Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: M-sport II -alustasta pykälää mukavampaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #16
    Originally posted by teropa View Post
    Tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto. M-sport I ei ollut minusta yhtään epämukava arkiajossa.

    H&R:n jouset tuntuivat Clavurionin autossa kivalle. Mitkähän iskarit sillä mahtaa olla...

    Oisko H&R jouset ja jotkut säädettävät iskarit sitten yksi optio kans itelle.

    Tero
    Täällä ehdotettu H&R -30/15 (tuotenumero: 29742-3) voisi tosiaan olla sopiva kompromissi. Mitenkähän näissä madallus on sitten käytännössä? Omassa myös -30/15, mutta todellinen pudotus oli 30/30. Paljon M-Sportia matalampaa ei käyttöautoon kannata laittaa, vaikka olisi kuinka mahtava muuten.

    Iskareinahan mulla on Koni FSD:t, joiden pitäisi olla vaimennus vs. mukavuus parhaasta päästä ainakin mainospuheiden mukaan. Varteenotettava vaihtoehto on M-Sport I iskarit, eli käytännössä Motonetinkin myymät pumput. Ja sittenhän ollaankin ns. Hemin setissä. Säädettävillä pumpuilla vaimennuksen saisi tietysti maun mukaan, mutta niissä tahtoo se löysinkin asetus usein olla melko sporttinen.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #17
      Terve,

      Lueskelin vielä vanhoja tarinoita tuosta Hemin kehumasta H&R -30/15 + M-sport I -kombosta. Taidan kallistua siihen. Ei se huono voi olla... Tosin 5er:n ottamista mitoista näyttäisi, että M-Sport II:stakin vielä tuo satsi tipahtaa Petrin autoon verrattuna ainakin -11mm edestä ja -7mm takaa.

      Onkohan nyt nämä allaolevat Motonetin pumput juurikin nuo M-Sport I -pumput? Tuolla toisessa tredissä 5er oli vaihtanut Bogen numerolla iskarit 33-035-A eteen ja 36-A61-A taakse. Onko Motonetin pumput samaa tavaraa? Katselin myös sieltä linkistä, josta sai näkyviin eri alustojen varaosanumeroita, niin minkä vuoksi siellä näytti olevan M-sport alustoihin samat pumput M-sport I ja M-sport II:een? Tai sitten katsoin väärin. Joka tapauksessa miten samaa iskaria voi olla usealla eri osanumerolla? (esim taakse oli 36-A61-A, 37-648-A ja 37-630-A)

      Tässä ne motonetin hilppeet, jotka vissiin on just nää?
      520-530 E39 Eteen/Sport-alusta ja "M" BogeSachs. . . . . . 85-4278 149.00
      500-Sedan E39 Taakse/Sport-alusta ja "M" BogeSachs. . . . . 85-4279 95.50

      KL:n sivuilta en löytänyt mitään H&R -jousista, vaikka sieltä pitäisi halvimmalla tuo -30/15 setti löytyä. Laitoin yhteydenottopyynnön, eiköhän se selviä. Noilla näkyi olevan jälleenmyyjänä Oulussa tuo MB-osa. Ehkä myös sieltä saa suoraan noita H&R:n jousisettejä...

      Tuo iskareiden varaosanumero kiinnostaa tietää tarkkaan myös siksi, että arvelin kysyä Oulun Sähködieselistä noita pumppuja, kun Jarde näkyi ostaneen sieltä tuon saman sarjan, Motonetin hintaan.

      Kannattaako samalla uusia noita iskareiden kaikensorttisia kumia, nehän ei varmaan tule noissa sarjoissa mukana. Entäs ylätukilaakerit?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19178
        • -

        #18
        Originally posted by TJJ View Post
        Ulkomaille lähtö taitaa sitten olla edessä...?
        No kyllä täällä Tampereella ainakin on M-sport II alustalla tullut hyvin toimeen. Tuo kommentti tuli vaan siitä, kun tiedän kokemuksesta, kuinka paskat kadut Oulun keskustassa on. Ihan uskomattomia töyssyjä, reikiä tiessä ja mukulakiviä joka paikassa. Täällä sentään on vain noin kilometrin verran mukulakiveä (Hämeenkatu) ja sitäkään ei ole pakko ajaa.

        Omasta mielestäni ehjä M-sport II ei ole pintakova, vaan myös heti alkuun jämäkkä. Monilla tarvikejousilla on pilattu alkuperäinen alusta ja alkuvaiheen jousto antaa juuri sellaisen vaikutelman keinuvasta laivasta. Makuja on tietysti monia.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Tomppa80
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 2088
          • Raahe

          #19
          KW variante3, niin saa säädettyä mieleisekseen. Ystäväni audi a4 on madallettu laadukkaalla, säädettävällä alustasarjalla (en muista merkkiä) n:70mm ja on edelleen mukava ajaa, ei hyppyytä (paluuvaimennustakin löytyy). Muut kokemukseni lasketuista autoista, ovat olleet vähintaankin pettymyksiä. Mm kaverini Opel jossa oli sahc iskarit ja h&r jouset niin auto oli mikroautomaisen kova. Olihan se mukava ajaa mutkiin puolta lujempaa, uudella asfaltilla, mutta mukavuutta ei ollut ollenkaan. Myös kaverini S4 audi on pilattu jollain jousi sarjalla (iskareiden merkkiä en muista) tuntuu että jossain vaihessa alkaa pistehitsit repeämään. Uuteen polooni vaihdoin Eibachin -40mm laskevan jousisarjan ja 215/40"16 renkaat niin olihan se mahtava ajaa Norjan vuonoteitä, mutta olisi pitänyt panostaa myös iskareihin, vaikka jousista sanottiin että suunniteltu toimimaan alkup. iskareilla. Nykyiseen passattiini aion laittaa KW variant2 tai 3 alustan.
          Mercedes Benz E -07
          BMW 523i -96
          Volvo v70t5 -99
          Harley Davidson Electra Glide -00
          Solifer SM -75

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #20
            Originally posted by teropa View Post
            ...Kannattaako samalla uusia noita iskareiden kaikensorttisia kumia, nehän ei varmaan tule noissa sarjoissa mukana. Entäs ylätukilaakerit?

            Tero
            Ainakaan Bogen mukana ei tule mitään kumeja. Joten ainakin jousen alapään kumit, pohjaanlyöntikumit sekä pölysuojat kannattaa uusia. Pohjaanlyöntikumit voi toki olla ok vanhatkin.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Juhis View Post
              No kyllä täällä Tampereella ainakin on M-sport II alustalla tullut hyvin toimeen. Tuo kommentti tuli vaan siitä, kun tiedän kokemuksesta, kuinka paskat kadut Oulun keskustassa on. Ihan uskomattomia töyssyjä, reikiä tiessä ja mukulakiviä joka paikassa. Täällä sentään on vain noin kilometrin verran mukulakiveä (Hämeenkatu) ja sitäkään ei ole pakko ajaa.
              Olen jo pitkään ihmetellyt miten joku pärjää ja säilyttää auton ja vanteet ehjänä matalaprofiilisilla renkailla ja madalletulla alustalla kun hermot meinaa mennä 16" renkailla (talvella 15") normaalillakin alustalla. Täälläpäin löytyy myös tiestä reikiä, töyssyjä, kuoppia, rakoja, surkeita saumapaikkauksia/reikien korjauksia, teräviä siltojen saumoja, syvällä olevia kaivonkansia jne. Ja noita löytyy jo ihan moottori/ohitustieltäkin saati sitten muualta.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by teropa View Post
                Kannattaako samalla uusia noita iskareiden kaikensorttisia kumia, nehän ei varmaan tule noissa sarjoissa mukana. Entäs ylätukilaakerit?
                Mielenrauhan takia kannattaa samalla uusia kaikki, siis jousen ylä- ja alaosan kumit, pohjaanlyöntikumit, haitarikumit ja yläpään laakerit. Ainakin minulla taakse tuleva yläpään "laakeri" sisälti myös jousen yläpään kumin, joten sitä ei välttämättä tarvitse tilata erikseen. Takana ei ole haitarikumia, vaan muoviholkki, jonka vaihto oli tarpeeton, koska entinenkin oli kuin uusi. Mutta eipä uusi paljon maksa, joten vaihtoon vaan sekin.
                E39 528iA

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Mielenrauhan takia kannattaa samalla uusia kaikki, siis jousen ylä- ja alaosan kumit, pohjaanlyöntikumit, haitarikumit ja yläpään laakerit. Ainakin minulla taakse tuleva yläpään "laakeri" sisälti myös jousen yläpään kumin, joten sitä ei välttämättä tarvitse tilata erikseen. Takana ei ole haitarikumia, vaan muoviholkki, jonka vaihto oli tarpeeton, koska entinenkin oli kuin uusi. Mutta eipä uusi paljon maksa, joten vaihtoon vaan sekin.
                  Ok, eli kaikki uusiksi...

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7459
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by teropa View Post
                    M-sport I ei ollut minusta yhtään epämukava arkiajossa.
                    Minusta on vähän yllättävää että ero on noin suuri. Itse en ole pitänyt tätä M Sport II -alustaa liian epämukavana kuin ihan pahimmissa paikoissa talvella jos/kun iskarit on jo kylmyyden vuoksikin vähän jäykemmät kuin normaalisti. Siis tottakai mukavampi voisi olla välillä kiva, mutta pelkään että maantievauhdeissa sitten taas en olisi enää yhtä tyytyväinen.

                    Nyt kun on pari vuotta tottunut jämäkämpään alustaan aiempien autojen pehmeiden jälkeen niin on tullut jotenkin yliherkäksi vellovan kyydin suhteen. Varsinkin taksimatkat C5-sitikoilla on kauheaa kärsimystä.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7459
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Olen jo pitkään ihmetellyt miten joku pärjää ja säilyttää auton ja vanteet ehjänä matalaprofiilisilla renkailla ja madalletulla alustalla kun hermot meinaa mennä 16" renkailla (talvella 15") normaalillakin alustalla.
                      Omalta osaltani sanoisin että ei nämä "ylikokoiset" 225/50R17 talvirenkaat oikeasti mitenkään matalat ole profiililtaan. Kesällä taas orggiskoon Nankangit oli ainakin erittäin mukavat eikä ole ollut ikinä hermot tai vanteiden kestävyyskään tiukalla.

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Täälläpäin löytyy myös tiestä reikiä, töyssyjä, kuoppia, rakoja, surkeita saumapaikkauksia/reikien korjauksia, teräviä siltojen saumoja, syvällä olevia kaivonkansia jne. Ja noita löytyy jo ihan moottori/ohitustieltäkin saati sitten muualta.
                      Samaa se täälläkin on, moottoritie tosin lienee suunnilleen tasainen lukuunottamatta superkarkeaa pintaa. Järjelliset hidastetöyssyt selvittää M-alustalla aivan kivutta sallituissa nopeuksissa, mutta tietysti jossain on aina terävä jättityössy jossa nokan pohjapanssari voi osua maahan. Terävien reikien suhteen 17" renkaiden ilmatilavuus on ollut tähän asti ihan riittävä. Syvällä olevat kaivonkannet on vähän ikäviä, mutta yleensä nekin muistaa kiertää.

                      Minua ei hirveästi kiinnosta hidastella jokaisen kolon kohdalla ja siksi 18" vanteiden laittamista olen hiukan epäröinyt (niitten hinnan lisäksi). Nyt varmaan joku kertoo ettei niilläkään ole mitään sen suurempaa ongelmaa missään.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 23-01-2008, 08:03.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7459
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by teropa View Post
                        Lueskelin vielä vanhoja tarinoita tuosta Hemin kehumasta H&R -30/15 + M-sport I -kombosta.
                        En tiedä mikä Hemin alusta alunperin oli, mutta sulla kuitenkin jää eroksi M-Sport II -kallistuksenvakaajat, mutta se lienee enemmän plussaa kuin miinusta.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7459
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by 5er View Post
                          < H&R 30/15 + Boge M-Sport
                          Näyttää tuossa kuvassa tosiaan reilusti matalammalta kuin M Sport II -alusta mulla, kuten teropa oli mitoista päätellytkin.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #28
                            Petri,

                            Kyllä tuon oman auton M-sport II on selkeästi pintakova. Ja se rasittaa.

                            Clavurionin kanssa eilen viimeksi juttelin puhelimessa, ja sovittiin, että järkätään ehkä to-iltana "koeajot" vielä kertaalleen. Clavuhan laittoi H&R -30/15 satsin + Koni FSD sarjan ihan kuulemma täsmälleen sen vuoksi, että ei pitänyt alustan pintakovasta luonteesta. Ja olen ajanut hänen 530d:llä tuolla uusitulla alustalla, ja tuntuma oli minusta selkeästi ei-pintakova, vaan jämäkkä+mukava. Juuri sitä olen hakemassa.

                            Ehkä oma perse on vaan tarkka kyydistä, mutta eron I:sen ja II:sen välillä on minusta ei nyt valtava mutta huomattava.

                            Eilen laskin rengaspaineita hiukan. Alla siis se 235/45 r17 satsi HP4:lla, ja tommonen ladattava huoltikan mittari näytti ympäriauton 2.6 paineita. Laskin 2.5:een ympäriauton, ja kyyti pehmeni hiukan. Ehkä noille kumille voisi laittaa jopa 2.3-2.4, ja olisi vielä pehmeämpää. Mutta ei alle. Ja kuka tietää, mitä tuokaan mittari tiesi... Pitäis tarkistaa vielä muualla.

                            Jotenkin alkanut kypsymään ajatus tuosta H&R+Motonet paketista. Soitin just Oulun MB-osaan, ja heiltä saa tilaamalla tuon jousisatsin osanro 29742-3, joka Clavun mukaan on oikea (-30/15) hintaan 280e.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #29
                              Voisiko joku viisaampi sitten kaivaa tuon M-sport I:sen SACHS:in varaosanumerot iskareille?

                              Sähködieselin koneella ei näy kun vakioalustan osat, mutta numerolla löytyy... jos sen tietää . On tuossa toisessa tredissä linkki siihen hyvään alustatietokantaan, mutta katon kuitenkin jotenkin väärin sen ite :o.

                              Kävin vielä nuo läpi, niin vaikuttaa siltä, ettei tuolta linkistä löydy SACHS:lta toisia iskareita ikäänkuin uudempaan, koska niitä ei vissiin vaan saa sieltä?

                              Päädyin tämmösiin osanumeroihin:

                              Eteen: 556834
                              Taakse: 170857

                              Oisko nuo oikeat?

                              Tero
                              Last edited by teropa; 23-01-2008, 08:49.
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                #30
                                Oulun Sähködieseliltä saa melkein kaikkea:

                                - iskarit eteen 205e/kpl
                                - iskarit taakse 113e/kpl
                                - kumisarja eteen (pohjaanlyönti ja suojakumit) ~20e
                                - kumisarja taakse EI TUNNE (?????)
                                - tukilaakerit etuakseli ~40e/kulma
                                - tukilaakerit taka-akseli ~45e/kulma

                                Olihan nuo tukilaakerit nyt sitten sitä vanhempaa mallia, eli M-sport I:sen satsia, eikä uudempaa (eli iskarin mukaan tietty?) ?

                                Ihmetyttää tuo taka-akselin kumisatsin löytymättömyys. Järjestelmät eivät tunne... ?

                                Motonetissä varsinkin tuo etuiskari on selvästi halvempi (~50e), joten kannattanee iskarit ainakin tilata sieltä. Saakohan sieltä myös noita muita hilppeitä? Jos nyt kyseessä siellä tosiaan on tuo SACHS:n M-iskari.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎