Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    Originally posted by ruikki View Post
    juu en usko aivan heti että levyt ollu kierot jos jarrudynossa vaan testattu.
    mullaki korjaamolla kokkeilivat jarrutesterissä.
    ja ois kans pitäny levyt vaihtaa ku nosteli viisareita.
    en oo vaihtanu levyjä ja ei täryytä enää. mihin lie kadonnu ne kierot jarrulevyt??
    Oikeastihan e39:ssä ei kieroja levyjä juuri olekkaan, vaan kyllä vika yleensä löytyy aina jostain muualta. Toki näitä vaihdellaan kieroiksi diagnisoituina, mutta 99%:ssa tapauksista turhaan.

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #62
      Originally posted by Hemi View Post
      Oikeastihan e39:ssä ei kieroja levyjä juuri olekkaan, vaan kyllä vika yleensä löytyy aina jostain muualta. Toki näitä vaihdellaan kieroiksi diagnisoituina, mutta 99%:ssa tapauksista turhaan.
      Mutta mikä sitten sai esim omalla kohdallani jarrupenkissä viisarit heilumaan levottomasti ja auton pysähtymään loppumetrit todella epätasaisesti...? Tietysti et väittänyt etteikö mulla olis voinut olla kierot mutta..
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • masahiiri
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 43

        #63
        entäs ne vanteet

        Hei! Tuossa taistellessa ABSIEN kanssa merkki huolossa, kysyi asentaja mites on noi replica vanteet on toiminu ? täristääkö jarrut ?

        Kertoi että joissain replica vanteissa kiinityspinnan halkaisija on liian pieni (pultinreijän jälkeinen metalliosuus ulkokehälle päin) ja kun vedetään 5 pulttia momentiin niin jo kulunut laikka vääntyy... katsoi sitten noita vanteita ja näytti mitä tarkoitti ja sanoi et ei pitäs olla ongelmaa..

        Onkohan mahdollista ?

        -Matti-
        Last edited by masahiiri; 07-05-2008, 07:18.
        vikakoodin lukua etc Joutseno / LPR
        Se mikä ei tapa niin se VITUTTAA!!!

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #64
          Itsekkään en uskonut kierojen levyjen olemassa oloon, mutta kiero löytyi ja tärinät loppui. Miten ihmeessä tuollaisen jäähdytetyn levyn saa kieroksi?

          Comment

          • ruikki
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 585

            #65
            Originally posted by Alfredson View Post
            Mutta mikä sitten sai esim omalla kohdallani jarrupenkissä viisarit heilumaan levottomasti ja auton pysähtymään loppumetrit todella epätasaisesti...? Tietysti et väittänyt etteikö mulla olis voinut olla kierot mutta..
            minä oon ite mielessäni aatellu että jotku puslat antaa periksi.
            jarrutesterillä ku poletaan jarrua nii auto alkaa nykimään ku puslat antaa periksi ja se nostelee sitte viisareita.
            autohan pyrkii taakse päin, pois jarrutesterin rullilta ku siinä jarrutetaan...
            !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

            Comment

            • ofb
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 130
              • Keskeisessä Suomessa

              #66
              Mitens tuo E39 reaktiotangon pusla on kohdistettava, mulla on tuossa laiton alla tarviketukivarret ja puslat joihin pitäisi prässätä nuo uudet puslat.Puslissa on nuolimerkki mutta tukivarsista "vastamerkkiä" ei löydy...mihin/miten tuo kohdistus tapahtuu? Pitääkö nuoli puslassa olla tukivarrensuuntaisesti niveltä kohti vai miten ??
              E39 528iA Touring -97

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #67
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Itsekkään en uskonut kierojen levyjen olemassa oloon, mutta kiero löytyi ja tärinät loppui. Miten ihmeessä tuollaisen jäähdytetyn levyn saa kieroksi?
                Unohtamalla putsata pyörännavan mahdollisesta p..skasta ennenkuin asentaa uuden levyn. Levy jää hieman vinoon jos sinne jää jotain väliin, väntyy sitten voimakkaammin jarrutettaessa, paljoo ei tartte niin alkaa tuntua
                Samoin toispuoleinen jarrupaine eli huonosti liikkuvat liu'ut satulassa voivat vääntää levyä.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #68
                  Originally posted by ofb View Post
                  Mitens tuo E39 reaktiotangon pusla on kohdistettava, mulla on tuossa laiton alla tarviketukivarret ja puslat joihin pitäisi prässätä nuo uudet puslat.Puslissa on nuolimerkki mutta tukivarsista "vastamerkkiä" ei löydy...mihin/miten tuo kohdistus tapahtuu? Pitääkö nuoli puslassa olla tukivarrensuuntaisesti niveltä kohti vai miten ??
                  Puslan nuoli kohti tukivartta. Siinä tukivarren kehällä pitäisi olla pieni pykälä kohdistusta varten. Puslan asemointi tukivarren lenkin keskelle. Pulttien lopullinen kiristys vasta, kun navan/renkaan päällä on normaali paino.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #69
                    Originally posted by masahiiri View Post
                    Hei! Tuossa taistellessa ABSIEN kanssa merkki huolossa, kysyi asentaja mites on noi replica vanteet on toiminu ? täristääkö jarrut ?

                    Kertoi että joissain replica vanteissa kiinityspinnan halkaisija on liian pieni (pultinreijän jälkeinen metalliosuus ulkokehälle päin) ja kun vedetään 5 pulttia momentiin niin jo kulunut laikka vääntyy... katsoi sitten noita vanteita ja näytti mitä tarkoitti ja sanoi et ei pitäs olla ongelmaa..

                    Onkohan mahdollista ?

                    -Matti-
                    Mielestäni ei ole mahdollista. Vastinpinta eli napa on tasainen. Ei ole levyllä juurikaan mahdollisuutta vääntyä kiinnityksen vuoksi vaikka vedettäisiin pienemmilläkin, levyn materiaali kun ei paiunu kasaan vielä 110Nm momenteilla.
                    Se tietenkin lisää riskiä jos pyöränpultit vedetään niin kiinni kuin ruista ranteessa tai pulttikoneessa riittää tehoa...
                    Toki pienemmällä ulkokehällä paikalleen kiristetyn levyn kieroutuminen toispuoleisella jarrupaineella on helpompaa kuin suuremmalla mutta tällöinkin itse syy on ihan muualla.

                    Comment

                    • ruikki
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 585

                      #70
                      kerran yks asentaja sano että jossaki bemarissa oli levyt vääntyneet aina kieroiksi jos oli pulttipyssyllä laitettu kiinni
                      !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #71
                        Originally posted by ruikki View Post
                        kerran yks asentaja sano että jossaki bemarissa oli levyt vääntyneet aina kieroiksi jos oli pulttipyssyllä laitettu kiinni
                        Lupaan että tämä "leganda" kuuluu Toyotamiesten tarinalaatikosta poimittuihin olettamuksiin/romanttisiin stereotypioihin BMW:n yleisestä laadusta.
                        Sen verran tässäkin tosin on perää, että näissä kuten monen muunkin merkkisessä autossa tuon levyn ja navan väliin kertyy helposti hieman ruostehilsettä ja kun levy syystä tai toisesta irroitetaan eikä tasoja HUOLELLISESTI puhdisteta, jää levy hieman heitolle kun se uudelleen sen kuusiokoloruuvilla kiristetään. Kun sitten pyörä ammutaan vasten levyä pyssyllä kiinni, lähtee levyn ja navan välistä "löysät pois" ja levyyn tulee helposti muutamankin kympin heitto. Se kyllä normaalitapauksissa palautuu kun levy uudelleen irroitetaan ja tasot hierotaan metallin kiiltäviksi.

                        Comment

                        • goldenm
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 544

                          #72
                          Se kyllä normaalitapauksissa palautuu kun levy uudelleen irroitetaan ja tasot hierotaan metallin kiiltäviksi.
                          Näin, mikäli aikaa ei ole kulunut mahdottomasti.. Jouduin tuossa viime viikolla vaihtamaan erääseen passattiin etujarrulaikat johtuen
                          tästä samaisesta tärinäilmiöstä; navat oli jätetty likaisiksi edellisen levyvaihdon yhteydessä. Kokeilin ensiksi vain puhdistaa napoja ja
                          laikkoja, sillä kertaa ilman menestystä kun peli oli jo menetetty.. Ja aikaa edellisestä jarrulevyjen vaihdosta oli tosin kulunut useita kuukausia..
                          Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #73
                            Originally posted by goldenm View Post
                            Näin, mikäli aikaa ei ole kulunut mahdottomasti.. Jouduin tuossa viime viikolla vaihtamaan erääseen passattiin etujarrulaikat johtuen
                            tästä samaisesta tärinäilmiöstä; navat oli jätetty likaisiksi edellisen levyvaihdon yhteydessä. Kokeilin ensiksi vain puhdistaa napoja ja
                            laikkoja, sillä kertaa ilman menestystä kun peli oli jo menetetty.. Ja aikaa edellisestä jarrulevyjen vaihdosta oli tosin kulunut useita kuukausia..
                            Näin toki varsinkin Fordien ja VAG-tuotteiden kohdalla. e46/e39 Bemuista levyt ei tällöinkään mene ihan pienestä, mutta toki nekään ei välttämättä kestä yhden täyden ajokauden jarrutteluja jos kilometrejä tulee paljon, eikä liukutapit ole kunnolla uudessa vaseliinissa.
                            Toki esim.M5:n uivat levyt ovat tässä suhteessa ikuisia.

                            Comment

                            • Alfredson
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2007
                              • 463
                              • Uusimaa

                              #74
                              Originally posted by Hemi View Post
                              ...tuota, ilmoitteletko vieläkö jarrutteleeko pehmeästi kun nuo nyt "kierojen" tilalle vaihdetut levyt ovat hieman kiilloittuneet/kuluneet, vai mahtaako ongelma palata?
                              Noniin lupasin ilmotella kun hieman kilsoja kertynyt noille levyille. Eli n. Kuukausi ajeltu noilla laikoilla, kilometrejä ei nyt tullut katsoneeksi kun takuutyöstäkään ei tullut erikseen kuittia. Mutta ajan autolla paljon, pelkästään työmatkaa 1300km kuukaudessa. Minkään näköistä tärinää ja nykimistä ei ole vielä havaittu, mutta nyt pitää koputtaa puuta ja kovaa.

                              Autolla ajeltu normaalisti, mutta myös muutama raju testijarrutus tehty ja mutkapätkiäkin ajeltu joissa jarrut tehneet töitä mutta ei mitään äärirajoille vientiä.
                              Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                              Comment

                              • Matula
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 1706

                                #75
                                Nyt täristää tääläkin, tai on se jo hetken täristänyt mutta ei tuota tutinaa jarrulevyihin voisi sotkea. Jarruttaessa siis täristää rattiin ja nyt alkoi jo kolinakin, jotakin väljää siellä on kun eturengasta taaksepäin jalalla tönäsemmällä välys tuntuu. Tuntuu se käsinkin kun 9-3 otteella rengasta heiluttelee.
                                Mitä puslia/varsia/niveliä laitan ostoslistaan, taka-akselin narinahelat sille listalle jo pääsikin? Auto on 528 -97.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎