Originally posted by Tojopa
View Post
E39 vannekoko > sekoittaako stepin?
Collapse
X
-
Osaisiko joku sanoa millainen toleranssi noissa vierintäkehissä on? Jos ajatellaan että uusilla renkailla vierintäkehät on:
205/65/15 = 197.6
225/55/16 = 199.4
235/45/17 = 196.1
235/40/18 = 196.7
265/35/18 = 196.1
Otetaan nyt esimerkiksi tuo 235/45/17 = 196.1 joka on vierintäkehältään hyvin pieni. Jos renkaassa on uutena 8mm kulutuspintaa ja rengas kuluu 4mm niin vierintäkehä muuttuu entistä pienemmäksi. Numeroina en sitä nyt osaa esittää, mutta jonkin verran pienenee kuitenkin. Mitä tästä seuraa? Laatikko osaa muuttaa käytöstään renkaan pienenemisen tahtia? Entäs kun vaihdetaan uudet renkaat, vaikka nuo 225/55/16 = 199.4 esim kesärenkaista talvirenkaisiin. Miten laatikko tajuaa, että nyt on alla 2 talvea ajetut kitkat joista on pintaa kulunut 3mm pois. Onko laatikon automatiikka niin hienoa, että se osaa laskea sen jostain?
Paljonko rengas saa oikein kulua? Ymmärtääkö laatikko laskea ja adaptoitua aina sinne asti kun kulutuspintaa on enää 2mm jäljellä. Ja jos tuossa kohtaa vaihtaa pienemmät renkaat, jotka kuitenkin on uudet ja vastaa täysin samaa vierintäkehää kuin nuo loppuun ajetut, niin jatkaako laatikko oppimistaan vielä niidenkin renkaiden kulumisen loppuun asti? Missä tulee raja vastaan?
Ja miksi se on juuri steppi minkä se sotkee, eikä normaalia automaattia?
En ymmärrä :think
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostOsaisiko joku sanoa millainen toleranssi noissa vierintäkehissä on? Jos ajatellaan että uusilla renkailla vierintäkehät on:
205/65/15 = 197.6
225/55/16 = 199.4
235/45/17 = 196.1
235/40/18 = 196.7
265/35/18 = 196.1
Otetaan nyt esimerkiksi tuo 235/45/17 = 196.1 joka on vierintäkehältään hyvin pieni. Jos renkaassa on uutena 8mm kulutuspintaa ja rengas kuluu 4mm niin vierintäkehä muuttuu entistä pienemmäksi. Numeroina en sitä nyt osaa esittää, mutta jonkin verran pienenee kuitenkin. Mitä tästä seuraa? Laatikko osaa muuttaa käytöstään renkaan pienenemisen tahtia? Entäs kun vaihdetaan uudet renkaat, vaikka nuo 225/55/16 = 199.4 esim kesärenkaista talvirenkaisiin. Miten laatikko tajuaa, että nyt on alla 2 talvea ajetut kitkat joista on pintaa kulunut 3mm pois. Onko laatikon automatiikka niin hienoa, että se osaa laskea sen jostain?
Paljonko rengas saa oikein kulua? Ymmärtääkö laatikko laskea ja adaptoitua aina sinne asti kun kulutuspintaa on enää 2mm jäljellä. Ja jos tuossa kohtaa vaihtaa pienemmät renkaat, jotka kuitenkin on uudet ja vastaa täysin samaa vierintäkehää kuin nuo loppuun ajetut, niin jatkaako laatikko oppimistaan vielä niidenkin renkaiden kulumisen loppuun asti? Missä tulee raja vastaan?
Ja miksi se on juuri steppi minkä se sotkee, eikä normaalia automaattia?
En ymmärrä :thinke39 523iA -97
e87 120d -10
e30 M-tech II v8 cabrio -93
Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
Ex e30 325 M-tech II m52 -89
Ex e60 530i -03
Ex e39 528 Touring -97
Ex e39 540iA -97
Ex e36 328 Coupe -96
Ex e34 535 -91
Comment
-
-
Originally posted by -kalevi- View PostEi pidä paikkansa...
Joo niin kunhan ne on pyöreet.. Lähinnä tarkotin, että onko ne kaks talvea ajetut kitkat vai kaupan hyllyltä repästyt uutukaiset kesärenkaat.e39 523iA -97
e87 120d -10
e30 M-tech II v8 cabrio -93
Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
Ex e30 325 M-tech II m52 -89
Ex e60 530i -03
Ex e39 528 Touring -97
Ex e39 540iA -97
Ex e36 328 Coupe -96
Ex e34 535 -91
Comment
-
-
Originally posted by Tonto! View PostNopeustieto tulee abs antureilta, joten jos edessä on vierintäkehältään isommat renkaat kuin takana, auto olettaa renkaiden sutivan, joka tottakai vaikuttaa laatikon käyttäytymiseen. Ei sinällään siis ole väliä minkä kokoiset renkaat sielä on, kunhan vierintäkehät osuvat jokaisessa renkaassa suunnilleen samoihin..
Se mistä laatikko ja nimenomaan myös moottori näissä uudemmissa TU moottorisissa tuon pienemmän vierintäkehän ”haistaa”, on nopeustiedon(ei tunnista oikeaa vaan se on kuten ennen) ja siihen tarvittavan väännön korrelaatio.
Pienellä vierintäkehällä moottorin ja laatikon softat olettavat että ajamme koko ajan alamäessä ja adabtaatiot muokkautuvat tähän tilanteeseen.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKuten tuossa jo tulikin, sillä on todellakin väliä minkälaiset vierintäkehät on alla.
Se mistä laatikko ja nimenomaan myös moottori näissä uudemmissa TU moottorisissa tuon pienemmän vierintäkehän ”haistaa”, on nopeustiedon(ei tunnista oikeaa vaan se on kuten ennen) ja siihen tarvittavan väännön korrelaatio.
Pienellä vierintäkehällä moottorin ja laatikon softat olettavat että ajamme koko ajan alamäessä ja adabtaatiot muokkautuvat tähän tilanteeseen.
Halkaisijassa on eroa vain 6mm. Eli pari kesää ajetut 225/45/18 joista on kulunut jo 3mm pintaa kelpaa laatikolle oikein hienosti?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostOnko automaattia saanut (m-sport?) leveämmillä takavanteilla ja 255/40-17 renkailla?
EDIT: Enpä löytänyt enää varustelistaa ETK:sta, mutta näytti se style 66 -vanteilla sekarengastusta sopivaksi 523iA M Sportiin jolla kokeilin (GM11383).Last edited by Petri.Kekkonen; 30-09-2015, 14:32.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View Post255/40 sama halkaisija kuin 225/45. Onko niissä sitten eri softa laatikossa?E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Ajelin muutaman kuukauden 225 40 18 renkailla ja nyt jokin aika sitten vaihdoin 225 55 16 alle ja onhan se ero aivan huikea. Oman laatikon vikoja se ei kuitenkaan poistanut, mutta vaihtaminen muuttui huomattavasti loogisemmaksi. Vierintäkehä muuttui 194.2cm (- miinus tuosta vielä se kun renkaat oli aivan loppuun kuluneet) -> 199.4cm.
On siinä Hemin ja muiden jankkaamisessa jotain järkeä, mutten silti usko että omat ongelmani olisi rengastuksesta aiheutuneet. Sen kuitenkin voin myöntää että se vaikuttaa laatikon toimintaan. Mutta rikkoisiko se laatikkoa? Siitä en ehkä vieläkään ole ihan vakuuttunut. :think
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostAjelin muutaman kuukauden 225 40 18 renkailla ja nyt jokin aika sitten vaihdoin 225 55 16 alle ja onhan se ero aivan huikea. Oman laatikon vikoja se ei kuitenkaan poistanut, mutta vaihtaminen muuttui huomattavasti loogisemmaksi. Vierintäkehä muuttui 194.2cm (- miinus tuosta vielä se kun renkaat oli aivan loppuun kuluneet) -> 199.4cm.
On siinä Hemin ja muiden jankkaamisessa jotain järkeä, mutten silti usko että omat ongelmani olisi rengastuksesta aiheutuneet. Sen kuitenkin voin myöntää että se vaikuttaa laatikon toimintaan. Mutta rikkoisiko se laatikkoa? Siitä en ehkä vieläkään ole ihan vakuuttunut. :think
Ei se heti sitä riko, mutta mitäpä luulet ajan kanssa tapahtuvan jos laatikko luistaa? Ei se ainakaan pidempään kestä... Jos sattuu olemaan muutenkin vähän viallinen laatikko, niin todennäköisesti prosessi vaan nopeutuu.
Comment
-
Comment