Edessä Syron N3000 225/40 zr18 92Y
takana Millenium 265/35 zr18 97Y
No, ei kyllä tosiaan sano renkaan merkki/mallit paljon mitään, varsinkaan niiden rakenteen/ominaisuuksien suhteen.
Eli osa ongelmaa voi tietenkin olla ko.renkaiden rakenteessa, mutta se nyt on kuitenkin ihan selvää että camberia on liikaa niin edessä kuin varsinkin takana, jotta minkäänlaista tunteettomuutta urille voisi vaatiakkaan.
Joten ne nyt joka tapauksessa ihan ensimmäisenä kuntoon.
Lainaanpa vähän topikkia, pitäisi kulkupeli viedä pyöränkulmien säätöön, viimeistään ku saan iskarit vaihdettua (vaihdatettua) . Mistähän löydän tai saan optimisäädöt sigun kulkineeseen, siinä on lisäksi tehtaan m-alusta (m-tech 1 tjms?) kun silläkin taitaa olla merkitystä asiaan? Rengaskoko on vielä tällä hetkellä 245/40/17, mutta vaihdan alle 235/45/17 kun saan aikaiseksi.
Se renkaiden merkki+mallitieto on nyt tässä kohtaa TÄYSIN välttämätön tieto mikäli oikeasti haluat ko.ongelmasta eroon.
Joka tapauksessa takana camberia on selkeästi liikaa ja edessäkin sitä on liikaa 18":lle(kutakuinkin optimi 16" kesärengastukselle).
Mutta kuten sanottua, sinne on ihan turha lähteä vaihtelemaan tai säätämään mitään niin kauan kun tiedetään renkaan merkki ja malli ja tätä kautta purkamaan syy/seuraus ongelmaa....tai toki saathan sinne vaihtaa vaikka koko alustan, mutta ongelma ei silti välttämättä muutu miksikään jos rengas on rakenteeltaan sopimaton pitkittäisuritetuille teille.
Renkaan hinnalla eikä merkkistatuksella ei ole tässä kohtaa mitään merkitystä.
Mitä rengasmerkkiä ja mallia sitten suosittelet vetelyn minimoiseksi? Itselläni on E39:ssä edessä hyväkuntoiset 235/40-18" Toyo Proxes T1R:t, takana uudet 265/35-18" Falken FK452:t ja vetely on melkoista. Jotain väljääkin on kyllä jossain, sillä jarrutustärinä 70-90km/h vauhdissa tuli takaisin renkaanvaihdon myötä. Tukitangot ovat vaihdettu syksyllä.
Mitä rengasmerkkiä ja mallia sitten suosittelet vetelyn minimoiseksi? Itselläni on E39:ssä edessä hyväkuntoiset 235/40-18" Toyo Proxes T1R:t, takana uudet 265/35-18" Falken FK452:t ja vetely on melkoista. Jotain väljääkin on kyllä jossain, sillä jarrutustärinä 70-90km/h vauhdissa tuli takaisin renkaanvaihdon myötä. Tukitangot ovat vaihdettu syksyllä.
No siis nämä Japanilaiset merkit ovat rakenteellisesti yli 17" kokoluokissa hyvin saman kaltaisia kuin miten eurooppalaiset valmistajat tuotteensa tekevät ja sitä kautta myös ominaisuudet ovat enemmän tai vähemmän epämiellyttävät Suomen pitkittäisuraisille tyyppiteille. Eli testipisteiden menetyksen pelossa rengas rakennetaan super teräväksi ja nopeaksi, mutta jonka kolikon kääntöpoulella on välttämätön paha eli uraherkkyys, josta ei saa testipisteitä eikä sitä testattavilla moottoriradoilla/lentokentillä ilmenekkään. Ilmaisia aterioita ei siis rakenteellisesti ole renkaaassakaan.
Falken 452 on vieläpä rakenteellisesti hyvin old school joten sitä ei oikein saa tunnottomaksi urille enään sen jälkeen kun pinnasta on kolmasosa pois ja takana yksi lämmin talviseisotus.
Falkenin ja Toyonkin saa toimimaan kyllä välttävästi kunhan vain alustakulmat ovat todella tarkasti juuri näille pyörille säädetty ja kokeiltu(itse joudun Falkenien kohdalla helposti kokeilemaan 3-4kertaakin eri säätöyhdistelmiä ennen kuin se toimii siedettävästi). Lisäksi alustan on todellakin oltava välyksetön ja KAIKKIEN tuentojen puslien hapertumattomia.
e39:n takakelkan puslia jos ei ole vaihdettu 150tkm ajosuoritteen jälkeen ja/tai etupään reaktiotangon puslat eivät ole uudet tai lähes uudet, ei
452-Falkenia yli 17" kokoluokassa saa lainkaan tunteettomaksi pitkittäisurille kuin ehkä uutena kovilla paineilla. Eli se toimii isoilla cambereilla niin kauan kunhan se kulkee ylipaineisena pelkän sisärungon varassa ja 1/4 sisimmäisen kulutuspintansa varassa. Kun sitten sisäkantti kuluu alta pois, alkaa vetely jota ei millään saa enään hallintaan.
.. ja minkälaisia camperi kulmia vois suositella säätäjälle kun niil ei tunnu olevan ainakaan mitään haju noista niinku ei mullakaan.
Luultavasti joutuu viel neuvomaan et kuin se tapatuu mut ei käsitystä mulla siitäkään..
Ainakin euromasterilla ei ollu tääl edes kunnon vehkeitä mil sais edes pultit auki. Autosalvan tos raportissa on nuo arvot haettu madalletulle alustalle ja 18" rengas mut silti pieles.
Voiko mihinkään enää luottaa?
.. ja minkälaisia camperi kulmia vois suositella säätäjälle kun niil ei tunnu olevan ainakaan mitään haju noista niinku ei mullakaan.
Luultavasti joutuu viel neuvomaan et kuin se tapatuu mut ei käsitystä mulla siitäkään..
Ainakin euromasterilla ei ollu tääl edes kunnon vehkeitä mil sais edes pultit auki. Autosalvan tos raportissa on nuo arvot haettu madalletulle alustalle ja 18" rengas mut silti pieles.
Voiko mihinkään enää luottaa?
Rengas niin pystyyn kuin toleranssialue vain antaa myöden. Eli camberia mahdollisimman vähän kuten myös eteen ja taakse aurausta toleranssialueen antamissa rajoissa.
laitanpa kuvatukset viel renkaista josko niist mitn hyötyä..
Eturenkaat pitäs kyl uusia kohta kun alkaa olee huonot.
olisko se 235/40 18 sit se sopiva renkula?
Kohta edessä E39 M-sport touringin suuntaus. Suosituksia arvoille, renkaina Kumho KU-31 edessä 235/35R19 ja takana 275/30R19.
Näitä nelipyöräsuuntausarvoja eri malleille/rengastuksillehan voisi jopa keräillä jonnekkin FAQ/muu osioon, että löytyisi aina helpolla.
Käytin tänään omani suuntauksessa, kun alusta on vihdoin muuten saatu kuntoon. Alustasta on nyt vaihdettu alatukivartta, koiranluuta jne, iskarit ja jouset eteen ja nyt sitten viimein nelipyöräsuuntaus.
Ja voi helvata mikä ero tuli ajettavuuteen. Nyt ei enää hae eikä vetele urissa, auto on kokoajan "hyppysissä" ja tuntuma on todella hyvä. Aloin jo vähän pelkäämään, että löytyykö se paljon puhuttu ajettavuus sieltä vai ei mutta nyt taisi löytyä. Monta E39:iä on aikaisemmin ajettu eikä ne ole tuohon tuntumaan yltäneet. Renkaina on nyt 235/45/17 Eagle F1.
Vieläkös tuo 19" rengastuksella menee mukavasti? Isompaa vannetta tekisi mieli, mutta taidanpa tämän kesän mennä nyt näillä...
En viitsinyt uutta aihetta tehdä niin tämä posti on varmaankin oikea tähän ketjuun. Eli ongelma on sellanen että vaihdatin n. kk sitten autooni e39 koiranluut, reaktiotangot (hd puslineen), raidetangot ja tukivarret. Syynä oli älytön vetely/vaeltelu moottoritie nopeuksissa, varsinkin tuulisella kelillä ei meinannut edes omalla kaistalla ajaa. Sen jälkeen käytin autoni luonnollisesti kulmien säädössä merkkiliikkeessä. Tuon ruletin jälkeen auto tuntui hetken aikaa olevan ajettavuudeltaa ihan ok, mutta nyt taas sama vaeltelu on alkanut. 2kk sitten vaihatin uudehkot kumhon ecstat alle n.7-8mm pintaa kaikissa, tällä hetkellä kun kattoo pintoja nii hyvä ettei eturenkaat oo jo sakkorenkaat mutta takana on pintaa huomattavasti enemmän. Ja pinta edestä kulunut tasaisesti, paineita oon pitäny 2.6bar ympäriinsä. Mistäs tuo vaeltelu ja nopea eturenkaiden kuluminen voi johtua?
Iskarit meinasin kirjoittaa, mutta ehdit ensin. Onko ne vaihdettu milloin? Ainakin minulla lopussa olleet etuiskarit aiheutti ongelmia suuntavakavuudessa tuulisella kelillä ja ohituksissa.
Iskarit meinasin kirjoittaa, mutta ehdit ensin. Onko ne vaihdettu milloin? Ainakin minulla lopussa olleet etuiskarit aiheutti ongelmia suuntavakavuudessa tuulisella kelillä ja ohituksissa.
Nyt mittarissa 347tkm ja ei oo kyllä mitään hajua että millo vaihettu, piti vielä lisätä toho ekaan viestiin että että auto puolsi oikealle ennen etupään osien vaihtoa, vaihdon jälkeen ei puoltanut enään mutta ei mennyt kauaa ja taas puoltaa oikeelle
Nyt mittarissa 347tkm ja ei oo kyllä mitään hajua että millo vaihettu, piti vielä lisätä toho ekaan viestiin että että auto puolsi oikealle ennen etupään osien vaihtoa, vaihdon jälkeen ei puoltanut enään mutta ei mennyt kauaa ja taas puoltaa oikeelle
Miten auto reagoi kun keulaa painaa alaspäin? Entä kuuluuko iskareista (konepelti auki) ihmeellistä suhinaa? Laitoitko alustaan tarvikeosat vai alkuperäiset/Lemförderit? Osasiko vaihdon tehnyt liike/henkilö asentaa ne oikein? Siis alatukivarsien lopullinen kiristys vasta kun autossa on pyörät maassa.
Comment