Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    Melkein itse sanoisin, etsii sen, mikä on tekniikaltaan ja koriltaan parhaassa kunnossa - loppuja saa kaupasta, mutta tottakai tuo pitää näkyä hinnassa. :think

    Meillä on nyt toinen E39 menossa (touring 528iA, edellinen 535iA sedan) ja ihan samat palikat on saanut vaihtaa esim. keulaan. Eli jos ei ole tiedossa, että kaikki puslat/nivelet on juuri vaihdettu, niin parempi varautua vaihtamaan ne vuoden sisällä. Sitten perus juttuja, kuten jarruja, ilmamassamittari, nokan ja kampuran tunnistimet jne.. Palikoiden hinnat on sitten tottakai kovemmat, mikäli kasikoneiseen päätyy.

    Eli perustan tuon ylläolevan siihen, että nuo on palikat, jotka oon saanut molempiin autoihin vaihtaa ja alkup BMW:n leimat oli osissa vielä. Toinen oli koriltaan ja tekniikaltaan helvetin hyvä (250tkm), toinen koriltaan sitten vähän rapeampi (212tkm). Jos nyt lähtisin itse katsomaan E39:ä, niin noilla perustein ja katsoisin hintaluokan siten, että on varaa vielä pistää kaikki tukivarret, iskarit ja jouset ja nivelet vaihtoon kerralla ellei niitä ole VARMASTI juuri vaihdettu.

    Ergo, tonnin-pari, kun varaa ylimääräistä, niin ajaa E39:llä niin pitkään, että auto on ennemmin paalissa, kun tarvii noita palikoita uudestaan vaihdella.. En nyt sano, etteikö tuo päde mihin tahansa autoon, mutta jos E39 miellyttää, niin katsoo vaan semmoset varusteet, että kelpaa sitten ajella.

    Näillä kriteereillä itse ajattelin joskus sen 540 6-gangin laitta..

    EDIT: Eli mun näkemys on se, että valitaan tekniikaltaan ja koriltaan paras vaihtoehto ja laitetaan kaikki kerralla kuntoon (eikä vaihdella mitään yhtä tukivartta tai palloniveltä kerrallaan), niin saa sitten huolettomasti ajella menemään.. Pätee joka autoon, mutta yksi palikka kerrallaan kun noita lähtee vaihtamaan, niin tuntuu, että on auto kokoajan paskana ja seuraava paikka hajoaa, kun toisen saa valmiiksi!
    Last edited by kmn; 12-02-2013, 09:07.

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • duuk
      Moderator
      • Dec 2006
      • 10512
      • Saaressa

      Itse jos ostaisin käyttöautoksi E39 bensan niin valintani kohdistuisi hienoihin 6cyl bensiini moottoreihin kokoluokka 525,528,530i

      V8 BMW:ssä on huomattavasti enemmän huomioita ja tietotaitoa vaativia kohteita kuin M5X sarjan bensamoottoreissa. Mutta toki sitten kyytikin on eri luokkaa.
      Omat kokemukset 535i vs 540i olisi ehdoton valinta 540i

      Ja jos siitä jatkuvasta alustakierteestä haluat eroon laitat siihen kaikki uusiksi tai ostat alustanosalta vähävikaisemman E46 korimallin

      Ruostetta näissä alkaa jo olemaan että tarkkuutta sen suhteen myös.

      duke's garage:
      Suzuki R50
      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
      S38 S54 S62

      instagram: _duuk

      Comment

      • jiipee-
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2008
        • 655
        • Rovaniemi

        Itsellä menossa nyt toinen e39 mallin auto. Edellinen (523i) joka oli kyllä kaikinpuolin mahtava auto, mutta jäin kaipaamaan hieman lisää tenkua ja automaattia jotka tuossa nykyisessä autossa sitten on Toki tehoa ei ole ikinä liikaa, mutta itelle riittää käyttöautoon tuo 193hp.
        Itelle ei ole tullut vielä mitään isompaa mitä olisi pitänyt laittaa näihin, normaalit keulan palikat on tullut vaihdeltua mutta ei mitään isompaa. Omasta mielestä e39 on parhaimpia autoja ajaa kunhan alusta on kunnossa kun niin saa kyllä naama banaanilla painaa kohti horisonttia!

        Jos kutoskoneiseen päädyt niin ne on kyllä varmoja motteja, edellisessä oli 325tkm mittarissa kun laitoin taipaleelle ja tekniikka rokkas vielä oikein hienosti!

        Comment

        • ADiJA
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2012
          • 245
          • Varkaus

          Kerron omiakin kokemuksia eli itsellä ollut -01 520 kohta puoli vuotta. Ostin 140t ajettuna ja täydellisellä huoltohistorialla ja yheltä omistajalta. Mittarissa nyt 150t ja korjauksia ollut että huohotin jäätyi koska venttiili oli lämpimiin maihin suunnattu (Suomiauto tosin) , ilmastointi ongelmia jotka johtuivat siilistä ja omituisia sähkövikoja joiden syynä oli virtalukon pohja. Siili ja virtalukonpohja e39:n tyyppivikoja.

          Mutta moottorin tekniikka toiminut muuten kuin junan vessa. =)
          Ex:
          Maxda 626 -99
          Opel Astra GTC -05

          NYT:
          BMW e39 520i -01

          Comment

          • Samppae39
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1648
            • Vähäkyrö

            Oma e39 ollut 4 vuotta ja n. 150tkm. Etupään tukivarret 2x vaihdettu ja taas kolisee. Pitää vissiin laittaa Lemföderit. Etuiskarit kerran vaihdettu, hammastanko pari kertaa, takailmapussit, yksi suutin, imm, jarrulevyjä eteen pari kertaa palat kerran, takajarrukengät ja taitaa olla palatkin, lämppärin moottori, apurungon puslat taakse ja yksi ylätukivarsi taakse, takapyörän laakeri, webastoa vähä huollettu, niin ja virtalukon pohja, takaluukun johtosarja, jarrutehostin. Muuta suurempaa ei muistu mieleen. Jotain ylläpitohuoltoa ja ennaltaehkäsevää osien vaihtoa jos on vierestä jotain korjattu vielä lisäksi. Auto oli n. 184tkm ajettu, nettiauton halvin alle 200tkm ajettu silloin. Nyt 336tkm. Kokoajan jotain pikku "vikaa" ilmaantuu, muttei mitään normaalin ihmisen elämää haittaavaa.

            Ei mielestäni kovin paha vanhaksi autoksi.

            Comment

            • BreeZi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              Kolmas E39 täällä menossa. Eipä noista yksikään ole tielle vielä jättänyt. Huonoa mäihää tosin on ollut tämän nykyisen kanssa matkassa. Suutinhuollossa korjasivat suuttimen huonosti ja tämän seurauksen 4-sylinterin pakoventtiili meni.

              Bensavehkeissä ei ole minulla ollut oikeastaan minkäänlaista ongelmaa. Toinen oli automaattiaskilla ja toinen manuaalina. Molemmat toimivat todella hyvin, joten makuasia haluaako automaatin vai manuaalin. Tosin molemmat autot olivat alle 200tkm ajettuja kun ostin ja noin 225tkm kun myin. Molemmat vuosimallia 96 ja M52 koneella.

              Sähkövikoja ei ole ollut yhdessäkään omistamassani E39:ssä. Tämä saattaa tosin mennä ennakoivan huollon piikkiin.
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11176
                • Oulu

                Pikkuveljen 523 ostettiin melkeen 300tkm ajettuna. Tekniikan kanssa ei oo ollu mitään murhetta vuoden aiana ja alustakin on toiminu kun vaihto jo ostaessa rikki olleet osat uusiin. Omasta mielestä varsin vähällä siis päässy. Ainakin kun vertaa tutuilla olleisiin turbo volkareihin ja audeihin, kun tuntuu tekniikassa olevan koko ajan häminkiä. Veljen edellinen 1.8t a4 oli aivan pohjanoteeraus. Ei sellasta viikkoa ollu, etteikö saanu olla vikakoodeja lueskelemassa.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  Originally posted by BreeZi View Post
                  Kolmas E39 täällä menossa. Eipä noista yksikään ole tielle vielä jättänyt. Huonoa mäihää tosin on ollut tämän nykyisen kanssa matkassa. Suutinhuollossa korjasivat suuttimen huonosti ja tämän seurauksen 4-sylinterin pakoventtiili meni.

                  Bensavehkeissä ei ole minulla ollut oikeastaan minkäänlaista ongelmaa. Toinen oli automaattiaskilla ja toinen manuaalina. Molemmat toimivat todella hyvin, joten makuasia haluaako automaatin vai manuaalin. Tosin molemmat autot olivat alle 200tkm ajettuja kun ostin ja noin 225tkm kun myin. Molemmat vuosimallia 96 ja M52 koneella.

                  Sähkövikoja ei ole ollut yhdessäkään omistamassani E39:ssä. Tämä saattaa tosin mennä ennakoivan huollon piikkiin.
                  Off topic: Miten auto käyttäytyi, kun pakoventtiili meni? Miten huomasit?
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Gero
                    Newbiemmer
                    • Feb 2013
                    • 9
                    • Uusimaa

                    Ajomukavuutta on kovasti kehuttu. Pitäisi käydä koeajelemassa niin sittenhän sen tietää Kova autokuume on päällä ja E39 nyt ykkös vaihtoehtona. Myös e90 325 kiinnostaisi, mutta maksaa jo 15.000e kohtuukuntonen/kilometrit

                    Comment

                    • tenzo
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 79
                      • Kemi

                      Oma -97 520i manuaali (M52b20) ollut kaikkineensa hyvä hankinta. Alustaan vaihettu palikkaa, jarrut kaikkineensa eteen/taakse, termari, akku ja laturi perushuoltojen lisäksi. Mittarissa tällä hetkellä 366800km joista ite oon ajanu 40000km. Luotettava ja hyvä auto ajaa
                      Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B
                      EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11
                      EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
                      EX. BMW 520i -97 Schwarz II
                      E39
                      EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201

                      Comment

                      • BreeZi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 2371
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by janke View Post
                        Off topic: Miten auto käyttäytyi, kun pakoventtiili meni? Miten huomasit?
                        Rupesi käymään vajailla. Aluksi luulin että suutin korkkasi->suutin irti ja se oli palanut umpeen. Vaihdoin ehjän suuttimen tilalle ja kokeilin käyntiin, ei vaikutusta. Mitattiin puristuspaineet ja 4syl puristukset oli poissa->kansiremontti ja venttiilit vaihtoon. Samoin myös 5kpl suuttimia lähti suutinhuoltoon.
                        - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                        - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                        - E- ja F- sarjan avaimet.
                        - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                        - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                        .

                        Finmodi oy
                        050-3063926
                        [email protected]

                        Comment

                        • Gero
                          Newbiemmer
                          • Feb 2013
                          • 9
                          • Uusimaa

                          Kysellääs nyt vielä. Onko paljon eroa 330 vs 340? Ylläpito kustannukset? Alusta? Himottaisi toi 8 kyllä. On tää autokuume vaan paha

                          Comment

                          • -kalevi-
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 507
                            • Tuusula

                            Originally posted by Gero View Post
                            Kysellääs nyt vielä. Onko paljon eroa 330 vs 340? Ylläpito kustannukset? Alusta? Himottaisi toi 8 kyllä. On tää autokuume vaan paha
                            Tarkoitit kumminkin 530 vs 540? Kasi on kyl ehdoton.
                            E87 118d
                            E70 3.0d
                            Ex: E36 M3
                            Ex: E36 cabriolet m60b40
                            Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                            Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                            Comment

                            • Gero
                              Newbiemmer
                              • Feb 2013
                              • 9
                              • Uusimaa

                              Originally posted by -kalevi- View Post
                              Tarkoitit kumminkin 530 vs 540? Kasi on kyl ehdoton.
                              Joo sattu pieni kämmi. 530vs540

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7456
                                • Oulu

                                Originally posted by Samppae39 View Post
                                Etupään tukivarret 2x vaihdettu ja taas kolisee. Pitää vissiin laittaa Lemföderit. Etuiskarit kerran vaihdettu, hammastanko pari kertaa, takailmapussit, yksi suutin, imm, jarrulevyjä eteen pari kertaa palat kerran, takajarrukengät ja taitaa olla palatkin, lämppärin moottori, apurungon puslat taakse ja yksi ylätukivarsi taakse, takapyörän laakeri, webastoa vähä huollettu, niin ja virtalukon pohja, takaluukun johtosarja, jarrutehostin.
                                Onhan tuossa jo listaa aika paljon, osin kyllä aika tutun kuuloista.

                                Omaan bensaan vaihdettu 7 vuoden ja 90 tkm aikana: Etupään tukivarret 2x vaihdettu ja taas kolisee, kallistuksen vakaajan koiranluita pariin kertaan vaihdettu, taakse narinaheloja 3 kpl, jarrulevyt ympäriinsä + palat ja käsijarrukengät, jarruletkut taakse, yksi takapyörän laakeri, vesipumppu, ABS-boksi, DISA-venttiili, nokkien asentotunnistimet, huohotin- ja imuilman putkia, takakontin ruosteita korjailtu, takakontin lukon jousta korjattu pari kertaa, tuulilasi, ajovalojen pleksit, ksenon-polttimot, parkkipolttimoita kassillinen.

                                EDIT: VANOS-tiivisteet unohtui listalta.
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 14-02-2013, 20:51.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎