Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: M-sport II -alustasta pykälää mukavampaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cba
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 3464
    • Ylivieska

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Paljonko niillä m-sport II iskareilla oli ajettu? Ettei pintakovuus olis tullut siitä, että ne oli lopussa ja päästi iskut läpi? Mulla on Eibach prokit-jouset alkuperäisillä vakioiskareilla (~140 tkm) ja vaikka auto on muuten leppoinen ajella, lyö siltojen ym. saumat aika selkeästi "läpi" ja joutuu esim. tietyöalueilla oleviin asfalttisaumoihin ym. töyssyihin hidastamaan huomattavasti enemmän kuin muilla autoilla. Joutuu aina varottelemaan takana tulevaa autoa hyvissä ajoin, ettei tule perään noissa. Sillä mietin, kun kesällä olin ajatellut laittaa uusien prokit jousien kanssa sachs advantage m-sport 1 iskarit alle, tosin ne taitaa olla muutenkin pehmeämmät. :think


    Ei ne mitenkään toiminnallisesti huonot olleet, ei vuotoja tms. Paha sanoa olivatko sitten alkuperäiset, autolla rullattu noin 200t. M-sport- iskarihan on molempiin suuntiin vaimentava ja paljon jäykempi lähtöjään(voi vertailla ihan käsinkin kokeilemalla, ero on huomattava).

    Kuulostaa oudolta että jos iskari menee huonoksi niin kyyti kovenisi? :think Eikös se mene niin että viallinen iskari ei tee sitä mitä sen pitää, eli vaimenna jousen liikkeitä, vaan autosta tulee holtittomasti jousien varassa keinuva? Voihan horon iskarin takia tulla vaikka minkälaisia ylimääräisiä tutinoita, mutta tuskin ne nyt yksistään alustasta pintakovaa tekee? Voin toki olla väärässäkin, nämä huomiot siis ihan oman kokemuksen kautta saatuja

    Comment

    • cba
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 3464
      • Ylivieska

      Originally posted by Vesa View Post
      Kyllä noilla jousilla on merkitystä ja Eibach on jonkn verran pehmeämpi kuin originaali M-Sport-jousi. MUTTA olen taipuvainen uskomaan, että iskarilla on vieläkin suurempi vaikutus. Eli luultavasti normi iskari ja H&R tai Eibach jouseksi olisi mukavuuden osalta paras, jos nyt vakiota matalampi pitää olla. Monihan, esim. Hemi, on tällä foorumilla kirjoittanut, että vakioalustaan kun laittaa H&R-madallusjouset, mukavuus säilyy ennallaan. Omaa kokemusta tästä ei ole.
      Tämän minäkin allekirjoitan, tosin omassa testasin juuri eibacin jousia ENNEN kuin vaihdoin iskareita ja kyyti meni kovemmaksi. Johtui varmaankin sitä että noilla jousilla auto madaltui enemmän kuin m-sporteilla.

      Comment

      • Masatus
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 867
        • Haukipudas

        Originally posted by cba View Post
        Tämän minäkin allekirjoitan, tosin omassa testasin juuri eibacin jousia ENNEN kuin vaihdoin iskareita ja kyyti meni kovemmaksi. Johtui varmaankin sitä että noilla jousilla auto madaltui enemmän kuin m-sporteilla.
        Niin testasit eibacheja vanhojen m-sport II iskareiden kanssa vai kuin se oli? Ja nyt sinulla sachs super touring + m-sport jouset, minkä ikäiset nuo jouset on, jos uudet niin mihkä hintaan niitä saa kierroksen?

        Comment

        • cba
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 3464
          • Ylivieska

          Originally posted by Masatus View Post
          Niin testasit eibacheja vanhojen m-sport II iskareiden kanssa vai kuin se oli? Ja nyt sinulla sachs super touring + m-sport jouset.
          Juuri noin. Jouset ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä alkuperäiset.

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Originally posted by cba View Post
            Kuulostaa oudolta että jos iskari menee huonoksi niin kyyti kovenisi? :think Eikös se mene niin että viallinen iskari ei tee sitä mitä sen pitää, eli vaimenna jousen liikkeitä, vaan autosta tulee holtittomasti jousien varassa keinuva?
            Täysin toimimattomilla iskareilla auto tosiaan menee leijuvaksi ja tärisee mitä ihmeellisemmin. Tämä tuli huomattua parina päivänä talvella, kun ilmeisesti etuiskarit jäätyivät hetkellisesti ja eivät vaimentaneet lainkaan. Olen myös ajanut parilla yli 200 tkm ajetulla autolla, missä on todella löysä ja huojuva alusta. Niissä iskarit myös ehtoopuolella. Olen myös lukenut kommentteja, että kuluneet iskarit päästävät helpommin läpi esim. teiden saumoja ja muuta. Iskarihan toimii alipäästösuodattimena (~integraattorina) ja pyrkii vaimentamaan kaikki nopeat / terävät tärähdykset = korkeat taajuudet. Jäljelle pitäisi jäädä vain hallitut matalat taajuudet = renkaan tietä myötäilevä hidas liike. Esim. Beisanin sivuilla sanotaan näin:

            "Symptoms: Initially, the front struts will squeak and have an extra bounce on speed bumps. Within a month this will transition to the car landing hard on speed bumps and the suspension feeling stiff on road bumps. A loss of control can also be felt during and after excessively bumpy road conditions. Over time failing struts can cause inner tire tread cupping and wear. Badly worn struts can leak lubricating oil. If the spring pads are badly worn, a clunk could be heard when landing from a speed bump."

            Edit. Eli ikääntyessään iskari alkaa tod. näk. vuotamaan korkeampia taajuuksia (iskuja) läpi helpommin, mutta pystyy vielä vaimentamaan alempia taajuuksia siinä määrin, että tasaisella tiellä auto tuntuu kulkevan vielä normaalisti, minkä perusteella voisi iskareiden päätellä "olevan vielä ok". Sitten kun iskari menettää vaimennuskykynsä myös alhaisilla taajuuksilla, seurauksena on lentävä matto fiilis ja kivat tärinät koko taajuuskaistalla. Vauriomekanismi varmasti on hieman erilainen eri tyyppisillä iskareilla, mutta yksinkertaistettuna jotain tämän suuntaista.
            Last edited by Bomb5; 05-05-2013, 21:31.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • cba
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 3464
              • Ylivieska

              Originally posted by Bomb5 View Post
              Täysin toimimattomilla iskareilla auto tosiaan menee leijuvaksi ja tärisee mitä ihmeellisemmin. Tämä tuli huomattua parina päivänä talvella, kun ilmeisesti etuiskarit jäätyivät hetkellisesti ja eivät vaimentaneet lainkaan. Olen myös ajanut parilla yli 200 tkm ajetulla autolla, missä on todella löysä ja huojuva alusta. Niissä iskarit myös ehtoopuolella. Olen myös lukenut kommentteja, että kuluneet iskarit päästävät helpommin läpi esim. teiden saumoja ja muuta. Iskarihan toimii alipäästösuodattimena (~integraattorina) ja pyrkii vaimentamaan kaikki nopeat / terävät tärähdykset = korkeat taajuudet. Jäljelle pitäisi jäädä vain hallitut matalat taajuudet = renkaan tietä myötäilevä hidas liike. Esim. Beisanin sivuilla sanotaan näin:

              "Symptoms: Initially, the front struts will squeak and have an extra bounce on speed bumps. Within a month this will transition to the car landing hard on speed bumps and the suspension feeling stiff on road bumps. A loss of control can also be felt during and after excessively bumpy road conditions. Over time failing struts can cause inner tire tread cupping and wear. Badly worn struts can leak lubricating oil. If the spring pads are badly worn, a clunk could be heard when landing from a speed bump."

              Edit. Eli ikääntyessään iskari alkaa tod. näk. vuotamaan korkeampia taajuuksia (iskuja) läpi helpommin, mutta pystyy vielä vaimentamaan alempia taajuuksia siinä määrin, että tasaisella tiellä auto tuntuu kulkevan vielä normaalisti, minkä perusteella voisi iskareiden päätellä "olevan vielä ok". Sitten kun iskari menettää vaimennuskykynsä myös alhaisilla taajuuksilla, seurauksena on lentävä matto fiilis ja kivat tärinät koko taajuuskaistalla. Vauriomekanismi varmasti on hieman erilainen eri tyyppisillä iskareilla, mutta yksinkertaistettuna jotain tämän suuntaista.

              No voihan tuossa perää olla, en väitä vastaan Mutta silti uskaltaisin olla sitä mieltä, että tuo perusiskari passaa kyllä m-sport II-alustaan paremmin mukavuusmielessä kuin sen oma iskari uutenakaan.

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                Originally posted by cba View Post
                No voihan tuossa perää olla, en väitä vastaan Mutta silti uskaltaisin olla sitä mieltä, että tuo perusiskari passaa kyllä m-sport II-alustaan paremmin mukavuusmielessä kuin sen oma iskari uutenakaan.
                Jep, vaikka quottasin sua tuossa, niin se oli tarkoitettu ihan yleisesti pohdittavaksi. Innostuin näköjään miettimään asiaa vähän laajemminkin.

                Ja en epäile yhtään etteikö ne perusiskarit toimisi niiden jousien kanssa. Itsekin vähän kahden vaiheilla, kummat laittaa, super touringit vai advantage m-sportit. Oikeastaan haluaisin nuo m-sportit ainakin eteen sen takia, kun noilla eibacheillakin se keula laskeutuu aika paljon, että kestäisivät pumput sitten ajossa mahdollisimman pitkään.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4180

                  Mutta onko tuo "perusiskari" samoilla mitoilla kuin M-sport II pumppu? Tarkoitan alimmaisen "jousilautasen" etäisyyttä ala kiinnityspisteeseen (reikä takana ja edessä olake). Eihän tuolla sen suurempaa merkitystä ole, mitä nyt hieman vaikuttaa alustan korkeuteen. Esim. Ac schnitzerin takaiskarin jousilautanen on n. 10mm korkeammalla kuin M-sport II iskarissa, jolloin samoilla jousilla/yläpäillä perä on n. 10mm alempana M-sport II iskareilla.



                  Luulin ensin että ac schnitzerin iskarit on samat kuin M-sport II e39:ssä, mutta ei ollut. Olisiko sitten sama mitä normaalissa M-sport alustassa (Sachsin tekemät kumminkin ja aika jämäkät). :think
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Originally posted by bemmeri View Post
                    Mutta onko tuo "perusiskari" samoilla mitoilla kuin M-sport II pumppu?
                    Itteäkin kiinnostaisi kuulla tästä myös ja mikä on ero Super Touringin ja Advantage M-sport I pumppujen mitoilla, eli tuleeko autosta jollain näistä matalempi samoilla jousilla? Itellä on tarkoitus saada toi auto mahdollisimman korkeaksi, vaikka eibachia alle tuleekin (taas).
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4180

                      Originally posted by Bomb5 View Post
                      Itteäkin kiinnostaisi kuulla tästä myös ja mikä on ero Super Touringin ja Advantage M-sport I pumppujen mitoilla, eli tuleeko autosta jollain näistä matalempi samoilla jousilla? Itellä on tarkoitus saada toi auto mahdollisimman korkeaksi, vaikka eibachia alle tuleekin (taas).
                      Käsittääkseni M-sport II on "matalin". Laitoin konin sportit taakse ja piti laittaa alimmaiseen pykälään jousilautanen että oli vastaava mitta kuin M-sport II:ssa.

                      Tosin en laittana M-sportin jousia, pistin nuo Ac schnitzerin jouset kun niillä sain perän alemmaksi. M-sportin jouset on vaapaa pituudella huomattavasti pitemmät kuin nuo Ac schnitzerin vieterit ja silti pintakovemmat. Ei ymmärrä. :think
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        Originally posted by cba View Post
                        Eli sigun 540:ssä on nyt Sachs Super Touring-iskarit edessä ja takana, muuten m-sport II -alusta +17" rengastus. Pintakovuus pieneni merkittävästi verrattuna m-sport- iskareihin, mutta tietty jämäkkyys silti säilyi. Tulee ajettua liiankin kovaa kun kolot ja heitot ei iske sillätapaa enää läpi Kyllähän tämä tietysti "löysytti" alustaa siellä +120km/h nopeuksissa, mutta mieluummin käyttöpeliin mukavuutta Eihän se tuo m-sport-alustakaan taida itsessään häävi olla ratakäytössä
                        Lueskelinpa tätä threadia läpi uudelleen hieman eri näkökulmasta, koska tilasin juuri Pielmeieriltä uudet m-sport jouset. Onko tullut uusia kokemuksia / havaintoja tuosta alustan toimivuudesta? Nuo m-sport jousethan pudottaa niin miedosti, että super touring iskarit varmasti kestää hyvin ja on vähän halvemmatkin kuin advantaget. Käytit varmaankin m-sport pohjaanlyöntikumeja ja muita suojakumeja?
                        Last edited by Bomb5; 18-05-2013, 14:19.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          Originally posted by Vesa View Post
                          Halvimmat löytämäni iskarit (Sachs Advantage, 556 834) löytyy eBaysta: http://www.ebay.de/itm/556834-Stosda...ht_2617wt_1152
                          Ostitko iskarit tuolta idir-autoteilestä italiasta, oliko ongelmia? Kattelin just, että saisi super touringit toimitettuna n. 370 eurolla ja advantage m-techit n. 500 eurolla. Vois melkeen ostaa tuolta, jos tulee oikeat kamat ja on uusia... :think
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • Vesa
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 363
                            • Oulu

                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Ostitko iskarit tuolta idir-autoteilestä italiasta, oliko ongelmia? Kattelin just, että saisi super touringit toimitettuna n. 370 eurolla ja advantage m-techit n. 500 eurolla. Vois melkeen ostaa tuolta, jos tulee oikeat kamat ja on uusia... :think
                            Itse asiassa tilasin iskarit aikanaan Puolasta: http://e-autoparts.pl/. Tuolta olen tilannut aika paljon osia. Hinnat todellakin kohdallaan sekä nopeat ja edulliset toimitukset.
                            Nykyiset:
                            BMW F11 535DA xDrive -15
                            Toyota Yaris Hybrid -20

                            Exiä noin 60 kpl...

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              No nyt ajettu hieman enemmän. Ei tuo vieläkään ole hyvä, mutta toki parempi kuin ennen. Edelleen pintakova. Karkealla soralla menee ihan ok, mutta asfaltilla pienetkin epätasaisuudet nyppää ja täräyttää. Onkohan tuo touringin jousitus viritetty kuormaa ajatellen, joten tyhjällä autolla epämukava?
                              Laitatin omaani lopulta sedanin m-sport jouset eteen, tuli ihan siedettävä.

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Kokeilinpa kepillä jäätä ja tilasin juuri Sachs Super Touringit tuolta italian ebaysta (idir). Toimituskulut oli vain 22 euroa 4 iskarille. Iskarit oli tosi edulliset, n. 85-90 euroa / tolppa. Kommunikointi oli nopeinta, mitä ebayssa olen kohdannut. Pyysin tarjousta yhdistetyille toimituskuluille (etu- ja takaiskarit), johon tuli vastaus 2 minuutissa. DHL seurantakoodi tuli vajaan tunnin sisällä paypalilla maksamisesta. Jos siinä paketissa on ihan oikeasti Sachsin iskarit, niin helvetin hyvät katteet noi muut kaupat noista ottaa. Paljon toi idir on kuitenkin myynyt ja saanut hyvää palautetta juuri bemareiden iskareita ostaneilta, saa nähdä...

                                Jousetkin saapuivat Pielmeieriltä (+ M-lippis). Alustaksi tulee siis sama kuin cba:lla, M-Sport jouset ja Sachs Super Touringit. Vakaajatankoihin en ainakaan heti aio kajota, kun niihin juuri vaihdoin uudet kumit. Tuskin se 1 mm paksuusero niin paljoa vaikuttaa, ainakaan mun ajoissa.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎