E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jupasa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 98
    • Turku

    E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

    Voipi olla, ettei kuulu tälle osiolle, kun ei ole ehkä vika ollenkaan.. Auto on 525iA touring -04 (E39), 75 tkm, ollut mulla uudesta asti. Renkaat on Continental Premium Contact 2 (225/55 R 16 V). Ihmettelen aina toisinaan tuota ohjausta. Alle 140 nopeuksissa keskitys on lähes olematonta eli auto jää pienen ohjausliikkeen jälkeen itsestään kaartamaan. Ohjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.

    Onko näin, että kun tällainen auto on tehty hyväksi ajaa 150-200 nopeuksissa, ei ajo 100 nopeudessa oikein tunnu nautittavalta? Monissa pienemmissä autoissa ohjaus tuntuu pienissäkin nopeuksissa herkältä ja keskittää pienenkin ohjausliikkeen jälkeen kuin nakutettu.
    ex BMW 525iA touring -04 (E39)
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Vakioalusta?

    Comment

    • jupasa
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 98
      • Turku

      #3
      Joo, vakioalusta.
      ex BMW 525iA touring -04 (E39)

      Comment

      • Joker-1979
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 75

        #4
        Hieman samoja "ominaisuuksia" täälläkin, auto 525 tdsa ja ml 230 tkm... :think
        ---------------------------------
        sigpic
        Exä.. BMW 525 TDSA TOURING E39

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Siis kyllähän tuon e39:n alustan painotukset ovat nimenomaan moottoritienopeuksissa, mutta toki huonoimmillaan "horokkialustalla", säätämättömillä alustakulmilla ja "nuljukumeilla" aika rasittavankin huojuva ja soutava alle 120kmh nopeuksissa. Erityisesti näin juuri näillä horokki +20 Suomialustoilla joilla casterkulmat muodostuvat helposti sellaisiksi että huippu suuntavakavuus on oikeastaan mahdoton. Parhaimmillaanhan e39 kulkee kuin juna jo yli 80kmh nopeuksissa, mutta silloin alla pitää olla vähintään 17":n vannekoko, M-Sport/+25mm madallus(saadaan casteria lisättyä) ja oikeat alustakulmat.
          Itse pidän e39:n minimi kesärengaskokona 18"-kokoluokkaa(235/40-18").

          Comment

          • jupasa
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 98
            • Turku

            #6
            Mitä tarkoittaa horokki +20 Suomialusta? Siis onko vakio-Suomialusta jotenkin erilainen kuin vakio-Saksa-alusta? Kulmat on pariinkin kertaan tarkastettu, ja vähän on säädettykin, mutta en ole kyllä mitään eroa huomannut.
            ex BMW 525iA touring -04 (E39)

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #7
              Vähän samaa kokemusta täällä. En huonoksikaan sano mutta totuus on se että emännän 330 tkm ajettu MkI Ford Mondeo kulkee tarkemmin ja vähemmällä vaivalla suoraan kuin tämä oma 215 tkm ajettu E39.

              Rengaskoko alkuperäinen 225/55-16 (Kumhot nyt, ollut 15" Pirelliä kuten myös 16" Contia, ei merkittävää eroa), alustassa nyt uudet M-sport iskarit ja jouset, ohjauskulmat on säädetty M-Sport -alustalle ja kaikki näyttää vihreää, kovempia rengaspaineita kokeiltu jne... Itse vaihdoin perusalustasta tähän M-sportiin, mutta suuntavakavuuteen ei ainakaan selvää parannusta ilmaantunut vaikka muuten selkeä parannus alustan käytökseen ja ohjaukseen tulikin. Kieltämättä tulee fiilis että "tämäkö nyt on ollut huippua vuonna 96?" Silloin ne testit on kuitenkin ajettu ihan 15" tai 16" renkailla.

              Minulla tuskin takapään puslat on enää ihan tikissä, joten jossain vaiheessa käyn varmaankin niiden kimppuun. Lukemani perusteella ainakin pitäisi muuttua kummasti, ja ehkä parempi että haukun / kehun sen jälkeen enemmän, jos muistan... Tuosta rengaskoosta vielä sen verran että kyllä auton pitää kulkea hyvin niillä renkailla mitkä siinä on alla kun tehdasta edustavasta liikkeestä uutena haetaan. Nyt oli muuten mielenkiintoista lukea jupasan kommentit kun on kokemusta ihan tuliterästä E39:kin.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Toisaalta, tuli tuo e39 meidänkin talouteen 13tkm sisäänajettuna, mutta ei todellakaan kulkenut orggis"nuljuilla" lähellekkään niin kuin se kulkee nykypäivänä tuolla alaustalla+19" rengastuksella.

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1960
                  • Hki

                  #9
                  Miten itse vannekoko vaikuttaa suuntavakavuuteen? Ymmärrän että profiili vaikuttaa kaarteissa "nuljumiseen", mutten käsitä miten vannekoko vaikuttaa suoraan ajoon.

                  Comment

                  • jyrbba69
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2008
                    • 2394
                    • Kouvola

                    #10
                    Eiks se vannekoko ja profiili mene vähän käsi kädessä? Ainakin jos haluat pysy vakio pyörintäkehillä. :think
                    2015 AMG GTS
                    -----------------------------

                    www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                    [email protected]

                    Comment

                    • Jari_2008
                      Newbiemmer
                      • May 2008
                      • 3

                      #11
                      Vaihdoin autoa pari viikkoa sitten E39 520i 2001 M54B22 malliin ja olen ollut
                      erittäin tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin, varsinkin suuntavakavuuteen sivutuulella. Alla on vakio rengaskoko 205/65/15 ja vakioalusta.
                      Ajossa ei esiiinny minkäänlaista jatkuvaa ohjailun tarvetta lain sallimilla
                      nopeuksilla.

                      Edellinen autoni oli Audi A4 1.8T B6 2001, jonka vaihdoin nimenomaan sivutuuliherkkyyden ja liian kovan sisämelun vuoksi nykyiseen.

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        #12
                        Originally posted by Jari_2008 View Post
                        Vaihdoin autoa pari viikkoa sitten E39 520i 2001 M54B22 malliin ja olen ollut
                        erittäin tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin, varsinkin suuntavakavuuteen sivutuulella. Alla on vakio rengaskoko 205/65/15 ja vakioalusta.
                        Ajossa ei esiiinny minkäänlaista jatkuvaa ohjailun tarvetta lain sallimilla
                        nopeuksilla.

                        Edellinen autoni oli Audi A4 1.8T B6 2001, jonka vaihdoin nimenomaan sivutuuliherkkyyden ja liian kovan sisämelun vuoksi nykyiseen.
                        Kummallista, e39 jakaa mielipiteet voimakkaasti tässä asiassa.Itse en pidä kyllä tätä mallia erityisen suuntavakaana ja tuo tuulikin tuntuu kovasti autoa riepottelevan.Minulla on vakioalusta ja 235/40/18 rengastus.Tuntuu että mitä lujempaa ajaa, suuntavakavuus paranee.Osin kyllä tuo tienpinnan laatukin varmasti vaikuttaa.Varmasti alustan madalluksella/kulmien säädöllä saisi asiaan toivottua parannusta.
                        Last edited by creative 22; 13-05-2008, 17:21.
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • Diipa
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 41

                          #13
                          Tuota asiaa itsekin ihmettelin kun jouduin poikkeuksellisesti pyhä autolla töihin . Suuntavakaus paranee tosiaan mitä kovempaa ajaa, motarilla 150km/h niin menee kuin juna. Hiljempaa kun ajelee niin vähän soutaa koko ajan.. Alustassa uutta osaa reilusti ja m-sport alkuperäis vanteet alla, eli ei pitäs siitä johtua.. tiiä sitten

                          Comment

                          • Flamey
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 69
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by creative 22 View Post
                            Kummallista, e39 jakaa mielipiteet voimakkaasti tässä asiassa.Itse en pidä kyllä tätä mallia erityisen suuntavakaana ja tuo tuulikin tuntuu kovasti autoa riepottelevan.Minulla on vakioalusta ja 235/40/18 rengastus.Tuntuu että mitä lujempaa ajaa, suuntavakavuus paranee.Osin kyllä tuo tienpinnan laatukin varmasti vaikuttaa.Varmasti alustan madalluksella/kulmien säädöllä saisi asiaan toivottua parannusta.
                            Huono sivutuulivakaus tosiaan yllätti E39:ssä, renkailla 235/45/17 ja M sport -jousituksella. Suuntavakaudessa ei hirveästi moitittavaa.
                            \\ -98 E39 528iA //

                            Comment

                            • jupasa
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 98
                              • Turku

                              #15
                              Onko normaalia, että auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan, vaikka rattia pitää samassa asennossa?
                              ex BMW 525iA touring -04 (E39)

                              Comment

                              Working...
                              X