memebuy23buy

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr.Speed

Originally posted by anteroro View Post
    eihän nuo säätötapit montaa euroa maksa jos vaan sen verta työkalut kädessä pysyy :think

Ei maksa ei, ebaysta saa halvimmillaan kuudella eurolla jonku laatuiset, mutta se ei paljoa lohduta jos on nämät uudemmat facelift umpiot joissa ei ole enää käytetty sitä lämmittämällä hienosti notkistuvaa butyylimassaa "laseissa".

Comment

• BreeZi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 2371
      • Jyväskylä

Originally posted by Mr.Speed View Post
      Ei maksa ei, ebaysta saa halvimmillaan kuudella eurolla jonku laatuiset, mutta se ei paljoa lohduta jos on nämät uudemmat facelift umpiot joissa ei ole enää käytetty sitä lämmittämällä hienosti notkistuvaa butyylimassaa "laseissa".
      Sitten otetaan kolvi ja leikataan niiden tappien päältä auki ja vaihdetaan ne tapit. Tapit vaihdettua laitetaan Palanen mustaa muovia siihen päälle ja muovihitsataan kiinni.
      - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
      - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
      - E- ja F- sarjan avaimet.
      - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
      - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
      .

Finmodi oy
      050-3063926
      [email protected]

Comment

• Mr.Speed

Originally posted by BreeZi View Post
        Sitten otetaan kolvi ja leikataan niiden tappien päältä auki ja vaihdetaan ne tapit. Tapit vaihdettua laitetaan Palanen mustaa muovia siihen päälle ja muovihitsataan kiinni.

Niin niin, että ostetaan auto mistä saa ruveta itse kolvilla sulattaan reikiä umpioon. Pointtini oli tässä asiassa se että jos huomaa tuollaisen asian, niin tietää neuvotella myyjän kanssa asiasta. E39 omistajien keskuudessa noiden umpion säätötankojen rikkoutuminen on aika tunnettu tyyppivika ainakin näissä facelift malleissa, ja jos omat mahdollisuudet näiden korjaamiseen ei riitä, niin epäilen että korjaamolla sanovat että "tähän pitää vaihtaa uudet lamput".

Comment

• U. Turhapuro
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1161

Paljon on moneen alustan osia vaihdettu. Edellisellä E39 ajoin melkein 200tkm ja n. 350tkm kohdalla pistin eteenpäin. Tuona aikana alustaan vaihdettiin iskareiden lisäksi ainoastaan koiranluut, yksi tukivarsi ja 1 raidetangon pää.

Jos autossa on merkkiliikkeen huoltokirja, niin on se eriasia, kun auto mistä löytyy nyrkipajan huoltokirja.

Comment

• Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1845
            • Kotona/Poissa

Originally posted by U. Turhapuro View Post
            Jos autossa on merkkiliikkeen huoltokirja, niin on se eriasia, kun auto mistä löytyy nyrkipajan huoltokirja.
            Ei merkkiliikkeen huoltoleima valitettavasti ole mikään tae hyvin tehdystä huollosta, ainoastaan hyvätuloisesta ja tunnokkaasta omistajasta.

Pääasia on että yksilö on säännöllisesti huollettu, ja havaitut viat on tullut hyvissä ajoin korjatuksi laadukkaasti. Se onnistuu muuallakin kuin merkkihuollossa.
            Last edited by Havis; 16-02-2013, 16:46.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

E60 523iA -08

Comment

• U. Turhapuro
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1161

Originally posted by Havis View Post
              Ei merkkiliikkeen huoltoleima valitettavasti ole mikään tae hyvin tehdystä huollosta, ainoastaan hyvätuloisesta ja tunnokkaasta omistajasta.

Pääasia on että yksilö on säännöllisesti huollettu, ja havaitut viat on tullut hyvissä ajoin korjatuksi laadukkaasti. Se onnistuu muuallakin kuin merkkihuollossa.
              Ihmisethän niitä merkkihuollossakin tekee, joten ei se aina takuu hyvälle kunnolle, mutta itellä on kokemusta nyrkkipajoista ja merkkihuollosta ja olen kyllä paljon tyytyväisempi ollut merkkihuoltoon.

Monelle yleensä öljyhuolto tarkoittaa pelkästään öljyjen ja suodattimen vaihtoa.

Merkkihuollossa perus öljyhuolto sisältää aika paljon erillaisia tarkastuksia, mitä monikaan nyrkkipaja/omistaja ei itse viitsi tehdä.

Moniko esim. viitsii vaihtaa säännöllisesti jäähdytinnesteet?

Comment

• BreeZi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 2371
                • Jyväskylä

Ihmisethän niitä merkkihuollossakin tekee, joten ei se aina takuu hyvälle kunnolle, mutta itellä on kokemusta nyrkkipajoista ja merkkihuollosta ja olen kyllä paljon tyytyväisempi ollut merkkihuoltoon.

Monelle yleensä öljyhuolto tarkoittaa pelkästään öljyjen ja suodattimen vaihtoa.

Merkkihuollossa perus öljyhuolto sisältää aika paljon erillaisia tarkastuksia, mitä monikaan nyrkkipaja/omistaja ei itse viitsi tehdä.

Minä. Omistushistoriani aikana näin on tehty ainakin neljä kertaa. Auto on ollut minulla noin 50tkm. Ainahan nuo vaihtuu kun joutuu termareita, sun muita käyttämään irti. Jäähdytinnestehän ei menetä ominaisuuksiaan parissa vuodessa mihinkään.
                .

Finmodi oy
                050-3063926
                [email protected]

Comment

• U. Turhapuro
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1161

Pakkaskestävyys ei häviä nesteestä, mutta viisaamilta olen kuullut, että hiljalleen korroosion suoja häviäisi?!

Comment

• uho-matti
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 290
                    • kaustinen

Oma -01 530 da touring on ollut minun mielestä luotettava ja hyvä auto, kilometrejä on meidän käytössä tullut 80tkm 190-270tkm. edellinen omistaja oli vaihtanut keulaan tukivarret ja itse olen vaihtanut turbon, koiranluut, jarrupalat ja levyt taka-akselille. Ite en oo mitään autoa pitänyt näin kauan ja olen ollut todella tyytyväinen hyvä ajaa, mukava ja tilava
                    bmw e61 - 535da

POHJANMAA CONNECTION

Comment

• Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1845
                      • Kotona/Poissa

Hyvin monikin, luulen. Itse ainakin vaihdatan noita jos nyt ei ihan tehtaan ohjeen mukaan niin jossakin säällisessä ajassa kuitenkin, kuten myös esim. ilmastoinnin kylmäaineet, jarrunesteet yms.

Koska kyse ei suinkaan enää ole takuuaikaisen uudehkon ajoneuvon huollosta, maallikkoasenne ottaa usein vallan.

Pikkupajatkin tekee ne työt jotka pyytää, ainakin jos käy niin onnellisesti kuin minulla että löytää pienen pajan jossa päteviä huoltomiehiä ja kohtuullinen tuntitaksa (olen ollut vaki asiakas jo lähes 10v ajan).

Huoltotoimien teettäminen riippuu monesta seikasta, ja koska E39:t alkaa olla jo harrasteiässä, moni omistaja todennäköisesti tekee E39:n huollot samaan tapaan kuin minäkin, eli:

Huolloissa käydään säännöllisesti:
                      - vaihdattamassa moottori- ja muut öljyt ja niiden suodattimet, jarru- ja jäähdytysnesteet yms.
                      - ilmastoinnin huolto (itse huollatan 5v välein, about, ellei ole joku syy tehdä sitä useammin (ei tule kylmää tms.))

Huolloissa käydään vain tarvittaessa:
                      - Kun pitää korjata sellainen vika jonka korjaus ei itseltä onnistu,sopiva paikka puuttuu tai työkaluissa ei riitä voima

Itse tehdään sellaiset työt jotka tietää osaavansa:
                      - saranoiden yms rasvailu
                      - pissanesteiden täyttö
                      - nestemäärien tarkkailu
                      - pikkuvikojen ja huoltojen korjaus (jarrulevyt, -palat, flektin vaihdot yms)

Kukin kukkaron ja oman hinta/laatukriteeriensä mukaan, mielessä se kuinka kauan autoa aikoo itsellään pitää.

Itse olen toiminut samaa kaavan mukaan aina kaikkien paitsi sen yhden ja ainoa uutena ostetun auton kanssa, oli ne sitten bemuja tai jotain ihan muuta.
                      Last edited by Havis; 16-02-2013, 19:01.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

E60 523iA -08

Comment

• ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3735
                        • Raisio

Merkkiliike tai merkkiliikkeen huoltokirja ei ole mikään tae paremmasta yksilöstä.

Itte kun ostin nykyisen E39 touringin 2009 ja suomiauton täydellisellä huoltokirjalla, niin olin aika varmaettä alustaa ym olis jo korjatun reilulla kädellä, mittarissa kun oli pitkälti yli 200tkm

Ja paskat, alustaan ei ollut koskaan vaihdettu yhtään niveltä ja takalevytkin oli vielä alkuperäiset.

Nyt on jotain pientä tehty alustaan, muttei vieläkään paljoa, esim etupäähän vaihdettu vain yksi tukivarsi ja loput alkuperäisiä. Tämä tötterö ei oo koskaan nähnyt yli 16" renkaita, joten pikkukumeilla ajellessa alustakin pääsee helpommalla kuin esim M-alustainen min 17 renkailla.

Ylihuoltajat vaihtaa varmaan alustan osat uusiin 100tkm kohdalla ja silti ajellaan pelko persiissä milloin yksi narskahdus kuuluu alta ja taas uusataan kaikki ja haukutaan Motonetit ja Meylet ym paskaksi

Comment

• Gero
                          Newbiemmer
                          • Feb 2013
                          • 9
                          • Uusimaa

No nyt on tullut paljon taas kommentteja! Kyllä nyt olen jo 90% varmuudella E39 ostamassa. Hetken jo tänään mietin kun pasuunalla köröttelin menemään jos tämän nyt vielä pitäsi vuoden kaksi. Kuinka ollakkaan 20min päästä tuli E39facelift m-sportti vastaan. Voi herra jumala että nousi autokuume uudelle tasolle.

Vielä pitää tosiaan miettiä minkä 525-540 hankin ja että pitääkö saksasta uittaa (varusteiden takia ja m-sport). Ajattelin tosin vasta kesällä hankkia niin kerkii katsella rauhassa. Hintahaarukkaa pitää vielä miettiä ja kilometrejä.

Comment

• BreeZi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 2371
                            • Jyväskylä

Originally posted by Havis View Post
                            Huoltotoimien teettäminen riippuu monesta seikasta, ja koska E39:t alkaa olla jo harrasteiässä, moni omistaja todennäköisesti tekee E39:n huollot samaan tapaan kuin minäkin, eli:

Huolloissa käydään säännöllisesti:
                            - vaihdattamassa moottori- ja muut öljyt ja niiden suodattimet, jarru- ja jäähdytysnesteet yms.
                            - ilmastoinnin huolto (itse huollatan 5v välein, about, ellei ole joku syy tehdä sitä useammin (ei tule kylmää tms.))

Huolloissa käydään vain tarvittaessa:
                            - Kun pitää korjata sellainen vika jonka korjaus ei itseltä onnistu,sopiva paikka puuttuu tai työkaluissa ei riitä voima

Itse tehdään sellaiset työt jotka tietää osaavansa:
                            - saranoiden yms rasvailu
                            - pissanesteiden täyttö
                            - nestemäärien tarkkailu
                            - pikkuvikojen ja huoltojen korjaus (jarrulevyt, -palat, flektin vaihdot yms)

Kukin kukkaron ja oman hinta/laatukriteeriensä mukaan, mielessä se kuinka kauan autoa aikoo itsellään pitää.
                            Juurikin näin. Kone-/kansi-/vaihdelaatikko remonttia pienemmät hommat/huollot teen itse.
                            Vaihdelaatikon huuhteluöljynvaihdon teetätän asiansa osaavalla pajalla. Sama asia myös 4-suuntauksen kohdalla.
                            Tämänkin homman on kyllä yllättävän moni paikka tehnyt pieleen.

En pysty näkemään mitään järkeä jos joku vaatii toistakymmentä vuotta vanhan auton ostohetkellä liikkeen leimoilla olevaa huoltokirjaa. Paljon enemmän itselleni merkkaa kasa kuitteja. Oli ne sitten korjaamon tai varaosaliikkeen.
                            .

Finmodi oy
                            050-3063926
                            [email protected]

Comment

• Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

Originally posted by ritariässä View Post
                              Merkkiliike tai merkkiliikkeen huoltokirja ei ole mikään tae paremmasta yksilöstä. Itte kun ostin nykyisen E39 touringin 2009 ja suomiauton täydellisellä huoltokirjalla, niin olin aika varmaettä alustaa ym olis jo korjatun reilulla kädellä, mittarissa kun oli pitkälti yli 200tkm.
                              Mulla auton mukana tuli huoltokirja leimoilla ja huoltoja vastaavat kuitit. Tärkeintä oli nähdä, että öljyt oli vaihdettu säännöllisesti (n. 10 tkm välein). Auto oli siististi pidetty ja sillä oli ajeltu vajaa 120 tkm. Ensimmäisen vuoden aikana tarvittavat osienvaihdot olivat etu alatukivarsi ja takaa narinahela. Nämä pienet välykset huomasin itse ajossa ja todettiin korjaamolla, katsuri ei nähnyt mitään. Autossa oli ollut madallus lähes uudesta saakka. Osat vaihdatin molemmille puolille. Seuraavaksi laatikko irroitettiin kuivan kytkinakselin takia. Samalla vaihtui kytkin ja muuta siihen liittyvää. Ensimmäisten 1,5 vuoden aikana on tullut harrasteltua auton kanssa aika paljon, ks. alla. Suurin osa on ennakoivia korjauksia ja muita sellaisia, mitkä kannatti tehdä samalla kun jotain isompaa joutui ottamaan irti, tai sai samalla suuntauksella. Säästyy kuitenkin pitkässä juoksussa paljon, kun huoltaa/vaihtaa osat itse ja ei mene yksittäisiä osia korjaamolle vaihdattamaan ja ei tartte miettiä kestääkö auto, kun lähtee pidempään reissuun. Pitäisi olla suht. huolettomia kilometrejä tiedossa.

-Etualatukivarret, raidetangonpäät + suojakumit
                              -Reaktiotankojen powerflex puslat, narinahelat + integral linkit, koiranluut etu + taka
                              -Poikittaisvakaajatankojen runkopuslat etu + taka
                              -Huohotinsetti, imuilmaputket, imusarjan alipainetulpat, 1 alipaineletku
                              -Kaasuläpän rungon tiiviste, tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus
                              -Vanoksen tiivisteet, venttiilikopan tiiviste, ketjunkiristäjän jousi + mäntä
                              -Vesipumppu, termari + kotelo, paisarin korkki, uudet nesteet
                              -Molemmat moniurahihnat + kiristäjärullat
                              -Sytytystulpat, imu- ja pakonokan anturit, MAFfin ja Disan puhdistus
                              -Kytkinpaketti, vauhtipyörä, työsylinteri, silmälaakeri, CDV:n poisto, jarru- ja kytkinnesteet
                              -Rättinivel, laatikon kaikki stefat, laatikon ja perän öljyt, vakionopeusnivelen rasvaus
                              -Moottorin ja laatikon tukikumit, vaihdekepin puslat, pakoputken kannatinkumit
                              Last edited by Bomb5; 17-02-2013, 17:56.
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

Comment

• Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

Voisin itsekin tuoda omat havaintoni e39:n ylläpidosta, kun sellaista olen säännöllisesti joutunut huoltamaan ja korjaamaan.

Jos ja kun olet menossa autoa ostamaan, näihin kiinnittäisin erityisesti huomiota.

Jos automaattivaihteinen

- Automaattiremontit maksavat hunajaa, jos itseltä ei ammattitaitoa löydy (harvalta sitä löytyy tältäkään foorumilta ja DIY-ohjeet ovat vähissä). Pyri siis tarkkailemaan laatikon toimintaa koeajolla.

Korivauriot

- Jos autossa on paljon ruostevaurioita, nämä ovat todennäköisesti yksi kalleimmista korjauskohteista, ellei itseltä löydy ammattitaitoa korjata vauriot huolella ja korkeintaan jättää varsinaista maalausta ammattilaisen tehtäväksi. Toki pienet ruosteen alut eivät välttämättä ole erityisen kalliita korjata, mutta esimerkiksi yhden oven sauman korjaaminen, takaluukun ruosteiden korjaus ja koko auton ylimaalaus maksavat helposti +3000€.

Jos diesel

- Dieseliä en ostaisi muuten kuin silloin jos kilometrejä tulee vuodessa oikeasti paljon (+20tkm). Diesel on kyllä pääsääntöisesti aika huoleton moottori ja juoksevilta kuluiltaan suhteellisen edullinen, mutta kun vikaa alkaa tulla, ovat korjauskulut vähintäänkin merkittävät. Turbo-, suutin-, tai kansiremontit maksavat varsin reippaasti. Huonoissa yksilöissä näistä voi useampikin osua samaan ajankohtaan. Suosittelenkin dieseleiden kohdalla käyttämään autoon soveltuvaa diagnostiikkasoftaa ja tutkimaan mm. suutinten korjausarvot. Siinä helposti säästää useita satoja euroja kun ostaa suutinviattoman yksilön.

- Imusarjan läpät TULEE POISTAA, mikäli sellaiset autosta löytyvät ja ne ovat yhä paikallaan. Jos näin ei tee, on riski massiiviselle konevauriolle erittäin todennäköinen.

- Siirtopumppu ja polttoainepumppu menevät yleensä n. 200-300 tkm paikkeilla.

Jos bensa

- E38:n kohdalla olen yleensä suositellut, että mikäli olet ostamassa bensa kasia, osta 740i (tai tässä tapauksessa 540i), koska kulutuksessa et huomaa juuri minkäänlaista eroa, osien saatavuus isompaan koneeseen on hieman parempi, vakuutusmaksut ovat samaa luokkaa ja muutoinkin kokonaisuutena "täysikokoinen" kasi on paras kompromissi.

- Bensakoneisissa on varsin tyypillisesti öljyvuotoja (esim. venttiilikopan tiivisteet), joten ne kannattaa käydä läpi. Muutoin bensakoneet, oli kyseessä sitten kuutonen tai kasi, ovat varsin luotettavia ja dieselin kaltaiset yksittäiset kalliit viat ovat harvinaisempia.

Sekä bensa että diesel

- Vesipumppu ja termostaatti vaihdon tarpeessa +200tkm ajetuissa.

- Jäähdytysjärjestelmän vuodot, erityisesti jäähdytin ja paisuntasäiliö.

Alusta

- Olipa kyseessä sitten bensa tai diesel, alustarakenne näissä on kokolailla identtinen. On myös varsin normaalia että +200 tkm ajetussa yksilössä tukivarsiremppa on edessä ja suosittelen vaihtamaan kaikki tukivarret kerralla, koska on erityisen todennäköistä, että jokainen tukivarsi (jota ei ole mahdollisesti hiljattain vaihdettu) on lähes tai täysin tiensä päässä. Jos tukivarsia vaihtaa yksittäin, niitä saa vaihdella sitten melkein joka kuukausi. Mainitsemisen arvoista on, että kasin tukivarret ovat kuutoskoneista mallia hieman kalliimmat, eivätkä sovi ristiin.

- E39 syö iskareita, joten niiden kuntoon on syytä kiinnittä huomiota koeajolla.

- Jarrut ovat tyypillisesti myös elinaikansa loppupuolella vanhemmissa yksilöissä ja syytä onkin varautua vähintään levyjen ja palojen uusimiseen.

- Alustan yleinen kunto kannattaa käydä huolella läpi, sillä muutamat yksittäiset asiat voivat olla heikossa hapessa kuten esimerkiksi alkuperäisen webaston pakoputki on monessa yksilössä ollut täysin rapistunut.

Muita kalliita vikakohteita

- Jos sattuu huono tuuri, niin esimerkiksi jarrutehostin on voinut vahingoittua. Ja tässä en puhu siis jarrupääsylinteristä, johon joskus virheellisesti viitataan. E39:ssä on sellainen ikävä ominaisuus, että mikäli raitisilmakoteloa ei ole asennettu oikein ja/tai jarrutehostimelle varatun tilan pohjalla olevat vedenpoistoreiät ovat tukkeutuneet, nämä yhdessä tai erikseen voivat aiheuttaa vaurioita jarrutehostimelle. Tällöin sinne "poteroon" alkaa kertymään vettä, joka ajan saatossa saavuttaa tehostimen tason ja myös pääsee tehostimen sisään. Kesällä tätä voi olla hankala havaita, ellei satu raitisilmakoteloa avaamaan, mutta talvella ongelmat viimeistään alkavat. Koska tehostimeen on päässyt vesi, se todennäköisesti jäätyy ja jarrut ovat täysin juntturassa. Hyvällä säkällä vanhankin tehostimen saa kuivattua ja palautettua entiseen toimintakykyynsä, mutta valitettavasti tietyissä tapauksissa (joista itsellänikin on kokemusta), jää on todennäköisesti vaurioittanut tehostimen kalvoa ja/tai muuta eheyttä, jolloin tehostin ei enää toimi kunnolla, tai paineet karkaavat. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi tulee ostaa uusi tai käytetty tehostin ja tällöin hintalappuna voi olla kaikkea väliltä 100-600€.

- V8 koneiset mallit ovat kärsineet öljypumpun pulttien löystymisestä ja jos pumppu pääsee irtoamaan = konevaurio. Tämä on siis aina tarkistettava ensimmäisenä auton omistussuhteen alussa. Ei ole vaativa tehtävä.

- Joissakin e39 sedan-malleissa on suhteellisen harvinainen lisävaruste, joka on ilmaperä. Touringissa ilmaperä on ennemminkin sääntö eikä poikkeus, mutta sedanissa tilanne on päinvastainen. Lisäksi näiden rakenteiden välillä on suuria eroja. Siinä missä touringiin voi vaihtaa pelkän ilmapussin, joutuu sedanissa vaihtamaan koko tolpan ja se ei tule halvaksi (+800€). Lisäksi ilmaperä voi aiheuttaa harmeja molemmissa malleissa talvisin.

- E38:ssa on tyypillisesti usein ollut lisävarusteena EDC, jota on mielestäni saanut myös E39:ään ja kyseiset iskarit ovat varsin hinnakkaita. Hydraulista tasonsäätöä ei E39:ssä ollut koskaan, joten sen suhteen ei tarvitse stressata.

Lopuksi voisin tuoda esille vielä sellaisia huomioita, että merkkiliikkeen huoltokirja ei ole takuu hyvästä ylläpidosta. Olen useiden yksilöiden kohdalla havainnut että merkkiliikkeen huoltokirjasta huolimatta, on autossa voinut olla paljon sanomista. Täytyy muistaa, että useimmiten autojen omistajat tuskin ovat antaneet merkkilliikkeelle täysiä valtuuksia korjata autoa aivan virheettömäksi, vaan esimerkiksi alustaremppaa on saatettu lykätä eteenpäin viimeiseen asti.

Lisäksi itse antaisin tämän ikäisissä autoissa enemmän painoarvoa säännöllisille huolloille ja kunnolliselle dokumentoinnille auton historiasta. Se auton oma huoltokirjakaan kun harvemmin kertoo auton todellisesta tilasta mitään.

Itse esimerkiksi huollan kaikki autoni lähes täysin itse (joitakin poikkeuksia kuten suuntaukset, ilmastointihuollot, laatikkorempat) ja pidän näistä remonteista jokaisen auton kohdalla erityisen tarkkaa kirjaa. Kirjaan mm. ylös remontin ajankohdan ja kilometrit, mitä oli tehty, miksi oli tehty, mitä osia olin remontissa käyttänyt (merkin ja varaosanumeron tarkkuudella), tarvittaessa olen ottanut remontin yhteydessä valokuvia takeeksi siitä että remontti on todella tehty (kuten läppien poisto) ja lopuksi olen liittänyt vielä kaikki remonttiin liittyneet kuitit osaksi tätä raporttia. Toisin sanoen jos joskus autoa myyn, ostaja voi äärimmäisen tarkasti saada selville, mitä autoon on tehty milloinkin ja jos hän päättää jatkaa samaa perinnettä ja korjata autoa myös itsenäisesti, on helppo selvittää mitkä osat autoon soveltuvat, koska niistä on tarkka maininta huoltohistoriassa.

Useimmiten olen laatinut myös autoon liittyvän huolto-ohjekirjan, josta käyvät selville autossa käytetyt ja käypäiset nesteet, niiden vaihtoväli, huoltojen yhteydessä tehtävät merkkihuoltojen mukaiset tarkistukset ja muita yleisiä teknisiä tietoja kuten eri tulppien soveltuvuudet, jarrulevyjen minimivahvuudet, kiristysmomentit yleisimpiin kohteisiin, yms.
                                Last edited by Ramzez; 17-02-2013, 17:59.

Comment

Working...
                                X