kylkyl eteenpäin mennään. Tarkoitus oli valaista että e39 automaatti vaikka on asiallinen niin kehitys on mennyt eteenpäin ja e60 laatikko on parempi.
e60 laatikko on vain vähän parempi kuin e39 kun taasen f10 laatikko on mahtava.
ZF Bensa vai GM diesel automaatti?
Puhutaan kuitenkin ihan eri laatikoista ja melko erilailla toimivista laatikoista.
Tuo 9/98-uudempien bensakoneiden perästä löytyvä ZF:n steppi vetää kyllä joka suhteessa toiminnaltaan/ominaisuuksiltaan vertoja ihan mihin tahansa nykypäivän automaattiin verrattuna.
Dieselpuolella kehitystä on tapahtunut enemmän.
En tuota kulutuspuolta halunnut kommentoida kun monia ei tunnu haittaavan kulutuslukemat. En tahdo omassa työmatkassani päästä alle 10, sen verran on jääny dieselin jälkeen väärät ajotavat ja kutosen äänistä pitää nauttia.
onko kukaan testannut shellin 98,6:sta eli nitroo vai mikälie olikaan
Eiköhän sillä e39:n kutosbensakoneella saa nimenomaan stepillä aika kevyesti alle 9L:n keskikulutuksiakin, ainakin ykköskehän ulkopuolella, mikäli kaikki muuten on kunnossa(imuvuotoiset, väärällä rengastuksella laatikon lukituksen jättävät ja muuten huoltamattomat sitten erikseen).
Tämä on melkoisen vähän tämän paino/teholuokan automaattilaatikkoiselle autolle...vai onko tiedossa mikä vastaava oikeasti vie vähemmän?
Täytyy sanoa että e39 steppi toimii melko hienosti ainakin omassa kulkineessa. Vetää vertoja jopa e60 bensojen perässä olevalle 6-pykäläiselle. Täytyy myös muistaa että etenkin dieseleissä tekniikka on mennyt eteenpäin etenkin moottorien osalta joka taas vaikuttaa suurelta osin lootan käytökseen. Kaasun vaste on tuossa vanhassakin erittäin hyvä ja aina oikea pykälä päällä. Ei kertaakaan ole tullut tilannetta että ihmettelisi lootan toimintalogiikkaa. Suurimmat erot väitän tulevan moottoreiden 'herkkyydestä' verrattuna e60 mallisarjaan.
Uusi 8-pykäläinen ei ole sekään kyllä yhtään turhaan kehuja saanut. Se on kyllä omaa luokkaansa. Mutta ajatellen auton ikää niin aikansa edistyksellisin loota tuo e39 bensasteppi sekä pärjää edelleen toiminnallaan muutamien markkinoilla olevien automaattivaihteistojen kanssa vertailussa.
Niinku jorma sano ni ei huono...
Edit: Ja kasilla pääsee jopa alle ysiin, reilummalla jalalla ja poka kyydissä 10l 80-100km/h keskinopeudella. Keskikulutuställä hetkellä 10, 5l/100km noin 30% kaupunkia.
Erittäin suuret kiitokset kaikesta infosta, mitä tähän saakka on tullut.
Pahoittelen myös, että löytyy aina näitä ihmisiä, jotka ei search komennolla jaksa kaikkea etsiä, mutta oikeasti tämä foorumi vaikuttaa varsin aktiiviselta ja pelkästään hakusanalla e39 löysi aika paljon tietoa... enemmän tai vähemmän kysymyksiini liittyen. Hyvä on kuulla kaikki kuitenkin lyhykäisyydessään. Esim. juuri Hemin kommentit siitä mitä MINÄ haluan . Ei tällaisia tietoja kuitenkaan ihan heti löydä muualta hakemalla, eikä varsinkaan automyyjät tiedä kertoa yhtikäs mitään (ellei satu olemaan pitkän linjan bemarimyyjä). Tää minulle autoa myynnyt pojanklopista puhumattakaan.
Mutta olenko oikeassa, jos väitän eteenpäin, että kaikki moottoriin liittyvät elektroniikat mukaanlukien vanokset jne. eivät missään tapauksessa ole vikaherkkiä? Eikä autosta muutenkaan löydy varsinaisesti haukkumisen arvoista kohdetta (mikä sinänsä on nykypäivien autoissa todella harvinaista)?
Askarruttamaan jäi kuitenkin tuo Steptronic- vaihteiston erot tavalliseen automaattiin... eli onko vain kyse elektroniikasta vai onko Steppi laatikko täysin eri tavalliseen automaattiin verrattuna? Ja miksi ongelmat ilmenee omatoimisen öljynvaihdon jälkeen?
Kertokaas lisää vain... kysymyksiä löytyisi minullakin vaikka millä mitalla.
Itellä on hajonnut M52 B28 moottori joka alkoi ylipaineistamaan. Syy tähän ylipaineistumiseen on melko varmasti vesipumpun muovisen siivikon irtoaminen ja tästä syystä kansi oli kuudesta kohtaa halki. Eli rautasiipisellä vesipumpulla ei kuulemma toi moottori hajoa, ja alumiininen moottori on ns, kertakäyttö moottori jos pata hajoo niin kannattaa etsiä toinen just SAMANLAINEN pannu.
Kerrotaanpa omia kokemuksia 12/97 valmistetusta 523iA touringista. Kilometrejä tällä hetkellä 241tkm.
Vikoja aikavälillä heinäkuu 2013 - tammikuu 2014:
-katalysaattorista romut irti
-takapyöränlaakeri särkyi
-imuvuotoja, vaihtoon haitari- ja huohotinputki
-ylempi/taempi takatukivarsi väljistyi
-moniurahihnan rullien ikä tuli täyteen, uudet rullat+hihnat+vesipumppu+termostaatti samalla vaivalla vaihtoon
-mittaristossa pikselivikaa, satunnaisesti myös mid:ssä
-laatikon käyttäytyminen kylmänä omituinen, öljynvaihto merkkiliikkeessä korjasi asian. laatikossa oli väärät öljyt
-vänkärinpenkin lämmitys särkyi
-toisen puolen xenonien ballastin sanoi sopimuksen irti
-peräkontin kaasujouset kuoli
-kardaani tärryyttää matalilla kierroksilla
Mielestäni kulutusosia, jotka näillä kilometreillä monesti tuleekin eteen. Näiden päälle tietenkin normaalit huollot. Eli rahareikää on ollut, mutta sepä olikin tiedossa autoa ostaessa, vaikka autolla hyvä huoltohistoria onkin.
Kulutus maantiellä 7,9-8,9l riippuen kaasujalasta ja lastista. Kaupungissa 11-12l sataselle.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen autoon. Hiljainen ja todella mukava ajaa. Alusta mukavan pehmeä. Ei tämä mikään raketti tosiaankaan ole, mutta tehoa on sen verran että liikenteen mukana pysyy kivasti. Käyttöautoksi hyvä, tehonkaipuuseen sitten pitää katsella ihan jotain muuta.
Kerrotaanpa omia kokemuksia 12/97 valmistetusta 523iA touringista. Kilometrejä tällä hetkellä 241tkm.
Vikoja aikavälillä heinäkuu 2013 - tammikuu 2014:
-katalysaattorista romut irti
-takapyöränlaakeri särkyi
-imuvuotoja, vaihtoon haitari- ja huohotinputki
-ylempi/taempi takatukivarsi väljistyi
-moniurahihnan rullien ikä tuli täyteen, uudet rullat+hihnat+vesipumppu+termostaatti samalla vaivalla vaihtoon
-mittaristossa pikselivikaa, satunnaisesti myös mid:ssä
-laatikon käyttäytyminen kylmänä omituinen, öljynvaihto merkkiliikkeessä korjasi asian. laatikossa oli väärät öljyt
-vänkärinpenkin lämmitys särkyi
-toisen puolen xenonien ballastin sanoi sopimuksen irti
-peräkontin kaasujouset kuoli
-kardaani tärryyttää matalilla kierroksilla
Mielestäni kulutusosia, jotka näillä kilometreillä monesti tuleekin eteen. Näiden päälle tietenkin normaalit huollot. Eli rahareikää on ollut, mutta sepä olikin tiedossa autoa ostaessa, vaikka autolla hyvä huoltohistoria onkin.
Kulutus maantiellä 7,9-8,9l riippuen kaasujalasta ja lastista. Kaupungissa 11-12l sataselle.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen autoon. Hiljainen ja todella mukava ajaa. Alusta mukavan pehmeä. Ei tämä mikään raketti tosiaankaan ole, mutta tehoa on sen verran että liikenteen mukana pysyy kivasti. Käyttöautoksi hyvä, tehonkaipuuseen sitten pitää katsella ihan jotain muuta.
Kerrataan vähän omia kestävyyshavaintoja.
Auto 523i -96 sedan, mittarissa 410000 km, josta itse ajettu 8v aikana 160000 km.
Kestohavainnot/vaihtovälit:
Jarrupalat, edessä n. 150000 km, takana n. 125000 km.
Jarrulevyt, edssä & takana n. 150000 km.
Iskunvaimentimet, edessä n. 150000 km, takana +200000 km? (ei vaihdettu vielä kertaakaan?)
Narinahelat 200000 km.
Alustan tukivarret, omana aikana vasta yksi reaktiotanko uusittu eteen (oikea) ja edellinen omistaja uusi vastaavan vasemmalle juuri ennen omistajan vaihtoa.
Koiranluut 100000 km.
Pyöränlaakerit n. 200000 - 250000 km.
Venttiilikopan tiiviste samoin n. 200000 - 250000 km.
Kesärenkaat (235/45 17), n. 25000 km.
Talvirenkaat (205/65 15), n. 50000 km.
Ajovaloumpion muoviset säätötangot n. 5v.
Hanskalokeron lukkovivusto n. 7v. (tähän autoon uusittu kahdesti juurikin n. 6-7v välein)
Ohjaustehostimen pumppu n. 200000 km.
Katalysaattori alle 300000 km.
Kymmenen vuoden sisältä 5 kpl E39 2.5 - 4.4 litraisia automaateilla, 190-360tkm km lukemien väliltä, vaihdettu yhteensä:
-etupään tukivarret ja koiranluut - takapäähän ainoastaan koiranluu, ei pusliakaan
-jarrulevyt ja palat + käsijarrukengät
- iskarit ja yläpään laakerointi
- pyörän laakeri eteen ja taakse
Kaikki kulutusosia jotka autoihin vaihdettava aina kun kulutettu loppuun.
Autot pidetty aina virheettömästi toimivassa kunnossa, yksikään vika tai häiriö ei ole jäänyt löytymättä.
Eipä siis mitään kummallista joka ei johtuisi kulumisesta ja kumien ja muovien ikähaurastumisesta, uusi alkuperäisosa menee taas toiset 10 vuotta tai melkoisen kilometrimäärän. Tarvikeosilla koottuna osa saattaa kestää nollasta johonkin, hinnasta eli laadusta riippuen, mutta ne on käyttäjän valinta joka on eri asia kuin auton omat osat.
Itellä on hajonnut M52 B28 moottori joka alkoi ylipaineistamaan. Syy tähän ylipaineistumiseen on melko varmasti vesipumpun muovisen siivikon irtoaminen ja tästä syystä kansi oli kuudesta kohtaa halki. Eli rautasiipisellä vesipumpulla ei kuulemma toi moottori hajoa, ja alumiininen moottori on ns, kertakäyttö moottori jos pata hajoo niin kannattaa etsiä toinen just SAMANLAINEN pannu.
E39 koneesta ei hajoa kansi eikä kannentiiviste jos lämmöt nousee kun auto pysäytetään ja vesivuodon tai vesikiertohäiriön aiheuttanut osa vaihdetaan. Käytännössä siis se haurastunut termostaattikotelo, termostaatti, vesipumppu, jäähdytin tai letku. Ne voi myös vaihtaa ennakoiden jos ikää jo 10 vuotta ja ajella sitten huoletta.
Kaikki moottorit hajoavat ja kannet halkeilevat jos kone kiehuen painellaan edelleen kymmeniä kilometrejä. Tai kiehuvan koneen jäähdyttäjään kaadetaan jääkylmää vettä.
Olen nähnyt monia E39 koneita joissa lämmöt nousseet, en ole nähnyt niissä haljennutta kantta tai rikkoutunutta kannentiivistetä kertaakaan.
Olen itse avannut pari-kolme E39 konetta, kannet käytettiin koneistamossa venttiilien hionnassa ja tasohionnassa. Lohkon pulttien kierteiden kanssa ei ollut mitään ongelmia.
Olen avannut yhden koneen joka paljastui aiemmin avatuksi, siinä oli rikottu lohkosta kierteet ja korjailtu epäonnistuneesti korjaussarjoilla, oli nyt entinen.
Kone on mahdollista saada rikki, mikä tahansa maailmassa voi hajota kuinka romuksi tahansa ilman käyttäjän suoraa vaikutustakin, mutta prosentti ei ole näissä koneissa ikään ja kilometreihin nähden poikkeavan suuri ellei itse edesauta hajoamista. Yksittäis- tai jopa kaksittaistapauksia löytyy kaikesta mitä maailma päällään kantaa, autojen vaurioissa alullepanija voi olla myös edellisen kuskin toimet. Tai huoltamattomuus, monille huolto tarkoittaa katsastajan pakottamana tehtyjä asioita käytetyillä tai halpisosilla, sekin väitetään katsastusmiehen viaksi kun löysi vian, ne autoyksilöt rapistuu monivikaisiksi.
Itsellä kävi juuri lauantaina tuuri tuon termostaattikotelon kanssa. Oli auto 15-25 minuuttia käynnissä verstaan edessä kun järjestelin työkoneet sun muut pois ja huomasin, että kusee kunnolla nestettä..
Jos ei olisi ollut traktoreita ja muita siirrettävänä olisin ajanut verstaaseen, vaihtanut pyöränlaakerin ja ajanut ulos. Sunnuntaina Porista Forssaan niin olisi varmaan kosahtanut jotakin kallista, kun ei noita mittareita liiemmin tule tarkasteltua ajaessa.
Vitutti kun on kakkosautona e46. Se ei vaan ole mun auto isoille teille.
Bmw e39 528 automatic vm.1998
Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997
Oma 525tds ollut itsellä pian kaksi vuotta, tässäpä vähä huoltoja mitä tehty:
-Vesipumppu, termostaatti
-Laturin hiilet, liukutapit ja laakerit
-Hehkut, imusarjan tiivisteet, suuttimien ylivuotoputket
-Moniurahihna, kiristin, hihnan rullia, kiristimen Y-kappale
-Tankin siirtopumppu
-Takaa ylempi tukivarsi ja yksi koiranluu
-Käsijarrukengät ja säätöhilppeet
Tuossapa ne suurimmat taitavat olla. Tietenkin plus vielä öljyn-, raitisilman-, ilman-, ja polttoaineensuodattimet. Elikkäs suht normaalia kuluvaa osaa. Nyt odotettavissa jotain remppaa alustaan, mutta tuskin mitään vakavaa (puslat tms). Talvikeleillä en ole KOSKAAN käyttänyt pahvia, ja vaikka ulkona on -30 -astetta, autossa kyllä on lämmin! Tämä yllätti positiivisesti. Talvella hiukan haipakka ajettava kun takarenkaat eivät ole mitkään maailman parhaat mutta luistonesto kyllä tappaa luisuttelut aika tehokkaasti Kokonaisuutena, hyvä auto! Ostaisin tulevaisuudessakin E39:n!
Listaan tähän vähän faktaa omasta diesel-toukasta. 530d manuaali Business Exclusive, 5/2001 rullannut ulos tehtaalta. Ostettaessa kilometrejä 186002, nyt 205200. Allekirjoittaneen hoteissa auto on ollut 5/2013 lähtien, Suomeen tuotuani autoon on uusittu ko. osat;
-Termostaatti, BMW original (Lämmöt eivät nousseet edes vauhdikkaassa Autobahn-ajossa yli 75)
-AGM Akku (Biltema, oli ainoa paikka auki sunnuntaina mistä sai akun!)
-Kardaanin etummainen rättinivel (Kolahti aina liikkeellelähtiessä)
-Etujarrulevyt (BMW Original) + tarvikepalat. (Levyt kierot)
-Webaston ohjainkortin kunnostus, uusi 6-pinninen liitin & webaston "huolto," palopesän puhdistus ja komponenttien tarkastukset
Auton varustelutasoa päivitetty;
-Älylaturi + säteilylämmitin öljypohjaan (Defa)
-Xenon-valot kaukovaloihin
-Parkit eteen + rekisterikilpivalot + ovivalot Ledeiksi
-225/55R16 Michelin XIN3 nastarenkaat
-Roiskeläpät eteen ja taakse BMW Original
Tämän lisäksi suoritin huoltoa välittömästi auton kotiin saatuani;
-Moottori-, vaihteisto- ja peräöljyt uusittu
-Moottorin öljyn- sekä ilmansuodatin uusittu
-Raitisilmasuodattimet uusittu
-Polttoainesuodatin uusittu
-Ilmastointilaite täytetty & öljyt vaihdettu
Autohan oli lähtökohtaisesti hyvin pidetty, 8 vuotta samalla (toisella) omistajalla Baijerin suunnalla majaillut yksilö. Aina BMW-liikkeessä huollettu. Ainoat havaitut viat ostohetkellä olivat jarrujen täristys suuremmissa nopeuksissa sekä rättinivelestä johtunut kolahdus liikkeelle lähtiessä. Tällä hetkellä etupäässä on jokin alkanut pienesti kolahtelemaan, jarruja rassatessa tuli viimeksi havainnoitua ainakin kallistuksenvakaajan kumien olevan suhteellisen kuluneet. Myös hihnasto pitää pientä kihnutusta kylmänä, pitänee seuraavasta tilipussista varata saldoa myös tälle suunnalle. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen ollut autoon, suurin miinus tulee kuljettajan sivulasin huurtumisherkkyydestä. Auton parhaita puolia ovat ehdottomasti ajettavuus ja hiljaisuus. Kulutus on pyörinyt n. 8 litran tuntumassa kaupunkiajossa. Polkemalla enemmän, matka-ajossa vähemmän. 5,7l/100km taitaa olla henkilökohtainen kulutusennätys.
L suurin miinus tulee kuljettajan sivulasin huurtumisherkkyydestä
Sama ongelma, pitäisi asentaa tuplalasi kuskin puolelle. Jos on valittuna ylös ja alas puhallus, lattialle tulee selvästi enemmän. Välillä pitää sammuttaa lattia puhallus jota lasi kuivuu. Tosin sama ongelmaa monessa muussakin autossa mitä olen ajanut. Huurtuuko jos esim. vaimo ajaa?
Jos itseäni pienempikokoinen kuljettaja ajaa, niin lasi ei ole ollenkaan niin herkästi huurussa. Liekö sitten isompi ruho herkempi hikoilemaan tms. Muissa autoissa, mitä olen ajanut, niin ollut suulake kojelaudassa jonka on sitten saanut suunnattua sivulasille. E39:ssä kun se suulake on ovessa.
Olen huomioinut saman, että lattiapuhallus on paljon tehokkaampi, kuin ikkunoille. Kateuden peikko asustelee kaverin A8:ia kohtaan, jonka lasit ovat täysin huuruttomat, kiitos tuplalasien.
Jos itseäni pienempikokoinen kuljettaja ajaa, niin lasi ei ole ollenkaan niin herkästi huurussa. Liekö sitten isompi ruho herkempi hikoilemaan tms. Muissa autoissa, mitä olen ajanut, niin ollut suulake kojelaudassa jonka on sitten saanut suunnattua sivulasille. E39:ssä kun se suulake on ovessa.
Olen huomioinut saman, että lattiapuhallus on paljon tehokkaampi, kuin ikkunoille. Kateuden peikko asustelee kaverin A8:ia kohtaan, jonka lasit ovat täysin huuruttomat, kiitos tuplalasien.
Johtuu uloshengitys ilman kosteudesta, isommista keuhkoista tulee enemmän huurua. Kokeile ajaa snorkkeli suussa ja työnnät putken kattoluukusta ulos
Comment