E39: M-sport II -alustasta pykälää mukavampaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #61
    Originally posted by Kähmy View Post
    Joo tossa toisessa threadissa olikin juttua, että jos on "227"-alusta, se ei olekaan M-sportti, vaan touringin urheilualusta, joten eihän noi olekaan keskenään vertailukelposia...

    -Kähmy
    Tuohon olisi kiva saada vielä varmistusta, että siis tourinkiin on saanut jotain sporttialustaa, joka ei ole M-sport II (II tässä tapauksessa, koska auto -00) ?

    Näin se oma tietämys kasvaa... kuvittelin aiemmin, ettei E39:iin ole mitään erillistä sporttirattia, mutta kun semmonenkin on, siis M-ratin lisäksi. Onko sedaniinkin olemassa sitten joku sport-alusta, joka ei olisi M-sport???

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #62
      Originally posted by teropa View Post
      Tuohon olisi kiva saada vielä varmistusta, että siis tourinkiin on saanut jotain sporttialustaa, joka ei ole M-sport II (II tässä tapauksessa, koska auto -00) ?
      Vertailua etuiskareista RealOEM:sta E39 10/99-> SEDAN TOURING
      Vertailin myös ZF:n katalogista vastaavuuksia.

      Touring sport-alustan (S227A) etuiskari vastaa sedanin M-Sport I (S704A). = Sachs Advantage (556834) / Boge Turbo (36-A61-A)

      Jousista on hankalampi saada tarkkoja tietoja, koska ne ovat enemmän yksilöllisiä akselipainon mukaan.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #63
        Originally posted by Clavurion View Post
        Vertailua etuiskareista RealOEM:sta E39 10/99-> SEDAN TOURING
        Vertailin myös ZF:n katalogista vastaavuuksia.

        Touring sport-alustan (S227A) etuiskari vastaa sedanin M-Sport I (S704A). = Sachs Advantage (556834) / Boge Turbo (36-A61-A)

        Jousista on hankalampi saada tarkkoja tietoja, koska ne ovat enemmän yksilöllisiä akselipainon mukaan.
        Tämä on silti mielenkiintoista.... Tuo selittää sen Kähmyn ja minun auton tuntuman erot (vaikka toinen onkin tourinki ja toinen sedan). Kähmyn auto nimittäin tuntuu aivan samalta kuin mun vanha auto, ja se oli m-sport I alustalla. Sen verran kyyti on erilaista, ja jousetkin on tietysti erilaiset. Arvaan, että jouset tuossa sporttialustassa on juurikin m-sport I:sen aisaparit.

        Itseasiassa vois sanoa, että osittain Kähmyn auton tuntumaan perustin oman aiemman käsitykseni M-sport II:sta, koska oletin väärin, että ko. autossa juurikin se alusta on.

        Ehkä edelleen tuo M-sport I + H&R 30/15 olisi kokonaisvaltaisesti paras ratkaisu. Mutta semmosta kiirettä nyt ei ehkä ole tuhlata sitä tonnia, mikä tuohon kokonaisuudessaan menee, jos päivittää...

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • mailman
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 8003
          • Vantaa

          #64
          Nostetaas vanhaa topiccia...
          Eli tänään sitten vasenetu-iskari otti ja jäätyi, joten alustaremppaa on tulossa (toivottavasti iskari vielä "nousee" ettei nyt ihan just heti tarvisi) ja vähän kysymyksiä ilmassa.

          Autossani M-Sport 2 (528i vm. 9/99) alusta, ajettu nyt rapiat 180tkm.
          Uusi alusta tullee olemaan H&R 50/40 Cup-Kit, tätä jo porukka tuolla ircin puolella suositteli kovasti.
          Hintaa paketilla ~550e joten jopa halvemmalla pitäisi saada parempaa(??) kuin ostamalla uutta, ja kalliimpaa, originaalia.

          Originally posted by teropa View Post
          Kannattaako samalla uusia noita iskareiden kaikensorttisia kumia, nehän ei varmaan tule noissa sarjoissa mukana. Entäs ylätukilaakerit?
          Sama kysymys kuin Teropa:lla, eli mitä tuonne alustaan nyt kannattaa uusia tämän saman konkurssin tiimoilla? :think Ihan selkeää listaa kaipaisin sekä etu- että takapäähän.
          Todennäköisesti kaikki kilkkeet alustassa ovat ihan originaaleja, joten lienee tosiaan oikea aika nekin uusia. Ja varsinkin kun E39 on niin kuuluisa noista alustantutinoista, sekä siitä, että kun vaihdat vain pari kilkettä niin heti kohta pitää olla niitä muitakin osia olla vaihtamassa.
          Ajattelin, että josko nyt kerralla vaan vaihtaisi ne kaikki niin ei jäisi, eikä tulisi, sanomista.

          Vähän epäselvää on vielä, että mitä kaikkea hilppeitä tuo Cup-Kit pitää sisällään, mutta jospa tarkat tiedot siitäkin vielä löytyisi.
          G01 ///M40i '19
          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
          E39 ///M5 '00

          Comment

          • roadmovie
            Bimmer Rookie
            • Jan 2007
            • 73

            #65
            Originally posted by Hemi View Post
            Itse olen jo aikoja sitten siirtynyt omissa e39:ssä Einbach/tai H&R vietereihin ja orggisiskareihin samoin kuin e46:ssa..... Ei kovin katu-uskottavaa, vai?
            Moikka,

            Itse kyselin Eibachilta ja M5:een ei tuntunut löytyvän jousia ollenkaan.
            H&R:ltä näyttäisi etujouset löytyvän. Eli millä jousella saa saman korkeuden kuin vakio-M5:llä? Ja mistä noita voisi kuvitella löytävänsä järkevään hintaan?

            Iskareissa Schmiedmannilla on kiinnostavan tuntuinen hinnoittelu. Muut pyrkivät tarjoamaan vain Konia ja Bilsteiniä. Onko ideoita muista lähteistä M5-iskareille? Tietysti merkkiliike mutta hinnat ei ole oikein kiinnostavalla tasolla.

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #66
              Originally posted by Clavurion View Post
              Vertailua etuiskareista RealOEM:sta E39 10/99-> SEDAN TOURING
              Vertailin myös ZF:n katalogista vastaavuuksia.

              Touring sport-alustan (S227A) etuiskari vastaa sedanin M-Sport I (S704A). = Sachs Advantage (556834) / Boge Turbo (36-A61-A)

              Jousista on hankalampi saada tarkkoja tietoja, koska ne ovat enemmän yksilöllisiä akselipainon mukaan.
              Mites muuten kun katselin tuota sachsin katalogia netistä, että siellä ei ole eroteltuna m-sport 1 ja m-sport 2:n iskareita. m-sportille löytyy vain yhdellä numeroilla:

              etu:556 834 taka:170 857 eli onkohan nuo samoja mitä motonet myy myös. Ja onkohan tosiaan niin, että nykyään iskarit on samat molemmissa m-sport versioissa?

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #67
                Originally posted by Antsah View Post
                Mites muuten kun katselin tuota sachsin katalogia netistä, että siellä ei ole eroteltuna m-sport 1 ja m-sport 2:n iskareita. m-sportille löytyy vain yhdellä numeroilla:

                etu:556 834 taka:170 857 eli onkohan nuo samoja mitä motonet myy myös. Ja onkohan tosiaan niin, että nykyään iskarit on samat molemmissa m-sport versioissa?
                Ainoastaan orkkiksena M-sport I ja II iskarit on eroteltu ja löytyy omalla osanumerolla. Onko niissä oikeasti jotain eroa ja jos on niin mitä, kukaan ei tunnu tietävän. Omaankin laitoin Boge Turbot.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #68
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Ainoastaan orkkiksena M-sport I ja II iskarit on eroteltu ja löytyy omalla osanumerolla. Onko niissä oikeasti jotain eroa ja jos on niin mitä, kukaan ei tunnu tietävän. Omaankin laitoin Boge Turbot.
                  Saakos tiedustella mistä hommasit?

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #69
                    Originally posted by Antsah View Post
                    Saakos tiedustella mistä hommasit?
                    Motonet.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Siankarlo
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 133
                      • Helsinki

                      #70
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Vertailua etuiskareista RealOEM:sta E39 10/99-> SEDAN TOURING
                      Vertailin myös ZF:n katalogista vastaavuuksia.

                      Touring sport-alustan (S227A) etuiskari vastaa sedanin M-Sport I (S704A). = Sachs Advantage (556834) / Boge Turbo (36-A61-A)

                      Jousista on hankalampi saada tarkkoja tietoja, koska ne ovat enemmän yksilöllisiä akselipainon mukaan.
                      Miten on takapää? Omassa autossa oli tehtaalta S227A-alusta jonka totesin kelvottomaksi yhdistelmälle oma mukavuudenhalu + Suomen tieverkko. Liian pintakova. Päätin lopulta että nyt alusta muutetaan vakioksi ja vaihdatin jouset ja iskarit edestä vakiota vastaavaksi (Sachs) ja takaa iskarit uusittiin samalla + nostettiin ilmajouset samaan tasoon kuin etupää.

                      Hieman alusta pehmenikin mutta takapää tuntuu nyt kivikovalta etupäähän verrattuna. Aiemmin auto oli tasaisesti liian kova.

                      S227A:n kanssa on ilmeisesti tullut erilainen (lyhyempi?) ilmajousi taakse kuin vakiossa? Onko se myös jäykempi? Ilmeisesti on myös ilmajousen ominaisuus, että sen jäykkyys on aina sama, riippumatta siitä mihin tasoon on säädetty? Onko asia näin?

                      Tähän kysymykseen kaipaisin varmaa tietoa, sillä 500 euroa uusista ilmajousista on aika suolaista jos sama kivikova meno jatkuu investoinnin jälkeen.Jos taas palkeiden vaihdolla pääsee samaan rytmiinetupään kanssa niin sitten pitää vain kärsiä.
                      2012 F11 530DAt Xdrive
                      Ex 2002 E39 530DAt

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #71
                        Originally posted by Siankarlo View Post
                        Miten on takapää? Omassa autossa oli tehtaalta S227A-alusta jonka totesin kelvottomaksi yhdistelmälle oma mukavuudenhalu + Suomen tieverkko. Liian pintakova. Päätin lopulta että nyt alusta muutetaan vakioksi ja vaihdatin jouset ja iskarit edestä vakiota vastaavaksi (Sachs) ja takaa iskarit uusittiin samalla + nostettiin ilmajouset samaan tasoon kuin etupää.

                        Hieman alusta pehmenikin mutta takapää tuntuu nyt kivikovalta etupäähän verrattuna. Aiemmin auto oli tasaisesti liian kova.

                        S227A:n kanssa on ilmeisesti tullut erilainen (lyhyempi?) ilmajousi taakse kuin vakiossa? Onko se myös jäykempi? Ilmeisesti on myös ilmajousen ominaisuus, että sen jäykkyys on aina sama, riippumatta siitä mihin tasoon on säädetty? Onko asia näin?

                        Tähän kysymykseen kaipaisin varmaa tietoa, sillä 500 euroa uusista ilmajousista on aika suolaista jos sama kivikova meno jatkuu investoinnin jälkeen.Jos taas palkeiden vaihdolla pääsee samaan rytmiinetupään kanssa niin sitten pitää vain kärsiä.
                        Mulla sama homma. Olen ostanut kaikki vakioiskarit ja etujouset. Asennusta odotellaan. Taka ilmapussi on sportissa eri, uusi vakiopussi maksaa n.140€ kpl. Tai sitten laitan rautajouset, ne maksaa vain satasen koko setti. Jos vaikka kompura hajoaa tai putket niin tulee kalliiksi uusia. Rautajouset on kuulemma mukavammat.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #72
                          Originally posted by Siankarlo View Post
                          M vaihdatin jouset ja iskarit edestä vakiota vastaavaksi (Sachs) ja takaa iskarit uusittiin samalla + nostettiin ilmajouset samaan tasoon kuin etupää.
                          Eli onko sulla takana sportiskarit kuitenkin, tai ilmajousisen iskari? Mulle tulee rautajousisen iskarit taakse. Niissäkin on eroja, jenkkimalleissa eri kuin euro. Luulisin sen olevan löysempi ja sellaiset ostin. Kokeilemalla selviää kun on iskarit irti ja pääsee käsissä puristelemaan.

                          Comment

                          • cba
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 3464
                            • Ylivieska

                            #73
                            Minäkin kannan lusikkaa soppaan. Omassa käikäleessä kanssa tuo M-sport II -alusta ja moitin sitä pintakovaksi. Ajattelin kokeilla nyt iskareiden vaihdon yhteydessä ihan vakio 540:n iskunvaimentimia noiden M-jousien kanssa. Madallus on vakioon niin olematon, että luulisi noiden vakioiskareiden toimivan tuossa paletissa ihan ok:think Katsotaan miten käy

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #74
                              Originally posted by cba View Post
                              Minäkin kannan lusikkaa soppaan. Omassa käikäleessä kanssa tuo M-sport II -alusta ja moitin sitä pintakovaksi. Ajattelin kokeilla nyt iskareiden vaihdon yhteydessä ihan vakio 540:n iskunvaimentimia noiden M-jousien kanssa. Madallus on vakioon niin olematon, että luulisi noiden vakioiskareiden toimivan tuossa paletissa ihan ok:think Katsotaan miten käy
                              Ilmeisesti jousi on syyllinen pintakovuuteen, ei niinkään iskari.

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8974
                                • Kellokoski

                                #75
                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Ilmeisesti jousi on syyllinen pintakovuuteen, ei niinkään iskari.
                                Niinpä kait tuo on. H&R jouset alle niin pintakovuus poistuu eikä tule maasturia
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X