memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tome
    replied
    Originally posted by Marko.K View Post
    En viitsinyt uutta aihetta tehdä niin tämä posti on varmaankin oikea tähän ketjuun. Eli ongelma on sellanen että vaihdatin n. kk sitten autooni e39 koiranluut, reaktiotangot (hd puslineen), raidetangot ja tukivarret. Syynä oli älytön vetely/vaeltelu moottoritie nopeuksissa, varsinkin tuulisella kelillä ei meinannut edes omalla kaistalla ajaa. Sen jälkeen käytin autoni luonnollisesti kulmien säädössä merkkiliikkeessä. Tuon ruletin jälkeen auto tuntui hetken aikaa olevan ajettavuudeltaa ihan ok, mutta nyt taas sama vaeltelu on alkanut. 2kk sitten vaihatin uudehkot kumhon ecstat alle n.7-8mm pintaa kaikissa, tällä hetkellä kun kattoo pintoja nii hyvä ettei eturenkaat oo jo sakkorenkaat mutta takana on pintaa huomattavasti enemmän. Ja pinta edestä kulunut tasaisesti, paineita oon pitäny 2.6bar ympäriinsä. Mistäs tuo vaeltelu ja nopea eturenkaiden kuluminen voi johtua?
    niin siis e39:ssähän pitää olla etu- ja takarenkaiden paine-ero 0,4-0,5 bar, vaikuttaa suuntavakavuuteen?

    Leave a comment:


  • Marko.K
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Kiristettiinkö tukivarsien puslanpäät vasta kun auto oli laskettu normaalikorkeuteen?
    Oliko kulmien säädössä mitään ongelmia, saatiinko kaikki ohjearvoihin?
    Sanoit että vaihtoon meni raidetangonpäät, ulommat vai sisemmät? Ettei olisi sisemmissä väljää ja nyt kun kulmat säädettiin väljillä nivelillä niin sattu menemään senverran pieleen että auraus kuluttaa renkaita nyt?
    Tosin realoem antaa osanumeron vain pelkälle kokonaiselle raidentangoille, en tiedä saako noita päitä erikseen edes, viisaammat valaiskoon...

    Tai sitten mitenkä on takapään osien laita? E39:ssä varsinkin takapään välykset vaikuttavat myös paljon siihen mihin suuntaan auto haluaa mennä.
    Jos osat on vaihdettu etupäähän oikein ja pyöränkulmat on varmasti kohdallaan niin kannattaa takapään osat tarkastaa huolella, myös apurungon puslat.
    Ei oo kyllä mitään syytä kaverin ammattitaitoa epäillä että kyllä varmasti on asennus tullut tehtyä oikein. Kyllä jälkeenpäin vasta kiristettiin. Kulmat oli luonnollisesti aika viturallaan ennen säätöä, kuulemma vasenta takaa ei saatu täysin siihen mihin piti. En saanut sieltä sitä suuntaus lappua mutta voihan sen vielä käydä pyytämässä kun merkkiliike on, jos niillä on koneella tallessa. Kirjotin väärin tuonne ekaan postiin eli uusittiin raidetangot eikä pelkkiä päitä. Takapään osia ei oo uusittu mun aikana 30tkm muuta kun narinahelat ja koiranluut. Tarkotus nyt olisi sinne hankkia kans uudet vermeet kun kerta uutta alustaa olen katellut. Btw, osaako joku sanoa että käykö tää setti mun autoon, itellä siis M-Sport II alusta http://cgi.ebay.de/BMW-5er-E39-Lim-H...3A1%7C294%3A50

    Leave a comment:


  • Marko.K
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Miten auto reagoi kun keulaa painaa alaspäin? Entä kuuluuko iskareista (konepelti auki) ihmeellistä suhinaa? Laitoitko alustaan tarvikeosat vai alkuperäiset/Lemförderit? Osasiko vaihdon tehnyt liike/henkilö asentaa ne oikein? Siis alatukivarsien lopullinen kiristys vasta kun autossa on pyörät maassa.
    Tuntuu aika jäykkä olevan eli ei jää todellakaan keinumaan. Ei kuulu suhinaa. Meylen setti tuli heitettyä alle. Ja kyllä osasi.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Marko.K View Post
    Nyt mittarissa 347tkm ja ei oo kyllä mitään hajua että millo vaihettu, piti vielä lisätä toho ekaan viestiin että että auto puolsi oikealle ennen etupään osien vaihtoa, vaihdon jälkeen ei puoltanut enään mutta ei mennyt kauaa ja taas puoltaa oikeelle
    Kiristettiinkö tukivarsien puslanpäät vasta kun auto oli laskettu normaalikorkeuteen?
    Oliko kulmien säädössä mitään ongelmia, saatiinko kaikki ohjearvoihin?
    Sanoit että vaihtoon meni raidetangonpäät, ulommat vai sisemmät? Ettei olisi sisemmissä väljää ja nyt kun kulmat säädettiin väljillä nivelillä niin sattu menemään senverran pieleen että auraus kuluttaa renkaita nyt?
    Tosin realoem antaa osanumeron vain pelkälle kokonaiselle raidentangoille, en tiedä saako noita päitä erikseen edes, viisaammat valaiskoon...

    Tai sitten mitenkä on takapään osien laita? E39:ssä varsinkin takapään välykset vaikuttavat myös paljon siihen mihin suuntaan auto haluaa mennä.
    Jos osat on vaihdettu etupäähän oikein ja pyöränkulmat on varmasti kohdallaan niin kannattaa takapään osat tarkastaa huolella, myös apurungon puslat.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Marko.K View Post
    Nyt mittarissa 347tkm ja ei oo kyllä mitään hajua että millo vaihettu, piti vielä lisätä toho ekaan viestiin että että auto puolsi oikealle ennen etupään osien vaihtoa, vaihdon jälkeen ei puoltanut enään mutta ei mennyt kauaa ja taas puoltaa oikeelle
    Miten auto reagoi kun keulaa painaa alaspäin? Entä kuuluuko iskareista (konepelti auki) ihmeellistä suhinaa? Laitoitko alustaan tarvikeosat vai alkuperäiset/Lemförderit? Osasiko vaihdon tehnyt liike/henkilö asentaa ne oikein? Siis alatukivarsien lopullinen kiristys vasta kun autossa on pyörät maassa.

    Leave a comment:


  • Marko.K
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Iskarit meinasin kirjoittaa, mutta ehdit ensin. Onko ne vaihdettu milloin? Ainakin minulla lopussa olleet etuiskarit aiheutti ongelmia suuntavakavuudessa tuulisella kelillä ja ohituksissa.
    Nyt mittarissa 347tkm ja ei oo kyllä mitään hajua että millo vaihettu, piti vielä lisätä toho ekaan viestiin että että auto puolsi oikealle ennen etupään osien vaihtoa, vaihdon jälkeen ei puoltanut enään mutta ei mennyt kauaa ja taas puoltaa oikeelle

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Marko.K View Post
    Eikö kellään hajua? Iskarit???
    Iskarit meinasin kirjoittaa, mutta ehdit ensin. Onko ne vaihdettu milloin? Ainakin minulla lopussa olleet etuiskarit aiheutti ongelmia suuntavakavuudessa tuulisella kelillä ja ohituksissa.

    Leave a comment:


  • Marko.K
    replied
    Eikö kellään hajua? Iskarit???

    Leave a comment:


  • Marko.K
    replied
    En viitsinyt uutta aihetta tehdä niin tämä posti on varmaankin oikea tähän ketjuun. Eli ongelma on sellanen että vaihdatin n. kk sitten autooni e39 koiranluut, reaktiotangot (hd puslineen), raidetangot ja tukivarret. Syynä oli älytön vetely/vaeltelu moottoritie nopeuksissa, varsinkin tuulisella kelillä ei meinannut edes omalla kaistalla ajaa. Sen jälkeen käytin autoni luonnollisesti kulmien säädössä merkkiliikkeessä. Tuon ruletin jälkeen auto tuntui hetken aikaa olevan ajettavuudeltaa ihan ok, mutta nyt taas sama vaeltelu on alkanut. 2kk sitten vaihatin uudehkot kumhon ecstat alle n.7-8mm pintaa kaikissa, tällä hetkellä kun kattoo pintoja nii hyvä ettei eturenkaat oo jo sakkorenkaat mutta takana on pintaa huomattavasti enemmän. Ja pinta edestä kulunut tasaisesti, paineita oon pitäny 2.6bar ympäriinsä. Mistäs tuo vaeltelu ja nopea eturenkaiden kuluminen voi johtua?
    Last edited by Marko.K; 16-06-2009, 15:53.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by jsa014 View Post
    Kohta edessä E39 M-sport touringin suuntaus. Suosituksia arvoille, renkaina Kumho KU-31 edessä 235/35R19 ja takana 275/30R19.

    Näitä nelipyöräsuuntausarvoja eri malleille/rengastuksillehan voisi jopa keräillä jonnekkin FAQ/muu osioon, että löytyisi aina helpolla.
    Käytin tänään omani suuntauksessa, kun alusta on vihdoin muuten saatu kuntoon. Alustasta on nyt vaihdettu alatukivartta, koiranluuta jne, iskarit ja jouset eteen ja nyt sitten viimein nelipyöräsuuntaus.

    Ja voi helvata mikä ero tuli ajettavuuteen. Nyt ei enää hae eikä vetele urissa, auto on kokoajan "hyppysissä" ja tuntuma on todella hyvä. Aloin jo vähän pelkäämään, että löytyykö se paljon puhuttu ajettavuus sieltä vai ei mutta nyt taisi löytyä. Monta E39:iä on aikaisemmin ajettu eikä ne ole tuohon tuntumaan yltäneet. Renkaina on nyt 235/45/17 Eagle F1.

    Vieläkös tuo 19" rengastuksella menee mukavasti? Isompaa vannetta tekisi mieli, mutta taidanpa tämän kesän mennä nyt näillä...

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Kohta edessä E39 M-sport touringin suuntaus. Suosituksia arvoille, renkaina Kumho KU-31 edessä 235/35R19 ja takana 275/30R19.

    Näitä nelipyöräsuuntausarvoja eri malleille/rengastuksillehan voisi jopa keräillä jonnekkin FAQ/muu osioon, että löytyisi aina helpolla.

    Leave a comment:


  • maako77
    replied
    laitanpa kuvatukset viel renkaista josko niist mitn hyötyä..
    Eturenkaat pitäs kyl uusia kohta kun alkaa olee huonot.
    olisko se 235/40 18 sit se sopiva renkula?
    Last edited by maako77; 08-05-2009, 19:23.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by maako77 View Post
    .. ja minkälaisia camperi kulmia vois suositella säätäjälle kun niil ei tunnu olevan ainakaan mitään haju noista niinku ei mullakaan.
    Luultavasti joutuu viel neuvomaan et kuin se tapatuu mut ei käsitystä mulla siitäkään..

    Ainakin euromasterilla ei ollu tääl edes kunnon vehkeitä mil sais edes pultit auki. Autosalvan tos raportissa on nuo arvot haettu madalletulle alustalle ja 18" rengas mut silti pieles.
    Voiko mihinkään enää luottaa?
    Rengas niin pystyyn kuin toleranssialue vain antaa myöden. Eli camberia mahdollisimman vähän kuten myös eteen ja taakse aurausta toleranssialueen antamissa rajoissa.

    Leave a comment:


  • maako77
    replied
    .. ja minkälaisia camperi kulmia vois suositella säätäjälle kun niil ei tunnu olevan ainakaan mitään haju noista niinku ei mullakaan.
    Luultavasti joutuu viel neuvomaan et kuin se tapatuu mut ei käsitystä mulla siitäkään..

    Ainakin euromasterilla ei ollu tääl edes kunnon vehkeitä mil sais edes pultit auki. Autosalvan tos raportissa on nuo arvot haettu madalletulle alustalle ja 18" rengas mut silti pieles.
    Voiko mihinkään enää luottaa?
    Last edited by maako77; 22-04-2009, 12:07.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tcdoe View Post
    Mitä rengasmerkkiä ja mallia sitten suosittelet vetelyn minimoiseksi? Itselläni on E39:ssä edessä hyväkuntoiset 235/40-18" Toyo Proxes T1R:t, takana uudet 265/35-18" Falken FK452:t ja vetely on melkoista. Jotain väljääkin on kyllä jossain, sillä jarrutustärinä 70-90km/h vauhdissa tuli takaisin renkaanvaihdon myötä. Tukitangot ovat vaihdettu syksyllä.
    No siis nämä Japanilaiset merkit ovat rakenteellisesti yli 17" kokoluokissa hyvin saman kaltaisia kuin miten eurooppalaiset valmistajat tuotteensa tekevät ja sitä kautta myös ominaisuudet ovat enemmän tai vähemmän epämiellyttävät Suomen pitkittäisuraisille tyyppiteille. Eli testipisteiden menetyksen pelossa rengas rakennetaan super teräväksi ja nopeaksi, mutta jonka kolikon kääntöpoulella on välttämätön paha eli uraherkkyys, josta ei saa testipisteitä eikä sitä testattavilla moottoriradoilla/lentokentillä ilmenekkään. Ilmaisia aterioita ei siis rakenteellisesti ole renkaaassakaan.
    Falken 452 on vieläpä rakenteellisesti hyvin old school joten sitä ei oikein saa tunnottomaksi urille enään sen jälkeen kun pinnasta on kolmasosa pois ja takana yksi lämmin talviseisotus.
    Falkenin ja Toyonkin saa toimimaan kyllä välttävästi kunhan vain alustakulmat ovat todella tarkasti juuri näille pyörille säädetty ja kokeiltu(itse joudun Falkenien kohdalla helposti kokeilemaan 3-4kertaakin eri säätöyhdistelmiä ennen kuin se toimii siedettävästi). Lisäksi alustan on todellakin oltava välyksetön ja KAIKKIEN tuentojen puslien hapertumattomia.
    e39:n takakelkan puslia jos ei ole vaihdettu 150tkm ajosuoritteen jälkeen ja/tai etupään reaktiotangon puslat eivät ole uudet tai lähes uudet, ei
    452-Falkenia yli 17" kokoluokassa saa lainkaan tunteettomaksi pitkittäisurille kuin ehkä uutena kovilla paineilla. Eli se toimii isoilla cambereilla niin kauan kunhan se kulkee ylipaineisena pelkän sisärungon varassa ja 1/4 sisimmäisen kulutuspintansa varassa. Kun sitten sisäkantti kuluu alta pois, alkaa vetely jota ei millään saa enään hallintaan.
    Last edited by Hemi; 22-04-2009, 12:03.

    Leave a comment:

Working...
X