memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by KirsiH View Post
    Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
    Kyllä niitä ennenkin voi vaihtaa... Tuolla minun kokemuksia (viestistä #8 alkaen) siitä miten eri osien vaihto vaikutti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74991

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Touringissa on öljytäytteiset puslat jotka halkeilevat ja vuotavat öljyn pihalle -> sököt. Sedanin täyskumiset eivät pienistä halkeamista mene vielä miksikään eivätkä paksumman seinämän takia halkeakkaan yhtä helposti, sen takia niitä tarvitsee vaihtaa harvemmin.

    Leave a comment:


  • KirsiH
    replied
    Originally posted by 525TDS Touring View Post
    Samaa asiaa ne takakelkan puslat sedanissa ajaa kuin touringissakin, ovat vain pienemmät.
    No näin minäkin ajattelin ja vänkäsin asiaa 10 minuuttia, rupes vain äijä katsomaan siihen malliin, että kyllä me nämä asiat tiedetään paremmin kuin sinä, nainen. Päätiin siinä, että en vaihda alustan osia siellä ollenkaan, muualla suostuvat vaihtamaan ne osat mitä asiakas haluaa. Eli jos haluaa E39siin takaisin vakaan ajotuntuman, niin puslat(kin) vaihtoon. Onhan tuolla jo ainakin 125tkm ajettu ja mitään ei ole alustaan vaihdettu...

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Originally posted by 525TDS Touring View Post
    Melkein antaisin kampeamisesta äänet etuakselin nivelille ja puslille. Mulla on takakelkan isot puslat vaihdettu, ja viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus.
    Viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus on jo historiaa. Vanhassa autossa on voinut jo monikin asia muuttua vaikket olisi rotvallin syrjään osunutkaan...

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Originally posted by 525TDS Touring View Post
    Melkein antaisin kampeamisesta äänet etuakselin nivelille ja puslille. Mulla on takakelkan isot puslat vaihdettu, ja viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus.
    Missä teetit? Mulla tulee nelipyöräsuuntaus ajankohtaiseksi, jahka saan nuo reaktiotangon puslat vaihdettua.

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Takaa kannattaa tutkia molemmat ylätukivarret ja myös se napahela. Taka-akselisto määrää suunnan ja etupäällä koetetaan pitää auto suorassa. Pyöräkulmat merkitsee paljon, kun haetaan täydellisyyttä.

    Leave a comment:


  • 525TDS Touring
    replied
    Originally posted by KirsiH View Post
    Mites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
    Samaa asiaa ne takakelkan puslat sedanissa ajaa kuin touringissakin, ovat vain pienemmät.

    Leave a comment:


  • 525TDS Touring
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Taka akselin puslat ja nivelet syyniin.

    Mulla ei ainakaan kampea mihinkään.
    Melkein antaisin kampeamisesta äänet etuakselin nivelille ja puslille. Mulla on takakelkan isot puslat vaihdettu, ja viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus.

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Originally posted by KirsiH View Post
    Mites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
    Mekaanikko ei halunnut tehdä puslanvaihtoa ja selvisi siitä ns. puhumalla

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Minun E39 sedaniin on joskus vaihdettu ns. narinahelat taakse...ei ne ikuisia ole sedanissakaan ne nivelet / helat.

    Leave a comment:


  • KirsiH
    replied
    Mites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Taka akselin puslat ja nivelet syyniin.

    Mulla ei ainakaan kampea mihinkään.

    Ja taka-akselin pyöränkulmat.

    Ei minullakaan kampea eikä vetele.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Auto kääntyy selvästi kallistuksen suuntaan, vaikka rattia pitää paikallaan.
    Taka akselin puslat ja nivelet syyniin.

    Mulla ei ainakaan kampea mihinkään.

    Leave a comment:


  • 525TDS Touring
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Reaktiotangot ja puslat sekä koiranluut vaihdettiin. Samoin auraus laitettiin ritsaamalla kuntoon. (Tosin osien vaihtamisen jälkeen haritusta ei enää ollut kuin milli, mikä taitaa olla ohjearvojen rajoissa.) Lopputulos: ei mitään havaittavaa vaikutusta ajettavuuteen. Ratin pieni tärinä määrätyssä nopeudessa taisi kyllä kadota.

    Kiinnostaa tosiaan, että onko tämä normaalia: Auto kääntyy selvästi kallistuksen suuntaan, vaikka rattia pitää paikallaan. Kun maantiellä esimerkiksi tulee loiva mutka vasemmalle, niin mutkassa olevan kallistuksen suuruudesta riippuen auto kääntyy mutkaan rattia kääntämättä, tai pahimmassa tapauksessa jopa lievä ratin kääntäminen oikealle saattaa olla tarpeen, jotta auto pysyy kurssissa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti sen, että autoa saa suoralla maantiellä jatkuvasti olla vähän ohjaamassa, kun tuuli ja vaihtelevat kallistukset auton suuntaa muuten muuttelisivat.

    En edelleenkään ole varma, onko kyseessä vika ollenkaan. Auto on ollut minulla uudesta asti, enkä pysty sanomaan, onko ajettavuus uutena ollut erilainen. Oire saattaa olla tullut niin pikkuhiljaa, että siihen vaan eräänä päivänä havahtuu. Tuollaisen ilmiön voimakkuus olisi sopivalla radalla helposti testattavissa. Pitäisi vaan olla suora, kallistettu pätkä, jonka läpi ajetaan ratti suorassa ja sitten mitataan, kuinka paljon auto siirtyy kallistuksen suuntaan.

    OT: Haritusta säädettäessä toisen puolen raidetanko oli ihan jumissa, ei sitä saanut kääntymään meidän voimilla ollenkaan. Onko tällaisesta kokemusta?

    Juha
    Lämpöä raidetankoon, mutta varoen, koska muistaakseni se on alumiinia sekin.

    Mulla kans vänkää oikealle olevien kallistuksien mukaan, mutta minkäänlaista uraherkkyyttä ei ole (205/60-16 Federal Formoza ja vanteina style 15 7,5" leveät E38: sta). Kävelyvauhdissa autoa keikuttavissa montuissa kuuluu kolkotus oikealta puolelta, (paikallistettu oikeaan vakaajantangon ylimpään niveleen), Lisäksi kun paikallaan seistessä pikkuisen päästää jarrua, että palat alkavat narista, niin rattikin alkaa vemputtaa, eli ilmeisesti reaktiotangon puslat alkaa olla finaalissa. No, onhan ne originaalit ja menty jo 293000km.
    Last edited by 525TDS Touring; 31-07-2008, 19:15. Reason: kolinaa tarkenettu

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    Reaktiotangot ja puslat sekä koiranluut vaihdettiin. Samoin auraus laitettiin ritsaamalla kuntoon. (Tosin osien vaihtamisen jälkeen haritusta ei enää ollut kuin milli, mikä taitaa olla ohjearvojen rajoissa.) Lopputulos: ei mitään havaittavaa vaikutusta ajettavuuteen. Ratin pieni tärinä määrätyssä nopeudessa taisi kyllä kadota.

    Kiinnostaa tosiaan, että onko tämä normaalia: Auto kääntyy selvästi kallistuksen suuntaan, vaikka rattia pitää paikallaan. Kun maantiellä esimerkiksi tulee loiva mutka vasemmalle, niin mutkassa olevan kallistuksen suuruudesta riippuen auto kääntyy mutkaan rattia kääntämättä, tai pahimmassa tapauksessa jopa lievä ratin kääntäminen oikealle saattaa olla tarpeen, jotta auto pysyy kurssissa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti sen, että autoa saa suoralla maantiellä jatkuvasti olla vähän ohjaamassa, kun tuuli ja vaihtelevat kallistukset auton suuntaa muuten muuttelisivat.

    En edelleenkään ole varma, onko kyseessä vika ollenkaan. Auto on ollut minulla uudesta asti, enkä pysty sanomaan, onko ajettavuus uutena ollut erilainen. Oire saattaa olla tullut niin pikkuhiljaa, että siihen vaan eräänä päivänä havahtuu. Tuollaisen ilmiön voimakkuus olisi sopivalla radalla helposti testattavissa. Pitäisi vaan olla suora, kallistettu pätkä, jonka läpi ajetaan ratti suorassa ja sitten mitataan, kuinka paljon auto siirtyy kallistuksen suuntaan.

    OT: Haritusta säädettäessä toisen puolen raidetanko oli ihan jumissa, ei sitä saanut kääntymään meidän voimilla ollenkaan. Onko tällaisesta kokemusta?

    Juha

    Leave a comment:

Working...
X