memebuy23buy

e39 530D Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorbit
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 50
    • Tuusula, Finland

    #61
    Mittaustulos näyttää tyypilliseltä Steptronic käyrältä.

    Niin kauan kuin mittaukset tehdään autolla jossa on Steptronic vaihteisto (E39/E46) niillä ei ole mitään merkitystä. Tämän tietää kaikki jotka kyseisiä autoja penkittää. Sama softa manuaali vs. Steptronic = 100-130Nm eroa ja käyrät poikkeaa toisistaa jo muodoltaan.

    Itselläni on E46 330d 135kW jossa on vakiovääntö mitattu 488Nm.

    640Nm vaatisi M57D koneella noin 90[mm3] / moottorin isku ruiskutusmääräksi.

    :think Hetkinen ... sehän on kuin ohjelmoidun 535d:sen ruiskutusmäärä jossa kuitenkin on isompi ahdin (2.ahdin), 18,5% suurempi ruiskutuspaine, sekä noin 30% suuremmat suuttimet.

    Valitettavasti dynolapun alalaita ei näy josta selviäisi rpm (x-akseli), joskus jo ne heittävät näissä Steptronic mittauksissa. Maksimi kierroslukuna yli 5000 1/min jne ...
    Last edited by Motorbit; 14-06-2009, 14:28.

    Comment

    • rahami00
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 306
      • Kirkkonummi

      #62
      Originally posted by Motorbit View Post
      Mittaustulos näyttää tyypilliseltä Steptronic käyrältä.

      Niin kauan kuin mittaukset tehdään autolla jossa on Steptronic vaihteisto (E39/E46) niillä ei ole mitään merkitystä. Tämän tietää kaikki jotka kyseisiä autoja penkittää. Sama softa manuaali vs. Steptronic = 100-130Nm eroa ja käyrät poikkeaa toisistaa jo muodoltaan.

      Itselläni on E46 330d 135kW jossa on vakiovääntö mitattu 488Nm.

      640Nm vaatisi M57D koneella noin 90[mm3] / moottorin isku ruiskutusmääräksi.

      :think Hetkinen ... sehän on kuin ohjelmoidun 535d:sen ruiskutusmäärä jossa kuitenkin on isompi ahdin (2.ahdin), 18,5% suurempi ruiskutuspaine, sekä noin 30% suuremmat suuttimet.
      Valitettavasti dynolapun alalaita ei näy josta selviäisi rpm (x-akseli), joskus jo ne heittävät näissä Steptronic mittauksissa. Maksimi kierroslukuna yli 5000 1/min jne ...
      Tarkoittaako tämä sitä, että jos otetaan esim. stepillä oleva vakio 535d niin penkki näyttäisi sille likemmäs 700nm väännön?
      Vaikka näin olisi, olen kuitenkin tyytyväinen auton toimivuuteen sekä tehoihin ja mikä tärkeintä,tiedän ettei siitä noilla palikoilla enempää irti saa.
      Last edited by rahami00; 14-06-2009, 17:59.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3121
        • Välisuomi

        #63
        Originally posted by rahami00 View Post
        Tarkoittaako tämä sitä, että jos otetaan esim. stepillä oleva vakio 535d niin penkki näyttäisi sille likemmäs 700nm väännön?
        Ei koska kyseinen auto lukitsee lootan jo alle 2000 rpm (alle sen siis mittaustulokset ovat puutaheinää). E39 steppi lukittuu vast anoin 3000 rpm, joten alle sen tulokset ovat aina liian korkeita.

        Jutun juoni: Kierroksia moottorissa on enemmän kuin vaihdelaatikon pääakselilla, jolloin korkeamman tehoalueen vääntö piirtyy käppyrässä alhaiselle teholle ja laskenta vain pahentaa asiaa.

        Mutta Motorbitin kanssa en ole samaa mieltä stepin mittausten vääryydestä kautta linjan vaan olen sitä mieltä että tulokset ovat totuudenmukaisia lukituksen yläpuolella (noin 3 krpm). Penkeissä tosin on paljon eroa.. Toisaalta kW-luku riippuu pitkälti penkittäjän kaasujalasta, Nm keskialueelta ylöspäin on se mitä pitäisi katsella.
        ---

        Comment

        • Tontsa
          Bimmer Fanatic
          • May 2003
          • 201
          • Uusimaa

          #64
          Originally posted by -Tapi View Post
          Ei koska kyseinen auto lukitsee lootan jo alle 2000 rpm (alle sen siis mittaustulokset ovat puutaheinää). E39 steppi lukittuu vast anoin 3000 rpm, joten alle sen tulokset ovat aina liian korkeita.

          Jutun juoni: Kierroksia moottorissa on enemmän kuin vaihdelaatikon pääakselilla, jolloin korkeamman tehoalueen vääntö piirtyy käppyrässä alhaiselle teholle ja laskenta vain pahentaa asiaa.

          Mutta Motorbitin kanssa en ole samaa mieltä stepin mittausten vääryydestä kautta linjan vaan olen sitä mieltä että tulokset ovat totuudenmukaisia lukituksen yläpuolella (noin 3 krpm). Penkeissä tosin on paljon eroa.. Toisaalta kW-luku riippuu pitkälti penkittäjän kaasujalasta, Nm keskialueelta ylöspäin on se mitä pitäisi katsella.
          Eli tuo maksimi hevosvoimaluku on lähellä totuutta kun on 3krpm yläpuolella ?
          Audi S3 -07

          Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
          Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
          Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
          BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
          BMW 530dA -00, Audi S3 -07

          Comment

          • jsr85
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1372
            • Oulainen

            #65
            Originally posted by Tontsa View Post
            Eli tuo maksimi hevosvoimaluku on lähellä totuutta kun on 3krpm yläpuolella ?
            Ei, koska teho lasketaan vääntömomentista ja muista tarvittavista parametreistä.
            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3121
              • Välisuomi

              #66
              Originally posted by jsr85 View Post
              Ei, koska teho lasketaan vääntömomentista ja muista tarvittavista parametreistä.
              Vain vääntömomentista ja kierrosluvusta. Muuta ei tarvita.

              Ja ikävä kyllä penkeissä on eroja..
              ---

              Comment

              • jsr85
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1372
                • Oulainen

                #67
                Originally posted by -Tapi View Post
                Vain vääntömomentista ja kierrosluvusta. Muuta ei tarvita.

                Ja ikävä kyllä penkeissä on eroja..
                Oikein, en muistanut tarviko muuta niin en uskaltanut laittaa

                edit. Tosiaan aika kovia lukemia Harisen penkki antaa mitä on tullut seurailtua.
                Last edited by jsr85; 14-06-2009, 21:33.
                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                Comment

                • Motorbit
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 50
                  • Tuusula, Finland

                  #68
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Vain vääntömomentista ja kierrosluvusta. Muuta ei tarvita.

                  Ja ikävä kyllä penkeissä on eroja..
                  Lähinnä tarkoitin näitä Steptronic vaihteisten vääntölukemia, niihin ei kannata luottaa. Laatikoissakin on eroja, ne lukkiutuvat vähän milloin mikäkin.

                  Kuten jo sanoit, Dyno mittaa vääntöä. Kun mitatun väännön lisäksi tiedetään kierrosluku, päästään hommassa eteenpäin.
                  Kierrosluvun ja väännön lisäksi tarvitaan tieto häviöstä joka menee voimansiirtoon (termejä: "power losses", "dispatched power"). Tämä saadaan rullauksesta "alas" eli lopetusnopeudesta aloitusnopeuteen. Sitten näiden pohjalta lopullinen moottoriteho lasketaan esim DIN70020 tms perusteella.


                  jsr85: kyse ei ole "Harisen penkistä", vaan tämä hieno "Steptronic ominaisuus" toistuu joka penkissä, en ole vielä tavannut ainuttakaan jossa tämä onnistuisi luotettavasti.

                  Otin asian vaan esille siksi että näille "järjettömille" 650+ Nm väännöille on syy

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3121
                    • Välisuomi

                    #69
                    Originally posted by Motorbit View Post
                    tämä hieno "Steptronic ominaisuus" toistuu joka penkissä, en ole vielä tavannut ainuttakaan jossa tämä onnistuisi luotettavasti.
                    Kyllä minä väittäisin E39 stepin mittaamisen olevan luotettavaa yli 3000 rpm. Huomaahan sen luiston jo mittausvaiheessa ja jos mittaja tulostaa käyrän sellaisenaan mainitsematta ettei alakierrosten +600Nm väännöt pidä paikkaansa niin se on tietysti ikävää. Jopa E60 malleissa on eroja tuossa mittauksessa mallisarjan sisällä mutta lukittumisen jälkeen käppyrät kulkevat nätisti rpm/rullanopeus-linjassa.
                    ---

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      #70
                      .
                      Uskaltaisko jotain kirjoittaa...

                      90 milliä syöttöä antaa pikkuisen alle 100nm/syl.

                      Dyno kertoo kyllä oikein väännön ja kierrosluvun suhteen renkaasta mitattuna.
                      Ongelma,...tai ongelma ja ongelma syntyy siitä, että kun ohjelmalle kerrotaan tietyllä renkaan kierrosluvulla (100km/h) vastaava moottorin kierrosluku.
                      Kun automaagia sitten aletaan rullilla kiihdyttämään, niin dyno mittaa renkaan kierroslukua, mutta kun alussa laatikko luistaa, niin moottori karkaakin heti suuremmille kierroksille suhteessa renkaan kierroksiin.
                      Tämä "lisävälitys" antaa sitten etua väännön mittauksessa, kunnes laatikko lukittuu, kuten Tapi kertoi.

                      Ei kannata oikeastaan tuijottaa niitä absoluuttisia lukuja, vaan sitä mitattua eroa.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • Exami
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 986
                        • Hyvinkää, Tuusula

                        #71
                        Eipä näissä M57 koneissa tuon väännön kanssa tuu muuta ongelmaa kun että sitä on liikaa!

                        E39 530d vakioturbolla jo joudutaan rajaamaan vääntöjä.. 530dA:n kohdalla ei niin paljoa mutta sieltäkin saadaan 600nm suhteellisen kivuttomasti taino kipua laatikon hajoamisen muodossa sitte myöhemmin

                        Mutta muuten ihan kivat tehot saatu toivottavasti jossain kohtaa saat jotain muutaku voimaa.comin ohjelmia (vai nytkö tuli harisen(karalan) ohjelma?) ja mitä turboon tulee kyllä tuo on kaikkein fiksuin päivitys ainekin vanhan huonokuntosen/rikkoutuneen 2556:sen tilalle!
                        sigpic
                        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1372
                          • Oulainen

                          #72
                          Originally posted by Motorbit View Post
                          jsr85: kyse ei ole "Harisen penkistä", vaan tämä hieno "Steptronic ominaisuus" toistuu joka penkissä, en ole vielä tavannut ainuttakaan jossa tämä onnistuisi luotettavasti.
                          Joo, siellähän nämä tehot mitattiin ja asiakkaan annetaan ymmärtää et nämä on sit ne todelliset moottoriteho ja vääntömomentti ku onhan se sentään penkitetty ja viel paperilla:think

                          Kyllä siel Harisella aika optimistisia lukemia saadaan verrattuna muihin.

                          Suorituskyky mittauksilla se voima punnitaan.

                          Ja OT loppui tähän.
                          ..kiitos ja anteeksi...
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • rahami00
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 306
                            • Kirkkonummi

                            #73
                            Originally posted by Exami View Post
                            Eipä näissä M57 koneissa tuon väännön kanssa tuu muuta ongelmaa kun että sitä on liikaa!

                            E39 530d vakioturbolla jo joudutaan rajaamaan vääntöjä.. 530dA:n kohdalla ei niin paljoa mutta sieltäkin saadaan 600nm suhteellisen kivuttomasti taino kipua laatikon hajoamisen muodossa sitte myöhemmin

                            Mutta muuten ihan kivat tehot saatu toivottavasti jossain kohtaa saat jotain muutaku voimaa.comin ohjelmia (vai nytkö tuli harisen(karalan) ohjelma?) ja mitä turboon tulee kyllä tuo on kaikkein fiksuin päivitys ainekin vanhan huonokuntosen/rikkoutuneen 2556:sen tilalle!
                            Eli aiemmin oli Voimaa.comin räätälöity softa ja nyt nämä tulokset Harisen säädöillä... Vaikka tehojen lisäys oli aika pieni paperilla niin perstuntumalla auton tehoalue tuntuu nyt paljon paremmalta.

                            Comment

                            • Tontsa
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2003
                              • 201
                              • Uusimaa

                              #74
                              Joka tapauksessa todella hyvä päivitys, ei varmaan itse saa vastaavaa aikaseksi kun se päivä tulee ja sehän ei varmaankaan ole enää kaukana(250tkm mittarissa).
                              Audi S3 -07

                              Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                              Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                              Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                              BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                              BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                              Comment

                              • alalahti
                                Newbiemmer
                                • May 2007
                                • 11
                                • Kaskinen (paratiisi saari)

                                #75
                                Servon johtosarja

                                Tuosta servon johdotuksesta olis kiva tietää enemmän onko vaikee tehä ite ja olisko siitä jotain piirrustuksia???

                                Kiitos jo etukäteen!

                                Comment

                                Working...
                                X