Originally posted by jupasa
View Post
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
Ex Bemut:
i3 REx -14
F15 xDrive40e -16
E71 X6 3.0 Sport -11
F10 525d x-Drive M-Sport -12
E70 X5 3.0sd -08
F36 418d Gran Coupe
F30 316d -12
E93 320i -08
E70 X5 3.0d Sport -07
E53 X5 3.0d Sport -04
E61 530dA M-Sport individual -06
E39 530dA touring -02 M-Sport 2
E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
E46 330i touring -01
E36 328i Coupe -97
E30 325i cabriolet -87
E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
E21 318i -81
-
-
Originally posted by jupasa View PostNo ostin uudet puslat. Kotiasentaja kuitenkin sanoi (kuten myös BMW-korjausopas), että holkkien kiinnittämiseen ja irrottamiseen tarvitaan erikoistyökalu, joten ei lähdetty sitä yrittämäänkään. Pitänee tilata aika pajalta. Sitä odotellessa voisi pähkäillä, että pitäisikö samalla reaktiotangotkin vaihtaa.Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
-
Auto on nyt pukeilla ja reaktiotangot irrotettu. Puslien kumit ovat murtuneet, joten puslat ainakin vaihdetaan. Samoin koiranluut vaihdetaan varmuuden vuoksi, vaikka niissä mitään vikaa ei löytynytkään. Nyt mietin tuota reaktiotankojen vaihtamistarvetta. Pallonivelet tuntuisivat olevan kunnossa, pari pienen pientä reikää kumeissa kyllä on. Mahtaako reaktiotankoja kannattaa tämän takia vaihtaa, ovat melkoisen arvokkaita (n. 130/kpl)? Mihin alakerrassa kannattaisi muuten kiinnittää huomiota?
Manittakoon vielä, että itse ritsaamalla todettiin etupyörien aurauksessa monta milliä haritusta. Viimeksi vuosi sitten Metro-Autossa oli tarkistettu ja korjattu. Niin ja toinen iskari (joka oli pari vuotta sitten vaihdettu takuuna) ei ollut oikeassa asennossa (L-merkki oli sentin pari sivussa) Tiedä sitten, mistä tämä kertoo..
JuhaLast edited by jupasa; 28-07-2008, 11:54.ex BMW 525iA touring -04 (E39)
Comment
-
-
Reaktiotangot ja puslat sekä koiranluut vaihdettiin. Samoin auraus laitettiin ritsaamalla kuntoon. (Tosin osien vaihtamisen jälkeen haritusta ei enää ollut kuin milli, mikä taitaa olla ohjearvojen rajoissa.) Lopputulos: ei mitään havaittavaa vaikutusta ajettavuuteen. Ratin pieni tärinä määrätyssä nopeudessa taisi kyllä kadota.
Kiinnostaa tosiaan, että onko tämä normaalia: Auto kääntyy selvästi kallistuksen suuntaan, vaikka rattia pitää paikallaan. Kun maantiellä esimerkiksi tulee loiva mutka vasemmalle, niin mutkassa olevan kallistuksen suuruudesta riippuen auto kääntyy mutkaan rattia kääntämättä, tai pahimmassa tapauksessa jopa lievä ratin kääntäminen oikealle saattaa olla tarpeen, jotta auto pysyy kurssissa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti sen, että autoa saa suoralla maantiellä jatkuvasti olla vähän ohjaamassa, kun tuuli ja vaihtelevat kallistukset auton suuntaa muuten muuttelisivat.
En edelleenkään ole varma, onko kyseessä vika ollenkaan. Auto on ollut minulla uudesta asti, enkä pysty sanomaan, onko ajettavuus uutena ollut erilainen. Oire saattaa olla tullut niin pikkuhiljaa, että siihen vaan eräänä päivänä havahtuu. Tuollaisen ilmiön voimakkuus olisi sopivalla radalla helposti testattavissa. Pitäisi vaan olla suora, kallistettu pätkä, jonka läpi ajetaan ratti suorassa ja sitten mitataan, kuinka paljon auto siirtyy kallistuksen suuntaan.
OT: Haritusta säädettäessä toisen puolen raidetanko oli ihan jumissa, ei sitä saanut kääntymään meidän voimilla ollenkaan. Onko tällaisesta kokemusta?
Juhaex BMW 525iA touring -04 (E39)
Comment
-
-
Originally posted by jupasa View PostReaktiotangot ja puslat sekä koiranluut vaihdettiin. Samoin auraus laitettiin ritsaamalla kuntoon. (Tosin osien vaihtamisen jälkeen haritusta ei enää ollut kuin milli, mikä taitaa olla ohjearvojen rajoissa.) Lopputulos: ei mitään havaittavaa vaikutusta ajettavuuteen. Ratin pieni tärinä määrätyssä nopeudessa taisi kyllä kadota.
Kiinnostaa tosiaan, että onko tämä normaalia: Auto kääntyy selvästi kallistuksen suuntaan, vaikka rattia pitää paikallaan. Kun maantiellä esimerkiksi tulee loiva mutka vasemmalle, niin mutkassa olevan kallistuksen suuruudesta riippuen auto kääntyy mutkaan rattia kääntämättä, tai pahimmassa tapauksessa jopa lievä ratin kääntäminen oikealle saattaa olla tarpeen, jotta auto pysyy kurssissa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti sen, että autoa saa suoralla maantiellä jatkuvasti olla vähän ohjaamassa, kun tuuli ja vaihtelevat kallistukset auton suuntaa muuten muuttelisivat.
En edelleenkään ole varma, onko kyseessä vika ollenkaan. Auto on ollut minulla uudesta asti, enkä pysty sanomaan, onko ajettavuus uutena ollut erilainen. Oire saattaa olla tullut niin pikkuhiljaa, että siihen vaan eräänä päivänä havahtuu. Tuollaisen ilmiön voimakkuus olisi sopivalla radalla helposti testattavissa. Pitäisi vaan olla suora, kallistettu pätkä, jonka läpi ajetaan ratti suorassa ja sitten mitataan, kuinka paljon auto siirtyy kallistuksen suuntaan.
OT: Haritusta säädettäessä toisen puolen raidetanko oli ihan jumissa, ei sitä saanut kääntymään meidän voimilla ollenkaan. Onko tällaisesta kokemusta?
Juha
Mulla kans vänkää oikealle olevien kallistuksien mukaan, mutta minkäänlaista uraherkkyyttä ei ole (205/60-16 Federal Formoza ja vanteina style 15 7,5" leveät E38: sta). Kävelyvauhdissa autoa keikuttavissa montuissa kuuluu kolkotus oikealta puolelta, (paikallistettu oikeaan vakaajantangon ylimpään niveleen), Lisäksi kun paikallaan seistessä pikkuisen päästää jarrua, että palat alkavat narista, niin rattikin alkaa vemputtaa, eli ilmeisesti reaktiotangon puslat alkaa olla finaalissa. No, onhan ne originaalit ja menty jo 293000km.Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
-
Mites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96
Comment
-
-
Originally posted by KirsiH View PostMites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTaka akselin puslat ja nivelet syyniin.
Mulla ei ainakaan kampea mihinkään.Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
-
Originally posted by KirsiH View PostMites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
-
Takaa kannattaa tutkia molemmat ylätukivarret ja myös se napahela. Taka-akselisto määrää suunnan ja etupäällä koetetaan pitää auto suorassa. Pyöräkulmat merkitsee paljon, kun haetaan täydellisyyttä.-Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by 525TDS Touring View PostMelkein antaisin kampeamisesta äänet etuakselin nivelille ja puslille. Mulla on takakelkan isot puslat vaihdettu, ja viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
Comment