Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelma jälki-asennu xenoneiden kanssa e39!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    Luin nopsasti langan läpi, mutta ihan selkeää vastausta en saanut.

    Toinen alkuperäisballasti oikuttelee tuossa 530d:ssä.

    Kärsiikö laittaa 55w ballastit johtoadapterien kanssa normaalien d2s polttimoiden kaveriksi vai vaurioituuko valaisin?

    Ja jos kärsii niin mitkä 55w ballastiti toimivat tuossa D:ssä ilman oikutteluja?

    Ja on jo tarpeeksi kyhäilyä tuon mahdollisen d2s adapterin kanssa, eli mieluiten semmoinen ballasti ettei tarvitse mitään rele hässäköitä laittaa ja pistokekin saisi käydä suoraan johtohin(taitaa aikalailla kaikissa käydä?).
    Olli.

    Comment

    • jeepster
      Bimmer Rookie
      • Jan 2012
      • 127
      • uusimaa

      hellan ballastit maksaa reippaan satasen kappale, lienee paras ratkaisu

      Comment

      • EPDM
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2005
        • 4624
        • Lahti.

        Originally posted by Rocla View Post
        Luin nopsasti langan läpi, mutta ihan selkeää vastausta en saanut.

        Toinen alkuperäisballasti oikuttelee tuossa 530d:ssä.

        Kärsiikö laittaa 55w ballastit johtoadapterien kanssa normaalien d2s polttimoiden kaveriksi vai vaurioituuko valaisin?

        Ja jos kärsii niin mitkä 55w ballastiti toimivat tuossa D:ssä ilman oikutteluja?

        Ja on jo tarpeeksi kyhäilyä tuon mahdollisen d2s adapterin kanssa, eli mieluiten semmoinen ballasti ettei tarvitse mitään rele hässäköitä laittaa ja pistokekin saisi käydä suoraan johtohin(taitaa aikalailla kaikissa käydä?).
        Vaikka laittaiset 50/55w ballasti siihen niin 35w polttimo antaa vaan se 35w tehoa. Eli ei siitä saa mitään hyötöä irti, vaikka ei se siitä reikkikaan mene ainakin mitä olen itse kokeillut. Sitäpaitse projektorin valon pieni heijastinpinta on se valotehon pullonkaula. 50w kannattaa vaan laitta kaukovaloihin missä on isompi heijastinpinta, ja silloin kyllä relejohtosarjan kanssa että se syttyy kohtuu nopeastikin.
        Viviendo en Lahiti
        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
        Vw Corrado vr6

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Lainaan tässä yhtä toisen forumin kirjoittajaa.

          Kirjottelen täältä myyntitiskin takaa joten jokainen tulkitkoon haluamallaan tavalla, pyrin kuitenkin keskittymään mitattuihin faktoihin ja kokemuksiin joten jaan mielelläni tietoa ja vastauksia kysymyksiin.

          Kannattaa ihan ensinnä muistaa että yleensä markalla saa markan osan / palvelun ja ilmaista lounasta ei ole -yleensä siihen on ihan syy jos jostain saa halvemmalla tai toisaalla on kalliimpi. Valtaosa myyjistä myy esimerkiksi 35W ja 50/55W sarjaa, mutta todellisuudessa valotehoeroja ei ole mitattu, ei tiedetä tai sitä ei välttämättä sarjojen välillä ole lainkaan tai havaittavasti, joissakin tapauksissa 50W+ sarjat voivat olla ominaisuuksiltaan jopa 35W sarjaa huonompia tai kuten yleisimmin, värilämpötilat ovat ihan muuta kuin 35W seteissä -tapauskohtaista, ja riippuu täysin sarjaan valituista osista. Lopullisen valotehon lisäksi ballastin merkittäviä ominaisuuksia on syttymisnopeus, todellinen käyttöikä, radiohäiriöiden tuotto, sekä toimivuus esim. polttimorikkoseurannan suhteen. Tuo liikkeen x ballastikavalkaadi on pyritty rakentamaan niin että jokaiseen käyttötarkoitukseen olisi aina se oikeanlainen ja mahdollisimman optimaalisesti toimiva osa, koska ei ole olemassa yhtä sarjaa joka on "paras" tai "laadukkain" ja toimisi jokaisessa käyttötarkoituksessa optimaalisesti, joka on ajatuksena sama kuin menisi turbokauppaan ja siellä olis tarjolla vain yhtä yleismallista ahdinta kaikkiin koneisiin...

          Kuitenkin, testijakson aikana on tullut erityisen paljon positiivista palautetta nopeasta 70W ballastista joka tosiaankin on todella nopea sytyttämään kylmänkin polttimon, etenkin lisävaloihin tämä on ihan järjettömän hyvä sarja normaaliin 35/55W-settiin verraten. Olen mitannut erilaisia yhdistelmiä valotehomittarin kanssa ja tuloksena F7-ballastilla on tullut keskimäärin 75% enemmän luxeja verrattaen perinteiseen 35W sarjaan, kun taas 50-55W ballasteilla ero 35W:n on vaihdellut ballastista riippuen todellisuudessa 10-25% välillä ( mittaukset suoritettu samalla polttimolla ). Erot selittyvät helposti tarkastelemalla ballastien todellista ottotehoa, joka on 35W sarjoissa yleensä 40-43W, ja esimerkiksi 50W:ssa yleensä juurikin 50W, ja 70W:ssa 70W. 75W ballasti sensijaan ottaa sisään lähes 100W, ja valotehon parannus 35W settiin nähden on ollut 120-130%, mutta suuremman kaasupallon takia ei ole ihan niin räväkkä syttymään kuin F7+45W, muttei toki hidaskaan. Näin kokemuksesta sanoisin, että tuo 50-55W setti ei ole toiminnaltaan tai valoteholtaan juurikaan hyvää 35W:sta kummosempi etenkin jos niissä sattuu olemaan huonolaatuiset, tai käyttötarkoitukseen nähden vääränlaiset osat.

          Jälleenkin aivan täysin polttimovalmistajasta riippuvainen juttu. Nyrkkisääntönä pienempitehoinen ( pienemmällä kaasupallolla oleva ) polttimo syttyy nopeammin, mutta suurempitehoinen polttimo tuottaa valoa enemmän. Esimerkiksi 100W ballastilla ja 75W polttimolla saadaan noin 20% enemmän valoa, kuin että käytettäisiin tuon 100W ballastin kaverina 35W polttimoa. Erot mitattu valotehomittarilla ja samalla värilämpötilalla (luxit nousee, kun värilämpötila pienenee). Kuitenkin käytettäessä 75W polttimoa 35W ballastin kanssa, valoteho on lähes puolet pienempi kuin 35W polttimo+ballastiyhdistelmällä, joten sekin on melko käyttökelvoton yhdistelmä.
          Mielestäni ihan mielenkiintoista testiä jne.

          Mut mua häiritsee se, että miten tulee kestämään, joku "ylitehoinen" ballasti + 35W polttimo? Lyhtentääkö polttimon ikää vai tekeekö se mitään jne? :think
          Last edited by Bmw Dreamer; 07-01-2013, 19:43.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • MGT
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 360
            • Mynämäki-

            Kysellääs jos täällä joku osaisi neuvoa.

            Tuli idea kokeilla xenoneita pitkiin kun niitä on näihin e39:n muutkin laittaneet.

            Hommasin h7/d2s sarjan ilman releitä tai konkkia ja asensin paikoilleen.
            Ilmeni samat ongelmat kuin muilla täällä kirjoittaneille, eli mittarivalot vilkkuu sisävalot syttyy ja ovet ei mene lukkoon ekalla yrityksellä.

            Hiukan selvittelyä ja löysi kondensaattorijohdot joiden piti "irroittaa" xenonit vikailmoitusjärjestelmästä.

            Näillä tuli samat ongelmat jälleen esille ja uudelleen selaamaan nettiä, niin ilmeni että tarvitsee tehdä omat relesarjat.

            Relesarjoitus tuli tehtyä kahdella releellä ja ohjausvirran otin pitkien johdoista. eikun kokeilemaan ja releet vain pärisivät mittarivalot vilkkuivat eikä pitkät syttyneet. Sitten laittoi vielä ne kondensaattorijohdot väliin releen herätepiiriin, eli pitkien johtoihin kiinni niinkuin firmasta josta ostin ne neuvottiin.

            Tämän jälkeen pitkät syttyivät kyllä mutta omia aikojaan ja sammuilivat.

            Se oli viimeinen niitti ja eikun halogeenit takaisin paikoilleen ja ylimääräiset johdot irti.

            Tämän jälkeen ilmeni mystinen ongelma. Auto ei startannut ollenkaan ja parin kerran jälkeen saattoi taas startata kauniisti, mutta nyt ei enää suostu kun ehkä 1:50 kerrasta pyörittämään. Välillä voi pienen pyöräytyksen tehdä mutta ei niin pitkää että käyntiin lähtisi.

            Autoon on vaihdettu Akku, Nokka-akselin anturi ja startti eikä mikään ole muuttanut tilannetta miksikään.

            On herännyt epäillys että tuolla valo ongelmalla on syynä asiaan. Mitä kaikkea tämä valomoduuli ohjaa, kun siellä napsuu sisälläsilloin kun ovia lukitsee/aukoo.


            Apua kaivataan ja auto on 99vm 540farkku. ja näissähän on se automaatti käynnistys.

            Comment

            • ARDler
              Bimmer Rookie
              • Aug 2012
              • 146
              • Pori

              tuli tilattua kiinan pojilta repullinen xenon polttimoita, 10 paria .

              ja nyt kun valot pistää päälle niin polttimo vilkahtaa pari kertaa ja sitten on ihan mykkä. onko ne oikeasti noi paskoja?
              E38 730i -95

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                Originally posted by ARDler View Post
                tuli tilattua kiinan pojilta repullinen xenon polttimoita, 10 paria .

                ja nyt kun valot pistää päälle niin polttimo vilkahtaa pari kertaa ja sitten on ihan mykkä. onko ne oikeasti noi paskoja?
                Hyvä että tilasit 10 paria, onhan sulla nyt varaa vaihtaa niitä 10 kertaa enempi, sen ajan ois varmasti laadukas kallis xenoni kestäny siellä, ja olisko tullu halvemmaksikin kun kymmenen halpaa?

                Harvoin halvalla kiinasta saa "hyvää", kelvollista voi joissain asioissa saada...
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1194
                  • Espoo

                  Originally posted by jeepster View Post
                  hellan ballastit maksaa reippaan satasen kappale, lienee paras ratkaisu
                  Minulla jouten original xenoneihin osat jos joku rakentelee/huoltaa omiaan:
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎