memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14578
    • Oulu

    Originally posted by Tojopa View Post
    Huomasinkin tuolta aiemmin, että kasikoneisen kohdalla oli sinulla toiminut ongelmitta. M52TU/M54-koneen ja stepin yhdistelmästä kaipaisin tarkempia kokemuksia, ja Hemillä noista painavaa asiaa yleensä on ollut.
    Ei tuolla koolla ole mitään ongelmaa.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      Osaisiko joku sanoa millainen toleranssi noissa vierintäkehissä on? Jos ajatellaan että uusilla renkailla vierintäkehät on:
      205/65/15 = 197.6
      225/55/16 = 199.4
      235/45/17 = 196.1
      235/40/18 = 196.7
      265/35/18 = 196.1
      Otetaan nyt esimerkiksi tuo 235/45/17 = 196.1 joka on vierintäkehältään hyvin pieni. Jos renkaassa on uutena 8mm kulutuspintaa ja rengas kuluu 4mm niin vierintäkehä muuttuu entistä pienemmäksi. Numeroina en sitä nyt osaa esittää, mutta jonkin verran pienenee kuitenkin. Mitä tästä seuraa? Laatikko osaa muuttaa käytöstään renkaan pienenemisen tahtia? Entäs kun vaihdetaan uudet renkaat, vaikka nuo 225/55/16 = 199.4 esim kesärenkaista talvirenkaisiin. Miten laatikko tajuaa, että nyt on alla 2 talvea ajetut kitkat joista on pintaa kulunut 3mm pois. Onko laatikon automatiikka niin hienoa, että se osaa laskea sen jostain?
      Paljonko rengas saa oikein kulua? Ymmärtääkö laatikko laskea ja adaptoitua aina sinne asti kun kulutuspintaa on enää 2mm jäljellä. Ja jos tuossa kohtaa vaihtaa pienemmät renkaat, jotka kuitenkin on uudet ja vastaa täysin samaa vierintäkehää kuin nuo loppuun ajetut, niin jatkaako laatikko oppimistaan vielä niidenkin renkaiden kulumisen loppuun asti? Missä tulee raja vastaan?
      Ja miksi se on juuri steppi minkä se sotkee, eikä normaalia automaattia?
      En ymmärrä :think

      Comment

      • Tonto!
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 205
        • Hausjärvi

        Originally posted by Jamppa81 View Post
        Osaisiko joku sanoa millainen toleranssi noissa vierintäkehissä on? Jos ajatellaan että uusilla renkailla vierintäkehät on:
        205/65/15 = 197.6
        225/55/16 = 199.4
        235/45/17 = 196.1
        235/40/18 = 196.7
        265/35/18 = 196.1
        Otetaan nyt esimerkiksi tuo 235/45/17 = 196.1 joka on vierintäkehältään hyvin pieni. Jos renkaassa on uutena 8mm kulutuspintaa ja rengas kuluu 4mm niin vierintäkehä muuttuu entistä pienemmäksi. Numeroina en sitä nyt osaa esittää, mutta jonkin verran pienenee kuitenkin. Mitä tästä seuraa? Laatikko osaa muuttaa käytöstään renkaan pienenemisen tahtia? Entäs kun vaihdetaan uudet renkaat, vaikka nuo 225/55/16 = 199.4 esim kesärenkaista talvirenkaisiin. Miten laatikko tajuaa, että nyt on alla 2 talvea ajetut kitkat joista on pintaa kulunut 3mm pois. Onko laatikon automatiikka niin hienoa, että se osaa laskea sen jostain?
        Paljonko rengas saa oikein kulua? Ymmärtääkö laatikko laskea ja adaptoitua aina sinne asti kun kulutuspintaa on enää 2mm jäljellä. Ja jos tuossa kohtaa vaihtaa pienemmät renkaat, jotka kuitenkin on uudet ja vastaa täysin samaa vierintäkehää kuin nuo loppuun ajetut, niin jatkaako laatikko oppimistaan vielä niidenkin renkaiden kulumisen loppuun asti? Missä tulee raja vastaan?
        Ja miksi se on juuri steppi minkä se sotkee, eikä normaalia automaattia?
        En ymmärrä :think
        Nopeustieto tulee abs antureilta, joten jos edessä on vierintäkehältään isommat renkaat kuin takana, auto olettaa renkaiden sutivan, joka tottakai vaikuttaa laatikon käyttäytymiseen. Ei sinällään siis ole väliä minkä kokoiset renkaat sielä on, kunhan vierintäkehät osuvat jokaisessa renkaassa suunnilleen samoihin..
        e39 523iA -97
        e87 120d -10
        e30 M-tech II v8 cabrio -93
        Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
        Ex e30 325 M-tech II m52 -89
        Ex e60 530i -03
        Ex e39 528 Touring -97
        Ex e39 540iA -97
        Ex e36 328 Coupe -96
        Ex e34 535 -91

        Comment

        • -kalevi-
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 507
          • Tuusula

          Originally posted by Tonto! View Post
          Ei sinällään siis ole väliä minkä kokoiset renkaat sielä on
          Ei pidä paikkansa...
          E87 118d
          E70 3.0d
          Ex: E36 M3
          Ex: E36 cabriolet m60b40
          Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
          Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Tojopa View Post
            Onko Hemillä kokemusta uudemmasta bensastepistä ja 225/50-17 renkaista?
            On toki, ei pitäisi olla mitään ongelmaa tällä koolla (eli yleensä kestää hieman isomman vierintäkehän ja pienempi on myrkkyä.)

            Comment

            • Tonto!
              BTCF Member
              • Jul 2010
              • 205
              • Hausjärvi

              Originally posted by -kalevi- View Post
              Ei pidä paikkansa...

              Joo niin kunhan ne on pyöreet.. Lähinnä tarkotin, että onko ne kaks talvea ajetut kitkat vai kaupan hyllyltä repästyt uutukaiset kesärenkaat.
              e39 523iA -97
              e87 120d -10
              e30 M-tech II v8 cabrio -93
              Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
              Ex e30 325 M-tech II m52 -89
              Ex e60 530i -03
              Ex e39 528 Touring -97
              Ex e39 540iA -97
              Ex e36 328 Coupe -96
              Ex e34 535 -91

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Tonto! View Post
                Nopeustieto tulee abs antureilta, joten jos edessä on vierintäkehältään isommat renkaat kuin takana, auto olettaa renkaiden sutivan, joka tottakai vaikuttaa laatikon käyttäytymiseen. Ei sinällään siis ole väliä minkä kokoiset renkaat sielä on, kunhan vierintäkehät osuvat jokaisessa renkaassa suunnilleen samoihin..
                Kuten tuossa jo tulikin, sillä on todellakin väliä minkälaiset vierintäkehät on alla.
                Se mistä laatikko ja nimenomaan myös moottori näissä uudemmissa TU moottorisissa tuon pienemmän vierintäkehän ”haistaa”, on nopeustiedon(ei tunnista oikeaa vaan se on kuten ennen) ja siihen tarvittavan väännön korrelaatio.
                Pienellä vierintäkehällä moottorin ja laatikon softat olettavat että ajamme koko ajan alamäessä ja adabtaatiot muokkautuvat tähän tilanteeseen.

                Comment

                • Jamppa81
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2015
                  • 445
                  • Helsinki

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Kuten tuossa jo tulikin, sillä on todellakin väliä minkälaiset vierintäkehät on alla.
                  Se mistä laatikko ja nimenomaan myös moottori näissä uudemmissa TU moottorisissa tuon pienemmän vierintäkehän ”haistaa”, on nopeustiedon(ei tunnista oikeaa vaan se on kuten ennen) ja siihen tarvittavan väännön korrelaatio.
                  Pienellä vierintäkehällä moottorin ja laatikon softat olettavat että ajamme koko ajan alamäessä ja adabtaatiot muokkautuvat tähän tilanteeseen.
                  Paljonko tuota poikkeamaa sallitaan sitten ylöspäin? Jos talvirenkaat on vaikka 225/55/16 = 199.4, mikä lienee suurimpia(?) vierintäkehältään sallittuja renkaita tuolle laatikolle, niin hermostuuko steppi 225/45/18 = 201.2?
                  Halkaisijassa on eroa vain 6mm. Eli pari kesää ajetut 225/45/18 joista on kulunut jo 3mm pintaa kelpaa laatikolle oikein hienosti?

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Onko automaattia saanut (m-sport?) leveämmillä takavanteilla ja 255/40-17 renkailla?

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7468
                      • Oulu

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Onko automaattia saanut (m-sport?) leveämmillä takavanteilla ja 255/40-17 renkailla?
                      Mulla on manuaali, mutta miksipä ei olisi saanut? Noissahan on pienempi kehä kuin 235/45R17 koossa.

                      EDIT: Enpä löytänyt enää varustelistaa ETK:sta, mutta näytti se style 66 -vanteilla sekarengastusta sopivaksi 523iA M Sportiin jolla kokeilin (GM11383).
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 30-09-2015, 14:32.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        255/40 sama halkaisija kuin 225/45. Onko niissä sitten eri softa laatikossa?

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7468
                          • Oulu

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          255/40 sama halkaisija kuin 225/45. Onko niissä sitten eri softa laatikossa?
                          https://www.rimsntires.com/specspro.jsp mukaan 255/40R17 on halkaisijaltaan 2 mm suurempi ja kehältään siten 6 mm pidempi kuin 225/45R17.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Pääkkäri
                            Bimmer Rookie
                            • May 2013
                            • 54
                            • E-Savo

                            Ymmärsinkö oikein nuo huomenna voimaan tulevat uudet rengassäännöt, kun mulla on rekisteriotteeseen merkatut koot 225/55/16 ja 235/45/17 niin voin laittaa taakse 265/35/18 ilman muutoskatsastusta.

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              Ajelin muutaman kuukauden 225 40 18 renkailla ja nyt jokin aika sitten vaihdoin 225 55 16 alle ja onhan se ero aivan huikea. Oman laatikon vikoja se ei kuitenkaan poistanut, mutta vaihtaminen muuttui huomattavasti loogisemmaksi. Vierintäkehä muuttui 194.2cm (- miinus tuosta vielä se kun renkaat oli aivan loppuun kuluneet) -> 199.4cm.
                              On siinä Hemin ja muiden jankkaamisessa jotain järkeä, mutten silti usko että omat ongelmani olisi rengastuksesta aiheutuneet. Sen kuitenkin voin myöntää että se vaikuttaa laatikon toimintaan. Mutta rikkoisiko se laatikkoa? Siitä en ehkä vieläkään ole ihan vakuuttunut. :think

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17797
                                • Jämsä

                                Originally posted by Jamppa81 View Post
                                Ajelin muutaman kuukauden 225 40 18 renkailla ja nyt jokin aika sitten vaihdoin 225 55 16 alle ja onhan se ero aivan huikea. Oman laatikon vikoja se ei kuitenkaan poistanut, mutta vaihtaminen muuttui huomattavasti loogisemmaksi. Vierintäkehä muuttui 194.2cm (- miinus tuosta vielä se kun renkaat oli aivan loppuun kuluneet) -> 199.4cm.
                                On siinä Hemin ja muiden jankkaamisessa jotain järkeä, mutten silti usko että omat ongelmani olisi rengastuksesta aiheutuneet. Sen kuitenkin voin myöntää että se vaikuttaa laatikon toimintaan. Mutta rikkoisiko se laatikkoa? Siitä en ehkä vieläkään ole ihan vakuuttunut. :think

                                Ei se heti sitä riko, mutta mitäpä luulet ajan kanssa tapahtuvan jos laatikko luistaa? Ei se ainakaan pidempään kestä... Jos sattuu olemaan muutenkin vähän viallinen laatikko, niin todennäköisesti prosessi vaan nopeutuu.
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X