memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Driver22
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Kyllä on on E39:ssäsi melkomoinen sekarengastus.Kumpikin rengaskoko on alkuperäistä rengaskokoa poikkeava ja vielä eri suuntiin.Etenkin etukumit olisi alakanttiin jo 300-sarjalaisiinkin.Eikö ole ilmennyt mitään ongelmia?
    Öh kirotushärö. Eli 235/45-17 Pirellit siellä nyt pyörii. Sitä nyt en tajua miksi tuonne taakse on pitänyt laittaa väärän kokoiset takarenkaat... Mutta ajetaan nuo nyt loppuun ja laitetaan seuraavat oikean kokoiset. Eipä tuossa muuta probleemaa mutta mittari on näyttänyt pieleen normaalia enemmän.

    Originally posted by _nixu_ View Post
    Kuvauksesta päätellen uusisin ensiksi keulaan kaikki tukivarret ja raidetangot. Sitten kulmat säätöön ja tuskin on enää niin nuukaa tuossa kokoluokassa mitkä renkaat sinne laittaa. Kunhan koko on oikea ja suht jämäkät renkaat otat eli ei mitään löysimpiä kiinalaisia. Varmaan nuo toyot toimii ihan ok. Mitkä vaan camskillstä saa sopivasti
    En usko että tukivarsia nyt vielä tarvii alkaa vaihtamaan. Pitää saada auto nosturiin että näkee vähän paremmin mikä siellä mättää. Mutta lähinnä nyt pitäisi päätää mitkä renkaat eteen ottaisi. Ehkä tilaan nuo Toyot, vaikka Hemi aiemmin kirjoitti että vaativat kulmat täysin kohdalleen. Mutta pienen vetelyn kyllä sietää, jos muut ominaisuudet on kunnossa.
    Last edited by Driver22; 05-09-2009, 11:40.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Nyt kaivattaisiin mielipiteitä. Elikkäs auto on e39 528i M-Sport II. Aluksi luulin että autossa on vakio alusta, mutta nyt vasta tajusin että jonkinlainen madallaus siinä on, koska edestä rengas tulee ihan kaaren tasalle, ja takapääkin on matalammalla kuin vakio M-alustassa mielestäni. Veikkaisin että madallusta on edessä ehkä 35-25mm ja taka hiukan vähemmän. Nyt edessä on jo melkein sakkorenkaat Pirelli P6000 235/35-17 ja takana hyväpintaiset Toyo Proxess 245/45-17.

    Ongelmana on vetely ja se että ratti on vinossa hiukan vasemmalle. Edessä näyttäisi jopa silmämääräisesti olevan liikaa haritusta. Olen nyt miettinyt uusia renkaita eteen, ja mielellään laittaisin taakse samat renkaat kuin taaksekin. Eli Toyon Proxess T1R koossa 235/45. Hintaa ei ole kuin reilu pari kymppiä enemmän kuin hankookeilla/kumhoilla/nankangeilla tai muilla halpis renkailla. Ja noista tällä hetkellä takana olevista toyoista ei voi kun sanoa että pito on loistava märälläkin kelillä. Melkein liiankin hyvä, donitseja ei saa tehtyä kun eturenkaat ei pidä ollenkaan, auto vain puskee eikä saa perää irti e46 318:kin tekee iloisesti viivaa joillan halpispaskoilla, eli kyllä näissä renkaissa jotain eroja on.

    Eli sitten kun uudet renkaat tulee eteen auto lähtee suuntaukseen, mutta nyt pitäisi päättää mitkä kumit tulee eteen, mielipiteitä?
    Kuvauksesta päätellen uusisin ensiksi keulaan kaikki tukivarret ja raidetangot. Sitten kulmat säätöön ja tuskin on enää niin nuukaa tuossa kokoluokassa mitkä renkaat sinne laittaa. Kunhan koko on oikea ja suht jämäkät renkaat otat eli ei mitään löysimpiä kiinalaisia. Varmaan nuo toyot toimii ihan ok. Mitkä vaan camskillstä saa sopivasti :think

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Nyt edessä on jo melkein sakkorenkaat Pirelli P6000 235/35-17 ja takana hyväpintaiset Toyo Proxess 245/45-17.
    Kyllä on on E39:ssäsi melkomoinen sekarengastus.Kumpikin rengaskoko on alkuperäistä rengaskokoa poikkeava ja vielä eri suuntiin.Etenkin etukumit olisi alakanttiin jo 300-sarjalaisiinkin.Eikö ole ilmennyt mitään ongelmia?

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Nyt kaivattaisiin mielipiteitä. Elikkäs auto on e39 528i M-Sport II. Aluksi luulin että autossa on vakio alusta, mutta nyt vasta tajusin että jonkinlainen madallaus siinä on, koska edestä rengas tulee ihan kaaren tasalle, ja takapääkin on matalammalla kuin vakio M-alustassa mielestäni. Veikkaisin että madallusta on edessä ehkä 35-25mm ja taka hiukan vähemmän. Nyt edessä on jo melkein sakkorenkaat Pirelli P6000 235/35-17 ja takana hyväpintaiset Toyo Proxess 245/45-17.

    Ongelmana on vetely ja se että ratti on vinossa hiukan vasemmalle. Edessä näyttäisi jopa silmämääräisesti olevan liikaa haritusta. Olen nyt miettinyt uusia renkaita eteen, ja mielellään laittaisin taakse samat renkaat kuin taaksekin. Eli Toyon Proxess T1R koossa 235/45. Hintaa ei ole kuin reilu pari kymppiä enemmän kuin hankookeilla/kumhoilla/nankangeilla tai muilla halpis renkailla. Ja noista tällä hetkellä takana olevista toyoista ei voi kun sanoa että pito on loistava märälläkin kelillä. Melkein liiankin hyvä, donitseja ei saa tehtyä kun eturenkaat ei pidä ollenkaan, auto vain puskee eikä saa perää irti e46 318:kin tekee iloisesti viivaa joillan halpispaskoilla, eli kyllä näissä renkaissa jotain eroja on.

    Eli sitten kun uudet renkaat tulee eteen auto lähtee suuntaukseen, mutta nyt pitäisi päättää mitkä kumit tulee eteen, mielipiteitä?

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Mitäköhän tuollanen setti tulisi kustantamaan? En oo ebaystä tilaillut koskaan.
    Meinaakko, että nuilla eväillä rattia alkaisi pysymään suorassa?
    No enimmäkseen siellä on pareina myynnissä noita tukivarsia yms. Mutta itselle Meylen tukivarret, reaktiotangot ja raidetangot oli 305€ sisältäen postit. Lemfödereinä sama satsi ehkä 100€ enemmän. Ehkä 300:lla voisi saada tukivarsi, reaktiotanko + raidetangot satsin?

    Tuossa jotain esimerkkejä:

    Raidetangot

    Tukivarret

    Reaktiotangot

    Reaktiotanko lemföder

    Tukivarsi lemföder
    Last edited by _nixu_; 04-09-2009, 19:48.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    No sitten toiselle puolelle samat vaihtoon + molemmat raidetangot.
    Ja nämä osathan saa saksasta vaikka ebayn kautta ihan kohtuu hintaa, ei tarvitse marmoritiskiltä hakea
    Mitäköhän tuollanen setti tulisi kustantamaan? En oo ebaystä tilaillut koskaan.
    Meinaakko, että nuilla eväillä rattia alkaisi pysymään suorassa?

    Tuossa suuntauslappu:
    Attached Files

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Muistin väärin, raidetankoon ei koskettu vaan vaihdettiin reaktiotanko, alatukivarsi ja koiranluu, sikäli kun se on kallistuksenvakaajantuki?:think
    Alustasta ei nyt kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja ratti kampesi myös ennen osien vaihtoa.

    Nyt löytyi suuntauslappu, laitan sen huomenna tähän jos joku siitä osaisi jotain nähdä.
    No sitten toiselle puolelle samat vaihtoon + molemmat raidetangot.
    Ja nämä osathan saa saksasta vaikka ebayn kautta ihan kohtuu hintaa, ei tarvitse marmoritiskiltä hakea

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Herää vaan kysymys että miksi vain yksi tukivarsi ja pelkkä raidetangon pää?
    Mielestäni kannattaa aina samalla kertaa uusia kaikki eli tukivarret, reaktiotangot ja raidetangot täydellisenä. Koska muissakin on varmasti sen verran välystä ja jos sitten vain toiselle puolelle laitetaan uutta osaa niin ongelma vaan siirtyy.

    Nythän siellä voi olla vielä vaikkapa raidetangon sisäpäissä väljää ja varmasti kampeaa rattia :think
    Muistin väärin, raidetankoon ei koskettu vaan vaihdettiin reaktiotanko, alatukivarsi ja koiranluu, sikäli kun se on kallistuksenvakaajantuki?:think
    Alustasta ei nyt kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja ratti kampesi myös ennen osien vaihtoa.

    Nyt löytyi suuntauslappu, laitan sen huomenna tähän jos joku siitä osaisi jotain nähdä.
    Last edited by 174000; 04-09-2009, 09:33.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Lisätään vielä muutama huomio tuosta ratin kampeamisesta. Jos ratista päästää irti n. 90km/h vauhdissa niin useimmiten ratti alkaa itsestään ohjata oikealle. Harvemmin ratti pysyy suorassa, mutta tällöinkin auto alkaa viettää oikealle päin. Kun vauhtia on todella vähän tai alkaen 140 km/h niin tällöin ongelmaa ei ole. Oikea takarengas näyttää sisäreunastaan kuluneemmalle kuin ulkoreuna. Eli renkaat olivat saattaneet kulua jo ennen suuntausta epätasaiseksi. Saapa nähdä miten käy kun pannaan uuden karheat 16" HKPL 5 nastarenkaat alle. Suuntauslappua en ole vielä löytänyt.

    Onko Tomella samansuuntaista kokemusta?:think
    Aikalailla sama kuvaus käy omaanikin eli tarpeeksi kun on vauhtia niin meno vakautuu.. mulla ei etupäässä ainakaan ole välystä ja renkaatkin ovat kuluneet tasaisesti. Varmaan takaa joku pusla pehmenny sitten..

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin? Ideoita?

    Pyörät on suunnattu, ja uutta osaa etupäässä on mm. iskarit, jouset ja oikealla puolella alatukivartta, koiranluuta ja raidetangon päätä.
    Herää vaan kysymys että miksi vain yksi tukivarsi ja pelkkä raidetangon pää?
    Mielestäni kannattaa aina samalla kertaa uusia kaikki eli tukivarret, reaktiotangot ja raidetangot täydellisenä. Koska muissakin on varmasti sen verran välystä ja jos sitten vain toiselle puolelle laitetaan uutta osaa niin ongelma vaan siirtyy.

    Nythän siellä voi olla vielä vaikkapa raidetangon sisäpäissä väljää ja varmasti kampeaa rattia :think

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin?
    Lisätään vielä muutama huomio tuosta ratin kampeamisesta. Jos ratista päästää irti n. 90km/h vauhdissa niin useimmiten ratti alkaa itsestään ohjata oikealle. Harvemmin ratti pysyy suorassa, mutta tällöinkin auto alkaa viettää oikealle päin. Kun vauhtia on todella vähän tai alkaen 140 km/h niin tällöin ongelmaa ei ole. Oikea takarengas näyttää sisäreunastaan kuluneemmalle kuin ulkoreuna. Eli renkaat olivat saattaneet kulua jo ennen suuntausta epätasaiseksi. Saapa nähdä miten käy kun pannaan uuden karheat 16" HKPL 5 nastarenkaat alle. Suuntauslappua en ole vielä löytänyt.

    Onko Tomella samansuuntaista kokemusta?:think

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin? Ideoita?

    Pyörät on suunnattu, ja uutta osaa etupäässä on mm. iskarit, jouset ja oikealla puolella alatukivartta, koiranluuta ja raidetangon päätä.
    Samaa vikaa paitsi etupäässä kaikki uutta (oem-osin) laakereita myöden ja kulmat säädätetty hemin ohjeiden mukaan. Ja kampeaa tien kallistuksen mukaan oikealle eli rattia pitää kammeta vasemmalle. Mikä osa takapäässä tätä mahdollisesti aiheuttaa vai onko puhdas ominaisuus vakioalustalle (17" alkup. vanteet 235/45 kumeilla) ?

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Onko renkaat päässet kulumaan pahasti "vinoon" ennen alustaremonttia?Onhan täkapään pienetkin välykset eliminoitu?Minkähänlaisilla arvoilla alustan/ohjauskulmat säädettiin?Vaihdettiinko eteen reaktiotanko vai itse tukivarsi?Jos vain toiselle puolelle pitkittäisvarsi vaihdettiin,niin jäiköhän etupään Casterkulmiin paljonkin mittaeroja säätöoperaation jälkeen.
    Renkaat (17" GY F1 EAGLE) on voinut päästä kulumaan epätasaisesti, sillä tuli jonninverran ajeltua ennenkun pääsi suuntaamaan. Pistän suuntauslapun tänne jahka sen löydän. Muistaakseni itse tukivarsi vaihdettiin.

    Vanhoilla talvirenkailla oli muuten ratin kanssa samaa ongelmaa, ja oikean puoleinen takarengas meni puhki. Eli voisikohan siellä takana olla jokin kulma edelleen vituillaan? Mutta laittelen sen suuntauslapun esille, kun sen löydän.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin? Ideoita?

    Pyörät on suunnattu, ja uutta osaa etupäässä on mm. iskarit, jouset ja oikealla puolella alatukivartta, koiranluuta ja raidetangon päätä.
    Onko renkaat päässet kulumaan pahasti "vinoon" ennen alustaremonttia?Onhan täkapään pienetkin välykset eliminoitu?Minkähänlaisilla arvoilla alustan/ohjauskulmat säädettiin?Vaihdettiinko eteen reaktiotanko vai itse tukivarsi?Jos vain toiselle puolelle pitkittäisvarsi vaihdettiin,niin jäiköhän etupään Casterkulmiin paljonkin mittaeroja säätöoperaation jälkeen.
    Last edited by Heguli 31; 27-08-2009, 08:51.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Mikä mahtaa olla syynä siihen, että suoraan ajettaessa rattia pitää usein käääntää jonninverran vasemmalle päin? Jos ratista päästä irti, niin ratti alkaa kammeta itseänsä oikealle. Eli jokin tarve autolla on lähteä viettämään oikeallapäin? Ideoita?

    Pyörät on suunnattu, ja uutta osaa etupäässä on mm. iskarit, jouset ja oikealla puolella alatukivartta, koiranluuta ja raidetangon päätä.

    Leave a comment:

Working...
X