Originally posted by KirsiH
View Post
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
-
-
Touringissa on öljytäytteiset puslat jotka halkeilevat ja vuotavat öljyn pihalle -> sököt. Sedanin täyskumiset eivät pienistä halkeamista mene vielä miksikään eivätkä paksumman seinämän takia halkeakkaan yhtä helposti, sen takia niitä tarvitsee vaihtaa harvemmin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 525TDS Touring View PostSamaa asiaa ne takakelkan puslat sedanissa ajaa kuin touringissakin, ovat vain pienemmät.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 525TDS Touring View PostMelkein antaisin kampeamisesta äänet etuakselin nivelille ja puslille. Mulla on takakelkan isot puslat vaihdettu, ja viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 525TDS Touring View PostMelkein antaisin kampeamisesta äänet etuakselin nivelille ja puslille. Mulla on takakelkan isot puslat vaihdettu, ja viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus.
Leave a comment:
-
-
Takaa kannattaa tutkia molemmat ylätukivarret ja myös se napahela. Taka-akselisto määrää suunnan ja etupäällä koetetaan pitää auto suorassa. Pyöräkulmat merkitsee paljon, kun haetaan täydellisyyttä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by KirsiH View PostMites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTaka akselin puslat ja nivelet syyniin.
Mulla ei ainakaan kampea mihinkään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by KirsiH View PostMites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
Leave a comment:
-
-
Minun E39 sedaniin on joskus vaihdettu ns. narinahelat taakse...ei ne ikuisia ole sedanissakaan ne nivelet / helat.
Leave a comment:
-
-
Mites on, kun kiven kovaan väitti merkkihuollon mies mulle, että takakelkan puslia ei tarvi vaihtaa kuin touring-malliin, jossa on jotku öljytäytteiset puslat. Yritin, että samalla vaivalla kun olis kallistuksenvakaajat, raidetangot ja takapyörän laakeri vaihdetaan, niin vaihdetaan myös puslia tarpeen mukaan. Ei käyny hänelle, kummallista kun ei raha kelpaa. Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jupasa View PostAuto kääntyy selvästi kallistuksen suuntaan, vaikka rattia pitää paikallaan.
Mulla ei ainakaan kampea mihinkään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jupasa View PostReaktiotangot ja puslat sekä koiranluut vaihdettiin. Samoin auraus laitettiin ritsaamalla kuntoon. (Tosin osien vaihtamisen jälkeen haritusta ei enää ollut kuin milli, mikä taitaa olla ohjearvojen rajoissa.) Lopputulos: ei mitään havaittavaa vaikutusta ajettavuuteen. Ratin pieni tärinä määrätyssä nopeudessa taisi kyllä kadota.
Kiinnostaa tosiaan, että onko tämä normaalia: Auto kääntyy selvästi kallistuksen suuntaan, vaikka rattia pitää paikallaan. Kun maantiellä esimerkiksi tulee loiva mutka vasemmalle, niin mutkassa olevan kallistuksen suuruudesta riippuen auto kääntyy mutkaan rattia kääntämättä, tai pahimmassa tapauksessa jopa lievä ratin kääntäminen oikealle saattaa olla tarpeen, jotta auto pysyy kurssissa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti sen, että autoa saa suoralla maantiellä jatkuvasti olla vähän ohjaamassa, kun tuuli ja vaihtelevat kallistukset auton suuntaa muuten muuttelisivat.
En edelleenkään ole varma, onko kyseessä vika ollenkaan. Auto on ollut minulla uudesta asti, enkä pysty sanomaan, onko ajettavuus uutena ollut erilainen. Oire saattaa olla tullut niin pikkuhiljaa, että siihen vaan eräänä päivänä havahtuu. Tuollaisen ilmiön voimakkuus olisi sopivalla radalla helposti testattavissa. Pitäisi vaan olla suora, kallistettu pätkä, jonka läpi ajetaan ratti suorassa ja sitten mitataan, kuinka paljon auto siirtyy kallistuksen suuntaan.
OT: Haritusta säädettäessä toisen puolen raidetanko oli ihan jumissa, ei sitä saanut kääntymään meidän voimilla ollenkaan. Onko tällaisesta kokemusta?
Juha
Mulla kans vänkää oikealle olevien kallistuksien mukaan, mutta minkäänlaista uraherkkyyttä ei ole (205/60-16 Federal Formoza ja vanteina style 15 7,5" leveät E38: sta). Kävelyvauhdissa autoa keikuttavissa montuissa kuuluu kolkotus oikealta puolelta, (paikallistettu oikeaan vakaajantangon ylimpään niveleen), Lisäksi kun paikallaan seistessä pikkuisen päästää jarrua, että palat alkavat narista, niin rattikin alkaa vemputtaa, eli ilmeisesti reaktiotangon puslat alkaa olla finaalissa. No, onhan ne originaalit ja menty jo 293000km.
Leave a comment:
-
-
Reaktiotangot ja puslat sekä koiranluut vaihdettiin. Samoin auraus laitettiin ritsaamalla kuntoon. (Tosin osien vaihtamisen jälkeen haritusta ei enää ollut kuin milli, mikä taitaa olla ohjearvojen rajoissa.) Lopputulos: ei mitään havaittavaa vaikutusta ajettavuuteen. Ratin pieni tärinä määrätyssä nopeudessa taisi kyllä kadota.
Kiinnostaa tosiaan, että onko tämä normaalia: Auto kääntyy selvästi kallistuksen suuntaan, vaikka rattia pitää paikallaan. Kun maantiellä esimerkiksi tulee loiva mutka vasemmalle, niin mutkassa olevan kallistuksen suuruudesta riippuen auto kääntyy mutkaan rattia kääntämättä, tai pahimmassa tapauksessa jopa lievä ratin kääntäminen oikealle saattaa olla tarpeen, jotta auto pysyy kurssissa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti sen, että autoa saa suoralla maantiellä jatkuvasti olla vähän ohjaamassa, kun tuuli ja vaihtelevat kallistukset auton suuntaa muuten muuttelisivat.
En edelleenkään ole varma, onko kyseessä vika ollenkaan. Auto on ollut minulla uudesta asti, enkä pysty sanomaan, onko ajettavuus uutena ollut erilainen. Oire saattaa olla tullut niin pikkuhiljaa, että siihen vaan eräänä päivänä havahtuu. Tuollaisen ilmiön voimakkuus olisi sopivalla radalla helposti testattavissa. Pitäisi vaan olla suora, kallistettu pätkä, jonka läpi ajetaan ratti suorassa ja sitten mitataan, kuinka paljon auto siirtyy kallistuksen suuntaan.
OT: Haritusta säädettäessä toisen puolen raidetanko oli ihan jumissa, ei sitä saanut kääntymään meidän voimilla ollenkaan. Onko tällaisesta kokemusta?
Juha
Leave a comment:
-
Leave a comment: