Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    Originally posted by Hege_ View Post
    Tervehdys btfc pitkästä aikaa. Nyt olis auton hankinta edessä kun ei oo autoa ollenkaan. 530da:n ja audi A6 on päällimmäiset vaihtoehdot. Lähinnä kiinnostas tietää E39 530d millanen se yleensä on kestämään, kuluts. Lukkoperäähän ei taida löytyä.
    Audi ei ruostu kovinkaan herkästi ja saa nelikkona. Loput sitte puhuu BMW:n puolesta. (Oho, oli BMW lasit päässä ja VAG-hate virtaa verissä... )

    No, tuossa ne Audin pääasialliset hyvät puolet omasta mielestä oli.

    Minkähän verran ajettuja autoja oot katellu, silläkin aika iso merkitys kaikkeen.... Ja iällä. Eilen vein Mitsun kannen koneistamolle, niin oli juttuja sitte eri koneista, niin sanoi juuri että esim M57:aa ei juuri mitään osia mene koskaan, muutamia venttiileitä joskus menny kun imusarjan läpät irronnu, mutta muuten erittäin kestävä kone.

    Loppupeleissä kuitenkin molemmat autot hyviä noista, riippuu auton pidosta ja kuinka hyvä yksilö sattuu kohdalle tulemaan, että kuinka kestää.
    Audissa jos 2.5TDI:tä oot kattomassa, niin sehän nyt surkean kuuluisa nokka-akseli/kansi ongelmistaan, siihen ei taida auttaa ees hyvä yksilö tai hyvä huolto?
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • |parsakaali|
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 996

      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
      Audissa jos 2.5TDI:tä oot kattomassa, niin sehän nyt surkean kuuluisa nokka-akseli/kansi ongelmistaan, siihen ei taida auttaa ees hyvä yksilö tai hyvä huolto?
      Höpö höpö Järkevällä käytöllä kestää vallan mainiosti. Tosin, jos 530d:hen vertaa niin kyllä bmw on aika huoleton pitää Audiin verrattuna. Penkki ja stereot on Audin eduksi valitettavasti. Sisätiloja vertaillessa Audi on huomattavasti suureman tuntuinen ja taitaa ollakkin isompi.

      Mikäli meinaat itse huoltaa ja on hyvät tilat niin Audi on ihan varteenotettava vaihtoehto. Mikäli taas et pidä liiasta rassailusta ja ei ole tiloja niin osta keskimääräistä kalliimpi e39 530d. Luotettavuus on ihan erimaata verrattuna juurikin Audiin. Omakohtaisia kokemuksia kummastakin mallista... Automaatti on kyllä surkea 530d:ssä....
      Last edited by |parsakaali|; 18-07-2013, 12:34.

      Comment

      • Hege_
        Bimmer Rookie
        • Jan 2013
        • 170
        • Lappeenranta

        2.5tdi koneet kierran kaukaa. Paikallisesta liikkeestä löyty sopivan oloinen A6 porrasperä. Jonka suuntaan vahvasti kallistun. 530d hinta haitari on melkosen laaja mitä oon niitä katellu.
        E46 320i Coupé -02
        ex E36 318ia Touring -96
        ex E34 535ia -91
        ex E34 525i -91

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Originally posted by |parsakaali| View Post
          Höpö höpö Järkevällä käytöllä kestää vallan mainiosti. Tosin, jos 530d:hen vertaa niin kyllä bmw on aika huoleton pitää Audiin verrattuna. Penkki ja stereot on Audin eduksi valitettavasti. Sisätiloja vertaillessa Audi on huomattavasti suureman tuntuinen ja taitaa ollakkin isompi.

          Mikäli meinaat itse huoltaa ja on hyvät tilat niin Audi on ihan varteenotettava vaihtoehto. Mikäli taas et pidä liiasta rassailusta ja ei ole tiloja niin osta keskimääräistä kalliimpi e39 530d. Luotettavuus on ihan erimaata verrattuna juurikin Audiin. Omakohtaisia kokemuksia kummastakin mallista... Automaatti on kyllä surkea 530d:ssä....
          Joo, ei se E39 kyllä niin iso ole, kuin vois kuvitella, sisätiloiltaan siis.

          Jos ite meinaa rassata VAG:ta, niin pitää muistaa että pitää olla VAG-asentajan kädet, eli yks nivel kädessä enempi ja värttinä- ja kyynärluu mutkalla.

          Ja kyllähän tota 530d:täkin saa rassata...

          Mut kerro sitte kokemuksia toki Audista kun sellasen saat.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Tenojono
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 1753
            • Pohjanmaa

            käyttökokemuksia

            Tässä pari tonnia ajettuna niin voipi jonkinnäköistä mielipidettä muodostaa.

            e39 on parhaimmillaan aikakautensa ykkös menopelejä.
            Monet asiat kuitenkin vaivaavat omistajaa. Yksi on alustaan suoritettavat huollot ja yhä enemmän esiintulleita ruostepaikkoja.
            Jos ostamaan lähtisin niin näistä kyselisin. Ja välttäisin diesel automaattia.
            Näistä huolimatta e39 on hyvä ajaa varsinkin matka ajossa hiljaisuuden ansiosta. E39 on ehkä hivenen levottomampi kuitenkin joten esim tuuli ei ota ohjia käsiinsä yhtä paljon e60:ssä.
            Myös liikenneympyrät taittuvat hyvin kun puskemista ei esiinny yhtään.
            Joku valitteli aikaisemmin e39 penkkejä, tästä olen suuresti eri mieltä. Tosin kokemusta ei ole lättänäpenkeistä. Oman e39 sportit on hyvät selälle. Rata autoilun tukevuutta niissä ei ole mutta matka ajossa hyvät. e61 sporteilla selkä tulee kipeäksi jo 100km jälkeen.
            Kuten e39:ssä niin myös e61:ssä pitäisin joitakin varusteita ehdottoman tärkeinä yksilö valitessa.
            Jos etsit autoa työmatkalle joka koostuu motarista niin kyllä kutonen tai kasin kone e39:ssä on parasta mitä voit löytää. Sillä huomiolla etten ole koeajanut e38 seiskaa.
            Oma työmatkani koostuu liikennevaloista ja kiihdytysosioista joten 530iA ei ole reagoinniltaan parhautta. Tässä mielessä e60 on parempi vaihteistoltaan mutta ero ei ole niin suuri kuin mitä vertaa valovuosia edellä olevaan F10.

            Oma valintani e39
            Edition Exclusive bensa kutonen tai kasi. Alusta kunnossa. Vähintään hifit ja sport penkit. Väri beige 17" exclusive vanteilla, tumma sisusta. Tämmöisellä pitoautolla sunnuntai ajelut ja työmatkat motarilla ah niin hauskaa.
            Työmatkat: E46 preface 323 4d
            Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
            Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Tenojono View Post
              Oma työmatkani koostuu liikennevaloista ja kiihdytysosioista joten 530iA ei ole reagoinniltaan parhautta.
              Missä mielessä ei ole? Tuostahan kuitenkin puuttuu täysin se monien nykyautojen viive. Eli vaikka tuo ei mikään raketti ole, niin auto sentään lähtee eteenpäin heti kun kuski haluaa eikä 1-2 sekuntia myöhemmin.
              E39 528iA

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                Aika hauska, kun just eilen ajoin teropa:n E39 530iA, niin ensimmäisestä risteyksestä lähtiessä totesin, että tämähän mukavan nopeasti reagoi kaasuun (ainakin verrattuna omaan dieseliin).
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Tenojono
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 1753
                  • Pohjanmaa

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Missä mielessä ei ole? Tuostahan kuitenkin puuttuu täysin se monien nykyautojen viive. Eli vaikka tuo ei mikään raketti ole, niin auto sentään lähtee eteenpäin heti kun kuski haluaa eikä 1-2 sekuntia myöhemmin.
                  kylkyl eteenpäin mennään. Tarkoitus oli valaista että e39 automaatti vaikka on asiallinen niin kehitys on mennyt eteenpäin ja e60 laatikko on parempi.
                  e60 laatikko on vain vähän parempi kuin e39 kun taasen f10 laatikko on mahtava.
                  Eli käytännössä e39 valintaa tehdessä ottaisin manuaalin isolla koneella koska se antaa eniten ja päihittää minun taidoillani automaatin.
                  Uuden bimmerin ottaisin taasen tomaatilla ja vajaapyttysenä turbona. Varaa kun ei kuitenkaan olisi 550:iin
                  Työmatkat: E46 preface 323 4d
                  Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
                  Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

                  Comment

                  • U. Turhapuro
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1161

                    Se hyvä puoli bemarin 525 tai 530 manuuali versiossa on nykyisiin pieniin turbomoottoreihin, että auto lähteen nöyrästi jo kytkintä nostamalla, eikä viiveitä ole.

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by U. Turhapuro View Post
                      Se hyvä puoli bemarin 525 tai 530 manuuali versiossa on nykyisiin pieniin turbomoottoreihin, että auto lähteen nöyrästi jo kytkintä nostamalla, eikä viiveitä ole.
                      Vaparin ja turbon kaasun vaste on usein hiukan erilainen, vaikka on myös minimiviiveisiä turbojakin kai olemassa. Turboissa tahtoo myös olla vähän sellaista kuminauha kaasunvastetta muutoinkin kun liikkeellelähdöissä.

                      Toinen merkittävin ero tulee varmaan polttoaineen kulutuksessa. E39:llä ei pihistelemälläkään saavuta ihmeitä, kun taas nykyturbot menee ihanteellisissa oloissa melko pienellä myös melko painavissa koreissa. Käytännön ajossa ero lienee hiukan pienempi.

                      On toki sanottava, että teho/paino huomioon ottaen ei E39:kään mikään entisajan rohmu sentään ole.

                      Kyllä E39:n suurin valtti edelleen taitaa olla maltillinen melutaso kautta linjan etenkin matka-ajossa sekä hyvin toteutetut alustan ominaisuudet. Melutasossa parempaa on edelleenkin vaikea löytää.
                      Last edited by Havis; 18-07-2013, 20:20.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Tenojono
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 1753
                        • Pohjanmaa

                        Originally posted by Havis View Post
                        Vaparin ja turbon kaasun vaste on usein hiukan erilainen, vaikka on myös minimiviiveisiä turbojakin kai olemassa. Turboissa tahtoo myös olla vähän sellaista kuminauha kaasunvastetta muutoinkin kun liikkeellelähdöissä.

                        Toinen merkittävin ero tulee varmaan polttoaineen kulutuksessa. E39:llä ei pihistelemälläkään saavuta ihmeitä, kun taas nykyturbot menee ihanteellisissa oloissa melko pienellä myös melko painavissa koreissa. Käytännön ajossa ero lienee hiukan pienempi.

                        On toki sanottava, että teho/paino huomioon ottaen ei E39:kään mikään entisajan rohmu sentään ole.

                        Kyllä E39:n suurin valtti edelleen taitaa olla maltillinen melutaso kautta linjan etenkin matka-ajossa sekä hyvin toteutetut alustan ominaisuudet. Melutasossa parempaa on edelleenkin vaikea löytää.
                        En tuota kulutuspuolta halunnut kommentoida kun monia ei tunnu haittaavan kulutuslukemat. En tahdo omassa työmatkassani päästä alle 10, sen verran on jääny dieselin jälkeen väärät ajotavat ja kutosen äänistä pitää nauttia.
                        onko kukaan testannut shellin 98,6:sta eli nitroo vai mikälie olikaan
                        Työmatkat: E46 preface 323 4d
                        Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
                        Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8974
                          • Kellokoski

                          Originally posted by Havis View Post
                          Vaparin ja turbon kaasun vaste on usein hiukan erilainen, vaikka on myös minimiviiveisiä turbojakin kai olemassa. Turboissa tahtoo myös olla vähän sellaista kuminauha kaasunvastetta muutoinkin kun liikkeellelähdöissä.

                          Toinen merkittävin ero tulee varmaan polttoaineen kulutuksessa. E39:llä ei pihistelemälläkään saavuta ihmeitä, kun taas nykyturbot menee ihanteellisissa oloissa melko pienellä myös melko painavissa koreissa. Käytännön ajossa ero lienee hiukan pienempi.

                          On toki sanottava, että teho/paino huomioon ottaen ei E39:kään mikään entisajan rohmu sentään ole.

                          Kyllä E39:n suurin valtti edelleen taitaa olla maltillinen melutaso kautta linjan etenkin matka-ajossa sekä hyvin toteutetut alustan ominaisuudet. Melutasossa parempaa on edelleenkin vaikea löytää.
                          Dieseleissä odotuttaa myös railinpaineiden nousu..

                          On se 530D manuaalina melkoinen kuminauha sekin. Toki onhan siinä sitä "vääntöä"
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • |parsakaali|
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 996

                            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            Joo, ei se E39 kyllä niin iso ole, kuin vois kuvitella, sisätiloiltaan siis.

                            Jos ite meinaa rassata VAG:ta, niin pitää muistaa että pitää olla VAG-asentajan kädet, eli yks nivel kädessä enempi ja värttinä- ja kyynärluu mutkalla.

                            Ja kyllähän tota 530d:täkin saa rassata...

                            Mut kerro sitte kokemuksia toki Audista kun sellasen saat.
                            Audista on monelta vuodelta kokemuksia ja pirkkamallin versioista myös (paskateista) Audissa olikin ainut mikä pelasi aina hyvin niin kone Sillä oli menty reipas 410tkm alkuperäisellä pumpulla, turbolla ja kansilla kun möin sen. Nokille oli joskus jotakin tehty, kun nostimen osia löyty öljypohjasta Mutta kyllä se vain aika usein vietti aikaa nosturilla, milloin minkäkin vaivan takia. Isoin taisi olla vaihdelaatikon uudelleen laakerointi operaatio (se luja 6-vaihteinen manuaali). Passateissa nyt on myös ollut paljon pikku näpräämistä, välillä vähän isompaakin. Varsinkin 1.8t malli on kyllä yliveto siinä hommassa.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7456
                              • Oulu

                              Originally posted by Havis View Post
                              E39:llä ei pihistelemälläkään saavuta ihmeitä, kun taas nykyturbot menee ihanteellisissa oloissa melko pienellä myös melko painavissa koreissa.
                              Tällä tankilla harjoitellut taas pihisitelyä taajama-ajossa (6 km työmatkaa ja satunnaisia kauppareissuja), oisko joku 120 km ajettu ja ajotietokone näyttää 8,7 l/100 km kulutusta (pitäisi näyttää aika oikein). Minusta menee melko vähällä kun kuitenkin melkein puolet kilsoista kylmällä koneella koska työmatkalla ei hirveän hyvin ehdi edes lämmetä. Kiihdytykset ei kulutusta nosta, jarruttelua vain välttää ja rullailee vapaalla aina kun mahdollista ja mahdollisimman lujaa.

                              Kiinnostais kyllä testailla mihin joku modernimpi 3-litrainen menis samalla ajotyylillä.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 19-07-2013, 09:25.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Originally posted by Havis View Post
                                On toki sanottava, että teho/paino huomioon ottaen ei E39:kään mikään entisajan rohmu sentään ole.

                                Kyllä E39:n suurin valtti edelleen taitaa olla maltillinen melutaso kautta linjan etenkin matka-ajossa sekä hyvin toteutetut alustan ominaisuudet. Melutasossa parempaa on edelleenkin vaikea löytää.
                                Mielestäni 530i manuaalin kulutus on varsin kohtuullinen. Sekalaisissa ajoissa 8,6 (ympäri vuoden), matka-ajossa n. 7,2. Ajomukavuus ja hiljaisuus e39:ssä ovat kyllä loistavat, kun alusta vaan on kunnossa. Molemmat ominaisuudet nousivat vielä aivan eri tasolle, kun alle tuli uudet iskarit ja m-sport jouset. Madallusjousilla ja vanhoilla iskareilla oli enemmän meteliä, vaikka sitäkin jo pidin hyvänä. Nyt menee erittäin nätisti.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎