memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jupasa
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Voipi olla, ettei kuulu tälle osiolle, kun ei ole ehkä vika ollenkaan.. Auto on 525iA touring -04 (E39), 75 tkm, ollut mulla uudesta asti. Renkaat on Continental Premium Contact 2 (225/55 R 16 V). Ihmettelen aina toisinaan tuota ohjausta. Alle 140 nopeuksissa keskitys on lähes olematonta eli auto jää pienen ohjausliikkeen jälkeen itsestään kaartamaan. Ohjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.

    Onko näin, että kun tällainen auto on tehty hyväksi ajaa 150-200 nopeuksissa, ei ajo 100 nopeudessa oikein tunnu nautittavalta? Monissa pienemmissä autoissa ohjaus tuntuu pienissäkin nopeuksissa herkältä ja keskittää pienenkin ohjausliikkeen jälkeen kuin nakutettu.
    Joo elikkä tätä aihetta vielä jatkaisin. Ohjaus ei todellakaan keskitä juuri lainkaan, mikä on minusta aika rasittavaa maantieajossa. Seuraavia juttuja on tähän mennessä tehty:

    - raidetangot vaihdettu
    - koiranluut vaihdettu
    - reaktiotangot puslineen vaihdettu
    - takana etummaiset ylemmät tukivarret vaihdettu
    - em. töiden jälkeen pyöränsuuntaukset tarkistettu

    Tuntuisi että vaeltelutaipumus olisi pienentynyt, mutta tosiaan ohjaus ei edelleenkään keskitä. Jotenkin se on myös tahmean oloinen. Autolla on nyt ajettu 108 tkm. Siinä on vakioalusta ja alkuperäiset iskarit. Kesärenkaat on tätä nykyä 225/55-16 Goodyear.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    No ei se halvaksi tule jokaisen erikseen vaihdetun tukivarren tai raidetangon jälkeen käydä säädättämässä kulmat uudelleen. Ainakin omassa 190tkm ajetussa oli vähän jokaisessa nivelessä väljää kun ne irroitettiin. Vääntelemällä ei isoja välyksiä näyttänyt olevan. Ebaystä vaikka meyleä tilalle, sieltä saa koko satsin samalla rahalla kuin kl-varaosista 2 tukivartta :think
    Ja kerralla teettää niin menee ehkä kokonaisuutena vähemmän aikaa korjaamolla.
    Näin, ja siihen vielä päälle kaikki se huollossa ramppaamiseen käytetty aika ja vaiva, kun autoa kuitenkin tarvitsee päivittäin.

    Onko tuo sakemannien merkkiliikkeiden ja ebayn hinnat lähellä toisiaan? Eli jos paikanpäältä käy hakemassa niin tuleeko mitään "säästöä"? Ihan vaan mielenkiinnosta, ei sillä että tässä mitään tiliä tekisi.

    Ja tärkeimpänä mitä kaikkea tuohon nyt sitten laittaisi uutta? Mitä numeroita? http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d...60&hg=31&fg=05

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Logiikka tietenkin tämäkin, mutta miksi sitten vain etupään kamat?
    Eikö samalla kannattaisi ostaa hyllyyn myös kaikki takapään kamat, uusi laatikko, turbo, absiboxi,jne,jne?
    Kuitenkaan nämä ei Saksassa ole niin paljon halvempia ettäkö säästöä saisi syntymään enään sen jälkeen jos=kun kaikkia hommattuja osia ei sitten tarvikkaan?
    ebay:sta tai KL:stä saat aina tarvittavan orggisosan kuitenkin yksi kerrallaan, eikä "varastotappiota" synny?
    No ei se halvaksi tule jokaisen erikseen vaihdetun tukivarren tai raidetangon jälkeen käydä säädättämässä kulmat uudelleen. Ainakin omassa 190tkm ajetussa oli vähän jokaisessa nivelessä väljää kun ne irroitettiin. Vääntelemällä ei isoja välyksiä näyttänyt olevan. Ebaystä vaikka meyleä tilalle, sieltä saa koko satsin samalla rahalla kuin kl-varaosista 2 tukivartta :think
    Ja kerralla teettää niin menee ehkä kokonaisuutena vähemmän aikaa korjaamolla.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Perimmäisenä ajatuksena tässä nyt kuitenkin olisi ostaa nuita varaosia jemmaan, jos niitä Saksan marmorilta kannattaa mukaan ostaa (?) ja vaihtaa sitten aikanaan kun joku ammattimies toteaa nykyiset vaihtokuntoisiksi. Eli kyllä minä jaksan antaa autoani huoltaa, kunhan itsellä on vain sitten ojentaa sopiva palikka tilalle. Ehjää ei tietenkään kannata vain uusimisen ilosta uusia, mutta autolla on kuitenkin ajettu se 180tkm, joten kovin kauaa ei erinäisten osien periksiantamista tarvinne odotella.
    Logiikka tietenkin tämäkin, mutta miksi sitten vain etupään kamat?
    Eikö samalla kannattaisi ostaa hyllyyn myös kaikki takapään kamat, uusi laatikko, turbo, absiboxi,jne,jne?
    Kuitenkaan nämä ei Saksassa ole niin paljon halvempia ettäkö säästöä saisi syntymään enään sen jälkeen jos=kun kaikkia hommattuja osia ei sitten tarvikkaan?
    ebay:sta tai KL:stä saat aina tarvittavan orggisosan kuitenkin yksi kerrallaan, eikä "varastotappiota" synny?

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Aika umpikujassa ollaan mikäli itse et osaa etkä muidenkaan jaksa antaa tutkia missä ongelma oikeasti on?
    Näin "etädiagnoosina" kun et saa kuin korkeintaan hyvän arvauksen, joten jonkun on vain kätensä tahrittava.
    Ehjiä osia on kuitenkin ainakin minun mielestäni aika omitusta lähteä vaihtelemaan?
    Perimmäisenä ajatuksena tässä nyt kuitenkin olisi ostaa nuita varaosia jemmaan, jos niitä Saksan marmorilta kannattaa mukaan ostaa (?) ja vaihtaa sitten aikanaan kun joku ammattimies toteaa nykyiset vaihtokuntoisiksi. Eli kyllä minä jaksan antaa autoani huoltaa, kunhan itsellä on vain sitten ojentaa sopiva palikka tilalle. Ehjää ei tietenkään kannata vain uusimisen ilosta uusia, mutta autolla on kuitenkin ajettu se 180tkm, joten kovin kauaa ei erinäisten osien periksiantamista tarvinne odotella.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Niin no itse en osaa ja autoa ei jaksa käytättää joka kerta pajalla näytillä kun jotain ilmenee. Tämän takia olisin uusimassa osia kerralla, niin tietää sitten että asia on niiltä osin kunnossa.

    Varaosat olisin ostamassa Saksanreissulta marmoritiskiltä. Mikä on muuten niiden hintataso, kannattaako sieltä ostaa?
    Aika umpikujassa ollaan mikäli itse et osaa etkä muidenkaan jaksa antaa tutkia missä ongelma oikeasti on?
    Näin "etädiagnoosina" kun et saa kuin korkeintaan hyvän arvauksen, joten jonkun on vain kätensä tahrittava.
    Ehjiä osia on kuitenkin ainakin minun mielestäni aika omitusta lähteä vaihtelemaan?

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Miksi turhaan alkaa arvailemaan mitään, parempi että joko tutkii ite missä on väljää tai sitte vie auton pajalle.

    Ei sitä vikaa yksinomaan ohjauksen puoltamisen perusteella kukaan fakiiri osaa päätellä. Tai sitte jos osaa, niin semmoselle kaverille kyllä löytyy töitä aina
    Niin no itse en osaa ja autoa ei jaksa käytättää joka kerta pajalla näytillä kun jotain ilmenee. Tämän takia olisin uusimassa osia kerralla, niin tietää sitten että asia on niiltä osin kunnossa.

    Varaosat olisin ostamassa Saksanreissulta marmoritiskiltä. Mikä on muuten niiden hintataso, kannattaako sieltä ostaa?

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Ratti puoltaa vasemmallepäin. Eikös se kieli siitä, että väljyys on jossakin vasemmalla?
    Miksi turhaan alkaa arvailemaan mitään, parempi että joko tutkii ite missä on väljää tai sitte vie auton pajalle.

    Ei sitä vikaa yksinomaan ohjauksen puoltamisen perusteella kukaan fakiiri osaa päätellä. Tai sitte jos osaa, niin semmoselle kaverille kyllä löytyy töitä aina

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei sinne sokkona mitään kannata vielä noilla kilometreillä vaihtaa, vaan korjataan ainoastaan se mikä on rikki. Todennäköisesti siellä on apukuskin alatukivarren ulkopää tai saman puolen raidepää kaput jos kilsat pitää paikkansa, mutta tämä on vain hyvä arvaus joten sen verran pitää keulaa saada ylös että tuon saa tsekattua.
    Ratti puoltaa vasemmallepäin. Eikös se kieli siitä, että väljyys on jossakin vasemmalla?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Mitkä osat nyt kannattaa tuolta etupäästä laitattaa uusiksi, jotta pääsen ratin vinoudesta ja ratin tärinästä jarrutettaessa? Raidetangot, reaktiotangot, alatukivarret, koiranluut? Onko muuta? Voisiko joku viisaampi antaa näille osanumerot, joilla ne saa?



    Entäs mitä osaa kannattaa vaihtaa taka-akselille ennaltaehkäisevästi, kun mittarissa reilut 180tkm?
    Ei sinne sokkona mitään kannata vielä noilla kilometreillä vaihtaa, vaan korjataan ainoastaan se mikä on rikki. Todennäköisesti siellä on apukuskin alatukivarren ulkopää tai saman puolen raidepää kaput jos kilsat pitää paikkansa, mutta tämä on vain hyvä arvaus joten sen verran pitää keulaa saada ylös että tuon saa tsekattua.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Mitkä osat nyt kannattaa tuolta etupäästä laitattaa uusiksi, jotta pääsen ratin vinoudesta ja ratin tärinästä jarrutettaessa? Raidetangot, reaktiotangot, alatukivarret, koiranluut? Onko muuta? Voisiko joku viisaampi antaa näille osanumerot, joilla ne saa?



    Entäs mitä osaa kannattaa vaihtaa taka-akselille ennaltaehkäisevästi, kun mittarissa reilut 180tkm?

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by Kentsu View Post
    Minulla tuskin takapään puslat on enää ihan tikissä, joten jossain vaiheessa käyn varmaankin niiden kimppuun. Lukemani perusteella ainakin pitäisi muuttua kummasti, ja ehkä parempi että haukun / kehun sen jälkeen enemmän, jos muistan...
    Nyt kun muistan niin päivitetään perskeles tuntoja kun sittemmin on nuo takakelkan puslat tullut vaihdettua. Eli kyllähän se suuntavakaammaksi muuttui. Sanoisin orggiskoon 16" kesärenkailla "hyvä". Talvinakit on edelleen 15" ja kieltämättä muljuaahan se jonkin verran edelleen vaikka käytän ylipaineita. Kuitenkin ihan menettelee, varsinkin verrattuna siihen tilanteeseen ennen puslien vaihtoa kun rupes oikeen kyrsimään, varsinkin sivutuulien esiintyessä.

    Leave a comment:


  • TRA_60
    replied
    Yes

    Taasen maistuu ajo e39:llä. Kaikki sai alkunsa, kun emäntä tuumasin hetken autolla ajettuaan, jotta renkaat tai auto menee vaihtoon. Nuo 15" renkaat pitäisi kieltää ko. auton kohdalla, ajettavuus noilla kottikärryn renkailla on aivan järkyttävä. Pyöräytin alle 17" renkaat ja vanteet, koko auto muuttui todella loistavaksi. Menee kuin juna tukevasti ja erittäin suuntavakaasti, mukavuus ei kärsinyt ollenkaan. Auto on selvästi parhaimmillaan 17" tai isommilla rattailla. Niin ja ajan paljon työkseni, joten suosittelen lämpimästi noiden alamittaisten 205/65/15" renkaiden vaihtamista esim 235/45/17" jotka toimivat Loistavasti

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by whector View Post
    mitäs tuossa sitten "tapahtuu" jos laittaa ton 265:sen 8.5:lle?
    Rengas on liian leveä vanteeseen nähden jolloin renkaan reunat tulevat yli vanteen reunojen jolloin rengasta joutuisi supistamaan reunoilta liikaa.

    Lisäksi vaikka sen siihen saisikin niin näyttäisi kyllä todella typerältä.

    245 on vielä ihan jees 8,5" vanteelle.

    Leave a comment:


  • whector
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Noille 8,5" vanteille itse laittaisin 235/40R18 ympäriinsä.Noiden pariksi taakse sopisi 265/35R18,mutta ei istu nätisti 8,5" vanteelle.Vaatisi vähintään 9" vanteen.
    mitäs tuossa sitten "tapahtuu" jos laittaa ton 265:sen 8.5:lle?

    Leave a comment:

Working...
X