Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    Eli, ensiksi ehdottomasti vähän ajettu (josta todisteena täydellinen tarkastettavissa oleva huoltokirja)
    Toiseksi 9/98-uudempi(lähes kaikki tekniikka ja sähköt ym.päivittyy) ja vielä mielummin 3/99-uudempi(mm.airbagjärjestelmä päivittyy) ja vältyt monelta ihmettelyltä myöhemmin.
    Rahat tuskin enään riittää runsaisiin M-varusteisiin, mutta jos jotain jää, niin näitä heti suoraan jo autoliikkeen vaihtopihassa(erityisesti penkit).
    Tuo 523i vs.528i vertailu on hypoteettinen, koska 9/98 tuleva 523i/M52TU 2.5l tuplavanoskoneella tuottaa samaa kokonais-suorituskykykyä kuin tätä vanhemmat M52 2.8l singlevanos tekniikat, mutta pienemmällä polttoaineen kulutuksella. Tuo 9/98-uudempi tekniikka+sähköt on joka tapauksessa luotettavampaa kuin tätä edeltävissä malleissa.
    Jos kuitenkin 9/98-vanhempi, niin kelpaa myös manualina, mutta mikäli 9/98-uudempi, niin ehdottomasti VAIN ja ainoastaan stepillä.
    Aitojen ajettujen kilometrien määrää ei kuitenkaan voi ylikorostaa oli malli sitten 9/98-uudempi tai vanhempi, mikäli oikeasti haluat nauttia ongelmattomasta ja tärisemättömästä menosta vuosia.
    vm.-01 tullut facelift on enään pelkkää pintameikkausta, todellisen tekniikkapäivityksen tullessa siis 9/98.
    Last edited by Hemi; 08-01-2008, 19:47.

    Comment

    • Behemoth
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 561

      #62
      Missä vuosimallissa tulee tuohon 535:een tuo tekniikanmuutos 235 --> 245 hevoseen? Onko sekin 9/98-->?
      E66 730Ld LCI

      ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7456
        • Oulu

        #63
        Lisäyksenä näihin vastauksiin sanoisin vielä kysyjälle, että kannattaa nyt heti alkuun hahmottaa että tuohon kysyttyyn haarukkaan menee neljä eri moottoria (M52B25, M52B28, M52B25TU ja M52B28TU). Paras vaihtoehto niistä olisi 9/98 jälkeisen 528i:n M52B28TU.

        Originally posted by Vanquish View Post
        523 vs. 528:
        -Molempia saman päivän aikana ajaneena voisin sanoa että ainakin uudemmilla 99-malleilla ero on todellakin aika pieni käyttökierroksilla (1000-4000rpm). Tämän jälkeen varmastikkin 2,8 jättää. Osasyynä voi olla välitykset, (onko edes samat?).
        Perän välitys on noissa eri, lainaan tämän tuolta toisesta threadista jossa oli välityksistä juttua:

        Perävälitykset pre-facelift-sedan-malleissa ovat

        520i 3,46
        520iA 3,64
        523i 3,15
        523iA 3,15
        528i 2,93
        528iA 2,93

        Tältä osin siis 528i(A) voisi siis olla maantieajossa jopa taloudellisempi kuin 523i(A), koska moottori pyörii pienemmin kierroksin. Toisaalta tuo pidempi perän välitys taas varmaan tasaa eroa kiihtyvyydessä paikaltaan jonkin verran. Toinen merkittävä ero tulee manuaalilootan ja automaatin erilaisista välityksistä. Siinä missä manuaalin viitonen on suora (1:1) niin automaatin viitonen on paljon pidempi (1:0,74). 528iA kulkee siis suomalaista maantievauhtia melkein tyhjäkäynnillä kun taas 523i manuaalin kone kiertää paljon enemmän.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 08-01-2008, 19:57.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1203
          • GrassLake

          #64
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Lisäyksenä näihin vastauksiin sanoisin vielä kysyjälle, että kannattaa nyt heti alkuun hahmottaa että tuohon kysyttyyn haarukkaan menee neljä eri moottoria (M52B25, M52B28, M52B25TU ja M52B28TU). Paras vaihtoehto niistä olisi 9/98 jälkeisen 528i:n M52B28TU.


          Perän välitys on noissa eri, lainaan tämän tuolta toisesta threadista jossa oli välityksistä juttua:

          Perävälitykset pre-facelift-sedan-malleissa ovat

          520i 3,46
          520iA 3,64
          523i 3,15
          523iA 3,15
          528i 2,93
          528iA 2,93

          Tältä osin siis 528i(A) voisi siis olla maantieajossa jopa taloudellisempi kuin 523i(A), koska moottori pyörii pienemmin kierroksin. Toisaalta tuo pidempi perän välitys taas varmaan tasaa eroa kiihtyvyydessä paikaltaan jonkin verran. Toinen merkittävä ero tulee manuaalilootan ja automaatin erilaisista välityksistä. Siinä missä manuaalin viitonen on suora (1:1) niin automaatin viitonen on paljon pidempi (1:0,74). 528iA kulkee siis suomalaista maantievauhtia melkein tyhjäkäynnillä kun taas 523i manuaalin kone kiertää paljon enemmän.

          jep, omassa 528iA on kierrokset 100km/h mittariin n. 1600rpm...

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19178
            • -

            #65
            Originally posted by Hemi View Post
            vm.-01 tullut facelift on enään pelkkää pintameikkausta, todellisen tekniikkapäivityksen tullessa siis 9/98.
            Faceliftin yhteydessä tulivat myös uudet ja tehokkaammat moottorit, joten en vähättelisi yhtään 9/2000 tehtyjä muutoksia. Vanhat 523i ja 528i mallit korvasi uudet M54 sarjan moottorit malleissa 525i ja 528i. Varsinkin 528i ja 530i mallin tehoero 193hv -> 231hv ei mielestäni ole ihan mikään pieni ero.

            Samoin faceliftin yhteydessä tuli paljon muutakin, kuin pelkät ulkoiset kosmettiset erot (puskurit/valot). Näistä voisi mainita esim. pysäköintitutka myös eteen (vanhemmassa vain takapuskurissa) ja isompi navigaattorin näyttö.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1960
              • Hki

              #66
              Originally posted by Hemi View Post
              Eli, ensiksi ehdottomasti vähän ajettu (josta todisteena täydellinen tarkastettavissa oleva huoltokirja)
              Toiseksi 9/98-uudempi(lähes kaikki tekniikka ja sähköt ym.päivittyy) ja vielä mielummin 3/99-uudempi(mm.airbagjärjestelmä päivittyy) ja vältyt monelta ihmettelyltä myöhemmin.
              Rahat tuskin enään riittää runsaisiin M-varusteisiin, mutta jos jotain jää, niin näitä heti suoraan jo autoliikkeen vaihtopihassa(erityisesti penkit).
              Tuo 523i vs.528i vertailu on hypoteettinen, koska 9/98 tuleva 523i/M52TU 2.5l tuplavanoskoneella tuottaa samaa kokonais-suorituskykykyä kuin tätä vanhemmat M52 2.8l singlevanos tekniikat, mutta pienemmällä polttoaineen kulutuksella. Tuo 9/98-uudempi tekniikka+sähköt on joka tapauksessa luotettavampaa kuin tätä edeltävissä malleissa.
              Jos kuitenkin 9/98-vanhempi, niin kelpaa myös manualina, mutta mikäli 9/98-uudempi, niin ehdottomasti VAIN ja ainoastaan stepillä.
              Aitojen ajettujen kilometrien määrää ei kuitenkaan voi ylikorostaa oli malli sitten 9/98-uudempi tai vanhempi, mikäli oikeasti haluat nauttia ongelmattomasta ja tärisemättömästä menosta vuosia.
              vm.-01 tullut facelift on enään pelkkää pintameikkausta, todellisen tekniikkapäivityksen tullessa siis 9/98.
              Entäpäs 99 mallinen 528 vs. 523?

              10-13ke käteiselläkin on todella tiukka budjetti 99 malliselle sedanille alle 200k sedanillle. Ei ainakaan suomesta saa (siis edes kohtuullisessa kunnossa olevalle), kokeiltu on!

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7456
                • Oulu

                #67
                Originally posted by Vanquish View Post
                Entäpäs 99 mallinen 528 vs. 523?
                Kyllähän noissa noin 10 hv tehoero on ainakin näitten ruotsalaisten Rototest-dynojen mukaan:



                Väännössä näyttäisi eroa olevan enemmänkin (247 vs. 223 Nm). Tuolta jos kattoo lisäksi mitattuja käyriä 2.5/2.8 single-Vanos-koneille niin näkee aivan selvästi mikä ero on alakierrosten väännössä.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 08-01-2008, 20:33.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Brasco
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2007
                  • 221

                  #68
                  Lainaanpa treadia, kysymys lähinnä tuonti autoista, minua kiinnostaisi tuollainen vm 99-00 528ia m-sport ja kun katselee noita mobilen sivuja, niin esimerkiksi siellä nuo kyseiset autot on todella harvinaisia, ainakin, kun laittaa hinta rajaksi 12000€ ja max aj. 150tkm, mistä johtuu?


                  Onko hintarajani liian pieni m-sportiin vai onko nämä niin suosittuja sielä että menevät kaupaksi ennen mobileen kerkeämistä?

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7456
                    • Oulu

                    #69
                    Originally posted by Brasco View Post
                    ... vm 99-00 528ia m-sport ja kun katselee noita mobilen sivuja, niin esimerkiksi siellä nuo kyseiset autot on todella harvinaisia, ainakin, kun laittaa hinta rajaksi 12000€ ja max aj. 150tkm, mistä johtuu?


                    Onko hintarajani liian pieni m-sportiin vai onko nämä niin suosittuja sielä että menevät kaupaksi ennen mobileen kerkeämistä?
                    Ei taatusti ole ainakaan tuosta hinnasta kiinni kun itse tasan kaksi vuotta sitten olin omaani ostamassa niin nämä maksoi Saksassa siinä 13000€ suunnilleen (merkkiliikkeessä ehkä vähän enemmänkin).
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • juu-das
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 756
                      • Kuopio

                      #70
                      Originally posted by Behemoth View Post
                      Missä vuosimallissa tulee tuohon 535:een tuo tekniikanmuutos 235 --> 245 hevoseen? Onko sekin 9/98-->?
                      taitaapi olla:think

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19178
                        • -

                        #71
                        Originally posted by Brasco View Post
                        Onko hintarajani liian pieni m-sportiin vai onko nämä niin suosittuja sielä että menevät kaupaksi ennen mobileen kerkeämistä?
                        Kaikki aidot ja hyväkuntoiset E39 M-sportit on kalliita ja harvinaisia. Myös Saksassa. Ihan sama, onko moottori 528i vai esimerkiksi 530d. Taitaa 523i M-sportit olla halvimpia.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Delphin
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 231
                          • Nurmijärvi

                          #72
                          Originally posted by mailman View Post
                          Tervetuloa vaan hörhöjen joukkoon

                          Hakua kun käyttelet ja lueskelet ongelmat/tekniikka osioita niin alkaa valkenemaan todella hyvin... Samoja asioita käsitelty monenmonta kertaa

                          Mutta heitetään nyt pari oleellista "vinkkiä" minun mielestä;

                          - Ehdottomasti 528 jos max. vuosimalli on 99 (vuonna 2000 ei enää tainnu 528:a saada).
                          - Vielä ehdottomammin vuosimalli (oli moottori sitten mikä oli) _vähintään_ 09/1998-> Tuolloin tuli paljon muutoksia sähköihin jne.
                          - 13ke kaikkine kuluineen ei taida ihan riittää, itse laittaisin pari tonnia lisää, jotta ainakin tuon 09/1998 ja siitä uudemman saisi. www.ottoauto.de sekä foorumilla yk-alueella oleva verotopic kertoo veroista hyvin.
                          - 523 vs. 528 kulutuksissa ei ole juurikaan eroa. Itsellä manuaali 528 vie täällä apinakehällä pörrätessä ~13l/100km. Matkassa minun ajotyylillä alle 8,5.
                          - Uusimpien (09/1998) tyyppivikoja ovat alustanosat, mutta nekin ovat täysin kulutustavaraa, + vesipumppua jne. kun alkaa olemaan ~150tkm mittarissa.

                          Tuossapa jotain, haulla tosiaan erittäin paljon lisää
                          528 valmistui loppui 9/2000. Oma 528 valmistettu 4/2000.
                          150 tkm on aika kriittinen kilometrimäärä E39 yleensäkin. Siinä kohilla vaihetaan kaikki iskarit, vesipumppu, hihnat, autom. laatikon öljyt tai sitte ajaa niin kauan kuin laatikko kestää. 528 ja 523 erot huomaa alaväännössä. Jos on automaattilaatikolla niin sitte ehdottamasti 528. 528 keskikulutus on 9.5 pyöritysajossa ja reippaassa maantie ajossa hieman alle 8 litraa.
                          Vanhoja katiskoja.

                          Comment

                          • juu-das
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 756
                            • Kuopio

                            #73
                            Originally posted by Juhis View Post
                            Kaikki aidot ja hyväkuntoiset E39 M-sportit on kalliita ja harvinaisia. Myös Saksassa. Ihan sama, onko moottori 528i vai esimerkiksi 530d. Taitaa 523i M-sportit olla halvimpia.
                            AAMEN!

                            vituttaa vaan kun joka toista myynnissä olevaa mainostetaan m-sportiksi, vaikka autossa ei olisi mitään muuta kun m-jouset

                            Comment

                            • Brasco
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2007
                              • 221

                              #74
                              Originally posted by Juhis View Post
                              Kaikki aidot ja hyväkuntoiset E39 M-sportit on kalliita ja harvinaisia. Myös Saksassa. Ihan sama, onko moottori 528i vai esimerkiksi 530d. Taitaa 523i M-sportit olla halvimpia.

                              Ok, sinä olet tainut sieltä autoja hakea, niin minkä hintaisia nämä alku peräiset m-sportit sit on?

                              Kun näyttää siltä kun katsoo esim ruotsin vastaavaa sivustoa kuin mobile on sielä näistä m-sporteja selvästi enempi.

                              Comment

                              • Brasco
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2007
                                • 221

                                #75
                                Originally posted by juu-das View Post

                                vituttaa vaan kun joka toista myynnissä olevaa mainostetaan m-sportiksi, vaikka autossa ei olisi mitään muuta kun m-jouset

                                Tämän minäkin olen huomannut, nettiautossakin on tällä hetkellä muutamia M-sporteja , joissa on tyyliin vai m-ratti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎