E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jupasa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 98
    • Turku

    #31
    [QUOTE=VilleW;1271024]
    Originally posted by jupasa View Post
    Ohjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.
    quote]

    Mullakin tuntui 530dA -02 touringissa ohjaus juuri tuollaiselta puuroiselta ja epämääräiseltä ja kilometrejä on taitettu vajaa 140t, mutta homma korjaantui uusilla etuiskareilla ja reaktiotankojen puslien uusimisella. Puslat olivat halki molemmilta puolilta ja tämän näki vasta kun otettiin ne irti. Kehottaisin tutustumaan näihin, mikäli ei ole vielä vaihdettu. Todella positiivinen vaikutus ajotuntumaan
    Joo siis kilometrejä kuitenkin vasta alle 80 tuhatta. Kulmat ja alusta tarkastettu sen jälkeen kun vaimo oli kaarteessa tömäyttänut eturenkaan jalkakäytävän reunaan. (Kulmien tarkastuksen jälkeen oli muuten ratti jäänyt vähän vinoon, mikä myöhemmin korjattiin.) Mutta siis ongelmat on (ja on ollut ennen tömäytystäkin) seuraavat:

    - tuuli ja tienpinnan kallistelu aiheuttaa auton kulkusuunnan muutoksia, vaikka rattia pitää paikallaan (eli normaalissa suoraanajossa, kun tien pinta yleensä on kallellaan oikealle, ratti on vähän vasemmalle käännettynä, että auto menisi suoraan)
    - ohjauksen keskialue on tahmea ja keskitystä ei pienillä kääntösäteillä ole
    - pientä ratin tärinää 80 - 100 nopeudessa, vaikka pyörien tasapainotus tarkastettu (uudet originaalivanteet ja uudet 225/55-16 pyörät)
    - joissakin montuissa kävelynopeuksilla lonksahtelua havaittavissa terävissä kuopissa, lähinnä tuntuu ratissa lumpsahteluna, ei niinkään paljon kuulu kolahteluna - ilmio voimakkaampi talvella
    - vakioalusta, jossa ei osia tähän mennessä vaihdettu (paitsi vasen etuiskunvaimennin ME-Autossa takuuna pari vuotta sitten kun etsittiin syytä em. lonksahtelulle - ei auttanut)

    Autonkorjaushommat on minulle ihan vieraita, mutta tuttu harrastelijakorjaaja voi auttaa. Onko tuo reaktiotankojen puslien tarkastaminen kuinka vaativa työ, montako jakoavainta tarvitaan Muutenkin ehdotuksia, mitä kannattaa ja pystyy itse tarkastamaan, otetaan kiitollisuudella vastaan
    ex BMW 525iA touring -04 (E39)

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #32
      Originally posted by jupasa View Post
      - joissakin montuissa kävelynopeuksilla lonksahtelua havaittavissa terävissä kuopissa, lähinnä tuntuu ratissa lumpsahteluna, ei niinkään paljon kuulu kolahteluna - ilmio voimakkaampi talvella
      Kallistuksenvakaajan koiranluut vaihtoon, jos ei auta niin reaktiotangot ja alatukivarret myös uusiksi. Eli oikeastaan kun e39:sin etupää alkaa kolisemaan, niin kaikki uusiksi

      Ratin tärinää ajossa voi aiheuttaa monikin asia, searchilla löytyy montakin topicia.

      Comment

      • VilleW
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 469
        • Turku

        #33
        Originally posted by jupasa View Post

        - ohjauksen keskialue on tahmea ja keskitystä ei pienillä kääntösäteillä ole
        - pientä ratin tärinää 80 - 100 nopeudessa, vaikka pyörien tasapainotus tarkastettu (uudet originaalivanteet ja uudet 225/55-16 pyörät)

        Autonkorjaushommat on minulle ihan vieraita, mutta tuttu harrastelijakorjaaja voi auttaa. Onko tuo reaktiotankojen puslien tarkastaminen kuinka vaativa työ, montako jakoavainta tarvitaan Muutenkin ehdotuksia, mitä kannattaa ja pystyy itse tarkastamaan, otetaan kiitollisuudella vastaan
        Noita oireita mullakin oli omassa autossani. Vääntelimme reaktiotankoja niiden ollessa paikoillaan ja välystä puslissa ei voinut havaita. Kuitenkin kun puslat otettiin irti, oli havaittavissa murtumia ja koko kumi oli uudessa puslassa jämäkämmän tuntuinen. Mun mielestä tästä kannattaisi aloittaa, koska osat maksavat ovh 55€ ja työkään ei ole kovin paha. Ei siitä ainakaan haittaa ole ja kustannukset eivät ole suuret vaikka vaihtaisikin ns. turhaan ja irrallaan ollessa puslasta tosiaan näkee jo paremmin onko se ehjä vai ei. En sitten tiedä kumpi vaikutti enemmän iskarit vai nuo puslat mutta vaihdon jälkeen tutinat, tärinät ja ohjauksen puuromaisuus olivat poissa.
        Ex Bemut:
        i3 REx -14
        F15 xDrive40e -16
        E71 X6 3.0 Sport -11
        F10 525d x-Drive M-Sport -12
        E70 X5 3.0sd -08
        F36 418d Gran Coupe
        F30 316d -12
        E93 320i -08
        E70 X5 3.0d Sport -07
        E53 X5 3.0d Sport -04
        E61 530dA M-Sport individual -06
        E39 530dA touring -02 M-Sport 2
        E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
        E46 330i touring -01
        E36 328i Coupe -97
        E30 325i cabriolet -87
        E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
        E21 318i -81

        Comment

        • jupasa
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 98
          • Turku

          #34
          Originally posted by VilleW View Post
          Noita oireita mullakin oli omassa autossani. Vääntelimme reaktiotankoja niiden ollessa paikoillaan ja välystä puslissa ei voinut havaita. Kuitenkin kun puslat otettiin irti, oli havaittavissa murtumia ja koko kumi oli uudessa puslassa jämäkämmän tuntuinen. Mun mielestä tästä kannattaisi aloittaa, koska osat maksavat ovh 55€ ja työkään ei ole kovin paha. Ei siitä ainakaan haittaa ole ja kustannukset eivät ole suuret vaikka vaihtaisikin ns. turhaan ja irrallaan ollessa puslasta tosiaan näkee jo paremmin onko se ehjä vai ei. En sitten tiedä kumpi vaikutti enemmän iskarit vai nuo puslat mutta vaihdon jälkeen tutinat, tärinät ja ohjauksen puuromaisuus olivat poissa.
          Eli onko kyseessä kallistuksenvakaajan kumihelat (osa 2)?

          Click image for larger version

Name:	Stabilizer Front.JPG
Views:	1
Size:	34.4 KB
ID:	4815372
          ex BMW 525iA touring -04 (E39)

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7468
            • Oulu

            #35
            Originally posted by jupasa View Post
            Eli onko kyseessä kallistuksenvakaajan kumihelat (osa 2)?

            [ATTACH]56648[/ATTACH]
            Ei, kun osa numero 5 tässä kuvassa: http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05

            Ja siis tämä osa: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=12207
            Joka tulee kiinni tähän reaktiotankoon eli pitkittäiseen tukivarteen: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=14123
            Last edited by Petri.Kekkonen; 27-06-2008, 11:49.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Beef
              Newbiemmer
              • Dec 2005
              • 27

              #36
              Originally posted by Hemi View Post
              No ei ole ihme jos puoltaa ja ratti on vinossa. Pelkillä etupään arvoilla/mittauksilla ei itsessään tee yhtään mitään vaan kyse on täydellisestä asiakkaan kusetuksesta=rahastuksesta. Akselistokulmia ei nimittäin voi saada paikalleen edes etupäästä ilman kaikkien neljän nurkan mittaamista.
              Tai sanotaan vielä niin että takapää on se mikä näyttää suunnan ja etupäällä kaarretaan.
              Tästä syystä mm.e39:n takapäässä on kaikille kulmille täydelliset säädöt ja etupäässä ainoastaan auraussäätö.
              Noh, itsellä loppui puoltaminen kun säädin pelkän etupään aurauksen (asiakasta ei kusetettu, koska tein työn ja säädön itse). Takapään kulmat vähän sinne päin, en koskenut niihin.
              530iA '88-> 735iA '89 -> 528iA touring '97 & A4 Avant 2.0 TDI Quattro -09 -> Abarth 500 '11 -> 320d xdrive F34 '14 & S3 '00

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by Beef View Post
                Noh, itsellä loppui puoltaminen kun säädin pelkän etupään aurauksen (asiakasta ei kusetettu, koska tein työn ja säädön itse). Takapään kulmat vähän sinne päin, en koskenut niihin.
                Näin....vain siinä tapauksessa että ainoa vika tosiaan sattui olemaan etupään aurauksessa. Mikähän mahtanee olla ko.auton kulkukulma?

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17797
                  • Jämsä

                  #38
                  powerflexit reaktiotankojen takapään lällykumi puslan tilalle, niin johan kulkee kun juna, eikä ratti täristä
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • jupasa
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 98
                    • Turku

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Näin....vain siinä tapauksessa että ainoa vika tosiaan sattui olemaan etupään aurauksessa. Mikähän mahtanee olla ko.auton kulkukulma?
                    Ohessa pyöränsuuntausraportti. Kulkukulma näkyisi olevan 0.

                    Click image for larger version

Name:	Pyöränsuuntausraportti.JPG
Views:	1
Size:	36.4 KB
ID:	4815373
                    ex BMW 525iA touring -04 (E39)

                    Comment

                    • VilleW
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 469
                      • Turku

                      #40
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Ei, kun osa numero 5 tässä kuvassa: http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05

                      Ja siis tämä osa: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=12207
                      Joka tulee kiinni tähän reaktiotankoon eli pitkittäiseen tukivarteen: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=14123
                      Juuri nämä puslat
                      Ex Bemut:
                      i3 REx -14
                      F15 xDrive40e -16
                      E71 X6 3.0 Sport -11
                      F10 525d x-Drive M-Sport -12
                      E70 X5 3.0sd -08
                      F36 418d Gran Coupe
                      F30 316d -12
                      E93 320i -08
                      E70 X5 3.0d Sport -07
                      E53 X5 3.0d Sport -04
                      E61 530dA M-Sport individual -06
                      E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                      E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                      E46 330i touring -01
                      E36 328i Coupe -97
                      E30 325i cabriolet -87
                      E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                      E21 318i -81

                      Comment

                      • Matula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1706

                        #41
                        Originally posted by VilleW View Post
                        Juuri nämä puslat
                        Eikä taatusti ole huono vaihtoehto vaihtaa varret täydellisinä, koska tukivarren toisessa päässä oleva pallonivelkin on kuluva osa, jota löysä pusla on jo päässyt kiusimaan.

                        Comment

                        • jyrtsä
                          Newbiemmer
                          • Aug 2006
                          • 27

                          #42
                          Originally posted by Hemi View Post
                          No ei ole ihme jos puoltaa ja ratti on vinossa. Pelkillä etupään arvoilla/mittauksilla ei itsessään tee yhtään mitään vaan kyse on täydellisestä asiakkaan kusetuksesta=rahastuksesta. Akselistokulmia ei nimittäin voi saada paikalleen edes etupäästä ilman kaikkien neljän nurkan mittaamista.
                          Tai sanotaan vielä niin että takapää on se mikä näyttää suunnan ja etupäällä kaarretaan.
                          Tästä syystä mm.e39:n takapäässä on kaikille kulmille täydelliset säädöt ja etupäässä ainoastaan auraussäätö.
                          No tässä on tietämätöntä kusetettu ja huolella. Säädöt tehnyt korjaaja nimenomaan sanoi ettei niillä takapään säädöillä ole niin merkitystä... No, taas oppi jotain. Uutta. On tässä viime aikoina tullut muutenkin huomattua kuinka huono tietotaito eri alojen liikkeissä on. On niin valtakunnallisessa elektroniikka liikkeessä kuin rautakaupassakin tällä viikolla myyjät puhuneet aivan puuta heinää.. eikö osata vai onko vaan kusetusmentaliteettiä?? Sori offtopic..

                          Takaisin aiheeseen. Missähän Porin seudulla olisi laitteet ja ammattitaitoinen henkilökunta nelipyöräsuuntaukseen?? Euromaster? Takala Noormarkussa?

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1960
                            • Hki

                            #43
                            Originally posted by jyrtsä View Post
                            No tässä on tietämätöntä kusetettu ja huolella. Säädöt tehnyt korjaaja nimenomaan sanoi ettei niillä takapään säädöillä ole niin merkitystä... No, taas oppi jotain. Uutta. On tässä viime aikoina tullut muutenkin huomattua kuinka huono tietotaito eri alojen liikkeissä on. On niin valtakunnallisessa elektroniikka liikkeessä kuin rautakaupassakin tällä viikolla myyjät puhuneet aivan puuta heinää.. eikö osata vai onko vaan kusetusmentaliteettiä?? Sori offtopic..

                            Takaisin aiheeseen. Missähän Porin seudulla olisi laitteet ja ammattitaitoinen henkilökunta nelipyöräsuuntaukseen?? Euromaster? Takala Noormarkussa?
                            Mee samaan paikkaan ja vaadi et tekee nelipyöräsuuntauksen pientä/sopivaa lisäkorvausta vastaan. Selitä ettei tilanne ole kunnossa. Ja muutenkin jos ratti on vinossa "korjauksen" jäljiltä niin työtä ei pitäisi hyväksyä. Tai sitten pyydä hinnan alennusta ja vie auto muualle.

                            Comment

                            • janne1974
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 405
                              • Kuopio

                              #44
                              Kannattaa välttää "halpis" osia...(esim. motonet) Niistä saa vaan harmaita hiuksia ja vitutusta. Itse erehdyin laittamaan alustan niillä. (liki koko alusta läpikäyty) Nyt saa vaihtaa osia takuuseen 2kk välein. Ja jatkuvasti rengaskulmia mittauttaa. Nyt alkaa v-käyrä olla niin korkealla, että käyn hakemassa samat osat marmoritiskin takaa.. Saan siis maksaa tosia kalliisti tuon alusta remontin.. ..kele..

                              -Janne-
                              -Janne-

                              F10 535iX sedan -11
                              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                              ex. E39 528i touring -99
                              ex. E36 325ia coupe -93

                              Comment

                              • jupasa
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 98
                                • Turku

                                #45
                                Originally posted by VilleW View Post
                                Noita oireita mullakin oli omassa autossani. Vääntelimme reaktiotankoja niiden ollessa paikoillaan ja välystä puslissa ei voinut havaita. Kuitenkin kun puslat otettiin irti, oli havaittavissa murtumia ja koko kumi oli uudessa puslassa jämäkämmän tuntuinen. Mun mielestä tästä kannattaisi aloittaa, koska osat maksavat ovh 55€ ja työkään ei ole kovin paha. Ei siitä ainakaan haittaa ole ja kustannukset eivät ole suuret vaikka vaihtaisikin ns. turhaan ja irrallaan ollessa puslasta tosiaan näkee jo paremmin onko se ehjä vai ei. En sitten tiedä kumpi vaikutti enemmän iskarit vai nuo puslat mutta vaihdon jälkeen tutinat, tärinät ja ohjauksen puuromaisuus olivat poissa.
                                No ostin uudet puslat. Kotiasentaja kuitenkin sanoi (kuten myös BMW-korjausopas), että holkkien kiinnittämiseen ja irrottamiseen tarvitaan erikoistyökalu, joten ei lähdetty sitä yrittämäänkään. Pitänee tilata aika pajalta. Sitä odotellessa voisi pähkäillä, että pitäisikö samalla reaktiotangotkin vaihtaa.
                                ex BMW 525iA touring -04 (E39)

                                Comment

                                Working...
                                X