memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    #16
    Originally posted by jupasa View Post
    Onko normaalia, että auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan, vaikka rattia pitää samassa asennossa?
    Kait se sitten tässä mallissa on, nyt on 40/20 pudotus, hieman parani mutta edelleenkin tahtoo vedellä mihin milloinkin.Nyt on ajettu kahta E39:ä monenmoisilla renkailla ja täytyy sanoa että molemmat Peugeotit mitä minulla on aikanaan ollut pesee kyllä Bmw:t suuntavakavuudessa mennen tullen.Jopa E34 suuntavakavuus oli mielestäni parempiMutta kuten Hemi ja joku muukin sanoi, auto paranee kun vauhtia lisätään, ehkä nämä on sitten suunniteltu hieman paremmille teille/kovemmille nopeuksille....
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7468
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Flamey View Post
      Huono sivutuulivakaus tosiaan yllätti E39:ssä, renkailla 235/45/17 ja M sport -jousituksella. Suuntavakaudessa ei hirveästi moitittavaa.
      Tämän voin allekirjoittaa, voimakas sivutuuli todellakin tuntuu selvästi. Viimekesänä ajeltiin yksi ilta ja koko seuraava päivä Saksan baanaa kovassa sivutuulessa, aikansa otti että uskalsi nostaa vauhtia edes hetkellisesti 200 km/h tuntumaan. Toki voisin myös hiukan jossitella ja kyseenalaistaa Nankangien löysät rungotkin. Muutaman kerran myös täällä Oulussa on motarilla ollut sivutuulen kanssa tarvetta jatkuvaan ohjaamiseen.

      Originally posted by jupasa View Post
      Onko normaalia, että auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan, vaikka rattia pitää samassa asennossa?
      Minusta ei ole normaalia. Ainakaan itse en ole kokenut tuota koskaan häiritsevänä ominaisuutena E39:llä, vaikka muilla autoilla on kyllä tuostakin kokemusta.

      Originally posted by creative 22 View Post
      Kait se sitten tässä mallissa on, nyt on 40/20 pudotus, hieman parani mutta edelleenkin tahtoo vedellä mihin milloinkin.
      Tarkennatko vielä mikä tuota vetelyä aiheuttaa? Urat, kallistukset, tuuli vai kaikki nämä?
      Last edited by Petri.Kekkonen; 26-06-2008, 08:19.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Exami
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 986
        • Hyvinkää, Tuusula

        #18
        Aika mielekiintosta lukea näitä täältä.. omassa autossa huomannu että alkanu täristää kuskipuolen etunurkka... ilmeiseti ohjauskulmat ihan vähän vituillaan ku kuvio alkanu keulimaan eturenkaassa.. kuitenki huomannu myös tuon että jos tie kallistuu ni auto ohjaa sinne AINA! ja jos ajaa urien reunalla ni saattaa tapahtua suht äkkinäisiä hyökkäyksen omaisia suuntaheittoa..

        mitä sivutuuleen tulee ni sitä ei juurikaan huomaa.. niin ja autohan on M-Sport, eli M-Sport alusta ja rengastus edessä 235 ja takana 255 ja vanteilla kokoa 17"
        sigpic
        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #19
          Oma e39 veti tien kallistuksen mukaan 235/45-17 renkailla, mutta nyt kun alla 225/55-16 niin menee kuin juna. Samoin 205/65-15 kitkoilla menee vetelemättä ja suoraan. Selkeästi parempi ajaa kuin e34.

          Onko nämä yksilöitä vai olisiko säädöissä vikaa jos vetelee?

          Comment

          • VilleW
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 469
            • Turku

            #20
            [quote=jupasa;1232702] Ohjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.
            quote]

            Mullakin tuntui 530dA -02 touringissa ohjaus juuri tuollaiselta puuroiselta ja epämääräiseltä ja kilometrejä on taitettu vajaa 140t, mutta homma korjaantui uusilla etuiskareilla ja reaktiotankojen puslien uusimisella. Puslat olivat halki molemmilta puolilta ja tämän näki vasta kun otettiin ne irti. Kehottaisin tutustumaan näihin, mikäli ei ole vielä vaihdettu. Todella positiivinen vaikutus ajotuntumaan
            Ex Bemut:
            i3 REx -14
            F15 xDrive40e -16
            E71 X6 3.0 Sport -11
            F10 525d x-Drive M-Sport -12
            E70 X5 3.0sd -08
            F36 418d Gran Coupe
            F30 316d -12
            E93 320i -08
            E70 X5 3.0d Sport -07
            E53 X5 3.0d Sport -04
            E61 530dA M-Sport individual -06
            E39 530dA touring -02 M-Sport 2
            E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
            E46 330i touring -01
            E36 328i Coupe -97
            E30 325i cabriolet -87
            E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
            E21 318i -81

            Comment

            • Alfredson
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2007
              • 463
              • Uusimaa

              #21
              En oikeen hiffaa miksi suoraan ajaessa pitäisi olla 18" vanteet. Itsellä on nyt 17" vanteet 235 pyörillä ja vaikka uravetely on melkoisen minimaalista, lähinnä suurimmat urat hieman joskus tuntuu, niin silti sen aistii miten paljon huonompi suuntavakaus autossa on nyt kun 15" renkailla. Autoa ei siis nytkään tarvitse ohjailla, se menee ihan "hyvin" mutta 15" renkailla se meni aivan käsittämättömän hyvin ja 25min horroksen jälkeen löysin itseni työpaikalta. Tällöin oli vielä puslat etupäästä paskana. 17":n kanssa ne oli pakko vaihtaa.

              Jos ajaisin pelkästään pitkää matkaa eikä ulkonäöllä olisi merkitystä olisi rengasvalintani ehdottomasti 205-225/6x/15.
              Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Näinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin. Toki tämä edellyttää sekin sitä että tarkkaa junakiskoilla ajamisen tarkkuutta ei muutenkaan osaa kaivata.
                Täytyy tähän todeta kun mm.itse on tullut kaikissa omissa/perheen autoissa ajettua jo kymmenen vuotta kesät talvet ja muutama satatuhatta 17"-18" talvirenkain ja 18"-19" kesärenkain, niin oikeasti jo hieman pelottaa ajaa päätienopeuksia asiakkaiden vakioalustaisia autoja jossa alla on "tunnottomat" 14" ja 15" rengastukset. Toki nämäkin menee jos/kun kulkee nykyisen -10kmh alle rajoitusten kulkevan liikennevirran mukana pienessä koomassa, mutta hiemankaan aktiivisemman ajamisen menttaalilla saa huojuminen ja nuljuamiset helpostikkin hieman sykkeen nousemaan. ns."kunnon rengastuksella" vastaava ajaminen kuitenkin varsinkin e39:llä nostaa aina ja jatkuvasti puolestaan pienen hymyn huulille. Toki meillä 19" rengastuksenkin autot ovat täydellisen tunteettomia urille/kallistuksille, mutta kuitenkin.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7468
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Exami View Post
                  Aika mielekiintosta lukea näitä täältä..
                  Todellakin...

                  Originally posted by Exami View Post
                  mitä sivutuuleen tulee ni sitä ei juurikaan huomaa.. niin ja autohan on M-Sport, eli M-Sport alusta ja rengastus edessä 235 ja takana 255 ja vanteilla kokoa 17"
                  ... kun ainakin mulla on ilmeisesti mottia lukuunottamatta melko identtinen auto alustaltaan ja vanteiltaan + rengaskooltaan. Uraherkkyyteen vaikuttaa selvästi renkaiden pyöreäolkaisuus (tai sen puute) sekä ilmanpaine. Mitkähän renkaat sulla on ja mitkä paineet jos helposti hyökkii urissa? Itse en viimekesänä Nankangeilla huomannut tätä ollenkaan vaikka tahallani monta kertaa Oulun pahimmat urat ajelin ristiinratiin pitämättä kiinni ratista.

                  Nyt edessä alla olevat Hankook Evo S1:t on taas herkemmät haistamaan urat.

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Näinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin.
                  Totta, mutta siltikään en ei-niin-sohvamaisen M-alustan kanssa haluasi itse laittaa kovin korkeita renkaita, varsinkin kuin tuota perän ylimääräistä nuljuamista kirosin viimekesänä nopeissa mutkasarjoissa myös 17" Nankangeilla. En toki mene vannomaan ettei vika olisi apurungon puslissa tai muussa takajousituksen kuluvissa osissa. Yritän tutkailla asiaa tarkemmin tänäkesänä kunhan saan Michelinit alle taakse.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 26-06-2008, 12:46.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Matula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1706

                    #24
                    Säädätin pyöränkulmat maaliskuussa 15" alkuperäiseellä talvirengastuksella ja nyt alla on 18" pyörät (235/40 ja 255/35), edestä laskettu 45mm ja takaa ilmaperä säädetty aavistus etupäätä ylemmäs.
                    Vuorossa olisi siis nelipyöräsuuntaus ja etenkin takapään camperi mietityttää, toki suuntaaja näkee koneeltaan ne oikeat arvot mutta jos tahdon tulokseksi urista piittäämattoman ja junamaisen auton, niin mitä minun tulisi vaatia suuntaajalta?

                    Camperit niin lähelle 0 kuin mahdollista vai minkälaisia eväitä antaisin haalarimiehelle? Niin ja jos sillä on merkitystä niin Tampereen Euromasterille ajattelin mennä.
                    Last edited by Matula; 26-06-2008, 18:37.

                    Comment

                    • pmv
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2032
                      • tornio

                      #25
                      Oma kokemus tuosta vakio-alustaisesta e39:sta on, että se kyllä haistaa tarkkaan ajoradan kallistukset. Jos kallistus on oikea, auto ohjautuu aivan oikein, vaikka ei ratista pitäisikään kiinni. Kun taas vähäinenkin väärä tienpinnan kallistelu vaatii reagointia. Nopeammin ajaessa menee paremmin, huomattavan hyvin itse asiassa. Alustaan on tasaiseen tahtiin vaihdettu uutta osaa, toki takapäässä on paljon vanhaa. Renkaina on 235/45 17.

                      Comment

                      • jyrtsä
                        Newbiemmer
                        • Aug 2006
                        • 27

                        #26
                        530d puoltaa

                        Tuli tuossa parisen viikkoa sitten vaihdettua Weitecin jouset H&R:n 30/15 settiin ja kävin samalla pyörät suuntaamassa uusiksi. Ennen säätöjä auto kulki normaalisti ongelmitta. Suuntauksen jälkeen auto puoltaa selkeästi oikealle. Rattikin tuntuu olevan hieman vinossa oikealle. Jos ratin laittaa selkeästi suoraan auto puoltaa himpun verraan vasempaan. Voiko Rättinivelen vaihto vaikuttaa muuten tähän asiaan? Sekin vaihdettiin samassa yhteydessä...

                        Itse en ymmärrä ohjauksen suuntaamisesta juuri mitään, mutta tälläisiä arvoja näyttää lappu.
                        Ohjauksen suuntaus Autohuolto J.Johansson. Pori

                        Etuauraus
                        mitattu +05.4mm
                        tehty +02.0mm

                        Etu Camber
                        vasen oikea
                        mitattu - 0 40' - 0 20'
                        tehty - 0 40' - 0 20'

                        Etu Caster
                        vasen oikea
                        mitattu + 7 00' + 6 50'
                        tehty + 7 10' + 6 50'

                        Kpi
                        vasen oikea
                        mitattu + 14 00' + 13 50'
                        tehty +14 00' + 13 50'

                        Etupoikkeama
                        mitattu 0 00'
                        tehty 0 00'

                        Kaarteenajokulma
                        vasen oikea
                        mitattu + 1 20' +0 10'
                        tehty + 1 20' + 0 10'

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by jyrtsä View Post
                          Tuli tuossa parisen viikkoa sitten vaihdettua Weitecin jouset H&R:n 30/15 settiin ja kävin samalla pyörät suuntaamassa uusiksi. Ennen säätöjä auto kulki normaalisti ongelmitta. Suuntauksen jälkeen auto puoltaa selkeästi oikealle. Rattikin tuntuu olevan hieman vinossa oikealle. Jos ratin laittaa selkeästi suoraan auto puoltaa himpun verraan vasempaan. Voiko Rättinivelen vaihto vaikuttaa muuten tähän asiaan? Sekin vaihdettiin samassa yhteydessä...

                          Itse en ymmärrä ohjauksen suuntaamisesta juuri mitään, mutta tälläisiä arvoja näyttää lappu.
                          Ohjauksen suuntaus Autohuolto J.Johansson. Pori

                          Etuauraus
                          mitattu +05.4mm
                          tehty +02.0mm

                          Etu Camber
                          vasen oikea
                          mitattu - 0 40' - 0 20'
                          tehty - 0 40' - 0 20'

                          Etu Caster
                          vasen oikea
                          mitattu + 7 00' + 6 50'
                          tehty + 7 10' + 6 50'

                          Kpi
                          vasen oikea
                          mitattu + 14 00' + 13 50'
                          tehty +14 00' + 13 50'

                          Etupoikkeama
                          mitattu 0 00'
                          tehty 0 00'

                          Kaarteenajokulma
                          vasen oikea
                          mitattu + 1 20' +0 10'
                          tehty + 1 20' + 0 10'
                          Missä takapään arvot? Etupää nimittäin ihan ok.

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #28
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Missä takapään arvot? Etupää nimittäin ihan ok.
                            Ei missään...

                            Originally posted by jyrtsä View Post
                            Ohjauksen suuntaus Autohuolto J.Johansson. Pori
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • Keke71
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 340
                              • Kiiminki

                              #29
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Näinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin. Toki tämä edellyttää sekin sitä että tarkkaa junakiskoilla ajamisen tarkkuutta ei muutenkaan osaa kaivata.
                              Täytyy tähän todeta kun mm.itse on tullut kaikissa omissa/perheen autoissa ajettua jo kymmenen vuotta kesät talvet ja muutama satatuhatta 17"-18" talvirenkain ja 18"-19" kesärenkain, niin oikeasti jo hieman pelottaa ajaa päätienopeuksia asiakkaiden vakioalustaisia autoja jossa alla on "tunnottomat" 14" ja 15" rengastukset. Toki nämäkin menee jos/kun kulkee nykyisen -10kmh alle rajoitusten kulkevan liikennevirran mukana pienessä koomassa, mutta hiemankaan aktiivisemman ajamisen menttaalilla saa huojuminen ja nuljuamiset helpostikkin hieman sykkeen nousemaan. ns."kunnon rengastuksella" vastaava ajaminen kuitenkin varsinkin e39:llä nostaa aina ja jatkuvasti puolestaan pienen hymyn huulille. Toki meillä 19" rengastuksenkin autot ovat täydellisen tunteettomia urille/kallistuksille, mutta kuitenkin.
                              Täysin samaa mieltä, omassa e39:renkaina 235/40/18, eikä vetele urissa, ja suuntavakavuus on hyvä. Ainut mistä annan "risuja" on sivutuuli herkkyys, mutta se on aivan sama oliko kesä/talvirenkaat alla. Talvirenkaat on vakio kokoiset. Renkaiden eron kyllä huomaa heti talven jälkeen, kun vaihtaa taas kesärenkaat alle, yksinkertaisesti kesärenkaat on paljon paremmat maantienopeuksissa.
                              Ja ei ne huonot ole esim, mukulakivikadullakaan, ehkä vähän on pintakovemmat, mutta alusta on muutenkin normaalia jäykempi joten se siitä. Itse en ainakaan ajele tuhansia kilometrejä mukulakivikadulla, niin ei se haittaa, enenpi tulee maantiekilometreja.

                              Edit: Toivotaan että tulee maantiekilometreja jatkossa lisääkin
                              Last edited by Keke71; 26-06-2008, 19:32.
                              E39 540iA Touring

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by kaol View Post
                                Ei missään...
                                No ei ole ihme jos puoltaa ja ratti on vinossa. Pelkillä etupään arvoilla/mittauksilla ei itsessään tee yhtään mitään vaan kyse on täydellisestä asiakkaan kusetuksesta=rahastuksesta. Akselistokulmia ei nimittäin voi saada paikalleen edes etupäästä ilman kaikkien neljän nurkan mittaamista.
                                Tai sanotaan vielä niin että takapää on se mikä näyttää suunnan ja etupäällä kaarretaan.
                                Tästä syystä mm.e39:n takapäässä on kaikille kulmille täydelliset säädöt ja etupäässä ainoastaan auraussäätö.

                                Comment

                                Working...
                                X