memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Masu
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kyllä noiden Nankang:ien hukkaaminen on järkevin vaihtoehto mikäli haluat pitää jostain käsittämättömästä syystä e60/51:ssä tuon 16" vannekoon.
    NS-2:ten vahvuudet näkyy vasta yli 17"-18" kokoluokissa ko.runkorakenteensa vuoksi kun taas misukalla ja contilla se käytännössä on päinvastoin, eli ne toimii tuohon n.17" kokoluokkaan asti Suomen uraisilla+karkeilla+kallistetuilla teillä.
    sinuna heivaisin kummatkin ko."nuljukumit" pois ja pistäisin alle kierroksen
    17"-18"(-19") Hankook Ventus k104 tai k107:ia alle ja pääset oikeasti nauttimaan hiljaisesta, vetelemättömästä ja nautinnollisesta e60:stä ilman kompromisseja.
    Niin tuo mun pirssi on e39. Mutta olettaisin että suositus suuremmasta tuumakoosta säilyy. On oikeastaan kaksi syytä miksi tuohon 16" rengaskokoon olen niin kovin kiintynyt.
    1. Oletus siitä että ne ovat edukkaampia kun isommat tuumakoot, toisaalta ilmeiseti isomalla tuumakoolla voisin ostaa noita edukkaampia renkuloita... Uudet vanteet toki maksaisivat varmaan jotakin.
    2. Täällä maaseudulla joudun ajelemaan jonkin verran ei niin hyväkuntoisia sorateitä joilla nykyinen rengas/jousitus yhdistelmä on ihan kohtuullisen kova joten renkaiden profiilien madaltaminen ei ihan heti tule mieleen. Eikä autoa sovi rahtustakaan madaltaa.

    Mistä muuten saisi netistä katseltua asiallisia ja edukkaita vanteita jos nyt kuitenkin harkitsisi noita matalamman profiilin kesäkumeja.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Nangkangien vahvuus näkyy sankassa savussa kun ajaa pyörivin renkain esim parkkipaikkaa ympäri

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Masu View Post
    Vaihdoin kumit keskenään ja todellakin tuo nuljahdus urien yli ajaessa tuntui hävinneen. Enpäs olisi kyllä osannut odottaa että sekarengastus noin pahan ongelman toisi. Tästä seuraakin jatko kyssäri jos laitan auton alle koko sarjan NS-2 tuolla 225/55-16 koolla niin onkos auto edelleenkin nulju ajeltava? Olisko viisainta vain ostaa koko sarja Michelinejä ja unohtaa halvemmat renkaat tyystin? Matalaprofiiliset renkaat ei tunnu houkutelevalta valinnalta.
    Kyllä noiden Nankang:ien hukkaaminen on järkevin vaihtoehto mikäli haluat pitää jostain käsittämättömästä syystä e60/51:ssä tuon 16" vannekoon.
    NS-2:ten vahvuudet näkyy vasta yli 17"-18" kokoluokissa ko.runkorakenteensa vuoksi kun taas misukalla ja contilla se käytännössä on päinvastoin, eli ne toimii tuohon n.17" kokoluokkaan asti Suomen uraisilla+karkeilla+kallistetuilla teillä.
    sinuna heivaisin kummatkin ko."nuljukumit" pois ja pistäisin alle kierroksen
    17"-18"(-19") Hankook Ventus k104 tai k107:ia alle ja pääset oikeasti nauttimaan hiljaisesta, vetelemättömästä ja nautinnollisesta e60:stä ilman kompromisseja.
    Last edited by Hemi; 11-09-2009, 12:10.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Masu View Post
    Vaihdoin kumit keskenään ja todellakin tuo nuljahdus urien yli ajaessa tuntui hävinneen. Enpäs olisi kyllä osannut odottaa että sekarengastus noin pahan ongelman toisi. Tästä seuraakin jatko kyssäri jos laitan auton alle koko sarjan NS-2 tuolla 225/55-16 koolla niin onkos auto edelleenkin nulju ajeltava? Olisko viisainta vain ostaa koko sarja Michelinejä ja unohtaa halvemmat renkaat tyystin? Matalaprofiiliset renkaat ei tunnu houkutelevalta valinnalta.
    Laita nuo nankangit kiertoon ja jotain vähän tukevampaa rengasta tilalle.
    Matalaprofiiliset toimii hienosti kunhan alusta on ehjä ja pyöränkulmat säädetty niille + sopivat mukavuuspainotteiset renkaat alla. Itsellä nyt 235/35ZR19 ja 275/30ZR19 + M-Sport alusta ja todella hyvä ajaa maantiellä. Kaupungissa toki hieman epämukavat kun on tuota kumia niin vähän.

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Mulla on kans pieniä ongelmia suuntavakauden kanssa. Taitaa mullakin vaan johtua sekarengastuksesta. Edessä Spector joku, en muista tyyppiä, ja takana GT-Radialit. Kokona 235/45-17. On pientä tärinääkin ratissa ja ujellusta tietyissä nopeuksissä etupäästä. Odotan, että saa talvirenkaat alle, nii saa kattoa mitkä ongelmat poistuu renkaiden vaihon myötä. Talvirenkaina sama koko Hakkapelitta 4.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Omat kokemukset renkaista ovat että ei noilla continentalin sport contacteilla tee kyllä mitään. Auto sinänsä kulkee suoraan mutta esim talviaurauksessa asfalttiin jääneet auran hampaan urat heiluttelevat autoa melkoisesti. Sitten pitkittäiset routaurat saavat koko auton muljahtelemaan kerralla sivuttain suunnastaan. Suuremmissa nopeuksissa tulee kanssa yht´äkkisiä suunnan muutoksia. F1 eagleilla ei tätä ongelmaa olenkaan.
    Contit 18" orkkiskoot
    Eaglet 19" 245/35 ja 275/30

    Leave a comment:


  • Masu
    replied
    Vaihdoin kumit keskenään ja todellakin tuo nuljahdus urien yli ajaessa tuntui hävinneen. Enpäs olisi kyllä osannut odottaa että sekarengastus noin pahan ongelman toisi. Tästä seuraakin jatko kyssäri jos laitan auton alle koko sarjan NS-2 tuolla 225/55-16 koolla niin onkos auto edelleenkin nulju ajeltava? Olisko viisainta vain ostaa koko sarja Michelinejä ja unohtaa halvemmat renkaat tyystin? Matalaprofiiliset renkaat ei tunnu houkutelevalta valinnalta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Masu View Post
    Edessä Michelin Primacy HP pintaa ehkä 5mm ja takana Nankang NS-2 jotka on melkein uudet. Jos ongelmaa haluasi renkaista hakea niin ne olisi nuo uudet taka nakit jonka vaihdon jälkeen ongelma alkoit todella vaivata. En vaan usko että vika on renkaissa vaan siinä että auton tunkkailun yhteydessä joku nivel/kumihela on lopullisesti väsynyt.
    Osasyy on varmasti juuri noissa pehmeissä NS-2:ssa joita ei pitäisi alle 17" ja yli 55-profiilin kokoluokissa myydä tällä runkorakenteella ollenkaan, mutta ongelma ilmeisesti korostuu erityisesti parina misukan primacyn kanssa.
    En oikein jaksa uskoa että näin pehmeärunkoiset/korkeat renkaat saavat aikaan kummoisiakaan vääntömomentteja takakelkalle+etutuentoihin niin, että katsastuslaillinen alusta myötää kulmat riittävästi perseelleen.
    Eli ongelma on nyt etu tai takapään renkaissa, riippuen siitä mitä renkaalta halutaan. Yhdessä ne ei varmasti kummoisesti toimi.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Masu View Post
    Edessä Michelin Primacy HP pintaa ehkä 5mm ja takana Nankang NS-2 jotka on melkein uudet. Jos ongelmaa haluasi renkaista hakea niin ne olisi nuo uudet taka nakit jonka vaihdon jälkeen ongelma alkoit todella vaivata. En vaan usko että vika on renkaissa vaan siinä että auton tunkkailun yhteydessä joku nivel/kumihela on lopullisesti väsynyt.
    No voi hyvinkin olla renkaissa. Nuo nankangit on melko löysät ja nyt kun on vielä tuollaiset suht korkeaprofiiliset niin :think Vaihda edestä taakse ja katso muuttuuko mihinkään.

    Leave a comment:


  • Masu
    replied
    Edessä Michelin Primacy HP pintaa ehkä 5mm ja takana Nankang NS-2 jotka on melkein uudet. Jos ongelmaa haluasi renkaista hakea niin ne olisi nuo uudet taka nakit jonka vaihdon jälkeen ongelma alkoit todella vaivata. En vaan usko että vika on renkaissa vaan siinä että auton tunkkailun yhteydessä joku nivel/kumihela on lopullisesti väsynyt.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Masu View Post
    Tämä ongelma sopii varmaankin tähän thrediin.

    Auto on e39 530dat 2002 aj.200tkm. Renkaat 225/55-16.

    Auto kulkee tasaisella tiellä melkolailla kuin juna. Mutta urissa on alkanut havaitaselvää suuntavakavuuden puutetta. Ohittaessa tavallisella maanitellä missä keskellä on selvä polanne/uria auto tekee todella ikäviä "vastaohauksia" ikäänkuin heijaa toiseen suuntaan mihin ohjaa. Vähän samanlainen tilanne siis kun tulee tuulisella säällä metsän peitosta aukealle. Ongelmat ilmenee vasta nopeuksissa +80. En toki ole varma mutta ihan kuin ratti olisi hieman kallistuneena vasemmalle suoraan ajaessa. Auto on käynyt juuri katsastuksessa ja mitään väljää ei mistään ole löytynyt.

    Mistä vikaa voisi olla? Onko siis joku tietty osa joka oireilee näin vai onko tämä vai kuluneiden osien summa.

    Autollahan alkaa ikä/kilometrit olla siinä pisteessä että vaihtoehtona olisi myös vaihtaa edestä/takaa kaikki kuluvat osat. Mitä sieltä siis kannataisi vaihtaa? Auton olisi tarkotus olla minulla kuitenkin pitkään niin mieluusti homma kerralla pitemmäksi aikaa kuntoon.
    Mitkä renkaat?

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Masu View Post
    Tämä ongelma sopii varmaankin tähän thrediin.

    Auto on e39 530dat 2002 aj.200tkm. Renkaat 225/55-16.

    Auto kulkee tasaisella tiellä melkolailla kuin juna. Mutta urissa on alkanut havaitaselvää suuntavakavuuden puutetta. Ohittaessa tavallisella maanitellä missä keskellä on selvä polanne/uria auto tekee todella ikäviä "vastaohauksia" ikäänkuin heijaa toiseen suuntaan mihin ohjaa. Vähän samanlainen tilanne siis kun tulee tuulisella säällä metsän peitosta aukealle. Ongelmat ilmenee vasta nopeuksissa +80. En toki ole varma mutta ihan kuin ratti olisi hieman kallistuneena vasemmalle suoraan ajaessa. Auto on käynyt juuri katsastuksessa ja mitään väljää ei mistään ole löytynyt.

    Mistä vikaa voisi olla? Onko siis joku tietty osa joka oireilee näin vai onko tämä vai kuluneiden osien summa.

    Autollahan alkaa ikä/kilometrit olla siinä pisteessä että vaihtoehtona olisi myös vaihtaa edestä/takaa kaikki kuluvat osat. Mitä sieltä siis kannataisi vaihtaa? Auton olisi tarkotus olla minulla kuitenkin pitkään niin mieluusti homma kerralla pitemmäksi aikaa kuntoon.
    Katsastuksessa ei nuo pienet suuntavakavuuteen vaikuttavat välykset vielä ilmene. Mutta kuten ajokäyttäytymisestä voi päätellä niin väljää siellä jossain on. Noilla oireilla aloittaisin tutkailun takapäästä. Apurungon puslat, narinahelat, tukivarret. Ja jos kerran auto on tarkoitus pitää kauan ja budjettia riittää niin saksasta kaikki mahdollinen tilaukseen ja vaihtoon.

    Esimerkiksi:

    Takatukivarret yms
    Etutukivarret . Tosin noista puuttuu raidetankojen sisäpäät.
    Apurungon pusla

    Ja samaan konkurssiin menee jo iskunvaimentimet samalla vaivalla

    Leave a comment:


  • Masu
    replied
    Tämä ongelma sopii varmaankin tähän thrediin.

    Auto on e39 530dat 2002 aj.200tkm. Renkaat 225/55-16.

    Auto kulkee tasaisella tiellä melkolailla kuin juna. Mutta urissa on alkanut havaitaselvää suuntavakavuuden puutetta. Ohittaessa tavallisella maanitellä missä keskellä on selvä polanne/uria auto tekee todella ikäviä "vastaohauksia" ikäänkuin heijaa toiseen suuntaan mihin ohjaa. Vähän samanlainen tilanne siis kun tulee tuulisella säällä metsän peitosta aukealle. Ongelmat ilmenee vasta nopeuksissa +80. En toki ole varma mutta ihan kuin ratti olisi hieman kallistuneena vasemmalle suoraan ajaessa. Auto on käynyt juuri katsastuksessa ja mitään väljää ei mistään ole löytynyt.

    Mistä vikaa voisi olla? Onko siis joku tietty osa joka oireilee näin vai onko tämä vai kuluneiden osien summa.

    Autollahan alkaa ikä/kilometrit olla siinä pisteessä että vaihtoehtona olisi myös vaihtaa edestä/takaa kaikki kuluvat osat. Mitä sieltä siis kannataisi vaihtaa? Auton olisi tarkotus olla minulla kuitenkin pitkään niin mieluusti homma kerralla pitemmäksi aikaa kuntoon.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    No jos autolla on ajettu tyyliin yli 150tkm eikä mitään havaintoa milloin sinne on uusittu osia niin erittäin todennäköistä se on. Ei se ratti itsestään vinoon mene, väljää siellä jossain on. Pienet välykset kun ei näy nosturilla ollessa vääntelemällä.
    Uskon että autosta on säädetty joskus kulmat, mutta ratti on jäänyt sitten jäänyt vinoon kun ei ole osattu laittaa sitä oikein. Mutta mistäpä noista tietää. Ja autollahan on rullattu 113tkm. Ja välystä kyllä varmasti on, kun paljon uudemmissa ja vähempi ajetuissakin on noita ongelmia.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    En usko että tukivarsia nyt vielä tarvii alkaa vaihtamaan. Pitää saada auto nosturiin että näkee vähän paremmin mikä siellä mättää. Mutta lähinnä nyt pitäisi päätää mitkä renkaat eteen ottaisi. Ehkä tilaan nuo Toyot, vaikka Hemi aiemmin kirjoitti että vaativat kulmat täysin kohdalleen. Mutta pienen vetelyn kyllä sietää, jos muut ominaisuudet on kunnossa.
    No jos autolla on ajettu tyyliin yli 150tkm eikä mitään havaintoa milloin sinne on uusittu osia niin erittäin todennäköistä se on. Ei se ratti itsestään vinoon mene, väljää siellä jossain on. Pienet välykset kun ei näy nosturilla ollessa vääntelemällä.

    Leave a comment:

Working...
X