Täälä on niin karvaita kokemuksia tarvikelaakereista, että ei voi mitenkään suositella E39:iin. Tyhmänä ostin aikoinaan Motonetin Mapcot. ABS temppuili ennen kuin sain anturia hieman syvemmälle puhdistamalla anturin kolon kunnolla. Anturi kuitenkin toimi vanhojen alkuperäisten laakerien kanssa moitteetta. Noin 3000tkm ja molemmissa laakereissa oli käsin tuntuva välys. Tämän jälkeen toisen merkkiset tarvikelaakerit ja näissä toisessa napa kiero jo valmiiksi. Uusilla levyillä meni hetken ilman täristystä, mutta aina palasi vittumainen jarrujen tärinä. Lopulta mittasin heittokellolla napaa ja siinähän oli heittoa. Tämän jälkeen loppu leikkiminen ja KL-varaosista SKF:n alkuperäiset laakerit ja kieroutuneen EBC:n jarrulevyn sorvaus. Nyt menty 30tkm ilman mitään tärinöitä jarruttaessa tai ABS ongelmia. Ehkä markkinoilla on hyviäkin tarvikelaakereita, mutta näyttää siltä, että näissä hinta korreloi laadun kanssa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY
Collapse
X
-
Originally posted by Bmw Master View PostUskaltaako tarviketta laittaa?
Comment
-
-
Vaihdoimpas kuskinpuolen laakerin. Vanhan kun sain pois paikoiltaan ja käänsin sen ympäri niin oli heti havaittavissa, että laakeri sisäkehä on haljennut yhdestä kohdasta, liekkö likaa päässyt sisälle vai mistä johtuu. Kuinka pahasti sitten lie sisältä mennyt. En kehdannut alkaa tekemään ruumiinavausta. Vielä pitäisi toiselle puolelle vaihtaa.Last edited by Antsah; 19-12-2012, 07:57.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostVaihdoimpas kuskinpuolen laakerin. Vanhan kun sain pois paikoiltaan ja käänsin sen ympäri niin oli heti havaittavissa, että laakeri sisäkehä on haljennut yhdestä kohdasta, liekkö likaa päässyt sisälle vai mistä johtuu. Kuinka pahasti sitten lie sisältä mennyt. En kehdannut alkaa tekemään ruumiinavausta. Vielä pitäisi toiselle puolelle vaihtaa."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Tuo kuskinpuoli oli jo niin pahasti, että sitä oli jo raskas pyörittää. Varmaan jo hyvän tovin ollut kehä poikki ja mennyt pahemmaksi. Vänkärinpuoli on sillain lievemmin, että tuntuu napse ja muuttuu jopa rohinaksi kun kallistelee laakeria. Eli aika selvästi ne huomaa kun pahemmaksi pääsee menemään. Tosin itse en kyllä huomannut rengas kiinni yhtään mitään, mutta kun jarrulevykin oli irti ja pyöritti suoraan laakerista niin oli ihan selvä tapaus.
Selvää välystä ei ole silti kummassakaan, mutta taitaa auton massat ajotilanteissa noita kuitenkin jo väännellä kun käsipelilläkin sai äänen muuttumaan.
Tärinä jarruttaessa ja nykivä pysähtyminenkin väheni selvästi. Voisi varovasti toivoa, että avain onneen saattaa löytyä kun toinenkin puoli on vaihdettuLast edited by Antsah; 19-12-2012, 12:37.
Comment
-
-
Vähän jarrutärinöistä:
E39:ni täristi jarruttaessa sekä ihan matka-ajossakin. Pahin nopeus n.80 - 100 km/h. Tärinään kyrpiintyneenä vaihdoin eteen reaktiotangot, alatukivarret ja raidetangonpäät, ja tietysti pyörin suuntaus. Jarruremontin olin tehny joitakin kuukausia takaperin, joten en uskonut että levyt olisi kierot joten niitä ei vaihdettu, vaikkakin tieto oli että motonetin osat on paskoja.
Tukivarsien vaihto auttoi hieman mutta tärinä jatku. Seuraavaksi vaihtoon meni kierot vanteet, joissa oli pysty heittoa. Kumit muuten likimain uudet. (225/45 17 Hankook, kesän testi menestyjät.) Vanteiden vaihto ei auttanu.
No hain sitte vielä uudet jarrulevyt ja palat Kl-varaosista. Ja ALKUPERÄISET. Asennuksen jälkeen koe-ajolle ja miten kävi? Kaikki tärinät ja ratin vatkaukset hävis.
Mutta huomasin yhden seikan kun vertailin motonetin levyjä ja alkuperäisiä pöydällä: Alkuperäisistä levyistä oli sorvattu ulkokehältä vähän tavaraa pois. Tämä selkis, alkuperäiset on tasapainoitettu. Siinä syy matka vauhdissa täristämiseen.
No, nyt kosla kulkee nii että äkkinäinen luulis ajettavan kiskoilla.
Ja opin että motonetistä en autooni hae edes karvanoppia.!
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostVähän jarrutärinöistä:
E39:ni täristi jarruttaessa sekä ihan matka-ajossakin. Pahin nopeus n.80 - 100 km/h. Tärinään kyrpiintyneenä vaihdoin eteen reaktiotangot, alatukivarret ja raidetangonpäät, ja tietysti pyörin suuntaus. Jarruremontin olin tehny joitakin kuukausia takaperin, joten en uskonut että levyt olisi kierot joten niitä ei vaihdettu, vaikkakin tieto oli että motonetin osat on paskoja.
Tukivarsien vaihto auttoi hieman mutta tärinä jatku. Seuraavaksi vaihtoon meni kierot vanteet, joissa oli pysty heittoa. Kumit muuten likimain uudet. (225/45 17 Hankook, kesän testi menestyjät.) Vanteiden vaihto ei auttanu.
No hain sitte vielä uudet jarrulevyt ja palat Kl-varaosista. Ja ALKUPERÄISET. Asennuksen jälkeen koe-ajolle ja miten kävi? Kaikki tärinät ja ratin vatkaukset hävis.
Mutta huomasin yhden seikan kun vertailin motonetin levyjä ja alkuperäisiä pöydällä: Alkuperäisistä levyistä oli sorvattu ulkokehältä vähän tavaraa pois. Tämä selkis, alkuperäiset on tasapainoitettu. Siinä syy matka vauhdissa täristämiseen.
No, nyt kosla kulkee nii että äkkinäinen luulis ajettavan kiskoilla.
Ja opin että motonetistä en autooni hae edes karvanoppia.!F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Nyt on molemmat etupyöränlaakerit uudet. Nykimiset jarruttaessa ja täristäminen katosi melkein kokonaan. Ihan pieni tärinä tuntuu edelleen jarruttaessa, mutta uskoisin sen tulevan alatukivarsista. Näkyy olevan molemmista alapallonivelista suojakumit rikki. Remontit jatkuu siis
Jonkun verran näkyi väljää antavan nuo pyöränlaakerit kun ratti kääntyi uusilla suoraan. Ennen oli pari astetta vinossa kun ajoi suoraan.Last edited by Antsah; 26-12-2012, 12:32.
Comment
-
-
Pakko kirjoittaa myös omakohtaisen paskamaisen osien turhaan vaihdon ihanuus.Eli jarrut alkoi myös pikku hiljaa täristämään noin 1500km levyjen vaihon jälkeen ja paheni lopulta niin että nyt on sormet lyhyemmät.Ja eikun valittamaan,uudet levyt takuuseen kovan painin jälkeen ja alle.Kas kummaa taas miltei sama ajomäärä hiljaa hiipien vatkaus koveni...alko menee pää jumii.Sitten tänne,ei ollut enään harvinainen ongelma Kaikki alustasta uusiksi:Bilstein Sprint etu/taka.yläpäät (lemförder)etu/taka.Jouset Eibach 60/40.Alatukivarret/Reaktiot/Raidetangot/Koiranluut.Kaikki täydellisinä tankoina KL-varaosat(lemförder)Ja kermana kakun päälle tietysti ne uudet levyt (Zimmerman) kaikki tuli vaihdettua ja lopuksi sitten levyjen kimppuun,noissa zimmereissä on joku ihme sinkki maali jota ei tule putsata ja se minut pelastikin ajamasta niitäkin taas kieroksi.No perusteellisesti navan putsattuani ja osat läjään ja rengas kiinni satuin pyöräyttämään pyörää ja ihmettelin kun siihen levyn maalipintaan tuli jälki yhteen kohtaan vain kehällä:think Voi perse...napakiero...159,- ja nyt takana noin 15tkm.Voisi vain todeta että vähän omaa tyhmyyttä,mutta nyt on uusi alusta...seuraavaksi varmaan räjähtää tuo ZF:än ikiöljy laatikko hahahah
Comment
-
-
Tuli vaihettua noin 5tkm sitten uudet levyt eteen ja kaikki jarrutärinät loppuivat. Viime aikoina on alkanut taas tuntua pientä tärinää ratissa.
Reaktiotangot, raidetangot, pyöränlaakerit ja jarrupalat on uusittu. Jarrujen herkistely ja napojen putsaus ei ole auttanut ongelmaan.
Voiko väljät alatukivarret olla syypää levyjen kieroontumiseen? Kannattaisiko uusia koko varret vai pelkät puslat? Tangoissa on leima "08" joten eivät ole aivan älyttömästi ajetut. Pallonivelissä ei tunnu väljää.
Comment
-
-
Originally posted by 0se View PostTuli vaihettua noin 5tkm sitten uudet levyt eteen ja kaikki jarrutärinät loppuivat. Viime aikoina on alkanut taas tuntua pientä tärinää ratissa.
Reaktiotangot, raidetangot, pyöränlaakerit ja jarrupalat on uusittu. Jarrujen herkistely ja napojen putsaus ei ole auttanut ongelmaan.
Voiko väljät alatukivarret olla syypää levyjen kieroontumiseen? Kannattaisiko uusia koko varret vai pelkät puslat? Tangoissa on leima "08" joten eivät ole aivan älyttömästi ajetut. Pallonivelissä ei tunnu väljää.
Onhan jarrusatulan carrierit kunnossa? Niihin saattaa kulua koloja, jolloin palat ei pääse liikkumaan kunnolla. Jos koloja, hio ne viilalla pois.
Toki oletan, että navan ja jarrulevyn sekä navan ja vanteen kosketuspinnat ovat täysin metallipuhtaat?
Comment
-
Comment