa kilometrejä tulla, niin tuleepahan auto tutuksi ensiksi. Hirvitti ajella ajella eka 1000 km, kun ei tiedä yhtään, mitä auto alla tapahtuu. Tarkoitan, että omaa autoa ei vielä tunne ja tiedä, onko vanteetkaan kunnolla kiinni autossa..tai iskaritolpat löysällä...vainoharhaisuutta tosiaan .

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7456
      • Oulu

      #47
      Originally posted by Valkman View Post
      Nonii, jos nostan sen verran esille oman vanhan viestin, niin tulihan se Saksan e39 sitten hankittua.
      Onneksi olkoon! Pistähän kuvia showroomiin kun kerkeät ottaa.

      Kun noin tarkkaan olet alustaa syynäillyt niin mites sulla on takaäänenvaimentajan alumiininen lämpösuoja? Mulla se on 170 tkm jälkeen ihan irrallaan ja kiinnitysreiät on hajonneet aikoja sitten. Pitäis jaksaa vaihtaa, maksaa reilu 50€ alkuperäisosana. Liekö sitten suola syönyt Ruotsissa mun autosta...

      Takapään apurungon kumien ongelmia en ole havainnut omassa autossani, mutta etujarrulevyt on loppu ja reaktiotangot puslineen sekä etukallistuksen vakaajan päiden koiranluut ajattelin vaihtaa vaikken kyllä ole niitä edes tarkemmin tutkinut.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #48
        Täytyy laitella, kunhan kelit paranee. Näyttää auto kuin auto karulta näillä loskakeleillä.

        Täytyy nyt sanoa, etten muista moista lämpösuojaa, mutta koputeltua tuli vähän kaikkea, joten olisin huomannut, jos olisi jotain poikkeavaa ollut. :think

        Comment

        • teddy
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 120
          • Espoo

          #49
          Originally posted by Valkman View Post
          Yksilöstä kylläkin (maalattu kylki ja takaluukku, molempien ovien karmit natisi aika pahasti kuoppaisella tiellä, ilmastoinnin kompressori piti laahaavaa ääntä, ratti vipotti 80:ssä jne.)
          Ovien karmien natina johtuu ovien tiivisteistä, tyyppivika. korjaantuu tiivisteet vaihtamalla ~100e.

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #50
            Originally posted by teddy View Post
            Ovien karmien natina johtuu ovien tiivisteistä, tyyppivika. korjaantuu tiivisteet vaihtamalla ~100e.
            Näin olen tässä ajan saatossa itsekin saannut selville, että tiivisteet yksi mahdollinen vika. Onneks en kuitenkaan sitä autoa ostanut

            Comment

            • U. Turhapuro
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1161

              #51
              Narinat poistuu aika hyvin myös merkkiliikkeestä ostetulla rasvanpoistajalla ja tiivisterasvalla.

              Comment

              • U. Turhapuro
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1161

                #52
                Narinat poistuu aika hyvin myös merkkiliikkeestä ostetulla rasvanpoistajalla ja tiivisterasvalla.

                Comment

                • MayheM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 521
                  • Oulu

                  #53
                  E39:ä ostamassa

                  Morjesta kaikille Bimmer Newbieltä!

                  Elikkä olis tarkotus ryhtyä Bemari-mieheksi ja aikomus olisi aloittaa ura 1996-1999 vuosimallin E39:llä, joko 523:lla tai 528:lla. Tähän threadiin haluaisin vertailua 523:n ja 528:n välillä sekä vinkkejä mihin kiinnittää huomiota autoa (BMW:stä puhuttaessa Autoa! ) hankkiessa. Alustavasti auto olisi tarkoitus tuoda välittäjän avulla Saksasta keväällä ja budjetti olisi noin 10k - 13 k€, joka sisältää rahdin, välityspalkkion ja katsastuksen sekä talvirenkaat vanteineen. Eli siis auton hinta Saksassa ja vero saisivat kustantaa yhteensä noin 7,5k - 11k, mikäli olen arvioinut rahdin, välityspalkkion ja renkaat & vanteet sekä katsastuksen suunnilleen oikein - olenko muuten :think ?

                  Ensinnäkin mitä mieltä olette, onko Saksan tuonti vaivan arvionen, eli säästääkö siinä rahaa verrattuna mahdollisiin riskeihin mitä tuontiauto voi sisältää - mitä ne kaikki sitten ovatkaan. Entä mihin seikkoihin em. malleja tuodessa kannattaisi kiinnittää huomiota? Mitä mieltä porukka on laatikoista, kestävätkö ko. mallin automaatit vai kannattaako ottaa suosilla manuaaliloota? Entä minkälaisia kehityksiä autoihin on tullut tuolla aikavälillä 96-99, onko jossain välissä tullut jotain merkittäviä parannuksia tekniikkaan?

                  Sitten siihen yhteen threadin pääkysymykseen; eli pitäisi päättää otanko itselleni 523:n vai 528:n. Onko porukalla täällä käsitystä autojen kulutuksesta, paljonko eroa em. pannuilla? Entä onko konetta valittaessa vielä jotain muuta huomioitavaa (pl. teho ja vääntö), esim. huoltokustannuksissa tjs.? Ja onko kenelläkään näppituntumaa veroasioista, eli onko 528:a tuodessa riski saada tullista kunnon jättipotti verrattuna 523:een? Entä onko vakuutuksissa, käyttömaksuissa, tai muissa kustannuksissa merkittävää eroa?

                  Muutenkin olisin kiitollinen mikäli saisin vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota em. autoa ostaessa: tyyppiviat, mahdollinen "susivuosikerta" tjs.

                  Kiitos vastaajille jo etukäteen!
                  BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                  BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                  BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                  BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                  VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                  BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                  Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                  Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                  Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                  Comment

                  • mailman
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 8003
                    • Vantaa

                    #54
                    Tervetuloa vaan hörhöjen joukkoon

                    Hakua kun käyttelet ja lueskelet ongelmat/tekniikka osioita niin alkaa valkenemaan todella hyvin... Samoja asioita käsitelty monenmonta kertaa

                    Mutta heitetään nyt pari oleellista "vinkkiä" minun mielestä;

                    - Ehdottomasti 528 jos max. vuosimalli on 99 (vuonna 2000 ei enää tainnu 528:a saada).
                    - Vielä ehdottomammin vuosimalli (oli moottori sitten mikä oli) _vähintään_ 09/1998-> Tuolloin tuli paljon muutoksia sähköihin jne.
                    - 13ke kaikkine kuluineen ei taida ihan riittää, itse laittaisin pari tonnia lisää, jotta ainakin tuon 09/1998 ja siitä uudemman saisi. www.ottoauto.de sekä foorumilla yk-alueella oleva verotopic kertoo veroista hyvin.
                    - 523 vs. 528 kulutuksissa ei ole juurikaan eroa. Itsellä manuaali 528 vie täällä apinakehällä pörrätessä ~13l/100km. Matkassa minun ajotyylillä alle 8,5.
                    - Uusimpien (09/1998) tyyppivikoja ovat alustanosat, mutta nekin ovat täysin kulutustavaraa, + vesipumppua jne. kun alkaa olemaan ~150tkm mittarissa.

                    Tuossapa jotain, haulla tosiaan erittäin paljon lisää
                    G01 ///M40i '19
                    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                    E39 ///M5 '00

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1960
                      • Hki

                      #55
                      Lähes samoilla spekseillä auto haussa täälläkin. Samat kysymykset olen käynyt itseni kanssa läpi:

                      -Kannattanee tutkia myös Ruotsin tuontiautot:

                      Osuisi vielä budjettiin! Ruotsin malleissa on vielä M-ratit järjestäen!

                      -Saksasta tuohon rahaan saa 96-98 mallin hyvillä varusteilla. 99-malli onkin jo tiukemmassa.
                      -Ainakin vanhempi steppi hukkaa tehoa käyttökierroksilla, eli vie voimantunnetta.
                      -Verothan aleni uudistuksen myötä. Kevyenä autona (noin 2000kg) vero on noin 25%+alv--> eli 99 mallille arvoin 4000-4500e.

                      523 vs. 528:
                      -Molempia saman päivän aikana ajaneena voisin sanoa että ainakin uudemmilla 99-malleilla ero on todellakin aika pieni käyttökierroksilla (1000-4000rpm). Tämän jälkeen varmastikkin 2,8 jättää. Osasyynä voi olla välitykset, (onko edes samat?). Perstuntumalla eroa ei juurikaan ole, kellolla varmaan eroa onkin. Mitä taas tulee vm96 vs. 99 niin siinäkin 96-mallin kevyempi paino kompensoi 99 mallin tuplavanoksen hyödyn. 96-malli tuntuu ylhäältä hengettömältä toisin kuin 99. Normaalikierroksilla eroa ei ole.

                      20% liikenne, 70% kasko niin eroa vakuutuksissa noin 100e yht. 950e vs. 1050e (tapiola).

                      Comment

                      • MayheM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 521
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by mailman View Post
                        ...
                        - Ehdottomasti 528 jos max. vuosimalli on 99 (vuonna 2000 ei enää tainnu 528:a saada).
                        - Vielä ehdottomammin vuosimalli (oli moottori sitten mikä oli) _vähintään_ 09/1998-> Tuolloin tuli paljon muutoksia sähköihin jne.
                        - 13ke kaikkine kuluineen ei taida ihan riittää, itse laittaisin pari tonnia lisää, jotta ainakin tuon 09/1998 ja siitä uudemman saisi...
                        Ensinnäkin kiitokset vastauksesta!

                        Sitten:
                        - Onko 528:n perusteluina vain se että itselläsi on sellainen ja se että siinä on hevosia enemmän (ei pottuiluna!)? Nämä myllyt varmasti vetävät kuitenkin nestettä sen verran kierteellä, että minulla kävi jo mielessä vaihtoehtona 520:kin. Mutta siis tosiaan kun ajoa tulee viikossa noin 60-70 tkm ja kaikki käytännössä pientä pätkää niin hevosista ei paljoa pääse nauttimaan ja minulle riittäisi kyllä että konepellin alla murisisi vain mukavasti se rivikuutonen auton käynnistäessä.
                        -Toiseksi aina kun joltain kysyy neuvoa jostain hankinnasta niin saa vastaukseksi "pistä vähän lisää rahaa niin saat paremman" . Jos olisin pistänyt budjettiin muutaman tonnin lisää niin varmaan olisi taas ehdotettu jo faceliftin jälkeistä 2001-> mallia .

                        No joka tapauksessa alustava suunnitelma olisi kyllä pysyä tuossa budjetissa ja omissa rahoissa, sillä ei tekisi mieli lykätä auton hankintaa lisävarojen hankkimisen ajaksi, koska tarvittavat rahat eivät ole ihan vielä edes tilillä. Toisaalta myöskään autolaina ei houkuta, sillä lainan korkojen maksaminen niinkin huonosti arvosti säilyttävän hyödykkeen, kuin auton, ostamisen takia ei houkuta.

                        No, ei ollut todellakaan tarkoitus vittuilla vaan perustella kantaani! Kiitokset vinkeistä, jatkan pohdintojeni (auton ja budjetin koon suhteen) - ja toivottavasti joku ihminen vielä heittää lusikkansa soppaan, eli vastauksen tähän threadiin, niin ehkä asiat minulle pikkuhiljaa valkenevat .
                        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                        Comment

                        • mikko_77
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 52

                          #57
                          Mutta siis tosiaan kun ajoa tulee viikossa noin 60-70 tkm


                          tulee aika paljon viikossa:think:think

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            #58
                            Originally posted by MayheM View Post
                            Ensinnäkin kiitokset vastauksesta!

                            Sitten:
                            - Onko 528:n perusteluina vain se että itselläsi on sellainen ja se että siinä on hevosia enemmän (ei pottuiluna!)? Nämä myllyt varmasti vetävät kuitenkin nestettä sen verran kierteellä, että minulla kävi jo mielessä vaihtoehtona 520:kin. Mutta siis tosiaan kun ajoa tulee viikossa noin 60-70 tkm ja kaikki käytännössä pientä pätkää niin hevosista ei paljoa pääse nauttimaan ja minulle riittäisi kyllä että konepellin alla murisisi vain mukavasti se rivikuutonen auton käynnistäessä.
                            -Toiseksi aina kun joltain kysyy neuvoa jostain hankinnasta niin saa vastaukseksi "pistä vähän lisää rahaa niin saat paremman" . Jos olisin pistänyt budjettiin muutaman tonnin lisää niin varmaan olisi taas ehdotettu jo faceliftin jälkeistä 2001-> mallia .

                            No joka tapauksessa alustava suunnitelma olisi kyllä pysyä tuossa budjetissa ja omissa rahoissa, sillä ei tekisi mieli lykätä auton hankintaa lisävarojen hankkimisen ajaksi, koska tarvittavat rahat eivät ole ihan vielä edes tilillä. Toisaalta myöskään autolaina ei houkuta, sillä lainan korkojen maksaminen niinkin huonosti arvosti säilyttävän hyödykkeen, kuin auton, ostamisen takia ei houkuta.

                            No, ei ollut todellakaan tarkoitus vittuilla vaan perustella kantaani! Kiitokset vinkeistä, jatkan pohdintojeni (auton ja budjetin koon suhteen) - ja toivottavasti joku ihminen vielä heittää lusikkansa soppaan, eli vastauksen tähän threadiin, niin ehkä asiat minulle pikkuhiljaa valkenevat .

                            520:ssä on tuntuu olevan kohtalaisen alimitoitettu moottori e39:sin painavaan koriin, sen taloudellisuus verratuna 528i:iin taitaa olla aika mitätön koska sillä pitää suurinpiirtein koko ajan "vedättää".523 ja 528 taas liikkuu kohtalaisen keveästi joka tasaa sitä bensan vientiä 520i:een verrattuna.

                            Itse ostaisin tuolla budjetilla 9/98 jälkeisen 523i:n steptronicilla.Ne 9/98 jälkeiset stepit(laatikot) kun ainakin täällä lukeman(Hemin) perusteella kestää "isältä pojalle".Ja toimivat muutenkin hyvin näiden TU moottoreiden kanssa yhteen...

                            Noita "e39 ostamassa" topikkeja täältä löytyy joka sormelle, joista varmaankin tulee selville paljon vikoja ym. joita kannattaa tarkastella ostotilanteessa.
                            Last edited by Racink; 08-01-2008, 18:55.

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19178
                              • -

                              #59
                              Osta mahdollisimman uusi mihin rahat vaan riittää. Ei mielestäni nuo 9/98 ja sitä uudemmat edes ole mikään oikotie onneen. Onhan nekin jo kohta kymmenen vuotta vanhoja romuja. Itse ostaisin alle 200tkm ajetun ja niin tuoreen vuosimallin kuin mahdollista, jos haluaisi mahdollisimman luotettavan käyttöauton. Ja tietysti huoltokirja / aukoton huoltohistoria tulisi löytyä. 523i on minimi, pienemmällä koneella ei kannata edes harkita.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • Behemoth
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 561

                                #60
                                Jos tosiaankin tuommoset on ajomäärät (60-70 kilsaa/viikko) niin 528 ehdottomasti. Itse noilla kilsoilla lähtisin hakemaan 535iA:ta autotalliin. Tuolla pikku-kasilla pääsee erittäin pieniin kulutuslukemiin maantiellä. Tietenkin jos löytyy 523 tai 528 Saksasta yhdellä saaressa asuneella sokealla opettajalla olleena niin mikä ettei sekin kelpaisi.
                                E66 730Ld LCI

                                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎