memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tcdoe
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Se renkaiden merkki+mallitieto on nyt tässä kohtaa TÄYSIN välttämätön tieto mikäli oikeasti haluat ko.ongelmasta eroon.
    Joka tapauksessa takana camberia on selkeästi liikaa ja edessäkin sitä on liikaa 18":lle(kutakuinkin optimi 16" kesärengastukselle).
    Mutta kuten sanottua, sinne on ihan turha lähteä vaihtelemaan tai säätämään mitään niin kauan kun tiedetään renkaan merkki ja malli ja tätä kautta purkamaan syy/seuraus ongelmaa....tai toki saathan sinne vaihtaa vaikka koko alustan, mutta ongelma ei silti välttämättä muutu miksikään jos rengas on rakenteeltaan sopimaton pitkittäisuritetuille teille.
    Renkaan hinnalla eikä merkkistatuksella ei ole tässä kohtaa mitään merkitystä.
    Mitä rengasmerkkiä ja mallia sitten suosittelet vetelyn minimoiseksi? Itselläni on E39:ssä edessä hyväkuntoiset 235/40-18" Toyo Proxes T1R:t, takana uudet 265/35-18" Falken FK452:t ja vetely on melkoista. Jotain väljääkin on kyllä jossain, sillä jarrutustärinä 70-90km/h vauhdissa tuli takaisin renkaanvaihdon myötä. Tukitangot ovat vaihdettu syksyllä.

    Leave a comment:


  • miq
    replied
    Lainaanpa vähän topikkia, pitäisi kulkupeli viedä pyöränkulmien säätöön, viimeistään ku saan iskarit vaihdettua (vaihdatettua) . Mistähän löydän tai saan optimisäädöt sigun kulkineeseen, siinä on lisäksi tehtaan m-alusta (m-tech 1 tjms?) kun silläkin taitaa olla merkitystä asiaan? Rengaskoko on vielä tällä hetkellä 245/40/17, mutta vaihdan alle 235/45/17 kun saan aikaiseksi.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by maako77 View Post
    rinkulat on..

    Edessä Syron N3000 225/40 zr18 92Y
    takana Millenium 265/35 zr18 97Y
    No, ei kyllä tosiaan sano renkaan merkki/mallit paljon mitään, varsinkaan niiden rakenteen/ominaisuuksien suhteen.
    Eli osa ongelmaa voi tietenkin olla ko.renkaiden rakenteessa, mutta se nyt on kuitenkin ihan selvää että camberia on liikaa niin edessä kuin varsinkin takana, jotta minkäänlaista tunteettomuutta urille voisi vaatiakkaan.
    Joten ne nyt joka tapauksessa ihan ensimmäisenä kuntoon.

    Leave a comment:


  • maako77
    replied
    rinkulat on..

    Edessä Syron N3000 225/40 zr18 92Y
    takana Millenium 265/35 zr18 97Y

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by maako77 View Post
    katon huomen ne renkaat..

    saako näis tota casteria säädettyä?

    tähän lappuun on merkattu tavoitteeksi etu casterille 6´34'
    nykynenhän on asteen pielessä.. liekkö sit merkitystä?

    sama etucampperi ei osu haarukkaan, tavoite -0´37'
    Casterilla ei tässä kohtaa ole mitään merkitystä. Riittää kunhan ne ovat symmetriset.
    Se vetely ei kuitenkaan vain lopu sillä että camberarvot osuvat pelkästään toleranssialueen sisälle, koska ko.toleranssialue laajuudessaan kattaa kaikki vakiorengaskoot 15":sta 18":een. Eli jos/kun haetaan toimivaa optimia kullekkin vannekoolle, pitää kulmat saattaa tietylle alueelle/laitaan toleranssialueen sisällä. 19" ja 20" vannekoossa jopa hieman yli, koska tehdas ei enään näitä kokoja ole huomioinut ko.toleranssialueellaan.

    Leave a comment:


  • maako77
    replied
    katon huomen ne renkaat..

    saako näis tota casteria säädettyä?

    tähän lappuun on merkattu tavoitteeksi etu casterille 6´34'
    nykynenhän on asteen pielessä.. liekkö sit merkitystä?

    sama etucampperi ei osu haarukkaan, tavoite -0´37'

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by maako77 View Post
    taka-akseli
    camper vasen -2´10'
    oikea -2´09'
    ero 0´00'
    auraus vasen 0´10'
    oikea 0´13'
    yht. 0´22'
    Geometrinen keskilinja -0´01'

    Etuakseli
    camper vasen -0´51'
    oikea -0´56'
    ero 0´04'
    caster vasen 5´33'
    oikea 5´19'
    ero 0´14'
    SAI vasen 15´07'
    oikea 14´48'
    ero 0´19'
    auraus vasen 0´05'
    oikea 0´11'
    yhteensä 0´16'


    Huh olipa kirjottamista ja pelkä puslat vaihdettiin eteen kun ei pitäs olla viel vanhat nuo tangot
    Se renkaiden merkki+mallitieto on nyt tässä kohtaa TÄYSIN välttämätön tieto mikäli oikeasti haluat ko.ongelmasta eroon.
    Joka tapauksessa takana camberia on selkeästi liikaa ja edessäkin sitä on liikaa 18":lle(kutakuinkin optimi 16" kesärengastukselle).
    Mutta kuten sanottua, sinne on ihan turha lähteä vaihtelemaan tai säätämään mitään niin kauan kun tiedetään renkaan merkki ja malli ja tätä kautta purkamaan syy/seuraus ongelmaa....tai toki saathan sinne vaihtaa vaikka koko alustan, mutta ongelma ei silti välttämättä muutu miksikään jos rengas on rakenteeltaan sopimaton pitkittäisuritetuille teille.
    Renkaan hinnalla eikä merkkistatuksella ei ole tässä kohtaa mitään merkitystä.

    Leave a comment:


  • maako77
    replied
    taka-akseli
    camper vasen -2´10'
    oikea -2´09'
    ero 0´00'
    auraus vasen 0´10'
    oikea 0´13'
    yht. 0´22'
    Geometrinen keskilinja -0´01'

    Etuakseli
    camper vasen -0´51'
    oikea -0´56'
    ero 0´04'
    caster vasen 5´33'
    oikea 5´19'
    ero 0´14'
    SAI vasen 15´07'
    oikea 14´48'
    ero 0´19'
    auraus vasen 0´05'
    oikea 0´11'
    yhteensä 0´16'


    Huh olipa kirjottamista ja pelkä puslat vaihdettiin eteen kun ei pitäs olla viel vanhat nuo tangot

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by maako77 View Post
    E39 540 10/97

    mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
    Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
    Renkaat edessä 225/40 18"
    takana 265/35 18"
    Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole

    Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
    225/55 16" x4

    Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
    Järkihän näis menee
    Oliko reaktiontangot/tukivarret vaihdettu täydellisenä vai vaan sisäpään puslat?
    Laita alustansuuntausraportti tänne niin näkee mitä ne arvot nyt on?
    Jos siellä on edessä liikaa camberia?

    Leave a comment:


  • maako77
    replied
    merkkiä nyt en muista mut halvinta kuraa nuo taitaa olla..
    Kalliita merkkiä en viitsi enää taakse laittaa kun ei ne kestä edes puolta kesää.
    Halppikset on kestänyt mulla paremmin.. liekkö kovempaa seosta.

    Eturenkaat pitäs vaihtaa 235:siin kun nykyiset on liian kaposet vanteelle.
    Renkaassa olevalla vannesuojalla ei ole oikein nyt virkaa.

    Takarenkaat on hieman liian leveät vanteelle kun ovat hieman pallomaiset sivuilta
    255 olisi sopivampi tuolle vanteelle.
    Tuota renkaiden sopivuutta itsekkin ajatellut..

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by maako77 View Post
    E39 540 10/97

    mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
    Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
    Renkaat edessä 225/40 18"
    takana 265/35 18"
    Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole

    Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
    225/55 16" x4

    Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
    Järkihän näis menee
    ...ja renkaiden merkki ja malli oli?

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by maako77 View Post
    E39 540 10/97

    mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
    Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
    Renkaat edessä 225/40 18"
    takana 265/35 18"
    Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole

    Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
    225/55 16" x4

    Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
    Järkihän näis menee
    Kunhan vaihtaa ne suuren nopeusluokituksen jyrkkäreunaiset laaturenkaat joihinkin pyöreämpiolkaisiin halpiksiin niin vetely viimeistään loppuu jos alusta on muutoin jonkinlaisessakaan kunnossa.

    Leave a comment:


  • maako77
    replied
    E39 540 10/97

    mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
    Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
    Renkaat edessä 225/40 18"
    takana 265/35 18"
    Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole

    Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
    225/55 16" x4

    Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
    Järkihän näis menee

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    Löytyisköhän Turun seudulta avuliasta E39:n omistajaa, joka antaisi koeajomahdollisuuden omalla autollaan? Alusta ja renkaat saisi mielellään olla suht lähellä normaalia. Saisi tehtyä vertailua tuohon omaan ja kenties jotain varmuutta siihen, onko siinä mitään vikaa ollenkaan. Samalla avunantaja saisi tutustumismahdollisuuden Suomen kenties vähiten ajettuun ja siistikuntoisimpaan E39:iin

    Kokeilin tuossa viikonloppuna pari vuotta vanhaa Avensista ja Octaviaa. Niissä ohjaus keskitti pienenkin käännön jälkeen ponnekkaasti, ja ratissa tarvittavat korjausliikkeet tien kallistuksia "vastaan" olivat selvästi pienemmät kuin omassa autossa. Lisäksi niissä muutaman sentin ratin vemputus maantieajossa aiheutti selvää heilumista auton kulussa, kun taas BMW:ssä auto ei juurikaan vielä reagoi ohjauksen keskialueen lähellä tapahtuvaan kääntelyyn.

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    Edessä alatukivarret (wishbone) vielä irrottamatta ja vaihtamatta. Kai nekin voisi tsekata. Onko kellään tietoa tai kokemusta, voiko niiden uusiminen auttaa vaelteluun? Sen jälkeen täytyykin varmaan siirtyä tutkimaan auton takapäätä.

    Yksi tapa korjata vika on vaihtaa autoa, mutta ajattelin ajella tällä vielä kunnes 2010 esiteltävän 5-sarjan farkku ilmestyy. Jotenkin tää E39 kuitenkin tuntuu vieläkin hienolta..

    Leave a comment:

Working...
X