E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -KK-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 265

    Originally posted by jupasa View Post
    No niin, taas alkuperäiseen aiheeseen palatakseni:

    E39, 525iA touring, -03, 100 tkm, renkaat 225/55-16-W Goodyear Eagle NCT5

    Ongelma:

    - Ohjaus ei keskitä kunnolla moottoritienopeuksillakaan.
    - Auto vaeltelee kallistusten mukaan (ilman, että ratti vetelee mihinkään).

    Korjausyritykset:

    - Vaihdettu edessä reaktiotangot puslineen ja koiranluut.
    - Nelipyöräsuuntaus.
    - Muuta ei ole tehty, paitsi yritetty etsiä vääntelemällä välyksiä.

    Vääntäkää mulle nyt joku rautalangasta, mitä kannattaisi tehdä. Ei viitsisi ihan summamutikassakaan ruveta osia vaihdattamaan. Pystyykö esim. iskarien osalta niiden kuntoa luotettavasti mittaamaan, vai pitääkö vaan vaihtaa ja sormet ristissä toivoa, että helpotus tulee?

    Jos täällä max 200 km:n etäisyydellä Turusta joku luulee voivansa olla avuksi, niin maksan mielelläni. Jos sitten on niin, että E39 tällä alustalla ja vannekoolla nyt vain on tällainen, niin tähänkin olisi mukava saada joltain asiantuntijalta vahvistus. Edellytyksenä tietenkin on, että autoa pääsee ajamaan. Yksi Autokeskuksen tekninen asiantuntija autoa jo ajoikin, eikä hän kyllä mitään moitittavaa löytänyt.

    Meikäläisen E39 autossa ihan samat ongelmat ja samoja osia eteen vaihdettu. Ja välyksetkin on kahteen kertaan eri pajalla katottu eikä välyksiä löydy. Ainoastaan takatukivarsista vähän ehkä aavistus joustoa isolla raudalla kokeillessa. Kulmat on myös katsottu ja samalla hienosäädetty arvoihinsa parista kohtaa mutta ei niissä pahoja heittoja ollut. Ei vaan mene nyt niinkuin ennen meni.

    Seuraavaksi vaihtoon narinahelat ainakin, kun narisee aika paljon. Sitten ehkä takatukivarsia ja sitten nuo iskarit.

    Mulla on ollut samat 16" kesä- ja talvirenkaat ja vanteet siitä asti kun auto kulki hyvin ja alkoi kulkemaan huonosti. Tosin talvirenkailla on kymmenen kertaa pahempi, eli ne vaikuttaa kyllä kuinka voimakkaasti sitten vempuloi jos jotain on pielessä.

    Sen tiedän, että kun kaikki on kunnossa, niin auto on todella vakaa ajettava.
    Last edited by -KK-; 20-08-2009, 14:06. Reason: typo

    Comment

    • jupasa
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 98
      • Turku

      On se vaan kallista tuo iskarien vaihto merkkihuollossa. Pelkät osat on yli 1.000. Uskaltaako tarvikeosia ja ei-merkkikorjaamoa (esim. Lipposet) käyttää?
      ex BMW 525iA touring -04 (E39)

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8974
        • Kellokoski

        Originally posted by jupasa View Post
        On se vaan kallista tuo iskarien vaihto merkkihuollossa. Pelkät osat on yli 1.000. Uskaltaako tarvikeosia ja ei-merkkikorjaamoa (esim. Lipposet) käyttää?
        No uskaltaa, kunhan vie sellaiselle kenellä on kokemusta bmw:stä. Tuolla rahalla saa jo kunnolista alustasarjaa :think

        Esim: http://fahrwerkebilliger.de/
        Last edited by _nixu_; 20-08-2009, 12:10.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          Originally posted by jupasa View Post
          On se vaan kallista tuo iskarien vaihto merkkihuollossa. Pelkät osat on yli 1.000. Uskaltaako tarvikeosia ja ei-merkkikorjaamoa (esim. Lipposet) käyttää?
          Lipposille ehdottomasti. Siellä on aika paljon BMW-osaamista. Sinne menossa minäkin vaihdattamaan reaktiotankoja. Iskarit saat tilaamalla vaikkapa tuolta fahrwerkebilligeristä reilusti alle tonnin.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • 174000
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2008
            • 1178
            • Tuusula

            Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin? Ideoita?

            Pyörät on suunnattu, ja uutta osaa etupäässä on mm. iskarit, jouset ja oikealla puolella alatukivartta, koiranluuta ja raidetangon päätä.
            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
            '02 VW Golf 1.4i
            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10113
              • KVLA

              Originally posted by 174000 View Post
              Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin? Ideoita?

              Pyörät on suunnattu, ja uutta osaa etupäässä on mm. iskarit, jouset ja oikealla puolella alatukivartta, koiranluuta ja raidetangon päätä.
              Onko renkaat päässet kulumaan pahasti "vinoon" ennen alustaremonttia?Onhan täkapään pienetkin välykset eliminoitu?Minkähänlaisilla arvoilla alustan/ohjauskulmat säädettiin?Vaihdettiinko eteen reaktiotanko vai itse tukivarsi?Jos vain toiselle puolelle pitkittäisvarsi vaihdettiin,niin jäiköhän etupään Casterkulmiin paljonkin mittaeroja säätöoperaation jälkeen.
              Last edited by Heguli 31; 27-08-2009, 08:51.

              Comment

              • 174000
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2008
                • 1178
                • Tuusula

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Onko renkaat päässet kulumaan pahasti "vinoon" ennen alustaremonttia?Onhan täkapään pienetkin välykset eliminoitu?Minkähänlaisilla arvoilla alustan/ohjauskulmat säädettiin?Vaihdettiinko eteen reaktiotanko vai itse tukivarsi?Jos vain toiselle puolelle pitkittäisvarsi vaihdettiin,niin jäiköhän etupään Casterkulmiin paljonkin mittaeroja säätöoperaation jälkeen.
                Renkaat (17" GY F1 EAGLE) on voinut päästä kulumaan epätasaisesti, sillä tuli jonninverran ajeltua ennenkun pääsi suuntaamaan. Pistän suuntauslapun tänne jahka sen löydän. Muistaakseni itse tukivarsi vaihdettiin.

                Vanhoilla talvirenkailla oli muuten ratin kanssa samaa ongelmaa, ja oikean puoleinen takarengas meni puhki. Eli voisikohan siellä takana olla jokin kulma edelleen vituillaan? Mutta laittelen sen suuntauslapun esille, kun sen löydän.
                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                '02 VW Golf 1.4i
                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  Originally posted by 174000 View Post
                  Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin? Ideoita?

                  Pyörät on suunnattu, ja uutta osaa etupäässä on mm. iskarit, jouset ja oikealla puolella alatukivartta, koiranluuta ja raidetangon päätä.
                  Samaa vikaa paitsi etupäässä kaikki uutta (oem-osin) laakereita myöden ja kulmat säädätetty hemin ohjeiden mukaan. Ja kampeaa tien kallistuksen mukaan oikealle eli rattia pitää kammeta vasemmalle. Mikä osa takapäässä tätä mahdollisesti aiheuttaa vai onko puhdas ominaisuus vakioalustalle (17" alkup. vanteet 235/45 kumeilla) ?

                  Comment

                  • 174000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 1178
                    • Tuusula

                    Originally posted by 174000 View Post
                    Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin?
                    Lisätään vielä muutama huomio tuosta ratin kampeamisesta. Jos ratista päästää irti n. 90km/h vauhdissa niin useimmiten ratti alkaa itsestään ohjata oikealle. Harvemmin ratti pysyy suorassa, mutta tällöinkin auto alkaa viettää oikealle päin. Kun vauhtia on todella vähän tai alkaen 140 km/h niin tällöin ongelmaa ei ole. Oikea takarengas näyttää sisäreunastaan kuluneemmalle kuin ulkoreuna. Eli renkaat olivat saattaneet kulua jo ennen suuntausta epätasaiseksi. Saapa nähdä miten käy kun pannaan uuden karheat 16" HKPL 5 nastarenkaat alle. Suuntauslappua en ole vielä löytänyt.

                    Onko Tomella samansuuntaista kokemusta?:think
                    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                    '02 VW Golf 1.4i
                    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8974
                      • Kellokoski

                      Originally posted by 174000 View Post
                      Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin? Ideoita?

                      Pyörät on suunnattu, ja uutta osaa etupäässä on mm. iskarit, jouset ja oikealla puolella alatukivartta, koiranluuta ja raidetangon päätä.
                      Herää vaan kysymys että miksi vain yksi tukivarsi ja pelkkä raidetangon pää?
                      Mielestäni kannattaa aina samalla kertaa uusia kaikki eli tukivarret, reaktiotangot ja raidetangot täydellisenä. Koska muissakin on varmasti sen verran välystä ja jos sitten vain toiselle puolelle laitetaan uutta osaa niin ongelma vaan siirtyy.

                      Nythän siellä voi olla vielä vaikkapa raidetangon sisäpäissä väljää ja varmasti kampeaa rattia :think
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        Originally posted by 174000 View Post
                        Lisätään vielä muutama huomio tuosta ratin kampeamisesta. Jos ratista päästää irti n. 90km/h vauhdissa niin useimmiten ratti alkaa itsestään ohjata oikealle. Harvemmin ratti pysyy suorassa, mutta tällöinkin auto alkaa viettää oikealle päin. Kun vauhtia on todella vähän tai alkaen 140 km/h niin tällöin ongelmaa ei ole. Oikea takarengas näyttää sisäreunastaan kuluneemmalle kuin ulkoreuna. Eli renkaat olivat saattaneet kulua jo ennen suuntausta epätasaiseksi. Saapa nähdä miten käy kun pannaan uuden karheat 16" HKPL 5 nastarenkaat alle. Suuntauslappua en ole vielä löytänyt.

                        Onko Tomella samansuuntaista kokemusta?:think
                        Aikalailla sama kuvaus käy omaanikin eli tarpeeksi kun on vauhtia niin meno vakautuu.. mulla ei etupäässä ainakaan ole välystä ja renkaatkin ovat kuluneet tasaisesti. Varmaan takaa joku pusla pehmenny sitten..

                        Comment

                        • 174000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2008
                          • 1178
                          • Tuusula

                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          Herää vaan kysymys että miksi vain yksi tukivarsi ja pelkkä raidetangon pää?
                          Mielestäni kannattaa aina samalla kertaa uusia kaikki eli tukivarret, reaktiotangot ja raidetangot täydellisenä. Koska muissakin on varmasti sen verran välystä ja jos sitten vain toiselle puolelle laitetaan uutta osaa niin ongelma vaan siirtyy.

                          Nythän siellä voi olla vielä vaikkapa raidetangon sisäpäissä väljää ja varmasti kampeaa rattia :think
                          Muistin väärin, raidetankoon ei koskettu vaan vaihdettiin reaktiotanko, alatukivarsi ja koiranluu, sikäli kun se on kallistuksenvakaajantuki?:think
                          Alustasta ei nyt kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja ratti kampesi myös ennen osien vaihtoa.

                          Nyt löytyi suuntauslappu, laitan sen huomenna tähän jos joku siitä osaisi jotain nähdä.
                          Last edited by 174000; 04-09-2009, 09:33.
                          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                          '02 VW Golf 1.4i
                          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8974
                            • Kellokoski

                            Originally posted by 174000 View Post
                            Muistin väärin, raidetankoon ei koskettu vaan vaihdettiin reaktiotanko, alatukivarsi ja koiranluu, sikäli kun se on kallistuksenvakaajantuki?:think
                            Alustasta ei nyt kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja ratti kampesi myös ennen osien vaihtoa.

                            Nyt löytyi suuntauslappu, laitan sen huomenna tähän jos joku siitä osaisi jotain nähdä.
                            No sitten toiselle puolelle samat vaihtoon + molemmat raidetangot.
                            Ja nämä osathan saa saksasta vaikka ebayn kautta ihan kohtuu hintaa, ei tarvitse marmoritiskiltä hakea
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • 174000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 1178
                              • Tuusula

                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              No sitten toiselle puolelle samat vaihtoon + molemmat raidetangot.
                              Ja nämä osathan saa saksasta vaikka ebayn kautta ihan kohtuu hintaa, ei tarvitse marmoritiskiltä hakea
                              Mitäköhän tuollanen setti tulisi kustantamaan? En oo ebaystä tilaillut koskaan.
                              Meinaakko, että nuilla eväillä rattia alkaisi pysymään suorassa?

                              Tuossa suuntauslappu:
                              Attached Files
                              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                              '02 VW Golf 1.4i
                              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8974
                                • Kellokoski

                                Originally posted by 174000 View Post
                                Mitäköhän tuollanen setti tulisi kustantamaan? En oo ebaystä tilaillut koskaan.
                                Meinaakko, että nuilla eväillä rattia alkaisi pysymään suorassa?
                                No enimmäkseen siellä on pareina myynnissä noita tukivarsia yms. Mutta itselle Meylen tukivarret, reaktiotangot ja raidetangot oli 305€ sisältäen postit. Lemfödereinä sama satsi ehkä 100€ enemmän. Ehkä 300:lla voisi saada tukivarsi, reaktiotanko + raidetangot satsin?

                                Tuossa jotain esimerkkejä:

                                Raidetangot

                                Tukivarret

                                Reaktiotangot

                                Reaktiotanko lemföder

                                Tukivarsi lemföder
                                Last edited by _nixu_; 04-09-2009, 19:48.
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X