memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by Hemi View Post
    Nykyiset talvirenkaat ovat rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan täysin eri planeetalta kuin talvirenkaat vuonna-93/95 kun e39 oli suunnittelupöydällä. Varsinkin nämä pohjoismaiset matalan nopeusluokan talvirenkaat, toisin kuin nämä nopean luokituksen 15" "Saksankitkat" joille e39 alunperin suunniteltiin.
    Lisäksi, ei ole sattumaa että nykyisin tuo 15" vannekoko on Micrakokoluokan autojen vannekoko, eikä e39 kokoluokan autojen.
    Ok, toki vannekoot kasvaa koko ajan suurenevien jarrujen vuoksi, mutta kyllä rengasprofiilit nykyisin madaltuu enemmän kuin pelkkä jarrujen koko sitä edellyttäisi.
    Eli nykyinen 205/65-15" varsinkin vetelänä talvirenkaana on aivan väärän kokoluokan rengas e39:iin.
    Uusimmassa 500-sarjassa on kuitenkin minimivannekoko tuo 17", vaikka kokoluokka/paino on samaa luokkaa e39:n kanssa.
    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että myös e39:n minimivannekoko nykyisin renkain on juuri tuo 17".
    Eli, siis varmaan ensitalveksi 17" vanteet hankinnassa. En mä tosin voi moittia noita 15" vanteita ajettavuudeltaan, mutta kun mielestäni vaikuttaa negatiivisesti laatikon toimintaa verrattuna 18" vanteisiin:think. En väitä että ovat tosiaan parhaat mahdolliset noi 15" kun ei ole muita kokoja tullut testattua talvella. Ja voi olla, että toi 17" tuo ajettavuuteen jotain uutta, mitä en uskonut olevan.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1845
      • Kotona/Poissa

      Originally posted by Hemi View Post
      Nykyiset talvirenkaat ovat rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan täysin eri planeetalta kuin talvirenkaat vuonna-93/95 kun e39 oli suunnittelupöydällä. Varsinkin nämä pohjoismaiset matalan nopeusluokan talvirenkaat, toisin kuin nämä nopean luokituksen 15" "Saksankitkat" joille e39 alunperin suunniteltiin.
      ...
      Talvirenkaita on monenlaisia jopa tänäkin päivänä, mikäs pakko se on ostaa ne löysimmät kun muitakin on olemassa?

      Originally posted by Hemi View Post
      Uusimmassa 500-sarjassa on kuitenkin minimivannekoko tuo 17", vaikka kokoluokka/paino on samaa luokkaa e39:n kanssa...
      E39 omapaino n.1500 - 1600 kg, F10 1700 - 1900 kg, eroa kahden-kolmen kyytiläisen verran, noin karkeasti ottaen. Tosin tässäkin vannekoon kasvu johtunee juurikin jarrujen kasvamisesta yms yms.

      Originally posted by Hemi View Post
      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että myös e39:n minimivannekoko nykyisin renkain on juuri tuo 17".
      Henk. koht. mielipiteestä riippumatta ei kuitenkaan mikään yksiselitteinen totuus, ei kesä- eikä talvirenkaille Ajo-ominaisuuksien vuoksi E39:iin ei ole välttämätöntä laittaa vakiota suurempia vanteita. Ulkonäkö ja makuasiat on sitten eri juttu, kuten myös rata-ajo. Tässä kuitenkin kai puhutaan tieliikenneolosuhteista.

      Se, että E39 sietää erinomaisen hyvin kookkaatkin rengaskoot niistä juurikaan kärsimättä onkin sitten toinen juttu, ja hyvä sellainen
      Last edited by Havis; 29-11-2012, 16:18.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by janke View Post
        Eli, siis varmaan ensitalveksi 17" vanteet hankinnassa. En mä tosin voi moittia noita 15" vanteita ajettavuudeltaan, mutta kun mielestäni vaikuttaa negatiivisesti laatikon toimintaa verrattuna 18" vanteisiin:think. En väitä että ovat tosiaan parhaat mahdolliset noi 15" kun ei ole muita kokoja tullut testattua talvella. Ja voi olla, että toi 17" tuo ajettavuuteen jotain uutta, mitä en uskonut olevan.
        Etkö sitten huomannut mitään eroa ajettavuudessa 18" kesärenkaista 15" talvirenkaisiin vaihdossa?

        Minulla nuo 15" renkaat (ja niitä on ollut 3 eri merkkiä) taittuu alle reippaasti. Oli todella hurjan näköistä kun katsastuksessa autoa heilutettiin sivuttain. Kokeilepa miten helposti auto heiluu sivuttain kun työnnät sitä takakontin sivusta.

        Tuo ilmiö aiheuttaa tunnottoman ajokokemuksen etkä aina pysty erottamaan onko tie liukas vai onko kyseessä vain auton oma heiluminen tien urissa. Sitten kun tulee eteen liukas urainen tie ja puuskittainen sivutuuli niin siinäpä onkin ihmettelemistä.

        Eikä tässä vielä kaikki: luistonesto tuntuu toimivan 17" renkailla paljon täsmällisemmin kun sen toimintaa ei sotke renkaan pehmeydestä ja taipumisesta tuleva ylimääräinen liike.

        Toisaalta, eihän lunta ole vielä ollut kuin hetken, joten en osaa sanoa millaiset nuo 17" renkaat sitten oikeassa talviajossa ovat...
        E39 528iA

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          Originally posted by TJJ View Post
          Etkö sitten huomannut mitään eroa ajettavuudessa 18" kesärenkaista 15" talvirenkaisiin vaihdossa?

          Minulla nuo 15" renkaat (ja niitä on ollut 3 eri merkkiä) taittuu alle reippaasti. Oli todella hurjan näköistä kun katsastuksessa autoa heilutettiin sivuttain. Kokeilepa miten helposti auto heiluu sivuttain kun työnnät sitä takakontin sivusta.

          Tuo ilmiö aiheuttaa tunnottoman ajokokemuksen etkä aina pysty erottamaan onko tie liukas vai onko kyseessä vain auton oma heiluminen tien urissa. Sitten kun tulee eteen liukas urainen tie ja puuskittainen sivutuuli niin siinäpä onkin ihmettelemistä.

          Eikä tässä vielä kaikki: luistonesto tuntuu toimivan 17" renkailla paljon täsmällisemmin kun sen toimintaa ei sotke renkaan pehmeydestä ja taipumisesta tuleva ylimääräinen liike.

          Toisaalta, eihän lunta ole vielä ollut kuin hetken, joten en osaa sanoa millaiset nuo 17" renkaat sitten oikeassa talviajossa ovat...
          Tuossa aikaisemmin kirjoitinkin että normaali 80-90kmh nopudessa noi kitkat toimii hyvin mielestäni ja ovat todella hiljaiset, mistä minä tykkään ajaessa pitkää matkaa. No sitten jos tulee ohitus tilanne kuivalla asvaltilla, niin noi kitkat jää omalle kaistalle ja koppa on jo ohitettavan auton vierellä Tuo on yksi vika noissa, kuten tuossa TJJ totesikkin.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Havis View Post
            Talvirenkaita on monenlaisia jopa tänäkin päivänä, mikäs pakko se on ostaa ne löysimmät kun muitakin on olemassa?



            E39 omapaino n.1500 - 1600 kg, F10 1700 - 1900 kg, eroa kahden-kolmen kyytiläisen verran, noin karkeasti ottaen. Tosin tässäkin vannekoon kasvu johtunee juurikin jarrujen kasvamisesta yms yms.



            Henk. koht. mielipiteestä riippumatta ei kuitenkaan mikään yksiselitteinen totuus, ei kesä- eikä talvirenkaille Ajo-ominaisuuksien vuoksi E39:iin ei ole välttämätöntä laittaa vakiota suurempia vanteita. Ulkonäkö ja makuasiat on sitten eri juttu, kuten myös rata-ajo. Tässä kuitenkin kai puhutaan tieliikenneolosuhteista.

            Se, että E39 sietää erinomaisen hyvin kookkaatkin rengaskoot niistä juurikaan kärsimättä onkin sitten toinen juttu, ja hyvä sellainen
            Joo, oletko muuten ajanut e39:iä 17"-18" talvirengastuksella ja jos olet, kuinka paljon?

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1845
              • Kotona/Poissa

              Originally posted by Hemi View Post
              Joo, oletko muuten ajanut e39:iä 17"-18" talvirengastuksella ja jos olet, kuinka paljon?
              Joopa hyvinkin joo, siis en, koska 15" riittää vallan mainiosti suomalaisessa normaaliajossa talvirajoituksin, silloin kun alusta on kunnossa ja renkaat laadukkaat ja rengaspaineet kohdillaan.

              Kuten edellä jo mainitsin, uskon kyllä, että E39 sietää suuriakin tuumakokoja, mutta ne eivät ole välttämättömiä hyvän ajamisen saamiseksi, niin kesällä kuin talvellakin kun pysytään nopeuksien osalta laillisissa rajoissa. Varsinkin talvella pikeminkin päinvastoin, mitä leveämpi rengas, sen heikommat ajo-ominaisuudet ovat sohjossa / paksussa lumessa ajaessa. Täällä päin kun tieverkkoa ei höylätä kahden tunnin välein paljaaksi.

              Korostetaan vielä että:
              - en aja radalla
              - en aja kaarteisiin 'renkaat soikeina' (no jaa, ehkä joskus kesäiltaisin, kun Haapalan silmä välttää )
              - tästä on niin monta kertaa ennenkin väännetty, ei kai taas...

              P.S
              Kaikki ei suinkaan aja 100% talviajosta kesäpaljaiksi hoidetuilla tieverkoilla, kuten ehkä virheellisesti kuvitellaan.
              Last edited by Havis; 29-11-2012, 21:27.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1845
                • Kotona/Poissa

                ...tuli näköjään tuplana kun pidin llian pitkä tauon ennen muokatun viestin lähettämistä...
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Havis View Post
                  Joopa hyvinkin joo, siis en, koska 15" riittää vallan mainiosti suomalaisessa normaaliajossa talvirajoituksin, silloin kun alusta on kunnossa ja renkaat laadukkaat ja rengaspaineet kohdillaan.

                  Kuten edellä jo mainitsin, uskon kyllä, että E39 sietää suuriakin tuumakokoja, mutta ne eivät ole välttämättömiä hyvän ajamisen saamiseksi, niin kesällä kuin talvellakin kun pysytään nopeuksien osalta laillisissa rajoissa. Varsinkin talvella pikeminkin päinvastoin, mitä leveämpi rengas, sen heikommat ajo-ominaisuudet ovat sohjossa / paksussa lumessa ajaessa. Täällä päin kun tieverkkoa ei höylätä kahden tunnin välein paljaaksi.

                  Korostetaan vielä että:
                  - en aja radalla
                  - en aja kaarteisiin 'renkaat soikeina' (no jaa, ehkä joskus kesäiltaisin, kun Haapalan silmä välttää )
                  - tästä on niin monta kertaa ennenkin väännetty, ei kai taas...

                  P.S
                  Kaikki ei suinkaan aja 100% talviajosta kesäpaljaiksi hoidetuilla tieverkoilla, kuten ehkä virheellisesti kuvitellaan.
                  Olen ilman muuta samaa mieltä että se 15" vannekoko riittää joillekkin e39:n vannekooksi, mutta vain siihen asti kunnes tuo esim. 17" vannekokoluokka on talvella alla hetken pyörinyt.
                  Ei tarvitse ajaa radalla, ei ajaa kaarteisiin "renkaat soikeina" jotta ihan aikuisten oikeasti tuosta 17" kokoluokasta saisi ulosmitattua enemmän ajonautintoa kuin yhdestäkään 15" kokoluokan renkaasta.
                  Huomaat sen kyllä kun kokeilet.
                  Eli ne käsitykset siitä että 17" kokoluokka nykypäivänä olisi jotenkin "tuning" tai alla vain ulkonäköseikoista, kuuluu sinne vaarivainaan muisteloihin ja aivan täydellisen tietämättömyyden piikkiin.
                  Se hetekakin oli aikoinaan aivan nerokas keksintö ja "riitti" todella monelle Suomalaiselle, kunnes tuli kokeiltua ensimmäisen kerran joustinpatjaa...
                  Väitän että e39 15" vannekoolla on parhaimmillaankin...Volvo!
                  Aivan tismalleen sama asia on tässä, joten kokeile nyt herran tähden miltä se e29 oikeasti tuntuu niillä 17" talvipyörillä ja jatketaan sitten keskustelua niistä 17" kokoluokan ulkonäköseikoista...

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by janke View Post
                    Eli, siis varmaan ensitalveksi 17" vanteet hankinnassa. En mä tosin voi moittia noita 15" vanteita ajettavuudeltaan, mutta kun mielestäni vaikuttaa negatiivisesti laatikon toimintaa verrattuna 18" vanteisiin:think. En väitä että ovat tosiaan parhaat mahdolliset noi 15" kun ei ole muita kokoja tullut testattua talvella. Ja voi olla, että toi 17" tuo ajettavuuteen jotain uutta, mitä en uskonut olevan.
                    Se vannekoko EI vaikuta stepin toimintaan mitenkään, koska sen muuttuminen ei muuta renkaan vierintäkehää/ulkohalkaisijaa mihinkään.
                    Luistonestoon nämä 15" "nuljukumit" joskus vaikuttavat, mutta ei laatikon toimintaan, vaan siihen vaaditaan renkaan vierintäkehän/ulkohalkaisijan muutos(yleensä pienempään päin).

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1845
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by Hemi View Post
                      ...kokeile nyt herran tähden miltä se e29 oikeasti tuntuu niillä 17" talvipyörillä ja jatketaan sitten keskustelua niistä 17" kokoluokan ulkonäköseikoista...
                      En, koska ei ole mitään syytä. Vaikka oletkin jääräpäinen ja ylimielisesti toisia vähättelevä, ei se todista sitä että olisit myös joka väittämässäsi oikeassa. Pikemminkin päinvastoin, mitä suurempi meteli, sen tyhjempi kattila.

                      Ole sinä herran tähden jankkaamatta uskojasi ainoina totuuksina, iso mies! (siis oletan että olet mies)

                      Minun puolesta voidaan pikkuhiljaa siirtyä takaisin aiheeseen
                      Last edited by Havis; 30-11-2012, 05:46.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • vale
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 29
                        • Tampere

                        Originally posted by vale View Post
                        Kertokaas viisaat, aion vaihtaa 530Da E39 235/45R17->225/55R16 kokoon. Tuo kokohan löytyy ovipielestäkin, mutta kehähän on eri. Toimiiko hyvin tuossa autossa?

                        Nyt on alla 16" vanteet Et15 ja leveys 7,5" ja toimii kyllä hienosti näin 100km ajon perusteella. Renkaina on muutaman vuoden vanhat ContiVikingContact 3. Vaihteisto vaihtaa huomattavasti mukavammin. Mutta oli kyllä niissä 17" renkaissa sanomistakin, varmaankin rungot rikki takapyöristä.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Havis View Post
                          En, koska ei ole mitään syytä. Vaikka oletkin jääräpäinen ja ylimielisesti toisia vähättelevä, ei se todista sitä että olisit myös joka väittämässäsi oikeassa. Pikemminkin päinvastoin, mitä suurempi meteli, sen tyhjempi kattila.

                          Ole sinä herran tähden jankkaamatta uskojasi ainoina totuuksina, iso mies! (siis oletan että olet mies)

                          Minun puolesta voidaan pikkuhiljaa siirtyä takaisin aiheeseen
                          Tuota..."omia totuuksiasi"?
                          Kun tarkasti luet nyt vaikka tätä tai muita topikkeja joissa keskustellaan e39:n rengastuksesta, niin aivan varmasti havaitset saman asian monen, monen muunkin kirjoittamana.
                          Toisekseen, miten ihmeessä sinä voit kyseenalaistaa minun esille tuomani pointit, jos(kun kerran et itse ole koskaan edes ajanut e39:iä isommalla kuin 15" vannekoolla?
                          Ymmärrän hyvin toki perustellun kantasi jos se oikeasti perustuisi kokemuksiisi, eikä ennakkoluuloihinsi jotka ihan aikuisten oikeasti EI pidä paikkaansa, täysin riippumatta minun "uskomuksiini".
                          Eli myös tässä kohtaa nämä minun "uskomukseni" perustuu kymmeniin ja taas kymmeniin ajokokemuksiin eri e39:en käyttäytymisestä niin 15" kuin sommilla vannekokoluokilla talvirenkain, jolloin minä en todellakaan perusta väitteitäni pelkkiin vaarivainaan 70-80-luvun uskomuksiin, vaan ihan todellisiin omakohtaisiin kokemuksiin.
                          Eli miten ihmeessä sinä oikeasti voit kyseenalaistaa väitteeni(+monen muun väitteen), jos itse et ole edes ajanut e39:iä 17" talvipyörillä...varsinkaan kun en henkilökohtaisesti tunne ketään joka oikeasti olisi e39:llä ajanut kummallakin kokoluokalla ja palannut jostain perustellusta teknisestä syystä takaisin 15" kokoluokkaan???

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1845
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Tuota..."omia totuuksiasi"?
                            Kun tarkasti luet nyt vaikka tätä tai muita topikkeja joissa keskustellaan e39:n rengastuksesta, niin aivan varmasti havaitset saman asian monen, monen muunkin kirjoittamana.
                            Toisekseen, miten ihmeessä sinä voit kyseenalaistaa minun esille tuomani pointit, jos(kun kerran et itse ole koskaan edes ajanut e39:iä isommalla kuin 15" vannekoolla?
                            Ymmärrän hyvin toki perustellun kantasi jos se oikeasti perustuisi kokemuksiisi, eikä ennakkoluuloihinsi jotka ihan aikuisten oikeasti EI pidä paikkaansa, täysin riippumatta minun "uskomuksiini".
                            Eli myös tässä kohtaa nämä minun "uskomukseni" perustuu kymmeniin ja taas kymmeniin ajokokemuksiin eri e39:en käyttäytymisestä niin 15" kuin sommilla vannekokoluokilla talvirenkain, jolloin minä en todellakaan perusta väitteitäni pelkkiin vaarivainaan 70-80-luvun uskomuksiin, vaan ihan todellisiin omakohtaisiin kokemuksiin.
                            Eli miten ihmeessä sinä oikeasti voit kyseenalaistaa väitteeni(+monen muun väitteen), jos itse et ole edes ajanut e39:iä 17" talvipyörillä...varsinkaan kun en henkilökohtaisesti tunne ketään joka oikeasti olisi e39:llä ajanut kummallakin kokoluokalla ja palannut jostain perustellusta teknisestä syystä takaisin 15" kokoluokkaan???
                            Kova olet väittämään, se on tullut kyllä vuosien saatossa selväksi. Valitettavasti se ei vielä todista asiantuntevuudestasi yhtään mitään.

                            Kyllä luetun ymmärtämisen syvin ongelma on valitettavasti yksinomaan siellä päässä. Katsoppas nyt oikein tarkaan ja ajatuksella hyvä tahvo mikä tässä olikaan perusväittämä, jospa se aukeaisi sinullekin ennenkuin enemmän nolaat itseäsi vannekokoeroista messuamalla. Palataan asiaan sitten kun ymmärrät mistä tässä oikeasti oli kysymys. Ihan aikuisten oikeasti, tai vaarin aikaisesti, miten vaan haluat.

                            Ja tiedoksi sinulle hyvä 'puolipullo', edes isojen kirjainten käyttäminen paasaamisen seassa ei muuta väittämiä sen enemmän todeksi vaikka kuinka niin haluasit muiden uskovan. Päin vastoin, nettipiireissä se tulkitaan lapselliseksi huutamiseksi.

                            En suinkaan yritä kääntää mieltäsi, koska tiedän sen olevan ajan hukkaa. Ilmoitan vaan, että esittämäsi kanta ei ole raamatullinen totuus vaikka sellasina ne kovasti haluaisit esittää.

                            Toistan taas uudestaan, että minun puolesta voidaan kyllä jo palata takaisin otsikon aihepiiriin.
                            Last edited by Havis; 30-11-2012, 15:14.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Se vannekoko EI vaikuta stepin toimintaan mitenkään, koska sen muuttuminen ei muuta renkaan vierintäkehää/ulkohalkaisijaa mihinkään.
                              Luistonestoon nämä 15" "nuljukumit" joskus vaikuttavat, mutta ei laatikon toimintaan, vaan siihen vaaditaan renkaan vierintäkehän/ulkohalkaisijan muutos(yleensä pienempään päin).
                              Mielestäni jotain kummaa tapahtui ainakin minun auton vaihteissa, kun vaihtui noi talvi mösät..... Kai sitten jotain luulosairautta.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Havis View Post
                                Kova olet väittämään, se on tullut kyllä vuosien saatossa selville. Valitettavasti se ei vielä todista asiantuntevuudestasi yhtään mitään.
                                Kyllä se kuitenkin on pakko myöntää, että Hemi tietää noista rengas ja alustan säätöasioista eikä vaan heitä niitä juttuja hatusta. Muihin juttuihin en ota kantaa. Ei hänen asioiden esittämistapa kaikkia tietenkään viehätä.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X