Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNV
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 17
    • Suomi

    Kyllä on eteneminen surkeeta lukottomalla perällä varsinkin dsc päällä. Taitaa olla kokolailla ensimmäinen talvi ilman lukkoa. Ite ajellu kaikenlaisilla 80-90 luvun romuilla joissa lukkoperä ja jokkut ässärenkaat, mutta eteneminen ollu kohtalaista lukon ansiosta. Muuten kyllä loistava auto tuo nykyinen bmw.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Cell View Post
      ...ja kone sammuu sen tien kun molemmat pyörät lukossa? Aika tehokkaat takajarrut.

      Kyllähän se torsenikin pyrkii tasaamaan kierrosluvut, mutta niilläkin pysyy tiellä. Hemi vaan taitaa olla tasan ainoa jolla on moisia ongelmia, noita M5 lukkojahan on asennettu suomessakin useita ja ihmiset ovat vieläkin hengissä.
      Enpä ajatellut koko asiaa, että joku ajaa manuaalilla

      Eikös torsen (quaife) ole toiseen suuntaan täysin avoin, eli ei jaa jarruvoimaa ollenkaan?

      No anyway, hyvä jos toimii. Omaani olen myös lukkoa suunnitellut. Tosin yllättävän pahasta hangesta selvisin viime vkl, Passatti ei selvinnyt ilman työntöapua. Mutta eilen vedin kärryä jäiseen ylämäkeen, eikä noussut yhdellä yrityksellä joten veto pitoa saisi olla lisää..
      Last edited by Bmw Master; 06-12-2012, 19:39.

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        Eipähän tuo ole vielä pyörähdellyt itellä vaikka on ohiteltu useamman sata kertaa

        Comment

        • PNV
          Newbiemmer
          • Sep 2012
          • 17
          • Suomi

          Niin siis lukolla vai ei? Lukollista peräähän on paljon helpompi hallita vs lukotonta perää joka voi tehdä välillä perin erikoisia liikkeitä. Lukkoperäsen auton käyttäytyminen on kohtuu hyvin ennalta-arvattavissa kun taas lukoton perä tekee välillä todella vittumaisia tilanteita. Jossain määrin varmastikkin makuasia tosin.

          Comment

          • jukkae
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3506
            • 70800

            Originally posted by PNV View Post
            Niin siis lukolla vai ei? Lukollista peräähän on paljon helpompi hallita vs lukotonta perää joka voi tehdä välillä perin erikoisia liikkeitä. Lukkoperäsen auton käyttäytyminen on kohtuu hyvin ennalta-arvattavissa kun taas lukoton perä tekee välillä todella vittumaisia tilanteita. Jossain määrin varmastikkin makuasia tosin.
            Jos mulle tarkotit niin lukolla, kun kaikkitietävä profeetta jesuiittojen valtias nahkahousu-Hemi sanoi että "tavalliseen" kolmiysiin nakka ämmäfemman lukon alle niin tapahtuu kauheta. Eipä ole vielä tapahtunut

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by TJJ View Post
              Saas nähdä jatkuuko tämä riemu vielä kun lämpötila nousee ja tiet jäätyy kokonaan ja urautuu...
              Nyt on selvästi huonompi ajokeli mutta riemu vaan jatkuu. Liikkeellelähtö on tahmeaa mutta tuntuma tiehen on hyvä. Esim. loiva jäinen mutka jossa auto alkaa hitaasti luisumaan viereiselle kaistalle, 15" renkailla samassa kohdassa tuli lähinnä "paniikki" ja korjauskeinona oli jarrutus, nyt tein vain vastaohjauksen ja meno jatkui. Samoin loiva jäinen ylämäki ilman luistonestoa, siinähän pystyi nyt pienillä vastaohjauksilla hallitsemaan perän luistot. On tämä ihmeellistä...
              E39 528iA

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Nyt 528ia touring, eikä ole niin hyvä. Tuntuu usein että tie olisi todella liukas, joskus se on joskus ei. Saattaa johtua renkaista, huomenna jäykempää alle niin näkee sitten.
                Avot, jäykemmät renkaat alle ja ajo parani huomattavasti. Ajoin tänään ~200km todella surkeassa kelissä erilaisia teitä ja auto meni kuin juna. E39 on yllättävän tarkka renkaista.

                Comment

                • Juhaska
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 3989
                  • Suomi

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Avot, jäykemmät renkaat alle ja ajo parani huomattavasti. Ajoin tänään ~200km todella surkeassa kelissä erilaisia teitä ja auto meni kuin juna. E39 on yllättävän tarkka renkaista.
                  Kuten myös rengaspaineista.
                  Ok talviauto, vaikka lasit ei tahtonut pysyä sulana...
                  ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                  Comment

                  • Hebbu ///M3
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1625
                    • Dallas

                    Oisko nuissa se että kesällä säädetyt alustakulmat 18t rattaalle ei toimi talvella pikkurenkailla? Tuossa mulla kohtuu matalassa 225/40/18 ja muijalla vakio korkeus ja 195/65/15 nii ei nuissa kummosia eroja oo esim 10cm höttölumisen keskivallin ylityksessä ohittaessa. Tosin täällä on aika hyvät ajokelit ollunna pääteillä. Molemmissa hp4 rattaat. Tai sitten vanhan kuorma-auton jälkeen tuntuu kaikki kotterot hyvältä...
                    Sotkamo Connection

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by jukkae View Post
                      Jos mulle tarkotit niin lukolla, kun kaikkitietävä profeetta jesuiittojen valtias nahkahousu-Hemi sanoi että "tavalliseen" kolmiysiin nakka ämmäfemman lukon alle niin tapahtuu kauheta. Eipä ole vielä tapahtunut
                      Väittät siis että minun kokemikseni on väärä...sillä että sinun on oikea?
                      Mitä muuta yhteistä sinun kasikoneisella vanhatekiikkaisella on ja tuolla minun kokemukset keränneellä kutoskoneisella uudemman softan autolla?
                      e39 tyyppi ja bemarin merkki nokkapellissä...mitä muuta?
                      Sitä paitsi, esim.kuinkahan herkälle tuo sinun perä on säädetty?

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                        Oisko nuissa se että kesällä säädetyt alustakulmat 18t rattaalle ei toimi talvella pikkurenkailla?
                        Tällä teorialla ei ole käytännön totuuspohjaa.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                          Oisko nuissa se että kesällä säädetyt alustakulmat 18t rattaalle ei toimi talvella pikkurenkailla?
                          Yhtä epämääräinen tuo oli aina noilla 15" renkailla vaikka alustankulmissa oli vuosien varrella neljää erilaista säätöä. Onko sinun kokemukset E39:stä vai jostain muusta? Kyllä minullakin Mazda toimi ihan hienosti 15" talvirenkailla.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Hebbu ///M3
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 1625
                            • Dallas

                            Tottahan molemmat on e39, onhan tämä kolomiysi topiksiki. No toinen on läski tiisseli ja minun on sedani 528. Tuossa kävin pikkurenkaisella 130km mutkan niin meinas nukahtaa kun vakkari päällä meinas tylsää olla ajaa, ei muuta kun ratista kii piteli ja välillä mutkan suuntaan käänsi. Tosin edelleen minusta täällä oikein hyvä talvikeli. Mettätielläkin sai päästellä sen mitä kehtas.

                            Molemmissa asc.
                            Last edited by Hebbu ///M3; 07-12-2012, 21:04.
                            Sotkamo Connection

                            Comment

                            • jukkae
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3506
                              • 70800

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Väittät siis että minun kokemikseni on väärä...sillä että sinun on oikea?
                              Mitä muuta yhteistä sinun kasikoneisella vanhatekiikkaisella on ja tuolla minun kokemukset keränneellä kutoskoneisella uudemman softan autolla?
                              e39 tyyppi ja bemarin merkki nokkapellissä...mitä muuta?
                              Sitä paitsi, esim.kuinkahan herkälle tuo sinun perä on säädetty?
                              En yhtään vähättele kokemuksiasi mutta kun välillä tuntuu että sinua ei oikeasti ole edes olemassa kun sen verta stratosfääristä juttua puskee sieltä päin, eli et ole oikein uskottava. Ja mistäköhän minä tiedän mikä E39 sinulla on ollut, sellainen kumminkin missä on jälkiasenteinen lukko. En tiedä mistään perän säädöistä mitään, sen vaan että se pitää joka kelillä. Ajattelin vain että sinulla on ilman DSC:tä oleva auto kun täältä sain sen käsityksen muiden postauksista.

                              Näin TJJ sanoi tuossa aikaisemmin

                              "Hemin ongelmat taisi olla juuri ASC:n kanssa varustetulla autolla ja silloin arveltiin ettei ongelmat koskisi DSC:llä varustettuja autoja. Mutta tuon ajankohdan jälkeen on tullut kotikoodaukset NCS Expertillä, joten saakohan DSC-boksin koodattua johonkin M5-tilaan jossa se toimiikin kunnolla?"

                              Ja 98% varmasti tota mun autossa olevaa perää ei ole mitenkään koodattu tohon sopivaksi.

                              Comment

                              • PNV
                                Newbiemmer
                                • Sep 2012
                                • 17
                                • Suomi

                                Täytyy vielä kantaa korteni kekoon. Tosiaan asiaanhan vaikuttaa kuinka jäykäks perä on säädetty. 100% lukolla auto kokolailla joko puskee tai menee poikittain mutkissa, mutta tälläsiä harvemmin löytyy tieliikenteestä poislukien hitsilukot. Kun tästä tullaan alaspäin käyttäytyminen muuttuu paljon siedettävämäksi. Oman lisänsä asiaan tietysti tuo luistonesto. Itse en ymmärrä miksi auton softa menis lukkoperästä sekaisin. Lukollahan juuri pyritään rajoittamaan takarenkaiden pyörimisnopeuden eroa mihin luistonestokin pyrkii. Mutta mutta... eipä ole hirveesti kokemusta e39 kohdalta joten en lähde väittelemään enempää. Ite tulee kyllä painettua liukkailla keleillä DSC pois päältä ni pääsee eteenpäin ja voi mennä vähän kylki edelläkin.
                                Last edited by PNV; 07-12-2012, 21:57.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎