memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jupasa
    replied
    Auto on nyt pukeilla ja reaktiotangot irrotettu. Puslien kumit ovat murtuneet, joten puslat ainakin vaihdetaan. Samoin koiranluut vaihdetaan varmuuden vuoksi, vaikka niissä mitään vikaa ei löytynytkään. Nyt mietin tuota reaktiotankojen vaihtamistarvetta. Pallonivelet tuntuisivat olevan kunnossa, pari pienen pientä reikää kumeissa kyllä on. Mahtaako reaktiotankoja kannattaa tämän takia vaihtaa, ovat melkoisen arvokkaita (n. 130/kpl)? Mihin alakerrassa kannattaisi muuten kiinnittää huomiota?

    Manittakoon vielä, että itse ritsaamalla todettiin etupyörien aurauksessa monta milliä haritusta. Viimeksi vuosi sitten Metro-Autossa oli tarkistettu ja korjattu. Niin ja toinen iskari (joka oli pari vuotta sitten vaihdettu takuuna) ei ollut oikeassa asennossa (L-merkki oli sentin pari sivussa) Tiedä sitten, mistä tämä kertoo..

    Juha
    Last edited by jupasa; 28-07-2008, 11:54.

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by Vee-eit View Post
    hylsysarja, ruustukki ja vasara
    Noillakaan peleillä puslan irrottamiseen / asennukseen ei mene 3 minuuttia enempää per vaihe.

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    No ostin uudet puslat. Kotiasentaja kuitenkin sanoi (kuten myös BMW-korjausopas), että holkkien kiinnittämiseen ja irrottamiseen tarvitaan erikoistyökalu, joten ei lähdetty sitä yrittämäänkään. Pitänee tilata aika pajalta. Sitä odotellessa voisi pähkäillä, että pitäisikö samalla reaktiotangotkin vaihtaa.
    Ei siinä mitään erikoistyökaluja tarvita, pora, saha, hylsysarja, ruustukki ja vasara riittävät. Hydraulitunkilla homma on jo kuin leikkiä. Toki jos ei ole kokemusta kuin pleikkarin näpyttelystä, niin homma voi tuntua vaikealta. Ihminen ne on alunperinkin tehnyt, joten ihminen ne voi myös vaihtaa.

    Leave a comment:


  • VilleW
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    No ostin uudet puslat. Kotiasentaja kuitenkin sanoi (kuten myös BMW-korjausopas), että holkkien kiinnittämiseen ja irrottamiseen tarvitaan erikoistyökalu, joten ei lähdetty sitä yrittämäänkään. Pitänee tilata aika pajalta. Sitä odotellessa voisi pähkäillä, että pitäisikö samalla reaktiotangotkin vaihtaa.
    En tiedä erikoistyökalusta, ymmärtääkseni prässillä ne saa vaihdettua. Sitten jos reaktiotangotkin menevät vaihtoon, kannattaa ostaa sellaiset missä on puslat jo valmiina niin ei tarvitse ylimääräistä jumpata.

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    Originally posted by VilleW View Post
    Noita oireita mullakin oli omassa autossani. Vääntelimme reaktiotankoja niiden ollessa paikoillaan ja välystä puslissa ei voinut havaita. Kuitenkin kun puslat otettiin irti, oli havaittavissa murtumia ja koko kumi oli uudessa puslassa jämäkämmän tuntuinen. Mun mielestä tästä kannattaisi aloittaa, koska osat maksavat ovh 55€ ja työkään ei ole kovin paha. Ei siitä ainakaan haittaa ole ja kustannukset eivät ole suuret vaikka vaihtaisikin ns. turhaan ja irrallaan ollessa puslasta tosiaan näkee jo paremmin onko se ehjä vai ei. En sitten tiedä kumpi vaikutti enemmän iskarit vai nuo puslat mutta vaihdon jälkeen tutinat, tärinät ja ohjauksen puuromaisuus olivat poissa.
    No ostin uudet puslat. Kotiasentaja kuitenkin sanoi (kuten myös BMW-korjausopas), että holkkien kiinnittämiseen ja irrottamiseen tarvitaan erikoistyökalu, joten ei lähdetty sitä yrittämäänkään. Pitänee tilata aika pajalta. Sitä odotellessa voisi pähkäillä, että pitäisikö samalla reaktiotangotkin vaihtaa.

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Kannattaa välttää "halpis" osia...(esim. motonet) Niistä saa vaan harmaita hiuksia ja vitutusta. Itse erehdyin laittamaan alustan niillä. (liki koko alusta läpikäyty) Nyt saa vaihtaa osia takuuseen 2kk välein. Ja jatkuvasti rengaskulmia mittauttaa. Nyt alkaa v-käyrä olla niin korkealla, että käyn hakemassa samat osat marmoritiskin takaa.. Saan siis maksaa tosia kalliisti tuon alusta remontin.. ..kele..

    -Janne-

    Leave a comment:


  • Vanquish
    replied
    Originally posted by jyrtsä View Post
    No tässä on tietämätöntä kusetettu ja huolella. Säädöt tehnyt korjaaja nimenomaan sanoi ettei niillä takapään säädöillä ole niin merkitystä... No, taas oppi jotain. Uutta. On tässä viime aikoina tullut muutenkin huomattua kuinka huono tietotaito eri alojen liikkeissä on. On niin valtakunnallisessa elektroniikka liikkeessä kuin rautakaupassakin tällä viikolla myyjät puhuneet aivan puuta heinää.. eikö osata vai onko vaan kusetusmentaliteettiä?? Sori offtopic..

    Takaisin aiheeseen. Missähän Porin seudulla olisi laitteet ja ammattitaitoinen henkilökunta nelipyöräsuuntaukseen?? Euromaster? Takala Noormarkussa?
    Mee samaan paikkaan ja vaadi et tekee nelipyöräsuuntauksen pientä/sopivaa lisäkorvausta vastaan. Selitä ettei tilanne ole kunnossa. Ja muutenkin jos ratti on vinossa "korjauksen" jäljiltä niin työtä ei pitäisi hyväksyä. Tai sitten pyydä hinnan alennusta ja vie auto muualle.

    Leave a comment:


  • jyrtsä
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    No ei ole ihme jos puoltaa ja ratti on vinossa. Pelkillä etupään arvoilla/mittauksilla ei itsessään tee yhtään mitään vaan kyse on täydellisestä asiakkaan kusetuksesta=rahastuksesta. Akselistokulmia ei nimittäin voi saada paikalleen edes etupäästä ilman kaikkien neljän nurkan mittaamista.
    Tai sanotaan vielä niin että takapää on se mikä näyttää suunnan ja etupäällä kaarretaan.
    Tästä syystä mm.e39:n takapäässä on kaikille kulmille täydelliset säädöt ja etupäässä ainoastaan auraussäätö.
    No tässä on tietämätöntä kusetettu ja huolella. Säädöt tehnyt korjaaja nimenomaan sanoi ettei niillä takapään säädöillä ole niin merkitystä... No, taas oppi jotain. Uutta. On tässä viime aikoina tullut muutenkin huomattua kuinka huono tietotaito eri alojen liikkeissä on. On niin valtakunnallisessa elektroniikka liikkeessä kuin rautakaupassakin tällä viikolla myyjät puhuneet aivan puuta heinää.. eikö osata vai onko vaan kusetusmentaliteettiä?? Sori offtopic..

    Takaisin aiheeseen. Missähän Porin seudulla olisi laitteet ja ammattitaitoinen henkilökunta nelipyöräsuuntaukseen?? Euromaster? Takala Noormarkussa?

    Leave a comment:


  • Matula
    replied
    Originally posted by VilleW View Post
    Juuri nämä puslat
    Eikä taatusti ole huono vaihtoehto vaihtaa varret täydellisinä, koska tukivarren toisessa päässä oleva pallonivelkin on kuluva osa, jota löysä pusla on jo päässyt kiusimaan.

    Leave a comment:


  • VilleW
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei, kun osa numero 5 tässä kuvassa: http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05

    Ja siis tämä osa: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=12207
    Joka tulee kiinni tähän reaktiotankoon eli pitkittäiseen tukivarteen: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=14123
    Juuri nämä puslat

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Näin....vain siinä tapauksessa että ainoa vika tosiaan sattui olemaan etupään aurauksessa. Mikähän mahtanee olla ko.auton kulkukulma?
    Ohessa pyöränsuuntausraportti. Kulkukulma näkyisi olevan 0.

    Click image for larger version

Name:	Pyöränsuuntausraportti.JPG
Views:	1
Size:	36.4 KB
ID:	4815373

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    powerflexit reaktiotankojen takapään lällykumi puslan tilalle, niin johan kulkee kun juna, eikä ratti täristä

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Beef View Post
    Noh, itsellä loppui puoltaminen kun säädin pelkän etupään aurauksen (asiakasta ei kusetettu, koska tein työn ja säädön itse). Takapään kulmat vähän sinne päin, en koskenut niihin.
    Näin....vain siinä tapauksessa että ainoa vika tosiaan sattui olemaan etupään aurauksessa. Mikähän mahtanee olla ko.auton kulkukulma?

    Leave a comment:


  • Beef
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    No ei ole ihme jos puoltaa ja ratti on vinossa. Pelkillä etupään arvoilla/mittauksilla ei itsessään tee yhtään mitään vaan kyse on täydellisestä asiakkaan kusetuksesta=rahastuksesta. Akselistokulmia ei nimittäin voi saada paikalleen edes etupäästä ilman kaikkien neljän nurkan mittaamista.
    Tai sanotaan vielä niin että takapää on se mikä näyttää suunnan ja etupäällä kaarretaan.
    Tästä syystä mm.e39:n takapäässä on kaikille kulmille täydelliset säädöt ja etupäässä ainoastaan auraussäätö.
    Noh, itsellä loppui puoltaminen kun säädin pelkän etupään aurauksen (asiakasta ei kusetettu, koska tein työn ja säädön itse). Takapään kulmat vähän sinne päin, en koskenut niihin.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Eli onko kyseessä kallistuksenvakaajan kumihelat (osa 2)?

    [ATTACH]56648[/ATTACH]
    Ei, kun osa numero 5 tässä kuvassa: http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05

    Ja siis tämä osa: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=12207
    Joka tulee kiinni tähän reaktiotankoon eli pitkittäiseen tukivarteen: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=14123
    Last edited by Petri.Kekkonen; 27-06-2008, 11:49.

    Leave a comment:

Working...
X